witte angora schreef:Ik denk dat het steeds meer bedrijven, inclusief de meerderheid van hun medewerkers, geen fluit interesseert of de klant tevreden is. Als zij het geld binnen hebben, zijn zij zelf tevreden, en de eventuele aandeelhouders niet in het minst.
Het draait allemaal om geld, niet om klanttevredenheid.
En de klant kiest de winkel waar ze het minst betaalt......
Wat is oorzaak en wat is gevolg ?
Dus ook bij de klant draait het in de eerste plaats om geld, en niks anders. Dat het vanwege de lage winstmarges voor de bedrijven en het aanhangend personeel zo ongeveer onmogelijk wordt om fatsoenlijk werk en service te leveren interesseert de klant weer geen biet.
En daaraan ontleent dit forum voor een groot deel haar 'bestaansrecht'.
ook hier ben ik het niet mee eens, ben tegendraads vandaag.
Service begint met een altijd gratis lach en een vriendelijk woord, kan ik u helpen?
Het is niet van deze tijd dat service al lang slecht is, komt niet door de prijzen, het is hoe ga je ten eerste met het personeel om, krijgen ze ergens motivatie, dit vertaald zich dan weer terug naar de klant.
Maar service begint ten eerste bij de persoon zelf en dat heeft weer te maken met respect! Er ligt een groot verschil in woorden en acties besloten, de één haalt zijn schouders op en gaat verder met kauwgom smakken en dat is niet alleen van deze tijd hoor! Of iemand die zegt, ik zal kijken wat ik voor u kan doen, dit is allemaal aangeleerd gedrag, begint jawel bij de opvoeding!
Als de klanten niet tevreden zijn, gaan de elders heen, dus zijn de aandeel houders ook niet tevreden en kijken zo maar tegen verlies aan, maar goed, dit kan een hele economische discussie worden!
Voor bedrijven, in wat voor branche dan ook, lijkt het mij om zoveel mogelijk klanten zien te behouden en dat valt of staat met service!
Oh en even terug komen op de gulden, ik reken nog altijd om, voorkomt mij dat ik in de problemen kom. Want de salarissen zijn niet gestegen, de prijzen wel!
kaarsje69 schreef:
Voor bedrijven, in wat voor branche dan ook, lijkt het mij om zoveel mogelijk klanten zien te behouden en dat valt of staat met service!
Daarom bestaat Seats & Sofa's ook niet meer toch ?
Het is gewoon een feit: wanneer de klant denkt dat hij een voordeeltje kan behalen interesseert de service hem geen biet. Pas wanneer er een probleem ontstaat gaat hij pas kijken. (op dit forum bijvoorbeeld) De klant is dus kortzichtig, vooral veroorzaakt door de grote rechtsbescherming van consumenten. De klant denkt: ach het zal wel loslopen....
PS: de salarissen zijn echt wel gestegen hoor, ook in euro's...
klantentrouw gaat meestal niet dieper dan dat de portomonee open gaat. zo snel een product ergens een dubbeltje goedkoper is gaat we massaal naar de concurrent. en dan wordt die aardige verkoper wel vergeten.
OF je moet in een plaatsje als balk (friesland) wonen met een fixet in het dorp terwijl de karwei 10 km verderop zit. dan gaat het gemak voor. de snelle rekenaars weten dat ze voor de kleine voordeeltjes meer aan bezine kwijt zijn...
tevreden klanten mogen dan wel een goede ervaring statisch gezien 3 keer doorvertellen, een ondernemer ziet dat aan zijn omzet echt niet. die ziet alleen dat hij meer binnenkrijgt in de eerste week als er een nieuwe folder is uitgekomen.
en als de pizza's in de aanbieding zijn bij de c1000 dan zorg ik ook dat ik daarmee mn vriezer vul, terwijl ik poeisz (alom vertegenwoordigt in friesland) een leukere winkel vind met aardiger personeel en meer overzicht en een prettiger sfeer.
maar ook bij mij geldt dat ik alle aanbiedingen afloop omdat ik op moet passen dat ik in ieder geval nog wat overhoud aan het eind van de maand in plaats van dat ik aan het eind van mn geld nog een stuk maand overhoud
Extra goede service, getraind personeel moet betaald worden. De gemiddelde Nederlander gaat voor goedkoop en trekt zich bij de koop vaak niks van service aan. Wanneer er zich een probleem voordoet dan merken ze dat goedkoop soms duurkoop kan zijn.
Nou dan ben ik kennelijk nog van de oude garde, ik koop mijn brood bij de bakker, maar als ik bij de ene bakker afgesnauwd wordt, kom ik daar niet meer en zoek een andere.
Als ik vriendelijk geholpen wordt bij een Leen Bakker, Gamma, Praxis, de groenteboer om de hoek, verwacht ik ook dat als niet goed is, dat ik ook vriendelijk terug geholpen wordt en er naar een oplossing gezocht wordt.
Ik persoonlijk ga liever naar een kleine ondernemer, goed betaal je wel iets meer, maar ook daar is niet altijd de service naar behoren!
Zat zondag, om een klein voorbeeld te noemen op het terras hier in het dorp, niet voor het eerst en daar geef ik meestal vrij veel uit, nou ik kreeg geen bediening, de eigenaar was niet in de buurt en de bediening liep er de kantjes vanaf, denk je dat ik de eerste tijd nog terug ga? Ik dacht het niet, maar missen ze wel inkomen en ik was niet de enige die er zo over dacht, als jongens van rond de 18 jaar al gaan klagen, ben je daar heel snel weg.
En aangezien het weer hier, was het echt wel dorstig weer, maar om dan naar binnen te moeten om zelf wat te gaan bestellen na een half uur en dan te horen krijgen, jullie zitten er nog niet zo lang, want we hebben net de tafel schoongemaakt? Nou de tafel was nog steeds vies en geloof me, ik was daar vaste klant, nou dan hoeft het voor mij even niet meer!
Jannes, de meeste Nederlanders weten niet eens meer wat een goede service inhoud, domweg omdat die al jaren niet geboden wordt!
Ik ben overtuigd dat menig bedrijf het anders wil, maar dan moeten ze er wel moeite voor doen!
Deze week werd er bij ons een cursus klantvriendelijkheid gegeven. Hoe je moet groeten, en dat soort dingen.
Ik vind het in- en intriest dat voor dingen die normaal en vanzelfsprekend zouden moeten zijn, cursussen gegeven moeten worden. En het is nog triester dat die cursussen überhaupt bestaan. Immers, zonder vraag geen aanbod... Was het niet nodig, dan waren die cursussen er niet.
vergeet niet dat de maatschappij ver-egocentraliseerd. het is een trend die zich nu eenmaal voortzet. meestal zijn de genoemnde trainingen oude stof in een nieuw jasje. als ik weer zo'n training krijg dan weet ik bij voorbaat al wat ze horen willen. en na 3 maanden is iedereen het toch weer vergeten.
niemand van de klandizie zal merken dat een bedrijf zon training krijgt. een bedrijf heeft het of niet. dat is niet met een training te veranderen. das meer een cultuur die aangepast moet worden.