LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zitmaxx Wonen: Juiste handelspraktijken?

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
princeoftrance
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2015 22:50

Zitmaxx Wonen: Juiste handelspraktijken?

Ongelezen bericht door princeoftrance »

In maart 2015 heb ik bij Zitmaxx Wonen een Loungebank uitgezocht in hun winkel. 1 Verkoper heeft ons benaderd voor de aanschaf. Ik vroeg of ik de bank ook online kon bestellen. Antwoord verkoper: "Liever niet, hoef je ook niet aan te betalen". Op deze wijze ben ik op slimme wijze mijn herroepingsrecht kwijtgeraakt. Met hem om tafel gezeten, mijn partner zat naast mij. Verkoper vulde formulier helemaal in en overhandigt formulier met vraag om te tekenen. Ik val meteen over het hokje "bank gaat volgens cliënt naar binnen" wat verkoper voor mij had aangekruisd. Ik vraag"ehhh dan ga ik er toch echt wel van uit dat het in meerdere delen geleverd wordt". Verkoper antwoord: "ja wordt in meerdere delen geleverd, dus zou normaal geen probleem moeten zijn" en ik wordt nog gewezen op de handigheid van de bezorgers. Dus ga je er als consument van uit dat het wel goed zit na zo'n advies. Helemaal als je de tekening van de bank bekijkt dat bestaat uit 4 vierkanten van bovenaf gezien. Na paar weken mail ik Zitmax opnieuw met de expliciete vraag"in hoeveel delen wordt het nou precies geleverd?" Antwoord Zitmax : "in 2 delen". Ik schrok me een hoedje en gaf per e-mail aan dat dit wel eens een probleem zou gaan vormen en vroeg waarom dit niet eerder was gemeld. Heb alle maten aangevraagd, maar niet alle maten van Zitmax gekregen. In plaats daarvan werd ik er steeds op gewezen dat de bezorgers dit elke dag doen en het vast wel goed komt en het anders ter plekke oplossen. Paar weken later staan ze voor de deur en ja hoor, grootste gedeelte van de bank (vanaf nu deel B genoemd) ging er niet in. De dikke verpakking mocht er ook niet af, want dan was omruilen niet meer mogelijk. Bezorgers van Zitmaxx belden met Zitmaxx. Vervolgens vertelden bezorgers dat ik de bank terug kon laten sturen en deze in fabriek ingekort kon worden, welliswaar tegen nog onbekende kosten. Serviceformulier samen met bezorgers ingevuld en beiden ondertekend. Vervolgens moest ik hele aankoopbedrag van 1408 euro per pin betalen. Eerst nog gevraagd"je weet zeker dat hij ingekort kan worden?""ja dat kan gewoon hoor"was het antwoord. Dus ik denk, nou het zal alsnog goedkomen. Ochtend erna email van Zitmaxx: bank kan helemaal niet ingekort worden. Mooi op verkeerde been gezet bij mij thuis, eigenlijk al voor de 3e keer. Zit slechts met deel A van de bank thuis. Paar keer gemaild met Zitmaxx hoe het op te lossen. Uiteindelijk heeft dezelfde verkoper, die ons in winkel had geholpen, gebeld en gemaild met als oplossing: Deel B blijft bij Zitmaxx, en ik kan kleiner bijpassend bankgedeelte bestellen voor nog eens 522 euro + 40 euro bezorgkosten + 260 euro annuleringskosten, dus bovenop de 1408 euro die ik al volledig had betaald. Als ik deel B terug wilde, moet ik 260 euro betalen + 40 euro voor nieuwe bezorging... In voorwaarden hebben ze het over 50% van een bedrag en niet 50% bovenop een bedrag. Volsterkte onzin dus. Eerst voelde ik mij meerdere malen misleid in de aankoop en onvoldoende geinformeerd, vervolgens voel ik me ook nog gemanipuleerd met alsmaar nieuwe betalingen en overwegingen die alleen maar ten gunste zijn voor de portemonee van Zitmaxx. Mijn droom is veranderd in een nachtmerrie en ik vind dat ik op een onbeschofte manier wordt kaalgeplukt. Onjuiste handelspraktijken. Verkoper wist of had moeten weten dat de informatie over het exacte aantal delen waarin een grote bank geleverd wordt essentiële informatie is om tot een transactie over te gaan. Had ik beschikt over deze informatie dan had ik anders gehandeld en een iets kleiner formaat besteld. Was iedereen happy geweest. Mijn vraag is: heeft Zitmaxx volkomen juist en eerlijk gehandeld naar mij als consument?? Iedereen die ik dit heb verteld staat met open mond van verbazing hoe ik ben afgehandeld.

princeoftrance
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2015 22:50

Re: Zitmaxx Wonen: Juiste handelspraktijken?

Ongelezen bericht door princeoftrance »

Vandaag een herberekening gestuurd naar Zitmaxx en een akkoord ontvangen van Zitmaxx. Ik hoef nu nog "maar" 302,- euro te betalen, dan krijg ik een korter bankdeel B bezorgd over 8-12 weken...
Had ik net iets meer informatie gekregen bij aanschaf dan had ik me die 302,- euro gelijk kunnen besparen.

Ik kan iedereen aanbevelen om in winkel uitgezochte artikelen via internet te bestellen en niet ind e winkel zelf. Het lijkt wel of je dan meer rechten hebt. Koop je iets van groot formaat in de winkel, vraag direct expliciet naar details omtrent levering zoals in hoeveel delen het wordt bezorgd, welke maten deze delen hebben en hoe het is verpakt (wat er aan formaat bij komt) en laat dat in de overeenkomst op papier vastleggen.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Zitmaxx Wonen: Juiste handelspraktijken?

Ongelezen bericht door Barre Barry »

princeoftrance schreef:In maart 2015 heb ik bij Zitmaxx Wonen een Loungebank uitgezocht in hun winkel. 1 Verkoper heeft ons benaderd voor de aanschaf. Ik vroeg of ik de bank ook online kon bestellen. Antwoord verkoper: "Liever niet, hoef je ook niet aan te betalen". Op deze wijze ben ik op slimme wijze mijn herroepingsrecht kwijtgeraakt.

Hoe dan? Het antwoord is "Liever niet". Niet "Nee het kan niet". Je kan nog steeds gewoon zelf de keuze maken.
princeoftrance schreef:Had ik beschikt over deze informatie dan had ik anders gehandeld en een iets kleiner formaat besteld.
Dan had je dus door moeten vragen tot je die informatie had en als je hem niet kreeg helemaal geen bank moeten kopen.

Je bent zelf een groot deel mede verantwoordelijk voor de problemen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zitmaxx Wonen: Juiste handelspraktijken?

Ongelezen bericht door crazyme »

Barre Barry schreef:
princeoftrance schreef:In maart 2015 heb ik bij Zitmaxx Wonen een Loungebank uitgezocht in hun winkel. 1 Verkoper heeft ons benaderd voor de aanschaf. Ik vroeg of ik de bank ook online kon bestellen. Antwoord verkoper: "Liever niet, hoef je ook niet aan te betalen". Op deze wijze ben ik op slimme wijze mijn herroepingsrecht kwijtgeraakt.

Hoe dan? Het antwoord is "Liever niet". Niet "Nee het kan niet". Je kan nog steeds gewoon zelf de keuze maken.
princeoftrance schreef:Had ik beschikt over deze informatie dan had ik anders gehandeld en een iets kleiner formaat besteld.
Dan had je dus door moeten vragen tot je die informatie had en als je hem niet kreeg helemaal geen bank moeten kopen.

Je bent zelf een groot deel mede verantwoordelijk voor de problemen.
Mee eens.

Bij een bank welke voor de klant in een specifieke stof wordt gestoffeerd had ts in beide gevallen geen herroepingsrecht.

Het "inkort" verhaal is wel opmerkelijk. Dit is gewoon een kletsverhaal geweest om de klant te laten betalen. Elke meubelverkoper weet dat een bank niet "zomaar" even ingekort kan worden.

Gesloten