Weer een boel geleuter...
*Netwerkmarketing oftewel MLM is niet illegaal, fraudeleus en niet onetisch.
Ik ben met je eens dat het niet illegaal is. Dat is namelijk gewoon bewijsbaar. Frauduleus en niet onethisch is een ander verhaal, want deze termen, zeker de laatste, zijn subjectiever. Ik persoonlijk classificeer het namelijk WEL als lichtelijk frauduleus en ZEKER onethisch. De redenen daarvoor zijn al tig keer aan bod gekomen op dit forum.
*Netwerkmarketing is geen gelegenheid om snel rijk te worden door de betalingen van anderen die zich aanmelden voor de organisatie. Dat is een piramideschema.
Een woord stoort me in deze zinnen, namelijk het woord "snel". Bij een piramideschema hoeft het namelijk helemaal niet snel te gaan, integendeel het duurt soms HEEL LANG voor je er rijk mee wordt, en meestal gebeurt het zelfs NOOIT. De definitie die je hier voorstelt voor een piramideschema is dus fout. Je bedoelt trouwens een piramideSPEL, wat iets totaal anders is als een piramideSCHEMA. Halen we het woord snel eens weg:
Netwerkmarketing is geen gelegenheid om rijk te worden door de betalingen van anderen die zich aanmelden voor de organisatie. Dat is een piramideschema.
Nu hebben we in ieder geval een definitie voor piramideSPEL. Maar ik, en veel tegenstanders met mij, zijn van mening dat dit net zo goed opgaat voor MLM. Want ook hier wordt het entreebedrag vrolijk verdeeld over de upline, zij het wel onder de voorwaarde dat er een (miniminiminimale) prestatie voor geleverd moet worden. De facto komt het op hetzelfde neer als bij een piramidespel.
*Netwerkmarketing is geen piramideschema, geen illegale en geen onethische praktijk.
Het eerste is pertinent onwaar, het is WEL een piramideSCHEMA. Het tweede en derde punt is al besproken.
* Netwerkmarketing is geen gelegenheid om snel rijk te worden. PUNT UIT.
Dat ben ik met je eens, hoewel veel MLM'ers met het tegendeel zieltjes winnen. Maar goed, dat kan ik jou niet aanrekenen uiteraard.
*Netwerkmarketing is niet opgebouwd volgens een wiskundig model, waarbij vele verliezers enkele winnaars betalen. Dat is ook een piramideschema.
Maar het geldt wel voor MLM. Het is WEL opgebouwd volgens een wiskundig schema (exponentiele groei). Er zijn WEL veel verliezers (zie onderzoeken o.a. in de VS waaruit blijkt dat meer dan 90% er nooit iets mee verdient. Enzovoorts.
*Netwerkmarketing is geen gelegenheid om iemand anders een verkooporganisatie voor jou op te laten bouwen.
Deze uitspraak is op zijn minst discutabel te noemen. Die gelegenheid biedt het systeem namelijk wel. Het enige dat je dan hoeft te doen is een zeer actieve downliner vinden, die de rest voor je doet.
*Netwerkmarketing is niet duur. Anders dan bij de meeste andere mogelijkheden voor het opzetten van een onderneming, zijn de opstartkosten laag. Bijna altijd minder dan € 700,= en vaak onder de € 100,=
Duur is subjectief. Ik vind 700 euro duur. 400 euro ook trouwens. Neem daarbij dat velen meer kosten maken dan omzet (dus verlies) en het verhaal is rond.
*Netwerkmarketing is geen manier waarop bedrijven enorme hoeveelheden voorraden aan distributeurs kunnen verkopen.
Maar het gebeurt wel. Zie bijvoorbeeld Amway en Herbalife. Je zou ze de kost moeten geven, dan was je al lang failliet geweest.
*Netwerkmarketing is geen manier waarop distributeurs spullen kunnen verkopen die niemand wil hebben of die niemand gebruikt.
Ook dat gebeurt zeer zeker wel. Met name zaken als sociale druk komen daarbij om de hoek kijken (ik kan het toch niet aan mijn beste vriendin weigeren?).
*Netwerkmarketing is geen vrijbrief om tegen opgeblazen prijzen te verkopen.
Zie Noni.
Netwerkmarketing is geen alternatief voor mensen die niet bereid zijn hard(er) te werken.
Maar zo wordt het wederom wel gepresenteerd.
*Netwerkmarketing is niet iets voor iemand die geen systeem kan of wil volgen dat bewezen heeft tot ondernemerssucces te leiden.
Zoveel heeft MLM nog niet bewezen. Minder dan 1% van de wereldomzet wordt via MLM gerealiseerd, terwijl het al heel lang bestaat.
*Netwerkmarketing moet simpel en dupliceerbaar zijn. Anders maken de distributeurs het zich zelf en andere moelijker dan het is.
Vanwaar dan alle seminars, cursussen, studiemateriaal, enzovoorts? Als het zo simpel is is dat dus allemaal overbodig.
Netwerkmarketing is een vak dat toegankelijk is voor iedereen die een bevredigende en potentieel lucratieve onderneming wil opbouwen. Daarbij zijn geslacht, ervaring en opleidingsniveau niet van belang.
Het is geen vak dat iedereen zal beheersen, maar dat ligt aan het feit dat sommige mensen niet bereid zijn concessies te doen en betrokkenheid te tonen; volgens mij twee absolute voorwaarden voor succes.
Ook hierop valt vanalles af te dingen. Bevredigend? Ik ken mensen in mijn omgeving die er in het verleden depressief van werden. Concessies? In wat? In tijd? Enzovoorts. Veel van je argumenten zijn onhoudbaar, op zijn minst discutabel en zeker geen feiten. Maar goed, de tegenstanders hier zijn inmiddels al niet anders gewend (en geloof me, ik heb alle threads hierover op dit forum gelezen).