LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beddenzaak - garantievoorwaarden ??

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
rogjan
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2008 21:34

Beddenzaak - garantievoorwaarden ??

Ongelezen bericht door rogjan »

van de week een bed willen kopen bij een grote nederlandse beddenzaak. Ik kreeg tot 4 maal toe te horen dat er 3 jaar garantie op zit. Op het moment dat ik de overeenkomst moet tekenen; staat daar expleciet vermeld dat ik akkoord ga met de garantievoorwaarden. Ik had nog niks op papier gekregen of gehoord met bijzondere voorwaarden, behalve 3 jaar garantie. Toen ik naar de voorwaarden vroeg, bleek dat slechts het eerste jaar de garantie volledig was; het tweede jaar 2/3 garantie en het derde jaar slechts 1/3.
Wat mij betreft had ik een (mondelinge) overeenkomst voor het bed met een prijs en 3 jaar garantie. En in mijn optiek volledige garantie, want er niet gezegd dat de garantie maar beperkt was.
BeterBed weigert te leveren

Mag dat wat de verkoper doet of heb ik juridisch een deal en moeten zij leveren met 3 jaar volledig garantie?

Hoe is de garantie op bedden/matrassen/lattenbodems bij andere bedrijven?

Woma
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2008 12:09

Re: Beddenzaak - garantievoorwaarden ??

Ongelezen bericht door Woma »

Deze garantie die ze geven is een standaar garantie volgens het cbw (centrale branche vereniging woningbrache), deze garantie wordt door de meeste beddenzaken, meubelzaken en fabrikanten gegeven.

Hoe het zit met de mondelinge afspraak kan ik niets over zeggen, ik weet niet hoe dat in elkaar steekt.

16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beddenzaak - garantievoorwaarden ??

Ongelezen bericht door 16again »

"Prachtig", die in 3 jaar aflopende CBW productgarantie.

Echter, de levensduur van vrijwel alle artikelen uit de woonbranche bedraagt langer dan 3 jaar, waardoor die CBW garantie minder is dan wettelijke conformiteitseis.
Bedraagt de normale levensduur bijvoorbeeld 6 jaar, dan dient een ondernemer na 3 jaar nog de helft van schade op zich te nemen, terwijl 3-jarige CBW garantie dan verlopen is.

Toen ik naar de voorwaarden vroeg
Ook kan een ondernemer niet volstaan met verwijzen naar de CBW voorwaarden op de overeenkomst.Deze voorwaarden dienen aantoonbaar overhandigd te worden. Pas dan zijn de voorwaarden van toepassing
Laat de winkel dat na, dan kan de consument ongunstige bedingen uit die voorwaarden vernietigen.
Het initiatief tot verstrekken van de voorwaarden moet bij de winkel liggen, je hoeft er dus niet (zoals TS) zelf naar te vragen.

Juridisch gezien zou de winkel dus verplicht zijn om 3 jaar volledige garantie te verstrekken.
Echter, wil je het product nog wel, als de winkel dit product niet eens 3 jaar echt durft te garanderen.....?

Gesloten