LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is cbw voor de winkel of voor de consument??

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
shinzo
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2010 09:50

Is cbw voor de winkel of voor de consument??

Ongelezen bericht door shinzo »

op de website van de cbw lees je mooie teksten als 'Winkels die CBW-erkend zijn, hanteren algemene voorwaarden die u als consument extra goed beschermen..'

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik er eigenlijk vanuit ging dat ik werkelijk mijn geld (aanbetaling) terugkreeg bij problemen met levering cq het bedrijf zelf.
Maar ben er ondertussen achter dat de cbw regeling eigenlijk helemaal niet zo rooskleurig is als het lijkt!

wij hebben vorig jaar een bank gekocht bij isassi, en hiervoor een aanbetaling van 400 euro gedaan. Er werd ons verzekerd dat dit heel normaal en compleet veilig was, echter nu ze failliet zijn zit ik met een zogenaamde 'regeling' waarbij ik die 400 euro mag besteden bij een nieuwe aanbetaling ( binnen nu nog 3 weken ) terwijl ik helemaal niks nodig heb van 1600 euro. en dus gewoon mijn 400 verdampt over 3 weken!

De cbw regeling is eigenlijk niets meer dan een regeling om te zorgen dat je het geld wat je al betaald heb kan gebruiken bij het kopen van een nieuw product van dezelfde prijs, maar als je dat dus niet wilt, of iets goedkopers wilt kopen dan kun je fluiten naar je geld :-(..

Ben ik nu te naief geweest? of is die regeling gewoon niet echt klantvriendelijk?

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is cbw voor de winkel of voor de consument??

Ongelezen bericht door 16again »

terwijl ik helemaal niks nodig heb van 1600 euro.....
Je had toch een nieuwe bank nodig?

Je kan beter niets aanbetalen. Nadelen van de CBW aanbetalings "garantie" regeling:
-Bij failliet van de winkel gaat een hoop tijd verloren: wachten op curator, mogelijke doorstart etc. Dit kan weken en soms maanden duren! Om van de regeling gebruik te maken moet je dit afwachten, tot je groen licht krijgt om elders vervangende koop te doen.
-Bij de vervangende aankoop wordt de eerder gedane aanbetaling verrekend. Echter niet alle aangesloten winkels gaan hier even netjes mee om. Met de CBW aanbetalingsgarantiebrief in de hand is bedingen van korting ineens onmogelijk. Tevens zijn er winkeliers die de aanbetaling niet willen verrekenen als je een reeds fors afgeprijsd artikel wil afnemen. Zij beroepen zich er dan op dat die garantie volgens kleine lettertjes slechts geldt voor producten uit het "normale assortiment."
Zo wordt de "garantie" al snel een sigaar uit eigen doos!

Als je wil weten wat "CBW erkend" betekent, onderstaande tekst is voorjaar 2004 van de eigen CBW site gekopieerd:
Uit het ledentevredenheidsonderzoek bleek dat leden vinden dat de Erkenningregeling weinig voorstelt; iedereen kan lid worden; iedereen is erkend. Leden verwachten dat CBW-leden worden beoordeeld op kwaliteit en vakmanschap. Erkenning suggereert een soort diploma of keurmerk, en suggereert controle. Dit wordt niet bewaarheid, omdat de huidige Erkenningsregeling bestaat uit de drie garanties: product-, aanbetaling- en nakominggarantie.

De vraag is dan ook gerezen of de term ‘Erkend’ wel de juiste voorstelling van zaken geeft richting de consument én richting de leden. Het CBW Bestuur heeft in haar vergadering in mei de term ‘Erkend’ in twijfel getrokken. Hierdoor is dit ook uitvoerig onder de aandacht gebracht in de Ledenraadsvergadering en is er een onderzoek naar de beleving van de term onder consumenten gedaan.

shinzo
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2010 09:50

Re: Is cbw voor de winkel of voor de consument??

Ongelezen bericht door shinzo »

de bank hebben we gelukkig via de leverancier nog kunnen 'overkopen' (want hij was al helemaal klaar, hij moest alleen nog uitgeleverd worden)..
dus daar hadden we geluk bij anders hadden we nu nog zonder bank gezeten volgens mij :p..

het is gewoon verontrustend dat er zo met je geld word omgegaan. ik voel me er niet prettig bij zeg maar.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Is cbw voor de winkel of voor de consument??

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik denk dat je te naïef ben geweest. Dat ze je vier honderd euro geven in de vorm van nature is toch heel mooi. Normaal heb je dat niet bij een faillissement.

Koeno
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 dec 2006 20:19

Re: Is cbw voor de winkel of voor de consument??

Ongelezen bericht door Koeno »

De cbw aanbetalingsgarantie is er om een consument een aanbetaling te laten doen bij een cbw aangesloten bedrijf. Niet doen de aanbetalingsgarantie stelt niets voor.

Ik heb zelf 15% aanbetaald bij de Baderie in Noordwijkerhout welke nu failliet is, dit voor een badkamer en toilet inclusief montage. Dit percentage is volgens de algemene voorwaarden van het CBW, letterlijk staat er op de voorzijde van deze voorwaarden "U kunt er veilig aanbetalen, gaat een winkel failliet dan bent u uw aanbetaling niet kwijt".

Volgens de voorwaarden kan je een nieuwe koop afsluiten bij een cbw aangesloten bedrijf, deze zal de aanbetaling in mindering brengen.
Als je net als ik een scherpe deal had gesloten bij de eerste koop, dan is er geen bedrijf te vinden welke onder gelijke voorwaarden minus 15% een vervangende koop wil leveren. Tenminste ik heb er 2 gesproken welke beide cbw aangesloten zijn, en dit niet konden doen maar ook niet wisten dat ze het zelf moesten ophoesten.

Hiermee wil ik iedereen waarschuwen niets aan te betalen ook niet onder zogenaamde aanbetalingsgarantie van het cbw, voor mij was het een dure van 2750 euro sigaar uit eigen doos.

Gesloten