Ondanks dat de helft van je bericht gewoonweg niet te volgen is, reageer ik toch maar op de algemene tendens die je probeert neer te zetten.
Ten eerste heb ik nooit ergens beweerd dat ik doordat ik een economische studie heb gevolgd hier betere uitspraken over kan doen dan een ander. Ik heb wel gezegd dat ik min of meer weet hoe economie en bepaalde aspecten binnen de economie in elkaar zitten. Op grond daarvan ben ik in staat om uitspraken te kunnen doen over een marketingsysteem. Want meer dan dat is het feitelijk niet. Ik weet wat marketing is, ik weet wat er bij marketing komt kijken. Ook distributie (onderwerp van mijn scriptie) is voor mij niet onbekend en ook daarvan weet ik wat er bij komt kijken. Ik ben daarom van mening dat ik hier zinnige dingen over kan zeggen. Dat jij dat interpreteert als egotripperij moet je lekker zelf weten. Maar iedereen die hier mijn berichten leest zal het toch wel duidelijk zijn dat ik daar niet aan doe.
Ik heb hier ook nergens beweerd dat ik beter ben dan een professor in de marketing. Maar het is toch wel zeer vreemd te noemen dat jij wat de betreffende professor allemaal in zijn mooie video zegt voor zoete koek aanneemt en dan vervolgens mij beschuldigd van het klakkeloos overnemen van uitspraken van anderen. Ik heb je laten zien dat een andere marketeer, met een PhD en 30 jaar ervaring in het bedrijfsleven van mening is dat MLM nogal wat haken en ogen heeft. Wat ik mij afvraag is waarom je het van een professor die voorstander is zomaar aanneemt, maar het van een professor die tegen is zomaar afdoet als onzin.
Ten tweede doe je nogal wat aannames over hoe ik tot mijn conclusies en standpunten kom of ben gekomen. Ik heb niet enkel webpagina's van tegenstanders bezocht, maar ook van voorstanders. Ik heb niet alleen gesprekken gehad met tegenstanders, maar ook met voorstanders (waaronder 2 mensen die er momenteel mee bezig zijn). Daarnaast zijn er op Internet veel bronnen te vinden en hoewel ik ook wel weet dat niet alles wat op het net staat betrouwbaar is, staan er ook veel verhalen bij die gewoon waar zijn en die daarnaast ook te verifieren zijn.
Dat jij het doet en dat het voor/bij jou werkt is fijn voor je, maar dat zegt niets over hoe het met anderen gaat. Als er veel mensen zijn die negatieve ervaringen hebben met MLM dan zegt dat gewoon iets. Meer in ieder geval dan de positieve verhalen van 1 of 2 mensen die hier op het forum staan. Het lijkt mij dat jij alleen uitgaat van je eigen, positieve situatie en ervaringen en dat jij derhalve degene bent die hier uitspraken doet zonder eens naar de verhalen van anderen te kijken.
Over de berekeningen: je zegt dat deze fout zijn. Wijs maar aan waar de fouten zitten dan. Ik ben niet te beroerd om een herberekening te maken als er zaken ontbreken die substantiele veranderingen teweeg brengen. Ik weet ook wel dat de gemaakte berekeningen niet compleet zijn, maar het is een kwestie van de best mogelijke berekening proberen te maken zoals ik in de betreffende thread ook al heb gezegd. Dergelijke berekeningen zijn onvermijdelijk gesimplificeerde voorbeelden. Ik ben geen programmeur en kan daardoor niet alle variabelen meenemen (zie ook de betreffende thread). Je opmerking hierover is volgens mij ook niet meer dan hear-say dus ook hier is jouw "onderzoek" van te laag peil.
Ik ben trouwens 26 en dan is het vrij lastig om al een topbaan binnen mijn studierichting te hebben. Overigens heb jij geen enkel idee wat voor baan ik heb dus ook hier doe je een aanname.
Waarom MLM ondernemingen langer bestaan? Simpel: omdat de producten goed zijn. Dat heb ik nooit ontkend. Wederom een verkeerde aanname dus. Dat ik ook nog van mening ben dat er altijd wel mensen zullen zijn die WEL wat in MLM zien waardoor de onderneming zichzelf in stand kan houden zal inmiddels wel duidelijk zijn, maar goed, laat ik dat nu niet verder gaan bespreken.
Dan noem je nog een voorbeeldje over verbranden. Als gemiddeld gezien over alle MLM ondernemingen 99% van de personen WEL zijn handen gebrand heeft, dan zegt dat toch wel wat over het concept.
Kortom, ik vind dat je nogal wat zaken zomaar aanneemt en daarbij ook nog beschuldigingen maakt terwijl ik bepaalde dingen helemaal niet gezegd hebt. Ik raad je aan om berichten eens wat nauwkeuriger te lezen en je eigen "onderzoek" eens goed vorm geeft in plaats van anderen zomaar neer te zetten als domme koeien.
Dan nog even deze:
Euphony werd ervan beschuldigd illegale kettingverkoop te gebruiken en de rechter gaf de aanklager (Belgacom) daarin gelijk.Eurphony is niet beschuldigt dat ze misbruik maken van mensen of aangeklaagd door gedupeerden.