LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jysk meubels binnen de garantie kapot, tegoedbon!

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
maarten1977

Jysk meubels binnen de garantie kapot, tegoedbon!

Ongelezen bericht door maarten1977 »

Hallo,
Nieuw hier en eigenlijk een beetje zoekende nu.

Ons nieuw gekocht bankstel en 2 stoelen waren binnen 1 week en 3 dagen al stuk. Gelijk teruggegaan naar de winkel. Enige oplossing was of zelfde bankstel weer, of tegoedbon.
Aangezien we geen vertrouwen meer hebben in dit bankstel gezocht naar een ander bankstel dar, maar was niet onze smaak. Helaas konden ze alleen een tegoedbon hiervoor geven.

Nu was er op Nederland 1 vanmiddag een uitzending van m,eldpunt over garanties. Daarin werd specefiek verteld (door de consumentenbond) dat als de meubels binnen de garantie defect gaan, je geen tegoedbon hoeft te accepteren, maar dat je dan altijd je geld kunt terugvragen.

Hoe zit het nou precies?

Jysk zegt mij dat ze pas na 3 keer exact dezelfde fout in de meubels geld terug geven, maar de betreffende medewerker zei ook dat dit hem nog niet was overkomen.

Straks zit ik dus zonder bankstel maar wel met een waardebon van 650 euro in mijn maag.

Wie kan mij vertellen hoe het precies zit?

Maarten

dhc

Re: Jysk meubels binnen de garantie kapot, tegoedbon!

Ongelezen bericht door dhc »

Als norm geldt dat je een zaak drie keer de gelegenheid moet geven te repareren. Pas als dat niet mogelijk is heeft een klant recht op geld terug of een gelijkwaardig product.
Je hoeft never nooit genoegen te nemen met een tegoedbon. Je moet de zaak dus wel de gelegenheid geven de bank te repareren. Ze hoeven je dan geen vervangend bankstel te leveren, da's alleen service, geen recht of verplichting.

maarten1977

Ok, duidelijk. Maar wel vreemd dat de consumentenbond dan zegt, dat je recht hebt op geld terug binnen de garantieperiode.

dhc

Dat geldt alleen als het produkt niet hersteld of vervangen kan worden.

maarten1977

Ok, dus ik zit vast aan de tegoedbon die ik daar helaas nooit kwijt kan. Voor 650 euro handoeken kopen lijkt mij ook geen optie hihi

Dan gaat de bon voor een minderprijs op MP.

dhc

Nee, verkeerd begrepen! Je hoeft NOOIT genoegen te nemen met een tegoedbon!
Leverancier mag tot drie keer toe repareren, asl dan nog blijkt dat vervanging of afdoende reparatie niet mogelijk is dan MOETEN ze je aankoopbedrag teruggeven. DUS NOOIT EEN TEGOEDBON ACCEPTEREN!

maarten1977

Ja, dat begreep ik wel. Maar we hebben absoluut geen vertrouwen meer in de meubels van Jysk, dus willen we ook geen vervangend zelfde meubel. Dus de keus is voor ons: Tegoedbon, of een zelfde bank met grote kans op herhaling van het euvel.

Daarnaast vertelde de medewerker aldaar, dat hij nog nooit had meegemaakt dat iemand geld retour kreeg vanwege het feit dat volgens Jysk, het probleem 3 maal exact hetzelfde moest zijn. Dus ene bank ingedeukt en andere naad los, is dus niet hetzelfde.
Daardoor kun je dus nooit het geld terugkrijgen omdat ze het telkens op een ander euvel gooien.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

het probleem 3 maal exact hetzelfde moest zijn
Onzin.
Het gaat erom dat het product deugt.
Indien winkel na 3 keer nog geen deugdelijk product geleverd heeft, dan houdt het gewoon op en moet je geld terugeisen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

maarten1977 schreef:Nu was er op Nederland 1 vanmiddag een uitzending van m,eldpunt over garanties. Daarin werd specefiek verteld (door de consumentenbond) dat als de meubels binnen de garantie defect gaan, je geen tegoedbon hoeft te accepteren, maar dat je dan altijd je geld kunt terugvragen.
Dan heb je niet goed geluisterd. Wanneer er iets mis is met een product dan moet dat worden opgelost. Omruilen of herstellen, de keuze is aan de verkoper.

Geld terug is geen recht. Dat is ook niet redelijk overigens.

Ik ben maxiem misschien voor, maar kijk even op consuwijzer of gebruik de zoekfunctie. Hier zijn al duizenden topics over geopend.

maarten1977

Heb zeker wel goed geluisterd.
Kijk maar eens bij 6.20 min.

http://www.meldpunt.tv/?waxtrapp=cmbpjHsHnHUVeBHNN

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

maarten1977 schreef:Heb zeker wel goed geluisterd.
Kijk maar eens bij 6.20 min.

http://www.meldpunt.tv/?waxtrapp=cmbpjHsHnHUVeBHNN
Inderdaad. Ze zegt het echt.

Technisch gezien heeft ze gelijk. Ze zegt dat een een tegoedbon niet hoeft te accepteren. En dat hoef je ook niet, je mag hem ook weigeren. Maar dan blijf je wel met je bank zitten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

De consument heeft de recht aan zijn kant bij keuze tussen vervanging, reparatie of geld terug.
Uitzondering is het geval, waar geld-terug de winkel opzadelt met onredelijke kostenpost. Dit is het geval bij op maat gemaakte meubels, waardoor je als klant reparatie moet accepteren.
Een tegoedbon hoef je nooit te accepteren

Gesloten