Beste maarschalk,
Wat jullie, laat ik alle mlm-ers maar even op een hoop gooien, niet schijnen te snappen is dat niet iedereen verkoper kan worden of zijn, iets wat mlm propageert.
Hieruit blijkt dat je het MLM-verhaal niet begrijpt: MLM propageert op geen enkele wijze dat IEDEREEN verkoper moet worden !!
Zelfs een kleuter weet dat dat niet mogelijk is.
De essentie is dat het netwerk zo groot MOGELIJK wordt.
Nu zul je onmiddellijk roepen:"Zie je wel, dus toch een vorm van verzadiging en de mensen die er het laatst bijkomen zijn dan de "dupe".
De dupe waarvan ??? Van hun eigen gebrek aan inzicht ???
Zoals ik al vaker schreef: In een winkelcentrum met 26 kledingzaken zal kledingzaak nr. 27 het heel moeilijk krijgen of deze moet zich heel duidelijk van de anderen onderscheiden. Zo niet, dan gaat deze zaak gewoon ter ziele en is de ondernemer zijn geld kwijt.
Geen verschil met MLM dus.
Je kan niet ieder kwalitatief goed product via je netwerk afzetten.
Dit heb ik ook nooit beweerd, beste maarschalk. Je leest niet goed.
Ik schreef heel duidelijk: IN PRINCIPE....etc.
In de tweede plaats lijkt het me bijzonder onwaarschijnlijk dat mijn mlm contactpersoon die toevallig ook mijn sponsor en persoon in de downline boven mij is, mij bijna elk goed kwalitatief prodcut kan verkopen, want dan hebben we het over auto's, kleding, computers, schoenen, kantoorartikelen, meubels, huizen en ga zo maar door.
Er worden wel degelijk kleding, computers en schoenen via MLM aan de man gebracht, zij het in de USA. IBM was zelfs een van de eersten !!
In de tweede plaats wil ik graag weten wat bij mlm dan het verschil tussen producten en diensten is, of beter, waarom dit van belang is.
Het verschil zit hem hierin dat je bij produkten vaak VOORRAAD met hebben, zoals o.a. Herbalife, met alle risico's van dien voor de distributeur.
Bij diensten,zoals telefonie, heb je geen voorraad en dus ook geen risico !!
Als er een verzadiging qua aantal verkopers is, dan heeft nieuwe producten niet zoveel nut meer.
Je begrijpt het echt niet !!
Verzadiging van verkopers betekent min of meer ook verzadiging van het betreffende produkt.
Indien er,in mijn telefonie-geval, geen nieuwe verkopers meer bijkomen zullen er ook geen (of heel weinig) nieuwe klanten bijkomen.
Als antwoord hierop zal het bedrijf vervolgens bijv. ADSL gaan leveren.
Het verkoopnetwerk ligt er immers al en de potentiële klanten (de bestaande klanten) zijn er ook al !!! Het belangrijkste is echter dat het verkoopnetwerk er ligt !!
Ook hier geen verschil met een niet MLM-bedrijf.
Iedereen weet dat er momenteel veel geld verdiend (en verloren!!!) wordt met trendgevoelige artikelen.
Raakt een artikel uit de mode dan is de markt voor dit artikel verzadigd. De verkoper moet dan vervolgens tijdig met nieuwe artikelen komen om te overleven.
Dit is nu de creativiteit van het ondernemersschap:Trends herkennen en daarop inspelen. Hierin verschilt de ondernemer van de werknemer !!
Ongeacht of dit nu middels MLM is of niet.
M.v.g.
Henny E
======