LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] MLM en (voor)oordelen
MLM en (voor)oordelen
www.bijstandsloterij.nl
MLM is hoe je het ook wendt of keert een uitdagend concept. Het trekt vele mensen aan, het stoot vele mensen af. Zelf ben ik er niet uit. Misschien zie ik grenzen vanuit de logica die het duurzaam genereren van residual inkomen belemmeren, misschien is het ook gewoon een gebrek aan fantasie. Ik wil maar zeggen: (ervarings) deskundige ben ik niet. Wel wil ik hier het volgende kwijt: kun je met de principes van MLM als uitgangspunt goede doelen steunen? Die vraag is voor mij actueel nu ik zie dat er een site is waarbij de MLM-uitgangspunten worden gekoppeld aan een goed doel: een steuntje in de rug voor de zwaksten in de samenleving. Kijk maar eens op http://www.bijstandsloterij.nl(wel even op de banner klikken) en dan zal duidelijk worden wat ik bedoel. Kan MLM aangewend worden tot nut van het algemeen? Kan het bij een terugtredende overheid privaat een aantal maatschappelijke noden lenigen? Ik bedoel dit: Stel dat een hoop mensen hun verdiensten op basis van MLM-activiteiten vrijwillig afstaan en ten goede laten komen aan een idiëel doel. Zou dat kunnen werken? Levert dat echt die gouden bergen op die je als deelnemer in het vooruitzicht worden gesteld? Het lijkt mij een uitdagend experiment en ik hou het jullie graag voor. Als het zou slagen zou de hele goede-doelen-sector op een andere wijze gestructureerd kunnen worden. Immers, geld dat je niet echt 'bezit', geef je toch ook makkelijker weg? Of zie ik dat verkeerd? Ik ben reuze benieuwd naar jullie reacties. Pro èn contra.
MLM is hoe je het ook wendt of keert een uitdagend concept. Het trekt vele mensen aan, het stoot vele mensen af. Zelf ben ik er niet uit. Misschien zie ik grenzen vanuit de logica die het duurzaam genereren van residual inkomen belemmeren, misschien is het ook gewoon een gebrek aan fantasie. Ik wil maar zeggen: (ervarings) deskundige ben ik niet. Wel wil ik hier het volgende kwijt: kun je met de principes van MLM als uitgangspunt goede doelen steunen? Die vraag is voor mij actueel nu ik zie dat er een site is waarbij de MLM-uitgangspunten worden gekoppeld aan een goed doel: een steuntje in de rug voor de zwaksten in de samenleving. Kijk maar eens op http://www.bijstandsloterij.nl(wel even op de banner klikken) en dan zal duidelijk worden wat ik bedoel. Kan MLM aangewend worden tot nut van het algemeen? Kan het bij een terugtredende overheid privaat een aantal maatschappelijke noden lenigen? Ik bedoel dit: Stel dat een hoop mensen hun verdiensten op basis van MLM-activiteiten vrijwillig afstaan en ten goede laten komen aan een idiëel doel. Zou dat kunnen werken? Levert dat echt die gouden bergen op die je als deelnemer in het vooruitzicht worden gesteld? Het lijkt mij een uitdagend experiment en ik hou het jullie graag voor. Als het zou slagen zou de hele goede-doelen-sector op een andere wijze gestructureerd kunnen worden. Immers, geld dat je niet echt 'bezit', geef je toch ook makkelijker weg? Of zie ik dat verkeerd? Ik ben reuze benieuwd naar jullie reacties. Pro èn contra.
Re: MLM en (voor)oordelen
??????? Wat is dit voor een loterij? Er wordt niets uitgelegd, goedgekeurd door de staat? Zegt mij dus even helemaal niets en ik krijg een vreemde smaak in mijn mond.....
-
Ja, klinkt mij ook als geld verdienen onder het mom van goede doelen steunen.
Hele middag lekker in de zon gelegen en over nagedacht. Ik denk dat ik het vat. Ik moet b.v. 100 loten à 50 € kopen en proberen door te verkopen aan mijn kennissen en familie en proberen die zo gek te maken dat zij ook 100 loten kopen ... enz. Dan krijg ik commissie en ik geef dit (uiteraard) aan het goede doel. Weg centen! Er wordt nooit een trekking bekend gemaakt. Oi, oi, pas op mensen. Zelfs al geef je je geld af aan het goede doel zal het nooit daar terechtkomen! Slim bedacht en daar gaan we weer met een nieuwe vorm van mlm!!!! .
Ik lees net even de eerste tekst terug. Zo te lezen is waarnemer initiatiefnemer van de loterij. Volgens mij bestaat dit concept een blauwe maandag. Lees de tekst maar terug, het is net reclame.
Madeleine,
Met respect, maar jij moet niet te vaak en te lang in de zon gaan liggen, denk ik zo. Je leest dingen die er niet staan, je trekt conslusies op basis van vooroordelen en je slaat echt op hol met je loten-verkoop-verhaal. Ik zou zeggen: neem het nog eens rustig tot je en heb je vragen: stel ze dan. Ik ben van nature iemand die niet zo snel een vreemde smaak in zijn mond krijgt...
Met respect, maar jij moet niet te vaak en te lang in de zon gaan liggen, denk ik zo. Je leest dingen die er niet staan, je trekt conslusies op basis van vooroordelen en je slaat echt op hol met je loten-verkoop-verhaal. Ik zou zeggen: neem het nog eens rustig tot je en heb je vragen: stel ze dan. Ik ben van nature iemand die niet zo snel een vreemde smaak in zijn mond krijgt...
Toon aan en beargumenteer.Je leest dingen die er niet staan, je trekt conslusies op basis van vooroordelen
toon aan? beargumenteer? Waarom verlang jij dingen van mensen die jezelf nooit doet?
Moet jij niet werken Keesjan ??? Wij gaan lekker zeilen morgen net zoals we vandaag gedaan hebben. Er moeten toch een aantal gekken deze maatschappij draaiende houden. Blij dat "we" ook op de steun van Keesjan kunnen rekenen
Suc6 bij je baas
Suc6 bij je baas
Een paar punten:
Wat ik niet begrijp is waarom deze loterij iets met MLM te maken heeft. Ja ok, je kunt dat Juice verhaal gaan doen en je inkomsten afstaan, maar in feite komt het gewoon neer op sponsoring. Ook iemand met een normale baan kan deze loterij sponsoren.
Ten tweede zet ook ik vraagtekens bij de "echtheid" van deze loterij. Het is nu blijkbaar een idee wat nog niet verder is uitgewerkt. Er is los van de website (die iedereen zomaar kan maken) niets concreets.
Hoezo een win/win situatie? Wat wint de sponsor ermee? Ook dat is me niet duidelijk. Via Juice kun je inkomsten genereren. Ja en? Daarvoor heb ik deze loterij niet nodig. Wat je kunt "winnen" is het goede gevoel als je anderen helpt. Maar dat kan ik ook direct, zonder loterij. Een leuke stelling voor een ander forum: niemand is volledig altruistisch (op 1 specifieke situatie na).
Tot slot zet ik vraagtekens bij Juice. Heeft iemand zich al eens afgevraagd waar die het geld vandaan gaan halen om commissies uit te betalen? Er is geen duidelijke inkomstenbron!? En wie is de mysterieuze affiliate "va8kf"? Als je je aanmeldt bij Juice krijgt deze persoon dus inkomsten. Zou dit wellicht de oprichter van de loterij zijn??
Wat ik niet begrijp is waarom deze loterij iets met MLM te maken heeft. Ja ok, je kunt dat Juice verhaal gaan doen en je inkomsten afstaan, maar in feite komt het gewoon neer op sponsoring. Ook iemand met een normale baan kan deze loterij sponsoren.
Ten tweede zet ook ik vraagtekens bij de "echtheid" van deze loterij. Het is nu blijkbaar een idee wat nog niet verder is uitgewerkt. Er is los van de website (die iedereen zomaar kan maken) niets concreets.
Hoezo een win/win situatie? Wat wint de sponsor ermee? Ook dat is me niet duidelijk. Via Juice kun je inkomsten genereren. Ja en? Daarvoor heb ik deze loterij niet nodig. Wat je kunt "winnen" is het goede gevoel als je anderen helpt. Maar dat kan ik ook direct, zonder loterij. Een leuke stelling voor een ander forum: niemand is volledig altruistisch (op 1 specifieke situatie na).
Tot slot zet ik vraagtekens bij Juice. Heeft iemand zich al eens afgevraagd waar die het geld vandaan gaan halen om commissies uit te betalen? Er is geen duidelijke inkomstenbron!? En wie is de mysterieuze affiliate "va8kf"? Als je je aanmeldt bij Juice krijgt deze persoon dus inkomsten. Zou dit wellicht de oprichter van de loterij zijn??
Student26 is de eerste die een paar inhoudelijke punten in deze discussie aan de orde stelt. Dank daarvoor. Dat leidt tenminste tot een zinnige discussie.
Op zich hebben MLM en de Bijstandsloterij helemaal niets met elkaar te maken. Dat staat ook met zoveel woorden op de site als ik het goed heb. Wat ik begrijp is dat gepoogd wordt om een link te leggen tussen de echte werking van MLM en de mogelijkheid om daarmee verworven gelden af te staan aan een goed doel. Wat dat laatste betreft: aan keuzes voor goede doelen is er helaas geen gebrek, maar daar gaat deze discussie niet over.
De enige ‘wetenschappelijke’, maar in ieder geval transparante manier om er achter te komen of MLM-concepten feitelijk waarmaken wat ze beloven, is om in openheid de te genereren inkomstenstroom te tonen.
En dat is precies wat hier wordt geprobeerd: mensen kunnen aangeven dat zij de inkomsten van deze MLM-actie ten goede willen laten komen aan de Bijstandsloterij. Niks meer en niks minder. En uiteraard op vrijwillige basis. Omdat de aanbieder van nog sneller internet geen geld vooraf vraagt, geen verplichtingen oplegt, eigenlijk alleen maar met geld wappert in ruil voor nieuwe deelnemers/affiliates hoeven mensen die instappen dus nergens bang voor te zijn. Hooguit voor het verstrekken van een emailadres, maar ja dat is eigen aan het internet.
Slaagt de opzet dan is er wel degelijk sprake van win win. Deelnemers aan de MLM-actie krijgen op termijn voor nop extra snel internet en de Bijstandsloterij kan echt aan de gang, want daar heb je natuurlijk wel een punt: de loterij is nog niet meer dan een start up idee. Niet voor niets worden er leden voor een Raad van Advies gevraagd.
Blijft over of je de keuze voor deze loterij kunt delen. Dat is natuurlijk politiek maatschappelijk bepaald, maar mijn zegen heeft het op ludieke wijze aan de orde stellen van de armoedeproblematiek zeker.
Wat je te berde brengt over Juice zelf kan ik niet beoordelen. Ik schreef al in mijn openingsbijdrage dat ik zelf ambivalent sta tegenover MLM-concepten. De toekomst zal het –ook in dit geval- leren...
Mocht het uiteindelijk allemaal illusoir blijken te zijn dan heeft een intiatief als de Bijstandsloterij in ieder geval wat extra aandacht gekregen, al is aandacht met bijdragende sponsors natuurlijk te prefereren.
Tot slot: ik heb begrepen dat affilate “va8kf”, die jij omschrijft als mysterieus, aan de touwtjes trekt. Ik heb me laten vertellen dat de eventuele inkomsten ten goede komen aan het bijstandsinitiatief. Heb jij een idee hoe hij/zij dit transparant kunnen maken? Het zou het intiatief zeker ten goede komen. Ben benieuwd naar je reactie!
Op zich hebben MLM en de Bijstandsloterij helemaal niets met elkaar te maken. Dat staat ook met zoveel woorden op de site als ik het goed heb. Wat ik begrijp is dat gepoogd wordt om een link te leggen tussen de echte werking van MLM en de mogelijkheid om daarmee verworven gelden af te staan aan een goed doel. Wat dat laatste betreft: aan keuzes voor goede doelen is er helaas geen gebrek, maar daar gaat deze discussie niet over.
De enige ‘wetenschappelijke’, maar in ieder geval transparante manier om er achter te komen of MLM-concepten feitelijk waarmaken wat ze beloven, is om in openheid de te genereren inkomstenstroom te tonen.
En dat is precies wat hier wordt geprobeerd: mensen kunnen aangeven dat zij de inkomsten van deze MLM-actie ten goede willen laten komen aan de Bijstandsloterij. Niks meer en niks minder. En uiteraard op vrijwillige basis. Omdat de aanbieder van nog sneller internet geen geld vooraf vraagt, geen verplichtingen oplegt, eigenlijk alleen maar met geld wappert in ruil voor nieuwe deelnemers/affiliates hoeven mensen die instappen dus nergens bang voor te zijn. Hooguit voor het verstrekken van een emailadres, maar ja dat is eigen aan het internet.
Slaagt de opzet dan is er wel degelijk sprake van win win. Deelnemers aan de MLM-actie krijgen op termijn voor nop extra snel internet en de Bijstandsloterij kan echt aan de gang, want daar heb je natuurlijk wel een punt: de loterij is nog niet meer dan een start up idee. Niet voor niets worden er leden voor een Raad van Advies gevraagd.
Blijft over of je de keuze voor deze loterij kunt delen. Dat is natuurlijk politiek maatschappelijk bepaald, maar mijn zegen heeft het op ludieke wijze aan de orde stellen van de armoedeproblematiek zeker.
Wat je te berde brengt over Juice zelf kan ik niet beoordelen. Ik schreef al in mijn openingsbijdrage dat ik zelf ambivalent sta tegenover MLM-concepten. De toekomst zal het –ook in dit geval- leren...
Mocht het uiteindelijk allemaal illusoir blijken te zijn dan heeft een intiatief als de Bijstandsloterij in ieder geval wat extra aandacht gekregen, al is aandacht met bijdragende sponsors natuurlijk te prefereren.
Tot slot: ik heb begrepen dat affilate “va8kf”, die jij omschrijft als mysterieus, aan de touwtjes trekt. Ik heb me laten vertellen dat de eventuele inkomsten ten goede komen aan het bijstandsinitiatief. Heb jij een idee hoe hij/zij dit transparant kunnen maken? Het zou het intiatief zeker ten goede komen. Ben benieuwd naar je reactie!
Het eerste ben ik dus volledig met je eens. Er is geen directe link tussen deze 2 zaken.Op zich hebben MLM en de Bijstandsloterij helemaal niets met elkaar te maken..........De enige ‘wetenschappelijke’, maar in ieder geval transparante manier om er achter te komen of MLM-concepten feitelijk waarmaken wat ze beloven, is om in openheid de te genereren inkomstenstroom te tonen
Het tweede klopt niet helemaal. Het enige dat nodig is, is dat MLM-ondernemingen openheid van zaken geven: de totalen (aantallen distributeurs, totale uitkering) en een verdeling van de uitgekeerde gelden per percentiel is al voldoende om een eerlijk inzicht te geven in de werking van MLM.
Daarnaast zou een "sponsor" aan deze loterij kunnen kiezen of hij zijn volledige inkomen of slechts een deel ervan afstaat. In die zin is het dus niet te controleren en geeft het ook geen correct inzicht.
Ook kun je je de vraag stellen of hier sprake is van MLM. Er wordt namelijk geen product verkocht, enkel reclame gemaakt voor iets dat gratis is. In principe is het een stuk makkelijker dan het daadwerkelijk verkopen van een product waar de klant voor moet betalen. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de echtheid van het "product". Kunnen de claims worden waargemaakt (en zo ja, waarom wordt het dan niet via de normale kanalen en tegen betaling verkocht??).
Mits het product dus echt is. Ik vraag mij ook nog steeds af waar de inkomsten voor het bedrijf te vinden zijn...Slaagt de opzet dan is er wel degelijk sprake van win win. Deelnemers aan de MLM-actie krijgen op termijn voor nop extra snel internet
Alleen door het tonen van de inkomsten. Hier zou een degelijke boekhouding op zijn plaats zijn, die gecontroleerd wordt door de wetgever of een daaraan gelijkgestelde organisatie. va8kf ontvangt in ieder geval inkomsten als "wij" ons aanmelden, aangezien zijn ID in de bannerlink voorkomt. De vraag is dus hoe kun je bewijzen dat deze inkomsten worden aangewend voor de "prijzen". Ik weet niet precies hoe de controle op loterijen verloopt. Volgens mij is hiervoor een landelijke organisatie waarbij loterijen zich aan moeten of kunnen melden en die vervolgens deze controles uitvoert.Tot slot: ik heb begrepen dat affilate “va8kf”, die jij omschrijft als mysterieus, aan de touwtjes trekt. Ik heb me laten vertellen dat de eventuele inkomsten ten goede komen aan het bijstandsinitiatief. Heb jij een idee hoe hij/zij dit transparant kunnen maken? Het zou het intiatief zeker ten goede komen. Ben benieuwd naar je reactie!
Uit de manier waarop je schrijft meen ik overigens hints te krijgen dat jij de oprichter bent van deze loterij.
De enige manier om er achter te komen of het waar is wat beloofd wordt, is toch echt om mee te doen! 'The proof of the pudding is in the eating'.
Jouw opmerkingen over de transpasrante van de inkomsten kan denk ik goed ondervangen worden door op de site zelf periodiek verslag te doen van de actuele stand van zaken. Dat lijkt me geen probleem. Hetzelfde zou kunnen gelden voor sponsors die geheel of gedeeltelijk hun verdiensten aan het goede doel ten gunste willen laten komenhttp;//www.bijstandsloterij.nl.
Jouw opmerkingen over de transpasrante van de inkomsten kan denk ik goed ondervangen worden door op de site zelf periodiek verslag te doen van de actuele stand van zaken. Dat lijkt me geen probleem. Hetzelfde zou kunnen gelden voor sponsors die geheel of gedeeltelijk hun verdiensten aan het goede doel ten gunste willen laten komenhttp;//www.bijstandsloterij.nl.
Voor zover ik het begrepen heb is dit enkel voor mensen met een dial-up verbinding. Aangezien ik ADSL heb, en dus geen modem, kan ik het niet uitproberen.De enige manier om er achter te komen of het waar is wat beloofd wordt, is toch echt om mee te doen! 'The proof of the pudding is in the eating'.
Het zelf verslag doen van dergelijke zaken geeft geen garanties op het gebied van eerlijkheid en volledigheid. Er zal echt een controle door een onafhankelijke, betrouwbare derde moeten zijn om dit te kunnen waarborgen.Jouw opmerkingen over de transpasrante van de inkomsten kan denk ik goed ondervangen worden door op de site zelf periodiek verslag te doen van de actuele stand van zaken.
1. Het geldt voor alle vormen van internet toegang! Zelf heb ik ook adsl.
2. Je mag de boeken tzt. komen controleren. Of, wellicht nog beter, meld je aan voor de Raad van Advies! Geen dubbele bodems hier...
2. Je mag de boeken tzt. komen controleren. Of, wellicht nog beter, meld je aan voor de Raad van Advies! Geen dubbele bodems hier...
Dan heb ik het verkeerd begrepen. De site doet het momenteel blijkbaar niet, maar volgens mij stond er iets van "je kunt je breedbandabonnement opzeggen".1. Het geldt voor alle vormen van internet toegang! Zelf heb ik ook adsl.
Weer een hint dat je zelf de oprichter bent???2. Je mag de boeken tzt. komen controleren. Of, wellicht nog beter, meld je aan voor de Raad van Advies! Geen dubbele bodems hier...
Het gaat er niet om of IK het betrouwbaar vind, het gaat erom of "men" het vertrouwt. Dan lijkt het mij beter dat er een aanmelding plaatsvindt bij een controlerende instantie voor loterijen. Kun je meteen het keurmerk voeren... Een individu, mijzelf incluus, is niet een betrouwbare derde, zeker niet als lid van de Raad van Advies van dezelfde loterij!!
Ik ben inderdaad bij het project betrokken. Het verkeerd allemaal nog in een pril stadium. Het initiatief is wel geregistreerd bij de Belastingdienst. Een maatschappelijke loterij in dit land van de grond tillen is voorwaar geen sinecure. Het kleine groepje dat zich er nu mee bezighoudt doet het als een ludieke, maar serieuze vorm van maatschappelijke betrokkenheid. De oproep voor leden van een Raad van Advies moet je ook in dat kader zien. Wanneer het initiatief echt substance krijgt zal een verantwoording naar de samenleving toe van cruciaal belang zijn. Maar in deze testfase willen we primair mensen bereiken die potentiële interesse hebben. De connectie met MLM heb ik je al eerder uitgelegd. Als het echt zo simpel is als vaak wordt voorgesteld moet het toch een fluitje van een cent zijn om bergen gelden binnen te slepen? Het is vervolgens aan de deelnemers te bepalen of zij op termijn hun gelden als sponsorgelden in willen zetten voor deze loterij. Voor andere belangstellenden: www.bijstandsloterij.nl
Is dat een voldoende explicatie?
Is dat een voldoende explicatie?
Deze discussie loopt al ergens anders. Deze sluit ik af.
Internetredactie Radar
Internetredactie Radar