LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verf leren bankstel laat los

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
FairyNailart

Verf leren bankstel laat los

Ongelezen bericht door FairyNailart »

Mijn ouders hebben nog geen 2 jaar geleden bij Zuiderster in Capelle een echt lederen wit bankstel gekocht. Mijn ouders zijn heel erg zuinig op hun meubels en de bank kostte vrij veel geld; E2500-;
Nu laat de verflaag los van het leer. Volgens de meneer (die dit door de telefoon prima kan zien schijnbaar) laat de verflaag los door medicatiegebruik. Het vreemde is; het laat los op plekken waar mijn ouders niet zitten zoals de achterkant van de bank (staat niet in de zon) of de bovenkant van de bank. Ook de zitting van de plaats waar ze nooit zitten laat los. Ze behandelen 2 a 3 x per jaar het hele bankstel met producten die ze erbij gekocht hebben.
Heeft iemand ervaring met oplossende of loslatende verf? En zou medicatie daar echt de oorzaak van zijn? Mijn moeder slikt al 50 jaar medicijnen en dit is haar 4e leren bankstel. Nooit eerder problemen gehad.

Bedankt alvast!

crazyme

Re: Verf leren bankstel laat los

Ongelezen bericht door crazyme »

Veel mensen geloven het niet, maar het gebruik van (bepaalde) medicijnen kan een nadelige werking hebben op het leer. Het loslaten van de verf kan een gevolg zijn.

Dat gebeurt dan echter wel op plaatsen waar zweet op het leer kan komen, op de armlegger via de polsen/armen, de rug via de nek en bij zeer schaars geklede mensen tijdens heet weer over nagenoeg de hele zitting.

Delen die niet in aanraking komen met de huid kunnen niet worden beinvloed door medicijngebruik.

Wanneer het patroon zo overduidelijk is (typische plaatsen op de bank) kan de "diagnose" zo worden hersteld. (Een gebroken raam hoef je ook niet eerst ter plaatse te bekijken)

Niet elke leersoort en afwerking is overigens gelijk, dus het kan best dat met eerdere meubels geen problemen zijn opgetreden. Bedenk hierbij dat milieuregels zijn aangescherpt en dat de technieken zijn veranderd.

FairyNailart

Ongelezen bericht door FairyNailart »

Hallo,
Bedankt voor uw reactie. Het rare aan dit geval is; juist op de plekken waar niemand zit (achterkant van de bank of op de bovenkant en de plekken waar zijn nooit zit) laat het verf juis los. Ik gebruik zelf geen medicatie maar daar waar ik meestal zit is het verf ook los. De diagnose is gesteld terwijl het loslaten juist gebeurt op 'niet zit'plekken.
Ik begrijp dat door die milieuwetgeving de behandeling is veranderd, maar het kan niet komen door de medicatie lijkt mij..

In ieder geval bedankt voor uw reatie, ik zal het mijn moeder laten weten.

Hutch

Ongelezen bericht door Hutch »

Dag Fairy,

(gemakshalve spreek ik even over u....) u heeft een bank gekocht na 01 mei 2003. Dientengevolge valt deze koop onder de (garantie)bepalingen van het Burgerlijk Wetboek, boek 7.

Ook ga ik er vanuit dat u nu geen garantie meer heeft. Normaliter is dit 1 jaar en indien een bedrijf helemaal geen garantie geeft (wat heel soms voorkomt, of maar 3 maanden), heeft de wet de garantieperiode gesteld op 6 maanden. Dus een (wettelijke) garantietermijn van 6 maanden heeft u altijd.

Het belangrijkste artikel is artikel 17 (lid 1): "De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.".... en dat doet deze bank klaarblijkelijk dus niet.

U kunt aanspraak maken op reparatie van deze bank op kosten van de verkopende partij, met dien verstande dat u wel een bepaald gedeelte zult mee moeten betalen. U heeft namelijk een bepaalde periode van die bank gebruik kunnen maken, zonder dat er iets aan mankeerde.

Het percentage wat u zult mee moeten betalen is afhankelijk van de te verwachten economisch levensduur. Dit is vaak te achterhalen bij de verkopende partij of de fabrikant. Let wel: het gaat dus niet om de (te verwachten) 'technische' levensduur van deze bank. Deze laatste kan mogelijk bijv. wel 25 jaar zijn, dus zolang u behoorlijk van die bank gebruik kunt maken.

Uitgaande van een te verwachten levensduur van dit bankstel van minimaal 10 jaar (daar mag u m.i. wel vanuit gaan) en dat het mankement na 2 jaar is opgetreden, zult u dus 2/10 (1/5) deel van de totale reparatiekosten mee moeten betalen. Heeft het mankement zich geopenbaard na 1,5 jaar is het dus: 1,5/10 deel van die kosten... enz.
Binnen de garantietermijn is de verkopende partij verplicht om de bank gratis (voor u) te repareren, inclusief het ophalen en terug brengen, indien dit ook bij de aankoop is gebeurd.

Weet ook dat u zaken dient te doen met de verkopende instantie en dat u feitelijk niets met de fabrikant te maken heeft. Dit is het probleem van de verkopende partij.

Een heel verhaal, maar ik hoop dat u er wat aan heeft....

Succes, gr. Hutch

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Goed verhaal Hutch,

Het gaat alleen op wanneer er sprake is van normaal gebruik.

Wanneer ik een emmer zoutzuur over mijn motorkap giet kan ik natuurlijk stellen dat ik had verwacht dat het daar tegen moet kunnen.

Leer is niet bestand tegen ongebruikelijke chemische reacties.

Het is overigens de vraag of hier in dit geval sprake van is, de klant geeft aan dat de plekken op "contactloze" plaatsen zitten.

Wel vreemd overigens dat het 2 jaar lang is goedgegaan, maar bij gedekverfd leer kan dat.

Hutch

Ongelezen bericht door Hutch »

Hoi Crazyme,

jij hebt natuurlijk helemaal gelijk met dat zoutzuur-voorbeeld.... :D

Ik had mijn 'verhaal' wel langer kunnen maken met allerlei voobeelden, maar dat maakt het geheel (mogelijk nog) onoverzichtelijker.

Maar ik had (al) begrepen dat dit (chemicaliën, door medicamenten) niet van toepassing was.

Uiteraard zal een klant het gekochte -de bank- 'normaal' moeten gebruiken en niet bijv. gebruiken als springkussen voor de hele (kinderrijke) buurt. :wink:

Gr. Hutch

Beowulf

Ongelezen bericht door Beowulf »

Wijs de Zuiderster op de Cbw voorwaarden waar in staat dat u een garantie heeft van 3 jaar met een afbouw van 1/3 per jaar.
U kunt eisen dat zij een deskundige sturen,want deze hebben zij gewoon in dienst.
Mocht dit hele verhaal echter op niets uitdraaien en blijven ze moeilijk doen,dan kunt u uw verhaal neerleggen bij Dhr Tit,manager van de Zuiderster.
Mocht hij hier ook niets aan doen dan kunt u tot de directeur dhr Rene de Blok uw ongenoegen spuien in een brief,of bij de balie moeilijk gaan doen want daar hebben ze een hekel aan.

Gesloten