LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapot Jysk meubel

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Bas232
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2011 00:58

Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door Bas232 »

Hallo allemaal,

In mei heb ik samen met mijn vriendin een bank gekocht. Deze bank hebben we sinds 1 juli in gebruik genomen, in de tussentijd heeft de bank in de originele dozen opgeborgen gestaan.
Na 2 weken is er echter een scheur ontstaan in 1 van de naden van het zitgedeelte. Daarnaast zakt ook telkens het kussen van het betreffende zitgedeelte door.
Wij zijn met foto's en het aankoopbewijs naar de winkel geweest. Hier werd ons verteld dat de bank niet gerepareerd kon worden en dat hij ook volledig uit het assortiment is gehaald.
Nu was de oplossing vanuit de winkel dat we een andere bank uit konden zoeken en deze voor het aankoopbedrag in konden ruilen. Het probleem is echter dat we de bank in mei voor een aanbiedingsprijs hebben gekocht en dat we voor dat bedrag nooit een volwaardige vervanger zullen kunnen vinden in de winkel. Daarnaast hebben we ook niet meer echt de behoefte om een andere bank bij de Jysk aan te schaffen.
Nu is mijn vraag aan iedereen hier of wij in dit geval ook recht hebben op een vergoeding i.p.v. een tegoedbon.

Met vriendelijke groet,
Bas

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door crazyme »

De geboden oplossing lijkt mij heel redelijk. Je mag een nieuwe bank uitzoeken!

Dat je niet meer bij jysk wil kopen snap ik niet. Bij de eerste de beste tegenslag geef je toch niet direct op?
Ze doen hun best om het probleem op te lossen, wees dan ook flexibel.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Volgens mij heb je in een dergelijk geval wel het recht de overeenkomst te ontbinden en geld terug te vragen. Voor de zekerheid zou ik het even navragen bij: juridisch loket, jurofoon of een mailtje naar Consuwijzer. Vraag dan gelijk even na hoe groot ze de kans achten dat je een eventuele rechtszaak zou winnen.

Op zich is de geboden oplossing zo gek nog niet. Ook al blijkt inderdaad dat je dit recht hebt, zal het in de praktijk vaak niet handig zijn dit recht op hoge poten te gaan opeisen. Je zult er dan op voorbereid moeten zijn dat je dit recht ook moet gaan halen bij de rechter. Onder het motto actie reactie zou dit ervoor kunnen zorgen dat de hakken in het zand gaat bij de tegenpartij. Dus vooraf even afwegen wat je wil.
Misschien is in dit licht een eerste welwillende opstelling niet zo verkeerd. Kijk eerst eens rond of er iets staat dat jullie aanspreekt. Misschien wil het bedrijf je best wat tegenmoet komen met de prijs voor het ongemak. Dan kun je terloops misschien even netjes laten vallen dat je navraag hebt gedaan en dat je volgens ... recht hebt op ontbinding en vergoeding van de aankoopprijs.

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door 16again »

De geboden oplossing lijkt mij heel redelijk. Je mag een nieuwe bank uitzoeken!
Wettelijk gezien niet!
Je hebt gewoon recht op vervanging / reparatie, of je geld terug.
Een tegoedbon hoef je niet te accepteren, dat is eigenlijk wel wat geboden wordt.

Bas232
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jul 2011 00:58

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door Bas232 »

Ja het probleem voor ons is vooral dat we deze bank voor een aanbiedingsprijs hebben gekocht, namelijk €325. De normale prijs van deze bank is echter €650. Wanneer wij met een tegoedbon €325 een nieuwe bank uit moeten gaan zoeken bij de Jysk komen we óf met een veel kleinere bank, óf moeten we een redelijk bedrag zelf bijleggen. Zowel de eerste optie als de tweede optie zien wij gewoon niet zitten omdat we op zoek zijn naar een hoekbank en geen zin hebben om de Jysk ook nog tegoed te komen door extra geld aan hun uit te geven.

Groeten,
Bas

Jannes22
Berichten: 229
Lid geworden op: 05 jan 2009 16:22

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door Jannes22 »

Opzich een goede oplossing die Jysk jullie geeft maar.. een scheur in een naad moet toch te repareren zijn?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door newmikey »

Onderste - kan - deksel - neus

Lijkt mij een prima voorstel. Je zegt: "Het probleem is echter dat we de bank in mei voor een aanbiedingsprijs hebben gekocht en dat we voor dat bedrag nooit een volwaardige vervanger zullen kunnen vinden in de winkel.". Is dat dan anders als je dat geld krijgt om ergens anders te gaan shoppen?

Als je het wel hoog laat oplopen is het een koud kunstje voor het bedrijf om aan te voeren dat het defect is ontstaan door onoordeelkundige opslag of schade bij het uitpakken, de bank is niet onmiddelijk in gebruik genomen en het gebrek is pas later geconstateerd. Een rechter zal dan misschien hoogstens tot een tussenoplossing komen waarbij gerede twijfel er toe lijdt dat je de helft van het bedrag vergoed krijgt - zo'n €160.

€325 is precies dàt: €325. Als je denkt dat je elders voor dat geld een bank kan aanschaffen die kwalitatief hoogwaardig is en 20 jaar mee kan, lijkt me dat een deceptie.

Voor het budget wat je hebt is je verwachtingspatroon gewoon te hoog. Een meubel in die prijsklasse wordt gemaakt van goedkope basismaterialen met een geautomatiseerde massaproductie en goedkope (uitzend) werkkrachten. Daar kan eens iets mee mis zijn, het bedrijf lijkt dat ook te begrijpen en onderkennen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door sephora30 »

Volgens mij heb je recht op reparatie of vervanging. Kunnen zij dat niet leveren heb je recht op geld retour.

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Lees een hoop aannames :roll: :roll:

Wat zou ik doen:
Argument JYSK --> artikel is uit assortiment en kan derhalve niet meer gerepareerd worden.

In een ander topic ( betreft een Kruitvat aankoop ) wordt gesproken dat een klant zijn geld terug krijgt opdat KV niet kan repareren.

Aan de ene kant denk ik, ja en dat uit assortiment is? Tis een vrij recente aankoop en geen jaren geleden, niet jouw probleem dat uit assortiment is.
Aan de andere kant, als zij niet kunnen repareren dan zou ik mijn geld terug eisen, sterker nog, het zou JYSK sieren als zij dit uit zichzelf zouden doen.

Dacht toch dat je een tegoedbon niet hoefd te accepteren bij ontbinding van een aankoop ?

Voor goedkope banken kun je bv ook bij IKEA terecht/ Je hebt blijkbaar een beperkt budget. Wellicht Leen Bakker, Kwantum oid ?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
De geboden oplossing lijkt mij heel redelijk. Je mag een nieuwe bank uitzoeken!
Wettelijk gezien niet!
Je hebt gewoon recht op vervanging / reparatie, of je geld terug.
Een tegoedbon hoef je niet te accepteren, dat is eigenlijk wel wat geboden wordt.
Het ligt aan de oorzaak.

Is de naad gescheurd vanwege abnormaal gebruik of door een gebrek.

Na twee weken gebruik lijkt mij een gebrek de meest waarschijnlijke optie. Te kort op de kant gestikt of gewoon een zeer matige kwaliteit bank.

Een bankje van die prijs repareren is geen optie, wanneer het al technisch kan is het ding het gewoon niet waard.
Bank terug en geld terug dus.

Ik sluit mij (dus) aan bij de rest :mrgreen:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kapot Jysk meubel

Ongelezen bericht door Emmy75 »

crazyme schreef: Het ligt aan de oorzaak.
Is de naad gescheurd vanwege abnormaal gebruik of door een gebrek.
Dit zou de verkopende partij dan wel onomstotelijk moeten kunnen bewijzen omdat het euvel binnen de 6 maanden is opgetreden en zelfs gemeld en dat kan nog lastig zijn. Binnen die 6 maanden termijn wordt immers reeds aangenomen dat de bank niet aan de overeenkomst voldeed. En dan heeft de consument recht op herstel/vervanging of het aankoopbedrag terug. Gezien het eerste niet mogelijk is cq gevergd kan worden, heeft de consument het recht van ontbinding.
Maarja het is wel handiger in het gesprek met de winkel om aan te geven dat het juridisch loket (eerste advies is doorgaans gratis) of navraag bij consuwijzer dit antwoord heeft opgelevers ipv een aantal mensen op een forum. :wink:

€ 325,- voor een hoekbank ? :? Dat vind je volgens mij zelfs bij s&s niet. Waar toch talloze klachten van te vinden zijn op dit forum en in een item van Radar de verkoper zelf toegaf dat de folder lokkertjes een behoorlijk belabberde kwaliteit hebben.

Gesloten