LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DeetersKids
-
DeetersKids
Ik heb vandaag een kinderkamer gekocht bij Deeters Meubelen in Neede. Ik kreeg 20% korting op de aankoop. Thuis gekomen bleken de prijzen niet overeen te komen met de verkoopadvieslijst die ik had van Lifetime. Ik voel me behoorlijk genaaid. Bovendien heb ik ook de algemene voorwaarden niet ontvangen. Nu weet ik niet of ik nog onder de koop uit kan. A.s. maandag gaan ze alles bestellen bij de fabrikant, dus enige schade hebben ze nog niet geleden. Wie kan mij hier iets over vertellen. Op de manier kan ik ook wel 20% korting geven, maar dan wel eerst iets bij de prijs opdrukken.
Re: DeetersKids
Koop = koop in een winkel. Ik vrees dat u er alleen onder uit kunt door annuleringskosten te betalen. Reken daarbij op zo'n 30% van het aankoopbedrag. Het maakt niet uit of de winkel er nog geen werk aan heeft gehad en de spullen nog niet besteld zijn.
Vladja
Vladja
Ik denk dat je een heel eind komt door een brief aangetekend te versturen EN zsm te faxen met de volgende 3 inhoudspunten:
1) Doordat je de algemene voorwaarden niet ontvangen hebt, dan kan je die niet van toepassing verklaren. De winkelier heeft een wettelijke plicht verzaakt: De voorwaarden hadden aantoonbaar "ter hand gesteld" moeten zijn
Het beding van de annuleringskosten kan je nu succesvol vernietigen. Dit kan de winkel alleen proberen aan te vechten door naar de rechter te stappen.
2) Geef ook aan dat als je de voorwaarden wel had ontvangen, dat je dan niet direct getekend had. In de voorwaarden had je kunnen lezen:
-boetebeding bij niet doorgaan van opdracht (annuleringskosten) van 30% van de koopsom. Dit terwijl je als consument gewend bent aan "niet goed geld terug"
-dat er standaard een bedenktijd geldt van 18dagen om een gedaan aanbod te accepteren. (in CBW voorwaarden, voorwaarden Deeters ken ik niet)
3) Doordat met opgehoogde prijslijsten is gewerkt, heb je geen 20% korting. De overeenkomst is dus dmv misleiding & vals voorwendsel tot stand gekomen
Wellicht zal Deeters inzien dat ze niet al te sterk staan om vervolgens aan te bieden om eea te leveren met 20% korting volgens prijslijst die jij hebt.
1) Doordat je de algemene voorwaarden niet ontvangen hebt, dan kan je die niet van toepassing verklaren. De winkelier heeft een wettelijke plicht verzaakt: De voorwaarden hadden aantoonbaar "ter hand gesteld" moeten zijn
Het beding van de annuleringskosten kan je nu succesvol vernietigen. Dit kan de winkel alleen proberen aan te vechten door naar de rechter te stappen.
2) Geef ook aan dat als je de voorwaarden wel had ontvangen, dat je dan niet direct getekend had. In de voorwaarden had je kunnen lezen:
-boetebeding bij niet doorgaan van opdracht (annuleringskosten) van 30% van de koopsom. Dit terwijl je als consument gewend bent aan "niet goed geld terug"
-dat er standaard een bedenktijd geldt van 18dagen om een gedaan aanbod te accepteren. (in CBW voorwaarden, voorwaarden Deeters ken ik niet)
3) Doordat met opgehoogde prijslijsten is gewerkt, heb je geen 20% korting. De overeenkomst is dus dmv misleiding & vals voorwendsel tot stand gekomen
Wellicht zal Deeters inzien dat ze niet al te sterk staan om vervolgens aan te bieden om eea te leveren met 20% korting volgens prijslijst die jij hebt.
16 again,
Je kan als consument wel gewend zijn aan "niet goed, geld terug", maar dat nergens in de wet.
De 18 dagen bedenktijd geldt als er een aanbod is gedaan van de kant van de leverancier. Dan heb je 18 dagen om van de offerte gebruik te maken. Je hebt dan nog niet gekocht, wat hier wel het geval is. Dit gaat dus niet op.
Op de orderbevestiging staat ongetwijfeld dat je instemt met de leveringsvoorwaarden. Voordat je tekent had je die op moeten vragen. Als je dat niet doet, dikke bult, eigen schuld. Er staat nergens in de wet dat de leverancier je de leveringsvoorwaarden in je hand moet duwen. Hij moet ze wel geven als je daar om vraagt en je de gelegenheid geven om ze te lezen voordat je tekent.
Als consument heb je ook onderzoeksplicht. Dus had je de prijslijst mee moeten nemen om te kijken of de prijzen inderdaad klopte.
Met andere woorden, koop = koop en je bent van de leverancier afhankelijk of hij je terwille wil zijn. Als hij dat niet wil, heb je geen poot om op te staan.
Vladja
Je kan als consument wel gewend zijn aan "niet goed, geld terug", maar dat nergens in de wet.
De 18 dagen bedenktijd geldt als er een aanbod is gedaan van de kant van de leverancier. Dan heb je 18 dagen om van de offerte gebruik te maken. Je hebt dan nog niet gekocht, wat hier wel het geval is. Dit gaat dus niet op.
Op de orderbevestiging staat ongetwijfeld dat je instemt met de leveringsvoorwaarden. Voordat je tekent had je die op moeten vragen. Als je dat niet doet, dikke bult, eigen schuld. Er staat nergens in de wet dat de leverancier je de leveringsvoorwaarden in je hand moet duwen. Hij moet ze wel geven als je daar om vraagt en je de gelegenheid geven om ze te lezen voordat je tekent.
Als consument heb je ook onderzoeksplicht. Dus had je de prijslijst mee moeten nemen om te kijken of de prijzen inderdaad klopte.
Met andere woorden, koop = koop en je bent van de leverancier afhankelijk of hij je terwille wil zijn. Als hij dat niet wil, heb je geen poot om op te staan.
Vladja
klopt.Je kan als consument wel gewend zijn aan "niet goed, geld terug", maar dat nergens in de wet.
Dat argument wordt ook alleen maar gebruikt om duidelijk te maken wat er gebeurd zou zijn als de winkel WEL de voorwaarden ter hand had gesteld.
Er is inderdaad geen bedenktijd meer voor de overeenkomst.De 18 dagen bedenktijd geldt als er een aanbod is gedaan van de kant van de leverancier. Dan heb je 18 dagen om van de offerte gebruik te maken. Je hebt dan nog niet gekocht, wat hier wel het geval is. Dit gaat dus niet op.
Waar het hier om gaat: was de overeenkomst wel tot stand gekomen als de winkelier de voorwaarden verstrekt had.
Daar moet apart voor getekend worden!Op de orderbevestiging staat ongetwijfeld dat je instemt met de leveringsvoorwaarden.
Voordat je tekent had je die op moeten vragen.Als je dat niet doet, dikke bult, eigen schuld. Er staat nergens in de wet dat de leverancier je de leveringsvoorwaarden in je hand moet duwen
Nee! Simpel verwijzen naar de voorwaarden is onvoldoende. De winkelier moet deze weldegelijk uit eigen initiatief overhandigen.
Dan doet niets af aan misleiding/vals voorwendsel waardoor koop gesloten is.Als consument heb je ook onderzoeksplicht. Dus had je de prijslijst mee moeten nemen om te kijken of de prijzen inderdaad klopte.
Het simpelweg ontkennen dat de voorwaarden ter hand zijn gesteld is te eenvoudig. Wanneer er geen onredelijke zaken in die voorwaarden staan zal geen rechter de koop ontbinden.
En om deze koop "misleiding/vals voorwendsel" te bestempelen gaat in mijn optiek veel te ver. Het is zoeken naar een oplossing om een eigen fout te herstellen.
Een eerlijk gesprek met open vizier, zou dat geen optie zijn ?
En om deze koop "misleiding/vals voorwendsel" te bestempelen gaat in mijn optiek veel te ver. Het is zoeken naar een oplossing om een eigen fout te herstellen.
Een eerlijk gesprek met open vizier, zou dat geen optie zijn ?
Je hoeft de koop ook niet te ontbinden. Doordat de voorwaarden niet ter hand zijn gesteld, kan een beding uit de voorwaarden vernietigd worden. (hier: het annuleringsbeding) Doordat dit beding dan niet meer geldt blijft de verkoper met uitgeklede voorwaarden achter en kun je kosteloos annuleren. De winkel kan dit alleen bij rechter aanvechten.Het simpelweg ontkennen dat de voorwaarden ter hand zijn gesteld is te eenvoudig. Wanneer er geen onredelijke zaken in die voorwaarden staan zal geen rechter de koop ontbinden.
Mijn punten 2 en 3 dienen er voor om de winkel minder kans te geven bij die rechter.
Ik beweer niet dat er onredelijke zaken in die voorwaarden staan. Waar ik in punt 2 op wijs is het zogenaamde causaliteitsbeginsel: Was de overeenkomst ook tot stand gekomen als de koper vooraf kennis had kunnen nemen van die voorwaarden? Verkoper heeft nagelaten die voorwaarden te verstrekken en dient nu aan te tonen dat anders ook gekocht zou zijn. Daarentegen maak ik aannemelijk dat koper minder lichtvaardig en minder direct tot koop zou overgegaan zijn.
Ook een beroep op misleiding/vals voorwendsel is zeker het proberen waard. (gebruik altijd elk onafhankelijk verweer).
Bedenk dat de winkelprijs vrijwel altijd al lager is dan de adviesprijs.
sorry maar niemand is verplicht zich aan de prijslijsten van een fabrikant
te houden.
dit is zelfs officieel niet toegestaan door de nma
het kan prima zijn dat deeters een hogere prijs rekent omdat ze bijvoorbeeld de meubels monteren ipv alleen afleveren
waarom neem je niet gewoon kontakt met hun op ipv hier op het forum
te houden.
dit is zelfs officieel niet toegestaan door de nma
het kan prima zijn dat deeters een hogere prijs rekent omdat ze bijvoorbeeld de meubels monteren ipv alleen afleveren
waarom neem je niet gewoon kontakt met hun op ipv hier op het forum