IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Hoi allemaal,
Ik vroeg me af of meer mensen dit meegemaakt hebben bij IKEA, want ik ben nogal teleurgesteld in hoe makkelijk ze onder hun eigen garantie proberen uit te komen.
Het gaat om een meubel waarbij na verloop van tijd een duidelijk defect zichtbaar werd, gewoon bij normaal gebruik. Niets bijzonders, gewoon iets waarvan je zou mogen verwachten dat het binnen de 10-jaar garantie netjes wordt opgelost.
Wat mij vooral verbaasde:
IKEA wil helemaal niet naar het probleem kijken.
Geen beoordeling, geen inhoudelijk onderzoek, geen bezoek. Gewoon direct de mededeling dat het “buiten de garantie valt” omdat het aan externe oorzaken zou liggen. Zonder dat ze iets hebben bekeken.
Ik vind dat best kwalijk.
Als je met een lange garantieperiode adverteert, hoort daar wat mij betreft bij dat je klachten serieus onderzoekt en niet standaard de verantwoordelijkheid bij de klant neerlegt zonder feiten.
Ik ben benieuwd:
* Zijn er anderen die dit soort afwijzingen hebben gehad?
* Is dit een bekend patroon bij garantieclaims bij IKEA?
Ik vroeg me af of meer mensen dit meegemaakt hebben bij IKEA, want ik ben nogal teleurgesteld in hoe makkelijk ze onder hun eigen garantie proberen uit te komen.
Het gaat om een meubel waarbij na verloop van tijd een duidelijk defect zichtbaar werd, gewoon bij normaal gebruik. Niets bijzonders, gewoon iets waarvan je zou mogen verwachten dat het binnen de 10-jaar garantie netjes wordt opgelost.
Wat mij vooral verbaasde:
IKEA wil helemaal niet naar het probleem kijken.
Geen beoordeling, geen inhoudelijk onderzoek, geen bezoek. Gewoon direct de mededeling dat het “buiten de garantie valt” omdat het aan externe oorzaken zou liggen. Zonder dat ze iets hebben bekeken.
Ik vind dat best kwalijk.
Als je met een lange garantieperiode adverteert, hoort daar wat mij betreft bij dat je klachten serieus onderzoekt en niet standaard de verantwoordelijkheid bij de klant neerlegt zonder feiten.
Ik ben benieuwd:
* Zijn er anderen die dit soort afwijzingen hebben gehad?
* Is dit een bekend patroon bij garantieclaims bij IKEA?
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Wat-nou-weer
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 24 aug 2025 11:51
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Maar aan die 10 jaar garantie zitten nog wel wat ins en outs. Als het bijv. om een badkamermeubel gaat, dan hoor je het meubel wel goed droog te maken. Zo'n meubel gaat in een vochtige ruimte zonder dat je er iets aan doet, natuurlijk geen 10 jaar mee zonder problemen.
wikop
vindt dit leuk
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Je geeft dermate weinig concrete informatie dat er niets zinnigs te zeggen valt. Je vragen zijn pas zinvol te beantwoorden als je eerst duidelijk maakt waar je het überhaupt over hebt.
-
NeoDutchio
- Berichten: 13263
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
De hamvraag is: klopt het dat het gebrek is ontstaan door externe oorzaken?
wikop
vindt dit leuk
-
StevieNL81
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Nee en nee.
Als je verdere inhoudelijke reacties wilt moet je even dezelfde informatie geven als die je aan IKEA gaf.
Als je verdere inhoudelijke reacties wilt moet je even dezelfde informatie geven als die je aan IKEA gaf.
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
@Moneyman Het klopt dat ik weinig details geef. Voorlopig moet ik daar voorzichtig mee zijn omdat dit naar de rechter gaat, en ik wil voorkomen dat Ikea kan zeggen dat ik ze kwaad doe of dat ik met trial by media bezig ben. Wie het wil weten kan wel in vertrouwen details krijgen via dm.
Voor nu is de vraag enkel wie herkent dat Ikea garantieclaims niet serieus neemt.
Voor nu is de vraag enkel wie herkent dat Ikea garantieclaims niet serieus neemt.
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
@StevieNL81
Ik zal details geven zodra dat kan.
Ik zal details geven zodra dat kan.
StevieNL81
vindt dit leuk
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Nee,nooit problemen gehad met ikea,integendeel zelfs
-
Wat-nou-weer
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 24 aug 2025 11:51
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Wat heb je aan ervaringen van anderen? Dat zijn toch stuk voor stuk andere kwesties. Wacht gewoon op de uitspraak.
bupaul
vindt dit leuk
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
De vraag / probleem is wel heel vaag en het is natuurlijk ook maar één kant van het verhaal.k2p schreef: ↑17 nov 2025 18:44bla blabla blaHet gaat om een meubel waarbij na verloop van tijd een duidelijk defect zichtbaar werd, gewoon bij normaal gebruik. Niets bijzonders, gewoon iets waarvan je zou mogen verwachten dat het binnen de 10-jaar garantie netjes wordt opgelost.
Ik ben benieuwd:
* Zijn er anderen die dit soort afwijzingen hebben gehad?
* Is dit een bekend patroon bij garantieclaims bij IKEA?
Maar om even op de directe vragen te antwoorden. Wij kopen aardig wat bij IKEA en als er van de garantie gebruik gemaakt moest worden dan is dat nooit een probleem geweest. En daarmee kan ik de 2e vraag dus ook helemaal niet beantwoorden.
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Als het al naar de rechter gaat waarom vraag je dan nog iets aan leken? Laat het lekker aan je advocaat over, die weet precies wat hij moet doen. Daar wordt ie voor betaald. Als wij a zeggen maar de advocaat zegt b, wat is het dan?k2p schreef: ↑17 nov 2025 20:17@Moneyman Het klopt dat ik weinig details geef. Voorlopig moet ik daar voorzichtig mee zijn omdat dit naar de rechter gaat, en ik wil voorkomen dat Ikea kan zeggen dat ik ze kwaad doe of dat ik met trial by media bezig ben. Wie het wil weten kan wel in vertrouwen details krijgen via dm.
Voor nu is de vraag enkel wie herkent dat Ikea garantieclaims niet serieus neemt.
-
witte angora
- Berichten: 30224
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Ik snap uw vraag prima. U vraagt niet om suggesties voor uw eigen unieke kwestie; u bent op zoek naar mensen met een vergelijkbare ervaring. Wie dat niet heeft, kan eigenlijk geen antwoord geven.
Maar uw vraag is allesbehalve onduidelijk en ik ben ook benieuwd.
Kan zijn dat er niemand reageert natuurlijk.
Alle (negatieve) commentaar op uw vraag is ook geen warm welkom voor nieuwkomers met vergelijkbare of zelfs tegengestelde ervaringen.
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Er is überhaupt geen "negatief commentaar" in dit topic, dus ga dat hier nou ook niet framen. Dát is pas een koud welkom.Consumenneke schreef: ↑18 nov 2025 10:35Alle (negatieve) commentaar op uw vraag is ook geen warm welkom voor nieuwkomers met vergelijkbare of zelfs tegengestelde ervaringen.
TS vraagt expliciet naar "dit soort afwijzingen" en "een bekend patroon". Als je daarop wilt antwoorden, heb je simpelweg meer informatie nodig: anders blijft het immers bij algemene garantie-ervaringen, en daar heeft TS dus niets aan.
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Ik dank juist iedereen die reageert. En ik snap dat men hekelt dat ik weinig details deel. Ik beloof, die zal ik later delen. Voor mij is dit best spannend omdat ik voor het eerst de stap neem om door te zetten naar de rechter, dus ik ben voorzichtig. Wat me wel al opvalt is dat er nogal een drempel is.
Moneyman
vindt dit leuk
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Je moet oppassen. Ikea heeft natuurlijk veel producten die zelf in elkaar gezet dienen te worden. Daar zit dus eigen verantwoordelijkheid in dat dat exact juist gedaan is, anders kan men daar naar wijzen. Ook zitten er gebruiksaanwijzingen bij (bijvoorbeeld max gewicht en zo) die gevolgd moeten zijn.
-
Consumenneke
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Het patroon van weigeren zonder onderzoek:
IKEA wil helemaal niet naar het probleem kijken.
- Geen beoordeling,
geen inhoudelijk onderzoek,
geen bezoek.
Gewoon direct de mededeling dat het “buiten de garantie valt” omdat het aan externe oorzaken zou liggen. Zonder dat ze iets hebben bekeken.
-
Wat-nou-weer
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 24 aug 2025 11:51
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Tussen 28.000 reviews zal vast wel iets te vinden zijn https://nl.trustpilot.com/review/www.ikea.com
En aangezien niemand mag weten waar het over gaat, soms is onderzoek niet nodig. Stel je koopt een bank waar je met een gewicht tot 100kg per plek, je belt naar Ikea dat de bank het heeft begeven. Vraag KS hoeveel weegt u? Oh, 200kg, tja dat valt dan niet onder garantie. Dag mevrouw.
En aangezien niemand mag weten waar het over gaat, soms is onderzoek niet nodig. Stel je koopt een bank waar je met een gewicht tot 100kg per plek, je belt naar Ikea dat de bank het heeft begeven. Vraag KS hoeveel weegt u? Oh, 200kg, tja dat valt dan niet onder garantie. Dag mevrouw.
Dorfje
vindt dit leuk
Re: IKEA-service bij garantie: weigeren zonder onderzoek – herkenbaar?
Dat is verbluffend! Ik was altijd fan van Ikea. En zal ze waarschijnlijk ondanks dat ik ze voor de rechter sleep, in de toekomst nog graag willen bezoeken. Maar ik had werkelijk géén idee dat ze het zo slecht op reviews deden.Wat-nou-weer schreef: ↑18 nov 2025 13:27Tussen 28.000 reviews zal vast wel iets te vinden zijn https://nl.trustpilot.com/review/www.ikea.com
En ik weet dat men eerder naar een review-site grijpt als het fout gaat. Maar 77% 1-ster recenties op 28000 reviews.
Edit: Maar wel bedankt, want je kunt filteren op 'garantie' en dan zie ik toch dat het vaker voorkomt dat ze garantie zonder onderbouwing weigeren. https://nl.trustpilot.com/review/www.ik ... ie&stars=1
Consumenneke
vindt dit leuk
