LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik annuleren?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door Spuiter »

Ik heb online een meubel besteld, hij was op voorraad- afgeprijsd en een levertijd van 2 tot 4 weken geven ze aan op hun site. Besteld in week 3, in week 4 krijg ik een mail dat het in week 14 geleverd gaat worden.
Dat word een levertijd van min. 11 weken, als dat erbij had gestaan dan had ik niks besteld.
Blijkbaar is het niet op voorraad en bij de afprijzing kan je dan ook je vraag tekens zetten.
Op mijn mails word niet gereageerd, dus ik ben er wel klaar mee.
Kan ik dit kosteloos annuleren ?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door crazyme »

Spuiter schreef:Ik heb online een meubel besteld, hij was op voorraad- afgeprijsd en een levertijd van 2 tot 4 weken geven ze aan op hun site. Besteld in week 3, in week 4 krijg ik een mail dat het in week 14 geleverd gaat worden.
Dat word een levertijd van min. 11 weken, als dat erbij had gestaan dan had ik niks besteld.
Blijkbaar is het niet op voorraad en bij de afprijzing kan je dan ook je vraag tekens zetten.
Op mijn mails word niet gereageerd, dus ik ben er wel klaar mee.
Kan ik dit kosteloos annuleren ?
De wet koop op afstand stelt dat u 7 dagen na ontvangst de koop opgedaan kunt maken.

Aangezien u nog helemaal niets heeft ontvangen kunt u vooraf al kosteloos annuleren.

Ook wanneer de wet koop op afstand niet van toepassing is lijkt het mij redelijk om te annuleren. U is voorgespiegeld dat het model direct leverbaar was en dat u er dus snel over kon beschikken.

Laat ze weten dat u geen interesse meer heeft en dat u een eventuele levering zult weigeren.

Welke webshop betreft het ?

16again
Berichten: 16396
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

Wet koop op afstand kent ook uitzonderingen, namelijk speciaal op klant specificatie gemaakte artikelen.

Benadruk dat dit hier niet het geval kan zijn, omdat uit voorraad geleverd zou worden.

Spuiter
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 apr 2010 09:55

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door Spuiter »

Ok bedankt.
Eerst maar eens afwachten hoe ze reageren voor ik hier een naam neer zet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door crazyme »

Spuiter schreef:Ok bedankt.
Eerst maar eens afwachten hoe ze reageren voor ik hier een naam neer zet.
Is eigenlijk ook wel zo netjes. Maar ik heb zo mijn vermoeden...

degekkebelg33
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 jan 2014 16:03
Locatie: Antwerpen

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door degekkebelg33 »

seats and sofas staan hier in ieder geval erg goed om bekend een *** bedrijf is dat!!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door tenormin »

Een goede meubelzaak heeft (meestentijds) geen meubelen op voorraad en een levertijd tussen de 8 - 12 weken. Ligt eraan waar het gemaakt word. Maar de goedkopere zaken hebben spulletjes wel op voorraad en mij lijkt het ook dat het weer een 'prijsvechter' is waar online gekocht is. Omdat u het 'netjes wilt houden' door geen naam te noemen (wat te prijzen is) kunnen we ook niet gericht reageren. Heeft u trouwens een aanbetaling moeten doen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is maar wat je goed vindt... Een goede winkel kan zijn klanten zo snel mogelijk bedienen lijkt mij logischer.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door tenormin »

GJvdZ schreef:Het is maar wat je goed vindt... Een goede winkel kan zijn klanten zo snel mogelijk bedienen lijkt mij logischer.
Sorry, maar kom zelf uit de meubelbranche. Snel 'bedienen' is alleen als de nieuwe lijn eraan komt (Italië, Zweden, Duitsland e.v.a. landen); dan heb je plek nodig en wat je in je showroom hebt gaat dan tegen gereduceerde prijs de zaak uit. Ik heb het wel over serieuze meubelzaken; geen prijsvechters o.i.d.

stefander1982
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mei 2013 15:54

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door stefander1982 »

Spuiter (leuke naam trouwens, hopelijk een vrouw;-) sorry volledig off topic

Allereerst heb je te maken met de wet koop op afstand. Deze is vanaf januari 2014 zelfs gewijzigd zodat je binnen 14 dagen na ontvangst de koop nog ongedaan kan maken.

Dan is er ook nog het CBW (mocht de winkel aangesloten zijn) wat voorschrijft dat je bij overtreding van tenminste 2x de levertijd oftewel 4-8 weken de koop zonder kosten of verdere gevolgen ongedaan mag maken.

Genoeg om de koop dus ongedaan te kunnen maken.

Het snel bedienen van klanten is in de meubelbranche erg lastig. Je hebt te maken met een bank welke vaak in diverse afmetingen en nog meer stoffen of lederkleuren geleverd kan worden. Het is voor een winkel onmogelijk alles op voorraad te hebben of snel te leveren.

Draai de vraag eens om, de klant moet het logisch vinden dat er levertijd op een bank zit maar dat ze dan wel de bank precies zo hebben zoals de klant deze wenst.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door tenormin »

Dan is er ook nog het CBW (mocht de winkel aangesloten zijn) wat voorschrijft dat je bij overtreding van tenminste 2x de levertijd oftewel 4-8 weken de koop zonder kosten of verdere gevolgen ongedaan mag maken.

Genoeg om de koop dus ongedaan te kunnen maken.
Nou, dan moet er heel veel meer gebeuren als je denkt dat het CBW met je gedachtengang mee zou gaan qua levertijden e.d. Utopia, hoor.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

stefander1982 schreef:Allereerst heb je te maken met de wet koop op afstand. Deze is vanaf januari 2014 zelfs gewijzigd zodat je binnen 14 dagen na ontvangst de koop nog ongedaan kan maken.
Nope, dit gebeurt ergens in het najaar. De bedenktermijn bedraag nu nog 9-11 dagen.

Zie art. 7:46d BW
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/volledig/
stefander1982 schreef:Dan is er ook nog het CBW (mocht de winkel aangesloten zijn) wat voorschrijft dat je bij overtreding van tenminste 2x de levertijd oftewel 4-8 weken de koop zonder kosten of verdere gevolgen ongedaan mag maken.
Deze voorwaarde is onredelijk bezwarend. Wettelijk gezien moet er een ingebrekestelling worden verstuurd. Daarbij moet de wederpartij (hier verkoper) een redelijke termijn worden gegund om alsnog tot levering over te gaan. Deze termijn ligt lager dan de afgesproken (niet-fatale) termijn omdat de verkoper al het nodige gedaan moet hebben.

stefander1982
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 mei 2013 15:54

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door stefander1982 »

Voorwaarden van cbw wellicht ietwat verkeerd uitgelegd:

2 Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt de ondernemer een nadere termijn gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand. Indien de ondernemer alsnog binnen deze nadere termijn levert, zal een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend.
3 Bij overschrijding van deze nadere termijn dan wel van de vast overeengekomen levertijd heeft de afnemer het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden en/of schadevergoeding te verlangen.

Staat in de cbw voorwaarden

Met de koop op afstand ben ik dan nog te vroeg..... Wat is ie snel he!

Lang verhaal kort, je komt er onderuit zonder verdere gevolgen

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door tenormin »

Staat in de cbw voorwaarden
Ja, wat in de voorwaarden staat: papier is geduldig.
Lang verhaal kort, je komt er onderuit zonder verdere gevolgen
Dacht het (nog) niet.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door alfatrion »

stefander1982 schreef:Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand.
Als daar een maximum van een maand aan wordt verbonden kan het waarschijnlijk door de beugel, maar niet bij een koop op afstand of colportage.
stefander1982 schreef:Met de koop op afstand ben ik dan nog te vroeg..... Wat is ie snel he!
De wet koop op afstand is half-dwingend recht. Je kunt kosteloos ontbinden zolang er nog geen zeven werkdagen na bezorging zijn verstreken. Hiervan kan niet in het nadeel van de consument worden afgeweken of straffe van vernietiging.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 feb 2014 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door crazyme »

Er worden hier voorwaarden uitgespit zonder dat bekend is of ze wel van toepassing zijn.
alfatrion schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar wanneer dit onredelijk bezwarend is voor de wederpartij. Een beding is onredelijk bezwarend wanneer hiermee, in strijd met de goede trouw, de balans wordt verstuurd tussen de rechten en plichten van partijen in het nadeel van de consument. Een beding in algemene voorwaarden is vermoedelijk onredelijk bezwarend wanneer hiermee de inhoud van de verplichtingen van de gebruiker (hier verkoper) wezenlijk wordt beperkt ten opzichte van hetgeen de wederpartij (hier consument) zonder dat beding redelijkerwijs mocht verwachten. Staat in het Burgerlijk Wetboek.

Dit beding komt er op neer dat de koper zes maanden zou moeten wachten als er een niet-fatale levertermijnen van drie maanden overeengekomen. Zonder een dergelijk beding zou de koper mogen verwachten sneller levert dan zes maanden. Een extra twee tot vier weken bovenop de termijn van drie maanden zou dan voldoende zijn.
Ik zie net dat alfatrion zijn post heeft veranderd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Kan ik annuleren?

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik zie net dat alfatrion zijn post heeft veranderd.
Ja, wijselijk, jammer, want ik wilde juist antwoorden :mrgreen:

Gesloten