LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
TerminalNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2014 16:00

Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door TerminalNL »

Hallo,

Ik heb in december van 2011 een nieuwe boxspring combinatie bij Wehkamp gekocht, die beviel prima tot een 2 jaar later dat ik de veren begon te voelen en kort daarna zijn ze gewoon al voelbaar wanneer je over het matras voelt.
Garantieclaim ingediend in januari 2014, er kwam een expert langs van een extern bedrijf en die oordeelde inderdaad dat mijn matras defect was.
Goed balen dus, maar ik had gelukkig het bed gekocht met 3 jaar garantie dat bij een defect het product kosteloos gerepareerd, of als dit niet mogelijk is, vervangen zou worden.

Quote uit hun eigen voorwaarden,
3 jaar interieurgarantie
Op meubelen, bedden en matrassen (met uitzondering van tuinmeubelen en woningtextiel) bieden we zelfs drie jaar volledige garantie. Er staat een garantielogo bij de artikelen met 3 jaar garantie. Volledige garantie betekent bij een gegronde klacht geen voorrijkosten, gratis reparatie of een nieuw product als het artikel niet gerepareerd kan worden. De aanschafwaarde is dus 3 jaar gegarandeerd.
En daar begon het, het matras was niet te repareren dus dan zou die volgens hun eigen voorwaarden vervangen moeten worden. Dit was alleen niet mogelijk omdat het product niet meer leverbaar was, wat niet heel gek is na een ruime 2 jaar. Dus ik zou het moeten doen met een financiële afhandeling.
Er werd mij een voorstel gedaan, uit coulance ( huh? garantie is geen coulance volgens mij? ), van 150euro voor het defecte matras.
Nu ben ik het daar niet mee eens, hun eigen garantievoorwaarden stellen dat ik een vervangend product krijg bij het niet meer kunnen repareren van het oude. Voor deze 150euro koop ik niet een gelijk ( binnenvering matras 140x200 ) product terug in hun eigen webshop.
Nu heb ik al gebeld met de klantenservice, maar ik moest heel erg blij zijn met dit voorstel, want dit hoefde ze eigenlijk al niet te doen dit hoge bedrag en het was volledig uit coulance.

Hoeft een winkel zijn eigen gestelde voorwaarden niet meer te volgen?

Webcarewehkamp.nl
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 jan 2010 15:00

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door Webcarewehkamp.nl »

Goedemiddag,

Graag zou ik willen kijken of ik iets voor je kan betekenen in deze kwestie. Zou je mij je klantnummer of postcode en huisnummer willen sturen via [email protected]?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

webcareteam wehkamp.nl

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door nibt »

Normaalgesproken hoeft de winkel je niet het volledige aanschafbedrag terug te geven aangezien je al 2 jaar gebruik van het matras hebt gemaakt. Een korting van 20-25% op het bedrag zou redelijk zijn.

In de voorwaarden van Wehkamp staat echter dat de aanschafwaarde voor 3 jaar gegarandeerd is, dus zou zo'n korting hier niet mogen.

Wat heb je eigenlijk voor het matras betaald?

TerminalNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2014 16:00

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door TerminalNL »

Inderdaad, normaal gesproken zou ik dat ook heel acceptabel vinden maar gezien hun zelf een 3 jaar durende garantie hebben waarbij de aanschafwaarde gegarandeerd is vind ik het heel raar dat zei zich zelf hier niet aan houden.

Totaal was de combinatie 260euro exclusief de verzendkosten.
En het gaat nog niet zozeer om het geld dat ik terug krijg, hun bieden binnen de garantie aan een product dan te vervangen. Alleen hier blijkt de enigste oplossing te zijn een gedeeltelijke terugbetaling, terwijl ik gewoon een vervangend gelijk product wil hebben zoals de garantie voorwaarden dat stellen.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door encore »

260 euri en je krijgt na dik 2 jaar nog 150 terug? Aanpakken. Dat matras is niet "defect" , dat ding is versleten. Goedkopematrassen. Geeft niks, maar om de twee/drie jaar gewoon een nieuwe aanschaffen. Nu krijg je nog geld toe.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door riddert »

encore schreef:260 euri en je krijgt na dik 2 jaar nog 150 terug? Aanpakken. Dat matras is niet "defect" , dat ding is versleten. Goedkopematrassen. Geeft niks, maar om de twee/drie jaar gewoon een nieuwe aanschaffen. Nu krijg je nog geld toe.
Da's inderdaad een goede deal wat Wehkamp voorstelt, en normaal gesproken zou TS dit met beide handen aan moeten pakken. Echter had Wehkamp binnen deze periode nieuwe beloofd....en dat moeten ze gewoon nakomen.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door witte angora »

TerminalNL schreef: Op meubelen, bedden en matrassen (met uitzondering van tuinmeubelen en woningtextiel) bieden we zelfs drie jaar volledige garantie. Er staat een garantielogo bij de artikelen met 3 jaar garantie.
Nu ga ik even quoten, en een klein dingetje isoleren uit het geheel. Want mijn vraag is: stond er een garantielogo bij de matras toen je hem kocht? (dat zal Wehkamp iig zeer goed weten)
Totaal was de combinatie 260euro exclusief de verzendkosten.
Als de boxspring in zijn geheel 260 euro was, dan is 150 euro helemaal zo gek nog niet. Immers, alleen de matras moet vervangen worden, niet het onderstel.
Laatst gewijzigd door witte angora op 21 mei 2014 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

TerminalNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2014 16:00

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door TerminalNL »

Ja dat staat er inderdaad bij :) Anders had ik überhaupt al geen aanspraak kunnen maken op garantie.

Dat alleen het matras vervangen moet worden begrijp ik, en inderdaad die 150euro is geen gek bedrag.
Maar ze spreken hun eigen voorwaarden tegen, een vervangend product bij het niet meer kunnen repareren van een defect. Kon ik voor die 150euro nou een zelfde matras weer kopen dan was het geen probleem natuurlijk, maar dat lukt nu niet.
Laatst gewijzigd door TerminalNL op 21 mei 2014 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had nog een kleine toevoeging gemaakt, dat heeft elkaar gekruist...

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door encore »

Voor die 150 euri koop je echt wel een nieuwe matras. Nu niet doen alsof je een superduur ding hebt. Het totale ding was 260. Da's echt de goedkoopste prijsrange van boxsprings.
Niet zeuren. 150 euri aan pakken, naar het dorp rijden en daar een ander matras wegtrekken voor dat geld.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door langste adem »

encore schreef:Voor die 150 euri koop je echt wel een nieuwe matras. Nu niet doen alsof je een superduur ding hebt. Het totale ding was 260. Da's echt de goedkoopste prijsrange van boxsprings.
Niet zeuren. 150 euri aan pakken, naar het dorp rijden en daar een ander matras wegtrekken voor dat geld.
Toch heeft TS een punt dat wehkamp dit zou moeten doen. Zij bieden immers de garantie dat zij zorgen voor een kosteloze reparatie of vervanging. Als hetzelfde product niet meer leverbaar is moeten ZIJ zorgen voor een vergelijkbaar exemplaar. Als die niet te vinden zijn in de catalogus van wehkamp in die prijsklasse, is dat het probleem van wehkamp en niet van de TS.

alfatrion
Berichten: 22040
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door alfatrion »

De verkoper heeft geen recht op een gebruiksvergoeding. De verkoper, die tekort geschoten is in zijn verplichting om een conform matras te leveren, zou dan bevoordeeld worden.
Artikel 6:271 BW schreef:Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.
Verkoper en koper hebben samen een overeenkomst gesloten. Op grond van deze overeenkomst moet verkoper een matras leveren en de koper de aankoopsom betalen. Wanneer de overeenkomst wordt ontbonden moet de verkoper de aankoopsom terugbetalen en de koper het matras teruggeven. Op meer dan de matras heeft de verkoper geen recht. En als de matras in waarde heeft moeten inleveren dan komt dat voor risico en rekening van de verkoper.
Artikel 7:10 lid 3 BW schreef:Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.
De verkoper heeft alleen recht op een gebruiksvergoeding wanneer:
- de koper zonder rechtsgrond (zoals een contractueel of wettelijke regeling) verrijkt is en de verkoper verarmt is; en
- het uitblijven van een dergelijke vergoeding onaanvaarbaar is.
En daarbij moet er meer zijn dan dat de koper het non-conform product heeft gebruikt.
Rb Zwolle, 29-10-2003, ECLI:NL:RBZWO:2003:AO8922, r.o. 1.6. schreef:Omdat uit de wetsgeschiedenis blijkt dat de wetgever ervan is uitgegaan dat in uitzonderlijke situaties een gebruiksvergoeding verschuldigd is, acht de rechtbank een vordering tot betaling van een gebruiksvergoeding in uitzonderlijke situaties toewijsbaar. Het enkele gebruik van een zaak door de koper is echter onvoldoende voor toewijsbaarheid van een dergelijke vordering. Er dient sprake te zijn van een situatie waarin voldaan is aan de vereisten van ongerechtvaardigde verrijking en waarin het uitblijven van een gebruiksvergoeding naar normen van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. (bron)

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door encore »

Briljant. Maar wat wil je nou eigenlijk zeggen Alfatrion?

Overigens heeft Wehkamp 7 matrassen tussen de 140 en 150 euri... En dat is van dezelfde, zo niet betere, kwaliteit als de "defecte".

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door tenormin »

@alfatrion, laat de TS later, na in conclaaf te zijn geweest met het aanbod van Wehkamp hier op de site, maar weten wat de uitkomst is. Dat lijkt mij veel interessanter dan je wetboek artikel 6.271 bw

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door langste adem »

Wehkamp zou denk ik normaliter ook een vergelijkend matras kunnen leveren in de vorm van een gebruikt matras , en dan heb je toch liever die 150 euro.

Maar er staat toch echt : "of een NIEUW product als het artikel niet gerepareerd kan worden."
Dan moeten ze niet lullen over 150 euro "uit coulance", maar ze moeten gewoon een ander vergelijkbaar matras leveren.
Ik snap ook niet dat wehkamp dat niet doet. Als er gewoon vergelijkbare matrassen van 140-150 euro te koop staan bij wehkamp leveren ze die toch ? De inkoopprijs voor wehkamp ligt vast een stukje lager.

TerminalNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2014 16:00

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door TerminalNL »

Veel goedkoper ga je ze inderdaad niet vinden, was student en krap bij kas en je moet toch wat ;)
Het gaat me niet zozeer om het geld, heb een goede baan tegenwoordig en het vakantiegeld komt er ook alweer aan, maar dat zei hun eigen voorwaarden niet aanhouden.

Heb inmiddels ook reactie per mail gehad van het Wehkamp webcare team, er was verder niks mogelijk.
Op vragen van mijn kant uit waarop hun dat baseren word er geen antwoord gegeven.
Ik ga wel akkoord met die 150euro, want het is inderdaad lang niet gek, maar ik blijf het raar vinden hoe zei hun eigen voorwaarden gebruiken.

Zeker ook omdat een binnenveringmatras ( gelijk aan het huidige matras ) iets van 170euro kost op hun eigen website. Iets zegt mij dat ze meer dan 20euro winst maken op dat matras dus dat zou dan toch mogelijk moeten zijn?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door langste adem »

In principe heb je twee jaar lang heerlijk geslapen op een matras en nu ie kapot is krijg je het aankoopbedrag terug , op 20 euro na. Daar kom je in principe goed mee weg.

Maar ik vind dat wehkamp zijn verplichtingen niet nakomt (geef dan ook niet zo'n belofte bij aankoop ) en ik vind het laf dat er niets te regelen is.

TerminalNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2014 16:00

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door TerminalNL »

langste adem schreef:In principe heb je twee jaar lang heerlijk geslapen op een matras en nu ie kapot is krijg je het aankoopbedrag terug , op 20 euro na. Daar kom je in principe goed mee weg.

Maar ik vind dat wehkamp zijn verplichtingen niet nakomt (geef dan ook niet zo'n belofte bij aankoop ) en ik vind het laf dat er niets te regelen is.
Dat laatste is het voor mij ook, die 20euro feitelijk zou me een rotzorg wezen inderdaad, maar het is gewoon een principe kwestie. Als een shop zelf aanvullende garantievoorwaarden opstelt dien je die toch na te komen?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door encore »

TerminalNL schreef:... was student .. heb een goede baan tegenwoordig ...maar dat zei hun eigen voorwaarden niet aanhouden
ik neem aan dat je het over een bijbaan hebt. Dat je student-af bent betwijfel ik namelijk...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Slechte garantie afhandeling Wehkamp

Ongelezen bericht door tenormin »

encore schreef:ik neem aan dat je het over een bijbaan hebt. Dat je student-af bent betwijfel ik namelijk...
Ga nu niet over taalfouten schrijven: kan je bezig blijven. Zij, Wehkamp, houden zich niet aan hun eigen voorwaarden; dat vind ik veel kwalijker dan....Valt me zwaar tegen van het webcare team. Had ik niet verwacht; zeker nieuwe (on)frisse wind door het hulpteam die de sites afstruint. Had zelf in het verleden wel goede hulp van hen.

Gesloten