http://frontpage.fok.nl/review/2030
Een aantal opmerkelijke punten:
Precies zoals hier gedaan wordt: geheimzinnigheid, vaag doen en mensen in een situatie proberen te krijgen waarin ze extra vatbaar zijn voor sociale druk.De openheid waarmee Vivian naar buiten treedt is opmerkelijk, vooral omdat de branche alles doet om de MLM zo ondoorzichtig mogelijk te maken. Zo worden de bijeenkomsten op geheime lokaties gehouden en kun je alleen aanwezig zijn op uitnodiging.
Je komt dus niet in contact met anderen die niet "ingewijd" zijn. Er worden vragen gesteld en je moet na-papegaaien wat de geïndoctrineerde MLM'er je zegt.De leden zorgen er namelijk voor dat aan elke kant een introducé zit. Op die manier kunnen ze bij eventuele vragen fluisterend antwoord geven.
Hier wordt dat nogmaals bevestigd:
Kritische vragen mogen niet. Want stel je voor als mensen verstandig worden.Bij zijn retorische vragen aan de zaal mag Vivian als enige antwoord geven. Zij weet namelijk wat er geantwoord moet worden.
Bingo! Je moet bijna 4 ruggen in euro's dokken en daarvoor heb je niet eens garanties.De volgende ochtend tekent ze het contract en legt 3600 euro in
En je hebt natuurlijk pech... daar gaat je geld.Toch beviel de sfeer binnen de Freedom Travel Club me niet. Er werd te veel geestelijke druk gelegd op wanbetalers en daar hou ik niet van. Bovendien kreeg je het geld niet terug als het succes uitbleef.
Maar dat was niet jouw geld, dat heb je moeten lenen. Failliet dus.In 95% van de gevallen moet het worden geleend.
En dan nu de ontknoping:
8 % is de schatting van iemand die verdiend heeft (en dan praat ik niet eens over mensen die genaaid zijn). 92 % verliest dus alleen maar. Het concept was bovendien zo "goed" dat het bedrijf gesloten is.Vivian geeft toe dat er maar weinig zijn die hun geld zullen terugzien. Ze schat het aantal op 8%. Zo makkelijk als het wordt voorgeschoteld tijdens de presentatie is het natuurlijk niet. Alle mooie grafiekjes en berekeningen die Robert hen voorhoudt ten spijt, is slechts een enkeling in staat het concept om te zetten in klinkende munt. Twee weken nadat Vivian uit GoldRush is gestapt zal niemand nog geld verdienen aan de mooie verhalen die hen zijn voorgeschoteld. GoldRush heeft inmiddels al haar filialen gesloten.
En nee, het is niet illegaal en gevaarlijk hoor.Ik ben gestopt op aanraden van mijn familie. Het ging niet meer zo goed met GoldRush. Dat was niet mijn schuld maar de nieuwe leden kwamen toch verhaal bij mij halen, tot aan mijn huis aan toe. Er is zelfs ingebroken. Verder kreeg het bedrijf een aantal keer te maken met invallen van de politie. Die waren getipt door ontevreden klanten. En toen Robert er mee stopte was dat een goed moment er zelf ook een punt achter te zetten.
BTW, de namen zijn gefingeerd. Er staat een e-mailadres bij waar je eventueel naar kan mailen als je vragen hebt.