LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zomaar geplaatst in een h-a-h folder en internet folder

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
Pajaro

Zomaar geplaatst in een h-a-h folder en internet folder

Ongelezen bericht door Pajaro »

Hallo,

Ieder jaar ben ik met hart en ziel bezig om de Sinterklaas traditie hoog te houden. Ik steek hier zeer veel tijd in. Tevens figureer ik in de bioscoop film Sinterklaas en de Verdwenen Pakjesboot, als ook assistent techniek. Daarnaast doe ik zelf ook veel in het Sinterklaas seizoen zelf als eigen Piet. (Eigen naam e.d.) eigen zelf ontworpen kostuum en noem maar op.

Nou werd ik geattendeerd door een mede hulp Sinterklaas, dat mijn pieten foto op de voorpagina van een meubel boulevaard is gebruikt. Deze is huis aan huis verspreid en de folder staat ook digitaal op de website van hun. Echter is deze foto geschoten door een proffesionele fotografe, die is ingeschreven bij de kvk en algemene voorwaarden gedeponeerd heeft. Zonder haar en mijn toestemming mogen de fotos niet gebruikt worden. Aldus haar algemene voorwaarden. De foto is gemaakt tijdens een fotoshoot, en de echte Pakjes Boot 12.

U raad het al, veel kosten en moeite voor mij, en deze meubel winkel gaat er zonder vragen met mijn foto vandoor, en plaatst het in hun krant. Wat kan ik hier tegen doen? Kan ik ze voor het gerecht slepen, en sta ik volledig in mijn recht?

Ik heb contact opgenomen met de meubelhandel. Dit is Weber. Volgens hun zou mijn foto op een website hebben gestaan waar ze zonder toestemming de foto vandaan mochten halen. Echter een paar minuten nadat mijn foto in het nog niet gedrukte foldertje stond, was mijn foto van die website verdwenen, dus hebben ze daar geen bewijs van. Ik vind het wel heel erg vreemd dat het er op staat en er ook zo weer af is, want die foto heb ik zelf ook nooit op een website geplaatst. De folder is ook nogsteeds online te bekijken: http://www.weberwoonwereld.nl/pageflip/Default.html Tevens heb ik de papieren huis aan huis folder hier ook liggen.

Ik ben erg benieuwd naar de reacties. Mochten er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik het zeer graag.

Mvg.
Kevin - Pajaro

jor

Re: Zomaar geplaatst in een h-a-h folder en internet folder

Ongelezen bericht door jor »

Dit is niet de bedoeling :wink: , je mag berichten maar 1 maal plaatsen, hier het originele topic..http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=1&t=77650

Bijdragen mogen maar een (1) keer worden geplaatst door bezoekers.
http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik zou ze allemaal in de zak stoppen, een paar klappen erop en hop, mee naar spanje :D Sleep ze voor de pietenrechter en die zal zeggen dat het een inbreuk is op de auteursrechten. Wat ik echter zou doen is de fotograaf een rekening laten sturen van duizenden euros voor het gebruik van die foto. dat kost je niets.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

twee overwegingen :

1. bewijs dat het om jou gaat. Erg herkenbaar ben je niet als piet...
2. wat is de winst die is te behalen. Voor een stockfoto wordt vaak niet meer dan 30 euro betaald. Niet echt iets om je druk over te maken.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij misbruik van foto mag je naast de normale kosten ook extra rekenen voor onderzoek dus stuur een rekening.

Als ze die niet betaalden kun je pas verdere stappen ondernemen en hier verder vragen.

crazyme

Nog een paar overwegingen :

3. De fotograaf is de eigenaar van de foto. Jij bent niet de fotograaf dus ook niet de eigenaar. De rechten van de foto liggen bij de fotograaf.
4. Portretrecht gaat in dit geval niet op (onherkenbaar + belang is nihil)

Kortom : je hebt geen poot om op te staan.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Jij bent niet de fotograaf dus ook niet de eigenaar
Normaal gesproken lijkt het mij zo dat als de fotograaf het model betaalt heeft, dat de fotograaf de rechten bezit, heeft het model de fotograaf betaalt dan zal het model de rechten hebben.
Volgens de algemene voorwaarden mag in dit geval de foto niet gebruikt worden zonder voorafgaande toestemming van zowel fotograaf als model.

sjoegel

De fotograaf is inderdaad de eigenaar maar je kunt natuurlijk wat afspreken. niet geschoten is altijd mis :wink:

crazyme

16again schreef:
Jij bent niet de fotograaf dus ook niet de eigenaar
Normaal gesproken lijkt het mij zo dat als de fotograaf het model betaalt heeft, dat de fotograaf de rechten bezit, heeft het model de fotograaf betaalt dan zal het model de rechten hebben.
Volgens de algemene voorwaarden mag in dit geval de foto niet gebruikt worden zonder voorafgaande toestemming van zowel fotograaf als model.
De rechten liggen bij de fotograaf. Het model heeft niets te zeggen over de foto en gebruik daarvan tenzij een modellenovereenkomst anders bepaalt.

Wanneer een fotograaf op straat mensen fotografeert gaat deze regel ook op. De rechten liggen dan ook bij de fotograaf. (Een andere manier zou onwerkbaar zijn)

Deze laatste situatie is hier van toepassing voor zover ik het juist heb begrepen.

Pajaro

Ongelezen bericht door Pajaro »

De fotografe was al van plan om inderdaad een rekening naar ze op te sturen. Maar ik vraag me af, of ik dit niet eerst goed bij een advocaat moet uitzoeken, zodat ik precies weet wat ik kan vragen. En of dat genoeg is, dat dit niet via een advocaat moet lopen ofzo.

Super bedankt voor de reacties tot nu toe!

sjoegel

Niet uitzoeken. gewoon een rekening van een paar duizend sturen. Wat je vangt deel je met de fotograaf.

Gesloten