Ik heb een (op naam gestelde) prijsopgave gekregen voor lampen (zonder geldigheidstermijn), per mail in een Word document. Hierin staat duidelijk gespecificeerd wat het product mij gaat kosten.
Na het beantwoord krijgen van enkele aanvullende vragen -2 weken later-, heb ik per mail opdracht verstrekt. Hierop een NIET automatisch gegenereerde 'bedankt voor de opdracht' gekregen, met de mededeling dat de opdrachtbevestiging per post wordt verzonden.
Die is niet gekomen; wel de mededeling dat het product duurder is geworden en de opdracht dus toch niet in behandeling kan worden genomen! Kan dat zomaar?
Bedankt! Ron
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijsopgave bindend?
Re: Prijsopgave bindend?
Staat er niet ergens vermeld dat het een vrijblijvende prijsopgave betreft met de opmerking "prijs en modelwijzigingen voorbehouden".?? Het feit dat er later een officiële opdrachtbevestiging wordt verzonden, doet dit wel vermoeden. Dat uw adresgegevens er op worden vermeld zegt verder niets.
Nee, wel dat de prijzen exc BTW en transportkosten zijn, wat opm over levertijden etc. Het is verder een keurige offerte. Maar totaal geen voorbehouden oid.
Lekker duidelijk: een prijsopgave "excl. btw en transportkosten". Weet je nog niet waar je aan toe bent!
Precies. Daar gingen mijn vragen dus ook over. Duurde 2 weken voor antwoord. Daarop volgde mijn opdracht, hun 'bevestiging' en de prijsverhoging.
Naar mijn gevoel kan dat niet zomaar. Een offerte moet toch een bepaalde status hebben?
Naar mijn gevoel kan dat niet zomaar. Een offerte moet toch een bepaalde status hebben?
Als je "voldoende snel" ja hebt gezegd tegen de offerte moet het bedrijf gewoon voor die prijs leveren.
Omdat offerte geen geldigheidsduur vermeld is te twisten wat "voldoende snel" inhoud.
Is het bedrijf bij het CBW aangesloten? Zoja, dan is offerte volgens AV standaard 18 dagen geldig.
Is het bedrijf niet bij CBW aangesloten, dan kan die 18 dagen gebruikt worden als "een in de branche gangbare geldigheidsduur van de offerte."
Volgens mij mag naar de consument toe niet gewerkt worden met prijzen EX btw.
Omdat offerte geen geldigheidsduur vermeld is te twisten wat "voldoende snel" inhoud.
Is het bedrijf bij het CBW aangesloten? Zoja, dan is offerte volgens AV standaard 18 dagen geldig.
Is het bedrijf niet bij CBW aangesloten, dan kan die 18 dagen gebruikt worden als "een in de branche gangbare geldigheidsduur van de offerte."
Volgens mij mag naar de consument toe niet gewerkt worden met prijzen EX btw.