LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loungeset kopen bij Intratuin

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uw Jurist schreef:Ik herhaal mijn bericht van 17 april, 12:54 uur en stel voor dat u verder discussieert met Consuwijzer:
Ik heb helemaal geen behoefte om ConsuWijzer te discusseren.

Ik heb beter uitgelegd dan jij waarom hier sprake is van een algemene voorwaarden. Jij stelt dat er geen sprake is van een algemene voorwaarden, omdat de verkoper dit mondeling heeft aangegeven en partijen dit uitdrukkelijk overeen zijn gekomen. Daar tegenover heb ik gezet dat er sprake is van een algemene voorwaarden wanneer het beding bestemt is om te worden opgenomen in een aantal overeenkomst (art. 6:231 sub a BW). En dat hiervan kennelijk sprake is. De gestelde omstandigheden geven mij geen aanleiding om anders te vermoeden. Bovendien heb ik aangegeven dat er geen sprake is van bezitsoverdracht. Ter onderbouwing heb ik er op gewezen dat de overeenkomt tot de levering van een genuszaak.

Je hebt dit niet weerlegt en komt aan met "Ja, maar de ConsuWijzer schrijft dat". Op het moment dat wij in de rechtszaal staan dan heb we niet met ConsuWijzer te maken maar met de rechter. De rechter past gewoon het burgerlijk wetboek toe. De wettelijke definitie van algemene voorwaarden (art. 6:231 sub a BW) is niet afhankelijk van de mening van de ConsuWijzer.

Ik heb aangeven dat deze praktijk niet mag omdat er sprake is van een algemene voorwaarden. En van jouw kant zie ik geen steekhoudende argumenten om te denken dat een rechter tot een ander oordeel zou komen.
Uw Jurist schreef:P.S. bepaald moet in dit geval met een t.
Als je alle taalfouten van mij wilt corrigeren dan ben je nog wel even bezig. Tenzij dit inhoudelijk belang voor de discussie (en dat is het niet), valt het voor mij binnen de categorie afzeiken.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door prem »

alfatrion schreef:
Uw Jurist schreef:Ik heb duidelijk - met verwijzingen naar en citaten van bronnen - aangegeven dat je dit mag overeenkomen, maar niet via algemene voorwaarden. Zie ook o.a. mijn bericht van 17 apr 2016 12:54 uur.
Partijen hebben dit samen uitdrukkelijk afgesproken.
Ik heb gemotiveerd aangeven waarom dat niet klopt. Uitdrukkelijkheid bepaald niet of iets een algemene voorwaarden is.
Er is sprake van een algemene voorwaarden want verkoper spreekt dit kennelijk vaker af. Zie art. 6:231 sub a BW.
Uw Jurist schreef:Nog los van wat - o.a.- Prem aangeeft dat hier feitelijk geen sprake is van een aanbetaling, maar gewoon van een koop.
De koopovereenkomst ziet tot de levering van een genuszaak. TS geeft aan dat het volledige bedrag betaald moet worden (enkele dagen) voordat hij zijn aankoop in bezit krijgt. Daarom is sprake een koop en aanbetaling.
prem schreef:En nogmaals...dit geval van Intratuin is een aanschaf, geen aanbetaling. Aanbetaling is wanneer iets besteld moet worden.
Bij een koopovereenkomst is het wettelijk uitgangspunt dat vergelijk over gestoken moet worden overgestoken. Dat wil zeggen dat de koper moet betalen als de verkoper levert. Hiervan kan worden afgeweken. Per algemene voorwaarden kan een vooruitbetaling van hooguit 50% worden afgesproken. Wordt meer afgesproken dan hoeft er niets vooruitbetaald worden. Er is sprake van vooruitbetaling/aanbetaling omdat er betaald moet worden voordat er geleverd wordt.
prem schreef:Ben je het niet eens met me ga dan eens in op de vraag of je bij de bioscoop vooruitbetaalt of niet. Een op een te vergelijken met het geval Intratuin. Eerst betalen dan leveren.
De bioscoop is onvergelijkbaar, want daarbij koop je niets. De zaak met Intratuin zou exact hetzelfde verlopen.
prem schreef:Een koop of verkoop is pas rond als beide partijen instemmen.
Daarom dus eerst instemmen en dan pas roepen "dit mag niet". Zo is het in de Jurofoon zaak is gegaan.
Ik heb even geen zin je opus magnum helemaal te ontrafelen maar...bij een bioscoop koop je een dienst dus dat is gelijk.
Bij het laatste is dat dus juist het verschil met wat de jurofoon zaak vermeldt en wat ik schreef. Je bent het dus met me eens.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

alfatrion schreef: ... Ik heb beter uitgelegd dan jij ....
. Je hebt helemaal gelijk joh. :roll:

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door prem »

Heeft ie meestal hoor M. :)

jeroma
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2016 19:55

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door jeroma »

Iedereen bedankt voor de reacties. Afgelopen week werd ik gebeld door de verkoper van Intratuin dat de loungeset niet a s zaterdag wordt geleverd, zoals was afgesproken en beloofd. De container met de loungeset is toch niet onderweg vanuit China en komt pas ergens in mei aan in Nederland. Zal wel in de algemene voorwaarden staan dat ik niet moet zeuren en gewoon moet afwachten. Er zal niets anders opzitten, toch?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jeroma schreef:Iedereen bedankt voor de reacties. Afgelopen week werd ik gebeld door de verkoper van Intratuin dat de loungeset niet a s zaterdag wordt geleverd, zoals was afgesproken en beloofd. De container met de loungeset is toch niet onderweg vanuit China en komt pas ergens in mei aan in Nederland. Zal wel in de algemene voorwaarden staan dat ik niet moet zeuren en gewoon moet afwachten. Er zal niets anders opzitten, toch?
Nee, als is afgesproken dat hij deze week zou worden geleverd kun je ook gewoon zeggen dat je er toch maar van afziet en je geld terugvragen om elders een set te halen. Of ze daar toe bereid zijn is misschien een ander verhaal, maar netjes is het zeker niet.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door prem »

Dat zal wel geen probleem zijn in dit segment van tientjes winst.

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

U kunt ze ook een uiterlijke termijn stellen voor levering. Doe dat wel aantoonbaar, dus met een ontvangstbevestiging. Ik weet niet of via het formulier op https://www.intratuin.nl/contactformulier de ontvangst wordt bevestigd, dus let daarop.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door newmikey »

Het is hier al vaker geroepen en Monique heeft het hier, ondanks de ondoorgrondelijke en in volslagen onbegrijpelijk Nederlands geschreven berichten van alfatrion, uitstekend uitgelegd maar het staat eenieder vrij om gewoon niet akkoord te gaan en de winkel uit te lopen als men dit soort aanbetalingen eist. Gaat men accoord dan mag letterlijk alles in vrije onderhandeling worden overeengekomen, óók volledige vooruitbetaling op basis van een schimmige belofte dat "het product dan niet aan een ander verkocht zal worden".

Voortaan zal TS vast bij zo'n mededeling roepen dat de verkoper dat dan maar moet doen, als deze denkt daarmee de klantenbinding of tevredenheid te bevorderen. Ik hanteer mijn eigen "algemene voorwaarden" als consument - ik vind het niet gek dat een verkoper een kleine aanbetaling wenst om het risico van niet-afname te verminderen maar ik betaal zelden meer dan 10% met een maximum van €100. Heb ook wel eens bij een meubelbedrijf meegemaakt dat de verkoper ging schermen met de AV van het bedrijf - ben zeer vriendelijk gebleven en gezegd dat het buitengewoon jammer was maar dat ik dan van de koop afzag. Bij de buitendeur werd ik alsnog tegengehouden, "de manager vond het alsnog goed".

Internetaankopen worden met creditcard of Paypal afgehandeld (ook weer misleidend van alfa, bij de meeste kaarten kan je gewoon regelen dat er elke maand wordt vereffend met de rekening courant en dat er uberhaupt géén leenrente van toepassing is) en bij bestelling van kleinere zaken wordt betaald bij levering en geen minuut eerder.

Recht krijg je niet, recht neem je.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Loungeset kopen bij Intratuin

Ongelezen bericht door moederslink »

jeroma schreef:Iedereen bedankt voor de reacties. Afgelopen week werd ik gebeld door de verkoper van Intratuin dat de loungeset niet a s zaterdag wordt geleverd, zoals was afgesproken en beloofd. De container met de loungeset is toch niet onderweg vanuit China en komt pas ergens in mei aan in Nederland. Zal wel in de algemene voorwaarden staan dat ik niet moet zeuren en gewoon moet afwachten. Er zal niets anders opzitten, toch?
@TS : u moet doen wat het beste voelt voor u. Loungesets zijn te kust en te keur te koop , overal en gewoon op voorraad.
Uitzoeken, betalen en meenemen en genieten vd lente :wink:
Zelf betaal ik nooit iets aan in deze onzekere tijden.
Ik spaar ervoor , koop het en neem het mee. ( lekker ouderwets )
off-topic :
On-line koop ik niks ( en zeker geen vissen ! )
ik zou het toejuichen wanneer Alfa niet zo afgez**** wordt , nergens voor nodig en i.m.o zegt ook hij vaak zat de juiste dingen :!:
Zowel de bijdragen van Monique als die van Alfa lees ik graag en leer hiervan.
Goed zonnig weekend gewenst 8)

Gesloten