Omdat mijn vriendin en ik binnenkort een huis gaan bewonen, hebben we laatst meubels gekocht bij een meubelzaak. Hiervoor zijn we lang op pad geweest en hebben diverse meubelzaken bekeken voordat we onze keus hebben gemaakt.
Bij 1 winkel kwamen we leuke meubels tegen en hebben daar een prijsopgave van gevraagd. Daarop kregen wij de meubels, afmetingen en prijs op een vodje papier. Dit op ons eigen verzoek omdat het ons meer ging om een indicatie van de prijs. (ter vergelijking met andere meubelzaken).
Een paar weken later bleek dat deze meubels ons het meest aanspraken dus we zijn teruggegaan om deze meubels te bestellen.
Tijdens het bestellen heb ik nog extra gevraagd om korting, maar de behulpzame mevrouw gaf aan dat zij de korting al had berekend in de prijs die per artikel werd genoteerd. Ze sprak hier over 10% korting.
Na onze handtekening gezet te hebben zijn we naar huis gegaan, blij dat we ons hier niet meer druk over hoefden te maken. Bij thuiskomst de prijsopgave van een paar weken daarvoor er nog maar even bijgepakt en daar bleken exact dezelfde prijzen genoteerd te staan terwijl dezelfde mevrouw die ons toen geholpen heeft het woord korting niet genoemd heeft. Ons gaf dit een beetje een naar gevoel, daarom zijn we teruggegaan naar de winkel en hebben dit verhaal uitgelegd. Volgens de verkoopster heeft zij tijdens de prijsopgave duidelijk vermeld dat hier ook korting in zat. Wij waren die dag met ons vieren maar niemand heeft dit gehoord.
Affijn, om een lang verhaal kort te maken, met de prijs kon niets meer gedaan worden. Nu ben ik een amateur meubelkoper en op zicht nog steeds tevreden met de aankoop, maar toch voel ik me niet zo prettig meer met de aankoop na deze gebeurtenissen.
Mijn vraag is nu eigenlijk, is het normaal dat korting word doorberekend in de prijsopgave/offerte? Ik heb namelijk het gevoel dat ALS je 10% korting geeft, je dit duidelijk kenbaar zou willen maken aan de klant. Hij krijgt dan immers het gevoel dat hij gematst word. Ik vraag me dan ook af waarom dit niet gezegd is bij het maken van de prijsopgave terwijl dit wel duidelijk vermeld werd bij het opmaken van de bestelling. Alleen kwamen we toen op dezelfde prijs uit.
Alvast bedankt voor de info.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vreemde handelswijze
Re: Vreemde handelswijze
dan doeje het gewoon anders, zodra je de meubels binnen heb kijk je alles goed na, en mocht er maar 1 klein dingetje aan zijn zeg je, ik wil korting en mocht de bezorger zeggen vanee,,, dat kan niet, dan zeg je dan neem het maar weer mee want zo wil ik het niet, als je geluk heb krijg je dan korting grtZz
Re: Vreemde handelswijze
Normaal wordt duidelijk gemaakt dat korting verstrekt wordt, dit om consument over de streep te trekken bij aankoopbeslissing.
Het is nu te laat om nog korting te bedingen. Wordt er iets geleverd met manco/beschadiging, dan mag je wel een evenredig deel van de betaling achterhouden, zodra de winkelier vervangt of herstelt moet je gewoon het restant betalen.
Staar je niet blind op korting, het gaat er alleen maar om wat je betaalt, en wat je er voor krijgt. Zo zijn er winkels waar je wordt doodgegooid met 50% korting (vooral keukens!) maar waar eerst de prijzen verdubbeld worden.....
Het is nu te laat om nog korting te bedingen. Wordt er iets geleverd met manco/beschadiging, dan mag je wel een evenredig deel van de betaling achterhouden, zodra de winkelier vervangt of herstelt moet je gewoon het restant betalen.
Staar je niet blind op korting, het gaat er alleen maar om wat je betaalt, en wat je er voor krijgt. Zo zijn er winkels waar je wordt doodgegooid met 50% korting (vooral keukens!) maar waar eerst de prijzen verdubbeld worden.....
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 27 jun 2009 00:09
Re: Vreemde handelswijze
Korting die je bedingt is vaak een sigaar uit eigen doos. Waarom zou de detaillist korting geven? Haal je het zelf op of plaats je een hele dikke bestelling? pak je de spullen zelf uit en monteer je alles zelf?
Koop je iets dat beschadigd is of een showroom model? Dat zijn redenen om korting te bedingen.
@tvl music, door dit soort praktijken worden meubels duur.
Korting bedingen is een vak appart, en zeker bij meubels niet onmogelijk. Ik ken zat zaken die je zo de deur wijzen als je over korting begint. Vaak kun je uit het gesprek opmaken of iets overprijst is of niet. Een goede service gerichte winkel zal bijna geen korting geven. Voor wat hoort wat.
gr,
nico
houtmijn.nl
Koop je iets dat beschadigd is of een showroom model? Dat zijn redenen om korting te bedingen.
@tvl music, door dit soort praktijken worden meubels duur.
Korting bedingen is een vak appart, en zeker bij meubels niet onmogelijk. Ik ken zat zaken die je zo de deur wijzen als je over korting begint. Vaak kun je uit het gesprek opmaken of iets overprijst is of niet. Een goede service gerichte winkel zal bijna geen korting geven. Voor wat hoort wat.
gr,
nico
houtmijn.nl