LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een suar boomstamtafel verantwoord?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Liesjuh
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2020 23:00

Is een suar boomstamtafel verantwoord?

Ongelezen bericht door Liesjuh »

Ik zie heel veel aanbod van tafels gemaakt van SUAR BOOMSTAM en vraag me af wat voor hout dat is. Vroeger werden er vee tuinmeubelen gemaakt van tropisch hardhout en op een gegeven moment kwamen mensen erachter dat dat daarvoor hele wouden werden gekapt ! Later was er een FSC keurmerk voor verantwoord hout. Maar hoe zit dat met SUAR BOOMSTAMTAFELS ? Die worden nu zo ontzettend veel aangeboden ? Waar komt dat hout vandaan van die ontzettend dikke bomen ? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het hier om verantwoord hout gaat met een FSC keurmerk ! Kan hier aandacht aan worden besteed ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is een suar boomstamtafel verantwoord?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een kleine moeite om even te googlen wat voor hout dat is en wat voor eigenschappen het heeft. Belangrijkste eigenschappen in dit geval lijken mij dat het snelgroeiend is en dat het niet bedreigd wordt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is een suar boomstamtafel verantwoord?

Ongelezen bericht door berndv »

Liesjuh schreef:
08 mar 2020 23:57
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het hier om verantwoord hout gaat met een FSC keurmerk
En waar komt dit gevoel vandaan? Heeft u zelf ook maar enig onderzoek gedaan om dat onbehaaglijke gevoel misschien iets in te dammen?
Liesjuh schreef:
08 mar 2020 23:57
Kan hier aandacht aan worden besteed
U kunt ook eerst onderzoek doen om te controleren of uw voorgevoel ook maar ergens op gebaseerd is.
Wat is suar hout?

Suar hout is een hardhoutsoort
Het groeit in tropische gebieden, in landen ter hoogte van de evenaar zoals bijvoorbeeld Thailand, Brazilië, Mexico en Indonesië. Hier komen onze Suar houten boomstam tafelbladen ook vandaan. De houtsoort valt onder de categorie teak. De boom die de mooie botanische naam Saman Samanea draagt, heeft een uitzonderlijk breed parapluvormig bladerdak. Bijnamen voor de Suar boom zijn hierdoor Monkey pod en Raintree. Deze laatste bijnaam komt ook doordat de bladeren opkrullen bij regenachtig weer. De boom kan 15 tot 25 meter hoog worden en het bladerdak van de boom heeft gemiddeld een diameter van 40 meter!

Suar hout is duurzaam
Als er net alarmbellen bij u afgingen na het lezen over tropisch hardhout, kunnen we u geruststellen. Vanwege de snelle groei is de Suar boom een niet beschermde, zeer veelvoorkomende boom. Al onze tafels zijn voorzien van een V-legal certificaat wat betekent dat het op duurzame legale manier gekapt is volgens de regels van The European Timber Trade Federation. Duurzaam kappen betekent dat het bos wordt uitgedund. Grote bomen maken zo plaats voor kleintjes. De kap van deze schaduwrijke boom zorgt dat het bos gezond blijft omdat de kleinere bomen niet langer overschaduwd worden door de grote en daardoor beter groeien.
Dit is in ieder geval iets dat ik zo al tegenkwam. Daarnaast kwam ik aanbieders tegen die het hout als 100% FSC verantwoord aanbieden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Is een suar boomstamtafel verantwoord?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Google en Wikipedia dan kun je een week studeren!

Gesloten