LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pronto wil niet thuis omruilen

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
YSK
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2013 16:22

Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door YSK »

Goedmiddag,

ik zou graag horen of het volgende verhaal de normale gang van zaken is of dat de winkelier in gebreke blijft.

Woensdag (18 september 2013) zoekt mijn moeder (76) bij Pronto Spijkenisse een relaxstoel uit met elektrische bediening. De stoel kost Euro 900, heeft twee motoren, één voor de rugleuning en één voor de voetensteun en sta-op-functie.

Aangezien de stoel niet in het magazijn aanwezig is, spreken we af dat we de stoel de volgende dag komen halen, en betalen. Aanbetalen hoefde niet, dat was wel netjes. Thuisbezorgen kon ook maar dat kost Euro 35 extra omdat Pronto een afhaalformule is en zelf geen bezorgdienst heeft.

Donderdag (19 september 2013) stoel opgehaald, thuis in elkaar gezet, stoel getest, alles werkt, alleen de voetensteun hapert een beetje wanneer je hem uit laat klappen. Nieuwigheid, dachten we.

Vrijdag constateert mijn moeder dat er wel erg veel speling in de stoel zit. Ze dacht nog dat de poten niet allemaal op de grond stonden maar dat bleek wel het geval. Ze belt de winkel. Nee dat hoort niet. Om de speling te kunnen vergelijken met de stoel die in de showroom staat, is de meneer van de winkel daar in de stoel gaan zitten, mijn moeder thuis in haar stoel en hebben ze diverse functies van de stoel getest en ervaringen uitgewisseld. Iets voor in een film, maar dat terzijde.

De stoel van mijn moeder bleek aanmerkelijk meer speling te hebben. Tot overmaat van ramp viel tijdens dit "via de telefoon" testen van de stoel, de helft van het systeem uit. Alleen de rugleuning kon (en kan) nog heen er weer, de voetensteun beweegt helemaal niet. Helaas gebeurde dit net toen ze de sta-op-functie aan het testen waren en is de stoel in een tussenstand blijven hangen.

De meneer van de winkel spreekt af dat hij maandag (23 september 2013) komt kijken. Het eerste weekend dat de stoel in huis staat kan er niemand op zitten. Mijn moeder zit zolang op een tuinstoel, kijkend naar een stoel die nog het meest weg heeft van een elektrische stier.

Maandag (23 september 2013) de meneer komt langs en constateert dat het inderdaad niet werkt en dat er veel speling is. Hij neemt de afstandsbediening mee om te zien of daar het probleem zit. Later blijkt dat hij dit niet kan testen omdat de afstandsbediening niet past op de stoel in de showroom. De technische dienst moet gaan beslissen wat er gaat gebeuren. Woensdag weet hij meer. Mijn moeder geeft al aan dat zij geen genoegen neemt met een nieuwe stoel waar al aan moet worden geknutseld.

Woensdag (25 september 2013) De beslissing is geworden dat er een andere stoel moet komen. Het model gaat er bij de fabrikant uit dus het is nog even de vraag of er in een ander filiaal nog één staat. Zo niet, dan is alleen het showmodel nog aanwezig. Mijn moeder geeft aan alleen genoegen te nemen met het showmodel wanneer er iets aan de prijs wordt gedaan.

Donderdag (26 september 2013) Er is een nieuwe stoel in een filiaal in Utrecht. Het duurt 1 tot 1,5 week totdat de stoel in Spijkenisse is. We hadden niet verwacht na aanschaf van een nieuwe stoel nog 2,5 week op een tuinstoel te moeten zitten. Ze bellen zodra de stoel er is. Dan kunnen we hem komen HALEN?!

Is het niet logischer dat de stoel door de winkelier thuis wordt omgeruild?

Als een product niet bevalt en je wilt het retourneren dan kan ik mij voorstellen dat je zelf moet zien hoe de stoel weer bij de winkel komt. Maar als het gaat om een defect meubelstuk, een product dat je niet even onder je arm meeneemt, lijkt mij dat toch anders liggen?

Bedankt voor het lezen :)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door crazyme »

YSK schreef:Thuisbezorgen kon ook maar dat kost Euro 35 extra omdat Pronto een afhaalformule is en zelf geen bezorgdienst heeft.
Volgens mij geef je zelf al het antwoord op je vraag :
YSK schreef: Is het niet logischer dat de stoel door de winkelier thuis wordt omgeruild?
Het is een afhaalformule. Je wil goedkoop en kiest er daarom zelf voor om te kopen bij een afhaalwinkel. Wanneer er dan een probleem is moet je het zelf ook omruilen. Het transport doe je immers zelf ?

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie geen verplichting om dit bij je thuis af te handelen. De transportkosten van en naar de winkelier zijn wel voor kosten van de winkelier.

YSK
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2013 16:22

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door YSK »

Wij "gingen niet voor goedkoop". Eerlijk gezegd had ik nog nooit van de keten gehoord. Kennissen raadde het aan. Bij het regelen van de bestelling kwamen we er pas achter dat het een afhaal formule was. Daarnaast vind ik Euro 900 voor een stoel ook geen superkoopje, maar daar gaat het niet om.

Naar mijn idee is er verschil tussen
- het product is prima maar ik heb mij bedacht, ik wil het teruggeven/omruilen
en
- het product is defect geleverd er komt een nieuwe voor in de plaats

Bij de eerste liggen de verantwoordelijkheden bij mij, ik zorg dat het product terugkomt bij de winkelier of ik dat dan zelf breng of door een bezorgdienst laat uitvoeren maakt niet uit.
Bij de tweede ligt de verantwoordelijkheid bij de winkelier, de kosten van vervoer, dan wel het vervoer zelf zijn voor zijn rekening.

Pronto verwacht dat wij de kosten van omruilen dragen.

Wonderwall
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2013 00:06
Locatie: Gronau

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door Wonderwall »

YSK schreef: Naar mijn idee is er verschil tussen
- het product is prima maar ik heb mij bedacht, ik wil het teruggeven/omruilen
en
- het product is defect geleverd er komt een nieuwe voor in de plaats

Bij de eerste liggen de verantwoordelijkheden bij mij, ik zorg dat het product terugkomt bij de winkelier of ik dat dan zelf breng of door een bezorgdienst laat uitvoeren maakt niet uit.
Bij de tweede ligt de verantwoordelijkheid bij de winkelier, de kosten van vervoer, dan wel het vervoer zelf zijn voor zijn rekening.

Pronto verwacht dat wij de kosten van omruilen dragen.
Klopt helemaal niets van die redenatie. Als iets je niet bevalt moet je er zelf voor zorgen dat het terugkomt en heb je mazzel als dat al kan, want koop is gewoon koop.

Verder krijg je prima service en moet je blij zijn dat ze nog een model hebben weten te vinden. Als je voor garantie teruggaat, moet je het product ook zelf brengen en ophalen. Je maakt een probleem van helemaal niets. Je wordt geholpen zoals het hoort, moet je niet willen er ook nog eens geld uit te slaan.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Ik kan me uw idee wel een beetje voorstellen, maar kan het zo zijn dat Pronto simpelweg de mogelijkheid niet heeft de stoel zelf om te ruilen? (natuurlijk - ze kunnen ook een boedelbak gaan huren en de auto van een medewerker gebruiken, maar u snapt wat ik bedoel met 'de mogelijkheid niet hebben')

Wellicht kunt u aangeven dat uw moeder nu 2,5 week op een tuinstoel moest zitten en dat dat toch wel heel naar is geweest voor haar, en dat u dan ook nog de stoel weer uit elkaar moet halen en de nieuwe weer in elkaar moet zetten, misschien dat ze u dan tegemoetkomen? Vragen kan altijd. Of hebt u dit al gedaan?

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Wonderwall jouw redenatie klopt niet. Het gaat er helemaal niet om of de stoel bevalt of niet, die stoel deugt gewoon niet.
Het is geen prima service, want de kosten voor het halen en brengen zijn in dit geval voor de winkelier, niet voor de koper.

Wonderwall
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2013 00:06
Locatie: Gronau

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door Wonderwall »

weetnietveel schreef: Het is geen prima service, want de kosten voor het halen en brengen zijn in dit geval voor de winkelier, niet voor de koper.
Kan jij even vermelden op welke wet jij dat baseert?

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Art. 7:21

Wonderwall
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2013 00:06
Locatie: Gronau

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door Wonderwall »

Is die stoel bij TS afgeleverd?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door crazyme »

weetnietveel schreef:Art. 7:21
Leg eens uit. Staat niets over transport in.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De term "kosten van nakoming" heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:De term "kosten van nakoming" heeft betrekking op de kosten die gemaakt moeten worden om de goederen in overeenstemming te brengen, met name de kosten van verzending, loon en materiaal.
Pronto maakt de fauteuil in overeenstemming. Meer kan de klant niet verwachten.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Maar om de stoel in overeenstemming te brengen hebben ze toch hun "oude" stoel nodig?

Wonderwall
Berichten: 63
Lid geworden op: 05 apr 2013 00:06
Locatie: Gronau

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door Wonderwall »

weetnietveel schreef:Maar om de stoel in overeenstemming te brengen hebben ze toch hun "oude" stoel nodig?
Zal je hem wel moeten brengen.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Waarom moet ik hen hun stoel brengen?

Hellig
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 aug 2013 03:03

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door Hellig »

weetnietveel schreef:Waarom moet ik hen hun stoel brengen?
:?: volgens mij steek jij je neus hier in andermans zaken. TS is YSK en niet weetnietveel.

YSK
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 sep 2013 16:22

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door YSK »

Even een voorbeeld.
De stoel kost Euro 900, bezorging Euro 35 dus voor een totaal van Euro 935 heb je een stoel in huis.

Blijkt nou dat de winkelier een NIET DEUGDELIJK product levert dan wordt de stoel (zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen) ineens Euro 935 plus Euro 35 (of meer) omdat jij moet betalen voor heen en weer gerij met beide stoelen?

Het klinkt toch wel heel vreemd. Als je pech hebt en er is weer iets mee dan zit je zo aan Euro 1000 zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen. Jij bent immers geen invloed op de kwaliteit van de spullen die de leverancier verstrekt.

En over het genoemde "hebben zij wel mogelijkheden het vervoer te regelen". Er komt iemand de stoel van Utrecht naar Spijkenisse brengen. Die zou dus net zo makkelijk de stoel bij ons af kunnen leveren (het ligt op de route) en de oude direct meenemen naar Spijkenisse.

Een andere mogelijkheid is dat ze gebruik maken van de besteldienst die zij aan klanten aanbieden. Lijkt me sterk dat die niet voor een leuk prijsje heen en weer willen rijden, ze leveren immers klanten.

Maar buiten dat kan ik mij nauwelijks voorstellen dat je wanneer je bij een afhaal formule onderneming iets koopt in je achterhoofd moet houden dat de transportkosten kunnen verdubbelen (of meer) omdat je niet weet of een winkelier een deugdelijk product levert.

Hellig
Berichten: 96
Lid geworden op: 11 aug 2013 03:03

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door Hellig »

YSK schreef:Even een voorbeeld... Er komt iemand de stoel van Utrecht naar Spijkenisse brengen. Die zou dus net zo makkelijk de stoel bij ons af kunnen leveren (het ligt op de route) en de oude direct meenemen naar Spijkenisse....

Heb je dit toevallig voorgelegd? Aan de andere kant: als je meubels haalt bij de Ikea en ze zijn kapot/defect/knäpperig dan moet je ze ook terugbrengen naar de Ikea. Krijg je gewoon een nieuwe terug. Da's hier niets anders, op het feit na dan dat je de vervanging niet gelijk mee terug krijgt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pronto wil niet thuis omruilen

Ongelezen bericht door crazyme »

Precies. De klant kan wel op 300 km afstand van de winkel wonen.

Gesloten