LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] GARANTIE
GARANTIE
Ik heb een bank gekocht bij HARTOG met 2 electro motoren een z.g.relexbank.
tijdens het verkooppraatje werd verteld dat de firma 1 jaar 100% garantie geeft het 2e jaar 60% en het derde jaar 30%. Maar de fabriek gaat hier overheen en geeft 5 jaar volledige garantie. Nadat we een aanbetaling hebben gedaan (verplicht) kregen we de voorwaarden uitgereikt en werd verteld als we problemen hadden met de bank dan moesten we contact opnemen met de fabriek. Hier was ik het niet mee eens de verkoopster verteld dat ik een overeenkomst had met de winkel en niet met de fabriek, dus als ik een probleem constateer dan kom ik aanspraak maken op mijn garantie in de winkel.
Na wat heen en weer gesteggel werd mij te kennen gegeven dat de discussie gesloten werd, ik wilde de koop ongedaan maken maar dan was ik mijn aanbetaling kwijt. De fabriek geeft 5 jaar dus als ik aanspraak wil maken op die 5 jaar moet ik bij de fabriek wezen terwijl n.b. in de voorwaarden van de brancevereniging staat dat als de fabriek over de garantie van de winkel heen gaat die termijn geld dan zowel voor de ondernemer(winkel) als voor de afnemer.(consument).
Wie heeft zoiets ook weleens aan de hand gehad?.
tijdens het verkooppraatje werd verteld dat de firma 1 jaar 100% garantie geeft het 2e jaar 60% en het derde jaar 30%. Maar de fabriek gaat hier overheen en geeft 5 jaar volledige garantie. Nadat we een aanbetaling hebben gedaan (verplicht) kregen we de voorwaarden uitgereikt en werd verteld als we problemen hadden met de bank dan moesten we contact opnemen met de fabriek. Hier was ik het niet mee eens de verkoopster verteld dat ik een overeenkomst had met de winkel en niet met de fabriek, dus als ik een probleem constateer dan kom ik aanspraak maken op mijn garantie in de winkel.
Na wat heen en weer gesteggel werd mij te kennen gegeven dat de discussie gesloten werd, ik wilde de koop ongedaan maken maar dan was ik mijn aanbetaling kwijt. De fabriek geeft 5 jaar dus als ik aanspraak wil maken op die 5 jaar moet ik bij de fabriek wezen terwijl n.b. in de voorwaarden van de brancevereniging staat dat als de fabriek over de garantie van de winkel heen gaat die termijn geld dan zowel voor de ondernemer(winkel) als voor de afnemer.(consument).
Wie heeft zoiets ook weleens aan de hand gehad?.
Re: GARANTIE
Waarschijnlijk gewoon een manier van de winkel om van de klachten af te komen. Als je iets in de winkel koopt, ga je met hen een overeenkomst aan en niet met de leverancier. Dus zij moeten ook de klachten afhandelen.
Vraag anders het telefoonnummer van de fabriek en koop hem daar gewoon rechtstreeks.. kijken of ze dan nog steeds zeuren over de garantiebepalingen
Vraag anders het telefoonnummer van de fabriek en koop hem daar gewoon rechtstreeks.. kijken of ze dan nog steeds zeuren over de garantiebepalingen
Re: GARANTIE
Gaat het om Hartog Wonen ?
Deze is gewoon aangesloten bij het CBW en dit is gewoon een hele nette winkel.
Elke verkoper zou moeten weten hoe de garantie in elkaar steekt (zoals u het beschrijft). Ik begrijp alleen niet dat dit onderwerp zo kan escaleren dat u direct uw order wilt annuleren ?
Deze is gewoon aangesloten bij het CBW en dit is gewoon een hele nette winkel.
Elke verkoper zou moeten weten hoe de garantie in elkaar steekt (zoals u het beschrijft). Ik begrijp alleen niet dat dit onderwerp zo kan escaleren dat u direct uw order wilt annuleren ?
Re: GARANTIE
Als ik door een verkoper te horen krijg, "hierbij is de discussie gesloten, ik heb geen zin in een verdere discussie" dan heb ik mijn buik vol van zo,n winkel. Wat krijg ik te horen als ik aanspraak wil maken op garantie? volgens de verkoper moet ik dan bij de fabriek zijn, dit betekend dat het winkelpersoneel niet weet waar ze over praten of je proberen met een kluitje het riet in te sturen.
Re: GARANTIE
Of je hebt gewoon een kort lontje ?rijk schreef:Als ik door een verkoper te horen krijg, "hierbij is de discussie gesloten, ik heb geen zin in een verdere discussie" dan heb ik mijn buik vol van zo,n winkel. Wat krijg ik te horen als ik aanspraak wil maken op garantie? volgens de verkoper moet ik dan bij de fabriek zijn, dit betekend dat het winkelpersoneel niet weet waar ze over praten of je proberen met een kluitje het riet in te sturen.
Re: GARANTIE
Dat staat nergens en je reageert wel erg vaak vanuit het standpunt van de winkelier/ondernemer.crazyme schreef:
Of je hebt gewoon een kort lontje ?
Re: GARANTIE
Nee een kort lontje heb ik zeker niet, mensen die getuigen waren van de discussie vertelden mij dat ik juist erg rustig en beleefd bleef, een echtpaar hield mij buiten staande en vertelde , als mij dit zou overkomen had ik de verkoper bij zijn jasje gegrepen.
de discussie moet je gehoord hebben om er over te kunnen oordelen, ik kreeg o.a. te horen "wat wilt u eigenlijk, u gaat er al vanuit dat u garantie nodig heeft en dat er dan problemen ontstaan. het is normaal dat de fabriek garantie geeft op geleverde artikelen, waarna ik de verkoper er attent op maakte dat als ik iets koop er een overeenkomst tot stand komt tussen de winkelier en de koper, in dit geval ik, en niet tussen de fabriek en de koper, ik koop niets bij de fabriek.
Stel dat de fabriek in China staat, dan moet ik in discussie met een Chinees, is dit normaal?, nee zei de verkoper maar de fabriek staat in Duitsland dus is dat geen probleem. Dus als de fabriek in duitsland staat heb ik garantie via de fabriek en als de fabriek in china staat waar haal ik dan mijn garantie, toen zei de verkoper laten we deze discussie stoppen met u wil ik verder niet discussieren.
de discussie moet je gehoord hebben om er over te kunnen oordelen, ik kreeg o.a. te horen "wat wilt u eigenlijk, u gaat er al vanuit dat u garantie nodig heeft en dat er dan problemen ontstaan. het is normaal dat de fabriek garantie geeft op geleverde artikelen, waarna ik de verkoper er attent op maakte dat als ik iets koop er een overeenkomst tot stand komt tussen de winkelier en de koper, in dit geval ik, en niet tussen de fabriek en de koper, ik koop niets bij de fabriek.
Stel dat de fabriek in China staat, dan moet ik in discussie met een Chinees, is dit normaal?, nee zei de verkoper maar de fabriek staat in Duitsland dus is dat geen probleem. Dus als de fabriek in duitsland staat heb ik garantie via de fabriek en als de fabriek in china staat waar haal ik dan mijn garantie, toen zei de verkoper laten we deze discussie stoppen met u wil ik verder niet discussieren.
Re: GARANTIE
Dat is minder dan CBW voorwaarden!!tijdens het verkooppraatje werd verteld dat de firma 1 jaar 100% garantie geeft het 2e jaar 60% en het derde jaar 30%
Dat is absoluut niet hoe het hoort te gaan! Je behoort eerst de voorwaarden te kunnen inzien, daarna een koop te sluiten, en pas daarna (eventueel) aan te betalen.Nadat we een aanbetaling hebben gedaan (verplicht) kregen we de voorwaarden uitgereikt
De winkel is 1e aanspreekpunt voor garantiewerd verteld als we problemen hadden met de bank dan moesten we contact opnemen met de fabriek
Garantie bepalingen behoren gewoon bij verkoopvoorwaarden, lijkt mij vrij normaal die bij de de koop te bespreken.wat wilt u eigenlijk, u gaat er al vanuit dat u garantie nodig heeft
Re: GARANTIE
Laten we maar hopen dat alle commotie voor niets is geweest en dat we geen aanspraak hoeven te doen op de garantie.
en anders zien we wel waar het schip strand.
Allen in iedergeval bedankt voor uw uiteenlopende reacties.
Het is NIET mijn bedoeling geweest om de winkel of de verkoper/ster in een kwaad daglicht te zetten, maar ik was benieuwd of er meer mensen zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt.
en anders zien we wel waar het schip strand.
Allen in iedergeval bedankt voor uw uiteenlopende reacties.
Het is NIET mijn bedoeling geweest om de winkel of de verkoper/ster in een kwaad daglicht te zetten, maar ik was benieuwd of er meer mensen zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt.
Re: GARANTIE
De reactie van de verkoper slaat nergens op. Je zou bijna denken dat de verkoper pas is begonnen en in zijn vorige baan computerapparatuur heeft verkocht via een webshop. Daar is het gebruikelijk om klanten door te sturen naar de fabriek. Bij meubelzaken werkt dit dus NOOIT op deze manier. Klachten moeten in 95% van de gevallen via de winkelier worden aangemeld.rijk schreef:Nee een kort lontje heb ik zeker niet, mensen die getuigen waren van de discussie vertelden mij dat ik juist erg rustig en beleefd bleef, een echtpaar hield mij buiten staande en vertelde , als mij dit zou overkomen had ik de verkoper bij zijn jasje gegrepen.
de discussie moet je gehoord hebben om er over te kunnen oordelen, ik kreeg o.a. te horen "wat wilt u eigenlijk, u gaat er al vanuit dat u garantie nodig heeft en dat er dan problemen ontstaan. het is normaal dat de fabriek garantie geeft op geleverde artikelen, waarna ik de verkoper er attent op maakte dat als ik iets koop er een overeenkomst tot stand komt tussen de winkelier en de koper, in dit geval ik, en niet tussen de fabriek en de koper, ik koop niets bij de fabriek.
Stel dat de fabriek in China staat, dan moet ik in discussie met een Chinees, is dit normaal?, nee zei de verkoper maar de fabriek staat in Duitsland dus is dat geen probleem. Dus als de fabriek in duitsland staat heb ik garantie via de fabriek en als de fabriek in china staat waar haal ik dan mijn garantie, toen zei de verkoper laten we deze discussie stoppen met u wil ik verder niet discussieren.
Het lijkt mij een terechte vraag over de wijze waarop de garantie is geregeld. Dat gebeurt vaker bij het afsluiten van een order.
Ik zou in uw situatie contact opnemen met een filiaalleider om het een en ander te bespreken en voor uw gemoedrust even helder te krijgen wat u van de winkel mag verwachten. Het zou mij verbazen wanneer u er met deze winkel niet uit kunt komen. Het is immers een gerenommeerde zaak.
En jor: Ik zie dagelijks beide kanten van de zaak, dat is juist.
Re: GARANTIE
Ja ik denk dat ik contact opneem met de filiaalleider en de zaak bij hem/haar voorleg zonder mijn standpunt kenbaar te maken, kijken hoe hij/zij er op reageerd en ongeacht de mening van de fil.l. ga ik niet meer in discussie.
Re: GARANTIE
Geloof ik graag maar zou dan toch niet een stuk prettiger zijn als je neutraal kon reageren?. Onderstaande reactie sloeg nergens op en gaf een vreemde indruk die topicstarter niet verdiende.crazyme schreef: En jor: Ik zie dagelijks beide kanten van de zaak, dat is juist.
Mij wist je namelijk feilloos te vinden toen ik wat verkeerd reageerde.crazyme schreef...Of je hebt gewoon een kort lontje ?
Re: GARANTIE
Dat de verkoper heeft verklaart dat de firma het eerste jaar 100% garantie geeft, het tweede jaar 60% en het derde jaar 30% zal vrij lastig te bewijzen zijn, of je moet getuigen kunnen oproepen.
Vanuit de wet kun je van de winkelier eisen dat hij product kosteloos hersteld of vervangt, als jij kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Je kunt niet eisen dat hij de fabrieksgarantie voor je afhandelt.
Dat de voorwaarden verstrekt zijn na dat je een aanbetaling hebt gedaan is wat merkwaardig.
Vanuit de wet kun je van de winkelier eisen dat hij product kosteloos hersteld of vervangt, als jij kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Je kunt niet eisen dat hij de fabrieksgarantie voor je afhandelt.
Dat de voorwaarden verstrekt zijn na dat je een aanbetaling hebt gedaan is wat merkwaardig.
Re: GARANTIE
Je hebt gelijk. Dan staat het 1 - 1jor schreef:Mij wist je namelijk feilloos te vinden toen ik wat verkeerd reageerde.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 sep 2012 00:42
Re: GARANTIE
Speciaal voor deze opmerking heb ik me geregistreerd.alfatrion schreef:Dat de verkoper heeft verklaart dat de firma het eerste jaar 100% garantie geeft, het tweede jaar 60% en het derde jaar 30% zal vrij lastig te bewijzen zijn, of je moet getuigen kunnen oproepen.
Vanuit de wet kun je van de winkelier eisen dat hij product kosteloos hersteld of vervangt, als jij kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is. Je kunt niet eisen dat hij de fabrieksgarantie voor je afhandelt.
Dat de voorwaarden verstrekt zijn na dat je een aanbetaling hebt gedaan is wat merkwaardig.
Ik zag je in andere topics ook (juridisch) advies geven.
Je zit er trouwens behoorlijk naast met je reactie.
In de 1e 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper, de winkel dus.
Reclameuitingen (zoals garanties) gedaan door een fabrikant gelden net zo goed voor de verkopende partij.
Ergo, de winkel is verplicht die 5 jaar fabrieksgarantie te verlenen.
Re: GARANTIE
Daar heb ik twee opmerkingen op. In de eerste plaats vraag ik me af waar je leest dat de koper hier met een afwijking te maken heeft die hij in de eerste zes maanden heeft ontdekt?Paulus0013 schreef:Je zit er trouwens behoorlijk naast met je reactie.
In de 1e 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper, de winkel dus.
In de tweede plaats steekt het iets anders in elkaar. Wanneer een consument binnen zes maanden na aflevering afwijkingen ontdekt aan het geen hij mocht verwachten dan is er een wettelijk vermoeden van non-conformiteit. De bewijslast wordt dan zo verdeelt dat de consumentkoper moet bewijzen dat hij iets anders mocht verwachten en dat hij de afwijking heeft ontdekt binnen zes maanden. Als de consumentkoper dit heeft bewezen dan wordt er vermoed dat het product non-conform is. De verkoper kan dan het tegendeel bewijzen. Uit de parlementaire geschiedenis blijkt dat wijzen op andere mogelijkheden onvoldoende is om dit vermoeden te ontkrachten.
Ook dit steekt net iets anders in elkaar. Alleen voor uitlatingen betreffende producteigenschappen geldt dat deze uitlatingen gelden als zijnde door de verkoper gedaan. De verkoper is niet verplicht om de garantie zelf te verlenen of zelfs maar om als tussenpersoon op te treden, omdat dat niet uit maakt voor de beoordeling wat de consumentkoper mocht verwachten.Paulus0013 schreef:Reclameuitingen (zoals garanties) gedaan door een fabrikant gelden net zo goed voor de verkopende partij.
Ergo, de winkel is verplicht die 5 jaar fabrieksgarantie te verlenen.