LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kuperus bedden garantie

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Timmermaningrid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:50

Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door Timmermaningrid »

5 jaar geleden heb ik een boxpring bed gekocht van Kuperus. Al na ongeveer 3 jaar begonnen we het gevoel te krijgen dat het bed wel erg zacht werdt. De winkel waar het aangeschaft was, was inmiddels failliet. Ik zocht contact met Kuperus, die de telefoon niet opnamen en niet reageerde op mijn e-mail. Ik heb de kwestie laten rusten. Afgelopen jaar kregen we rugklachten en heb ik laatst bij een dealer het probleem uitgelegd.
Deze is komen kijken en constateerde dat het topmatras niet goed is, kuilvorming.
Na overlegd te hebben met Kuperus is aangeboden om korting te geven op de aanschaf van een nieuwe topmatras, ongeveer 15%. Omdat de top een levensjaar van ongeveer 7 jaar heeft en we er al 5 op hebben geslapen, is dit het aanbod.
Bij aanschaf werdt gezegd dat de top 10 jaar zou meegaan.
Dan is er de kwestie dat bij de verkoop gezegd is dat ik gratis de hardheid van het matras éénmalig kon laten aanpassen. Kuperus zegt dat dit service was van de winkel. Als ik een andere hardheid wil kost dit nu €500,-.
De dealer vond dat mij een verkeerde matrashardheid is verkocht.
Dus willen we lekker slapen en geen rugpijn, dan is het advies.....andere toplaag aanschaffen en hardere matras.
Mijn vraag: hoe lang mag ik verwachten dat z'n topmatras mee gaat?
15% korting op een product van ruim €1500,- lijkt mij erg weinig. Is dit een redelijk aanbod?
Kan ik mij beroepen op de voorwaarden van de winkel, gratis andere hardheid?

NeoDutchio
Berichten: 12750
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Natuurlijk kunt u zich beroepen op de voorwaarden en service van de winkel, maar die moet u dan ook in de winkel halen. Een fabrikant heeft geen contract met u, zij zijn u dus ook niets verplicht. Heel netjes dat ze u toch een korting willen geven, maar dat hoeft niet. Voor garantie moet u echt bij de verkoper zijn en aangezien die er niet meer is valt dat dus niet meer te claimen. Net zo goed dat de winkel de kosten op zich zou nemen om eenmalig de hardheid te laten aanpassen. Hier staat de fabrikant dus buiten. Helaas.

stofzuigertje

Re: Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Net als grote V&D kan ook een plaatselijke winkel die soms aanvullende garantie bied sneuvelen.
Dit is geen Kuperus garantie maar coulance van iemand die wel overleefde.

Vooral hun prijzen, dan verkoop je niet zoveel en vermoedelijk hebben ze een deel winst aangeboden, en die 15%, ze houden dan vermoedelijk nog genoeg over.

Een tevreden Ikea klant die op dit soort producten 25 jaren garantie kreeg!
Wel is het 25 jaren garantie op fabrieksfouten dus doorliggen... en de bon die je moet bewaren is ook na een jaar of 5 al onleesbaar die nodig is!

juliomariner
Berichten: 5177
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door juliomariner »

stofzuigertje schreef:
Dit is geen Kuperus garantie maar coulance van iemand die wel overleefde.

Vooral hun prijzen, dan verkoop je niet zoveel en vermoedelijk hebben ze een deel winst aangeboden, en die 15%, ze houden dan vermoedelijk nog genoeg over.
Ja en? ze hoeven helemaal niets aan garantie te bieden dus mogen ze toch wel wat verdienen?

Een tevreden Ikea klant die op dit soort producten 25 jaren garantie kreeg!
Wel is het 25 jaren garantie op fabrieksfouten dus doorliggen... en de bon die je moet bewaren is ook na een jaar of 5 al onleesbaar die nodig is!
Daar hebben we tegenwoordig een kopieerapparaat voor of inscannen en op een speciale stick bewaren met alle kassabonnen/garantiebwwijzen. Dit raden sommige medewerkers van Ikea zelfs aan

stofzuigertje

Re: Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik moet dan voortaan 2x helft kopen want de A4 scanner kan mijn bon niet in 1x lezen!
Knippen mag niet en dus moet ik minder kopen of 2x afrekenen?
De bonnen zijn na 5 jaren in koele donkere lade nog leesbaar maar hoeveel mensen kunnen na 25 jaren nog een matras claimen dat niet door gebruik versleten is?

Alleen een foto met 8 Mp camera en die opslaan en overleeft de opslag dan deze periode en is het terug te vinden?
56 cm gekocht laatste keer!

Timmermaningrid
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2018 17:50

Re: Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door Timmermaningrid »

Kuperus staat niet in voor hun product. Zelfs als ze weten dat de toplaag niet deugt. Er werd nog gezegd dat het een bekent probleem was en ze deze versie toplaag inmiddels hebben aangepast om kuilen te voorkomen.

Ze willen idd verdienen aan de aanschaf van een nieuwe. De aangeboden korting is zelfs minder dan we destijds kregen bij de aanschaf (bed gekocht tijdens sale periode).

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door HADES2001 »

juliomariner schreef:
stofzuigertje schreef:
Dit is geen Kuperus garantie maar coulance van iemand die wel overleefde.

Vooral hun prijzen, dan verkoop je niet zoveel en vermoedelijk hebben ze een deel winst aangeboden, en die 15%, ze houden dan vermoedelijk nog genoeg over.
Ja en? ze hoeven helemaal niets aan garantie te bieden dus mogen ze toch wel wat verdienen?

Een tevreden Ikea klant die op dit soort producten 25 jaren garantie kreeg!
Wel is het 25 jaren garantie op fabrieksfouten dus doorliggen... en de bon die je moet bewaren is ook na een jaar of 5 al onleesbaar die nodig is!
Daar hebben we tegenwoordig een kopieerapparaat voor of inscannen en op een speciale stick bewaren met alle kassabonnen/garantiebwwijzen. Dit raden sommige medewerkers van Ikea zelfs aan
App "Office lens" op de smartphone maak foto, upload direct naar cloud dienst, scheelt een hoop tijd en werk

Ontopic, tja de winkel is failiet, alles wat de fabrikant aanbied is een gunst.
Aan te raden is om eerst rustig even naar een paar winkel te gaan, uit eigen ervaring is de fabrikant vaak niet het goedkoopste kanaal en misschien kom je wel wat anders tegen wat je meer aanspreekt

johnlouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2018 16:51

Re: Kuperus bedden garantie

Ongelezen bericht door johnlouw »

Kuperus is geen partij voor U. U koopt bij de winkel en niet bij de fabrikant. Als de fabrikant uit coulance een korting wil geven is dat mooi mee genomen maar niet verplicht voor de fabrikant. Dan de levensduur van toppers. Toppers van schuimsoorten en met een dikte van 4 tot 8 cm gaan gemiddeld 3 jaar mee. Toppers van natuurlijke materialen en die nog dikker zijn, rond de 12 a 15 cm, gaan gemiddeld 5 a 6 jaar mee. Dit is niet de technische levensduur, want die is langer, 10 jaar ongeveer. Waar men geen rekening mee houdt is dat na 2/3 van de levensduur de kwaliteit snel achter uit gaat, maar je kunt er nog wel matig op liggen.

Het omruilen van de kern: dit kan inderdaad. Maar.... altijd binnen 30 dagen. Immers, als die nieuw is en niet goed ligt dan kun je dit 1 mailg omruilen. Het is natuurlijk vreemd dat u 5 jaar goed ligt en dan wil ruilen voor een stevige kern. Een topper en een matras is een gebruiksartikel en zal niet in de staat blijven zoals die wordt afgeleverd. Slijtage (kuilvorming) is dus nooit een garantieclaim.

De opmerking dat Ikea of andere bedrijven "abnormale" lange garantietermijnen hanteren (25 jaar) is dus een wassen neus. Garantie is alleen van toepassing op materiaal en fabricage fouten. Een matras bijvoorbeeld zal dus nooit 24 jaar en 11 maand goed zijn en dan pas in de laatste maand inzakken onder de noemer van garantie.

Elk goed wat gebruikt wordt heeft slijtage. En dat is nooit garantie.

met vriendelijk groet van een slaapspecialist sinds 1968.

Gesloten