par-avion schreef:Multi Level staat voor meerdere niveau's. Alle bedrijven die meerdere niveaus hebben in hun marketing model zouden onder deze noemer kunnen vallen. Dat wil niet zeggen dat ieder marketing model hetzelfde is.
Nee. het multi level uit multi level marketing slaat op meerdere lagen van mensen die elkaar rekruteren met als doel geld te verdienen. Dat moet je niet verwarren met meerdere niveaus in een marketing model.
Mond tot mond reclame, referral marketing, is de manier waarop mensen kennis krijgen van het product.
Mond tot mond reclame is geen referral marketing. Het is inderdaad wel een manier waarop mensen kennis krijgen van het product, maar dit is niet de manier waarop het gaat bij LifePlus. Bij LifePlus zijn het consultants die de producten van hun moederbedrijf aanprijzen bij hun kennissen. Dat is niet mond tot mond reclame, maar gewoon een verkoopgesprek.
Ik heb zojuist de link gegeven naar het compensatieplan omdat daarom gevraagd werd.
Waarvoor dank.
Wanneer je dat gelezen hebt zul je begrijpen dat die hele "piramidevorm" irrelevant is voor dit bedrijf.
Blijkbaar heb ik dan een andere versie gelezen dan dat jij gelezen hebt. In de versie die ik hier voor mij heb staan -
http://www.lifeplus.com/media/publicati ... ion-NL.pdf -, staat onder andere dit:
Wie zijn dan uw indirecte aanbevelingscontacten? Dit zijn de mensen die, nadat zij met uw directe
aanbevelingscontacten hebben gesproken, ook hebben besloten klant bij Lifeplus te worden – of zelfs partners. Zij vertegenwoordigen uw tweede niveau.
[...]
Hieruit volgt dan vanzelf dat uw derde niveau de directe aanbevelingscontacten zijn van uw tweede
niveau.
Nu wil ik dit wel even voor je uittekenen in paint, maar ik neem aan dat je wel redelijk kan inschatten hoe dit er uit gaat zien?
Even voor de zekerheid -want ik voel hem al aankomen- de daadwerkelijke vorm van zo'n constructie maakt niet uit. Of dit afgebeeld wordt als piramide, een lijn, ballonnetjes in een cirkel, enz. dat maakt niet uit. Het gaat om het principe dat mensen andere mensen moeten rekruteren, welke ook weer mensen moeten rekruteren, enzovoorts.
Dit an sich maakt het nog geen illegaal piramidespel, hoewel dat niet uitgesloten is. Het wordt een illegaal piramidespel als het werkelijke verdienmodel zit puur in het rekruteren van mensen in plaats van de verkoop van producten aan mensen die buiten het compensatieplan vallen.
Laten we er van uit gaan dat de praktijken van LifePlus legaal zijn. Vooralsnog zie ik geen onrealistisch hoge bedragen gemoeid en zie ik ook niet direct een bonus die je direct krijgt als je iemand anders inschrijft. Maakt dat LifePlus gelijk tot een goede business? Nee.
Aangezien iedereen kan instappen in LifePlus, heb je te maken met oneindig grote concurrentie. Hier een aardig stukje daarover:
http://mlmforum.nl/forums/topic/mlm-het ... barrieres/
Op die site staan nog wat meer nadelen van een MLM constructie.
Ik zie dat er inmiddels weer een post geplaatst is met daarin een link naar een uitgebreider document. Ik kom daar later vandaag even op terug.