LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afstudeeronderzoek - Belevenis in de winkel
-
Afstudeeronderzoek - Belevenis in de winkel
Hallo iedereen,
Voor mijn afstudeeronderzoek voor mijn Master Marketing Management van de Rijksuniversiteit Groningen zoek ik nog respondenten voor mijn dataverzameling. De enquête zal zo'n 5 tot 7 minuten van je tijd in beslag nemen. Het thema van dit onderzoek is wat uw belevenis is tijdens het winkelen bij verschillende detailhandelaren en wat dat voor invloed heeft op de klantentevredenheid en loyaliteit van de winkel.
Daarnaast verloot ik ook 3 bol.com cadeaubonnen t.w.v. €10 per stuk. Mocht u kans willen maken op 1 van de 3 cadeaubonnen van Bol.com t.w.v. €10, dan kan je een email adres achterlaten na het invullen van de enquête (is niet verplicht).
Hierbij de link naar de enquête:
https://groningen.qualtrics.com/SE/?SID ... jwrZ2eB2VD
Alvast heel erg bedankt voor het invullen!
Met vriendelijke groet,
Jean-Paul
Voor mijn afstudeeronderzoek voor mijn Master Marketing Management van de Rijksuniversiteit Groningen zoek ik nog respondenten voor mijn dataverzameling. De enquête zal zo'n 5 tot 7 minuten van je tijd in beslag nemen. Het thema van dit onderzoek is wat uw belevenis is tijdens het winkelen bij verschillende detailhandelaren en wat dat voor invloed heeft op de klantentevredenheid en loyaliteit van de winkel.
Daarnaast verloot ik ook 3 bol.com cadeaubonnen t.w.v. €10 per stuk. Mocht u kans willen maken op 1 van de 3 cadeaubonnen van Bol.com t.w.v. €10, dan kan je een email adres achterlaten na het invullen van de enquête (is niet verplicht).
Hierbij de link naar de enquête:
https://groningen.qualtrics.com/SE/?SID ... jwrZ2eB2VD
Alvast heel erg bedankt voor het invullen!
Met vriendelijke groet,
Jean-Paul
-
Re: Afstudeeronderzoek - Belevenis in de winkel
Wat mijn belevenis is tijdens het winkelen. Hé ja, en ik maar denken dat winkelen bestaat uit: boodschappenlijstje maken, naar de winkel, mandje pakken, boodschappen in het mandje, naar de kassa, afrekenen, en weer zo gauw mogelijk weg.
Geen idee wat ik zou moeten beleven. Als daar ook al een onderzoek naar gedaan moet worden, sorry hoor... Kun je niet beter een gewone baan zoeken, in plaats van dat rare geneuzel?
Geen idee wat ik zou moeten beleven. Als daar ook al een onderzoek naar gedaan moet worden, sorry hoor... Kun je niet beter een gewone baan zoeken, in plaats van dat rare geneuzel?
-
@Witte Angora: Dan zie jij winkelen bij de supermarkt als geen belevenis. Ik vergelijk in mijn onderzoek verschillende type winkels, en kijk wat daar de verschillen in zijn in o.a. belevenis maar ook voordelen/nadelen, tevredenheid en motivatie van shoppen. Bovendien heeft Jumbo sinds kort een FoodMarkt in Breda, dat kan als een belevenis worden ervaren door sommige klanten.
-
Ehmmm.... jeanpaul... Gezien jouw nick ben je 24. Dat betekent dat ik ruimschoots je vader zou kunnen zijn. Ik heb niet bij je in de schoolbankjes gezeten, dus je mag mij met U aanspreken. Je en jij, dat doe je maar met je klasgenoten.
Tsja dure marketing priet praat. Mijn beste tip aan de marketeers: Halveer het marketing budget, geef de besparing terug aan de klant en zie hier de omzet zal stijgen als de zeespiegel.witte angora schreef:Wat mijn belevenis is tijdens het winkelen. Hé ja, en ik maar denken dat winkelen bestaat uit: boodschappenlijstje maken, naar de winkel, mandje pakken, boodschappen in het mandje, naar de kassa, afrekenen, en weer zo gauw mogelijk weg.
Marketeers die denken in belevenissen staan erg ver af van de werkelijkheid. Jammer dat ze dat op de opleiding er kennelijk ook in gieten. Mensen laten zich vooral leiden door...geld...
Leuk bedacht, alleen er klopt niets van wat je zegt. Kijk om je heen en zie welke winkels de laatste jaren succesvol zijn. Dat zijn niet de prijsstunters. Scapino heeft het moeilijk, Schoenenreus is fors afgeslankt en zo zijn er nog meer voorbeelden. Welke winkels draaien goed? De luxere speciaalzaken. Bij ons in de stad gaat de ene na de andere bakker dicht, maar bij de bakker met veruit het duurste brood (maar wel het beste) staan de mensen op zaterdag op straat in de rij. De Bijenkorf is duurder dan V&D maar draait een stuk beter. En hoe komt dat? Door de beleving die klanten hebben in die winkels.olaf79 schreef: Tsja dure marketing priet praat. Mijn beste tip aan de marketeers: Halveer het marketing budget, geef de besparing terug aan de klant en zie hier de omzet zal stijgen als de zeespiegel.
Marketeers die denken in belevenissen staan erg ver af van de werkelijkheid. Jammer dat ze dat op de opleiding er kennelijk ook in gieten. Mensen laten zich vooral leiden door...geld...
Ik denk dat dit onderzoek niet zo geschikt is voor voor een online enquete. Ik denk dat je beter, voor een paar winkels kunt gaan staan en mensen die net langs de kassa zijn gelopen kunt vragen.
De boel inkorten zou je ook goed doen.
En dan mensen verplichten hun leeftijd geslacht en inkomen af te geven. Tsja...
De boel inkorten zou je ook goed doen.
En dan mensen verplichten hun leeftijd geslacht en inkomen af te geven. Tsja...
Daarom ging de icenter zeker failliet.GJvdZ schreef:Leuk bedacht, alleen er klopt niets van wat je zegt. Kijk om je heen en zie welke winkels de laatste jaren succesvol zijn. Dat zijn niet de prijsstunters. Scapino heeft het moeilijk, Schoenenreus is fors afgeslankt en zo zijn er nog meer voorbeelden. Welke winkels draaien goed? De luxere speciaalzaken. Bij ons in de stad gaat de ene na de andere bakker dicht, maar bij de bakker met veruit het duurste brood (maar wel het beste) staan de mensen op zaterdag op straat in de rij. De Bijenkorf is duurder dan V&D maar draait een stuk beter. En hoe komt dat? Door de beleving die klanten hebben in die winkels.olaf79 schreef: Tsja dure marketing priet praat. Mijn beste tip aan de marketeers: Halveer het marketing budget, geef de besparing terug aan de klant en zie hier de omzet zal stijgen als de zeespiegel.
Je stelling klopt niet. De prijsvechters gaan failliet omdat er zoveel (te veel) concurrentie is.
Tevens, de omzet daalt al jaren in de winkels die je noemt.
Bij V&D speelt vooral het assortiment dat jaren belabberd slecht was, bijenkorf doet het zo goed dat 5 van de 12 winkels moeten sluiten...
Winkels en kentens die het goed doen hebben zowel een goede online als een goede bricks and mortar propositie.
Geloof me in de tijd van crisis draait het bij verreweg de meeste consumenten om prijs, prijs, prijs, prijs. En dat de bijenkorf een ander smerig geurtje door de airco jaagt dan V&D zal de meeste worst wezen (behalve als astmapatient).
Wat een onzin stellingen. Ik word gelukkig van Jumbo en dat soort BS? Joh, donder toch op. Het lijkt me dat je wil weten waarom mensen naar een bepaalde winkel gaan. Het is een supermarkt, ik haal er mijn vreten meer niet, minder niet.
En dan heb ik twee criteria, prijs en afstand.
Er zijn nog veel meer criteria, maar dat is al uit den treure onderzocht. AH doet het inderdaad goed omdat ze op de juiste plek zitten. Jumbo dan weer omdat ze goede producten tegen goede prijzen leveren, en aldi omdat ze zo goedkoop zijn.kuklos schreef:Wat een onzin stellingen. Ik word gelukkig van Jumbo en dat soort BS? Joh, donder toch op. Het lijkt me dat je wil weten waarom mensen naar een bepaalde winkel gaan. Het is een supermarkt, ik haal er mijn vreten meer niet, minder niet.
Ik denk dat het gehalte belevenis een zeer beperkte rol speelt. Ik denk ook niet dat het een master student waardig is om dit soort dingen te onderzoeken.
Aldi, Lidl, Deka, Jumbo en Vomar ontlopen elkaar niet qua prijzen. Dus beslis ik grotendeels naar locatie. Waar ik woon zijn allen, behalve de Aldi vlakbij, alleen de Jumbo is op struikelafstand en de rest op loopafstand.
Precies, wat al eerder werd gezegd. Van belang zijn prijs en afstand, en daarna pas de meeste andere motivators (om maar even marketing termen te gebruiken).kuklos schreef:Aldi, Lidl, Deka, Jumbo en Vomar ontlopen elkaar niet qua prijzen. Dus beslis ik grotendeels naar locatie. Waar ik woon zijn allen, behalve de Aldi vlakbij, alleen de Jumbo is op struikelafstand en de rest op loopafstand.
Dat is allemaal al jaren bekend en onderzocht. Lijkt me niet dat je dat opnieuw moet uitzoeken en lijkt me dus ook geen master studie waardig.
Ik word sowieso heel moe van al die afstudeerders. De helft weet niet waar zijn/haar topic te plaatsen; het grootste deel houdt zich bezig met 'marketing' en 'communicatie', wat garant staat voor géén baan kunnen krijgen na het afstuderen. En echt, als ik die onderwerpen zie dan denk ik dat de gemiddelde Nederlander die nooit zo'n studie heeft gevolgd ook wel een diploma zou moeten krijgen. Wat een geneuzel.
Ik ben opgehouden met deze onzin in te vullen.
Ik ben opgehouden met deze onzin in te vullen.
Nou, ik haak af bij de eerste pagina.
Je mag maar 1 winkel selecteren. Wat is dat voor onzin? Als ik nou verschillende winkels regelmatig bezoek, dan zou je toch moeten kijken waarom ik naar die verschillende winkels ga, in plaats van daar eentje uit te pikken.
En er zijn inderdaad winkels die echt leuk zijn om te bezoeken, maar daar schaar ik de genoemde winkels echt niet onder. Supermarkten, daar haal je je eten. Hoezo belevenis? De wibra, dat is die lelijke zaak waar je altijd over dozen heen moet springen. De zeeman, niet veel beter. Dat zijn winkels waar je naar binnen gaat, je ding doet, en ze zo snel mogelijk weer verlaat.
Als jullie hiermee je brood moet gaan verdienen, dan vrees ik voor de toekomst.
Je mag maar 1 winkel selecteren. Wat is dat voor onzin? Als ik nou verschillende winkels regelmatig bezoek, dan zou je toch moeten kijken waarom ik naar die verschillende winkels ga, in plaats van daar eentje uit te pikken.
En er zijn inderdaad winkels die echt leuk zijn om te bezoeken, maar daar schaar ik de genoemde winkels echt niet onder. Supermarkten, daar haal je je eten. Hoezo belevenis? De wibra, dat is die lelijke zaak waar je altijd over dozen heen moet springen. De zeeman, niet veel beter. Dat zijn winkels waar je naar binnen gaat, je ding doet, en ze zo snel mogelijk weer verlaat.
-
Ach, zie het zo, die studies communicatie en marketing is gewoon een uitstel van wat komen gaat: de bijstand tot aan het pensioen. Tenzij ze ongeschoold werk gaan doen, en dan wordt er weer geklaagd dat de hoger opgeleiden de baantjes inpikken van degenen met minder scholing.
Maar ach, het is toch ook wel fijn als de kassa in de supermarkt bemenst wordt door een drs. communicatie. Terwijl de drs. marketing zich bezig houdt met het ophangen van de verkeerde kaartjes bij de producten in de schappen.
Vroeger had je gewoon vakkenvullers; daar was ik er ooit ook een van, maar in mijn tijd had je daar geen titel voor nodig. Tijden veranderen kennelijk.
Maar ach, het is toch ook wel fijn als de kassa in de supermarkt bemenst wordt door een drs. communicatie. Terwijl de drs. marketing zich bezig houdt met het ophangen van de verkeerde kaartjes bij de producten in de schappen.
Vroeger had je gewoon vakkenvullers; daar was ik er ooit ook een van, maar in mijn tijd had je daar geen titel voor nodig. Tijden veranderen kennelijk.
+1kuklos schreef:Wat een onzin stellingen. Ik word gelukkig van Jumbo en dat soort BS? Joh, donder toch op. Het lijkt me dat je wil weten waarom mensen naar een bepaalde winkel gaan. Het is een supermarkt, ik haal er mijn vreten meer niet, minder niet.
uitstekend verwoord
Weer een "afstudeeronderzoek" waar men niets mee kan. Ik ga naar de Aldi voor één artikel. Vervolgens zit ik aan die Aldi vast. Of ik het leuk vind, het personeel enz. Dat is nu juist het probleem (hier dan) met de Aldi. Vreselijk personeel, maar krijgen ook zo goed als niets betaald, heb ik wel eens gelezen. En boodschappen doen: kan me niet voorstellen dat iemand het heerlijk vind. Noodzakelijk kwaad, alweer, voor mij dan. Inderdaad: de Wibra is een lelijke toko maar ze verkopen dezelfde zaken waar ik bij hun €1,29 en bij de buurman PLUS €3,49 betaal; dus die dozen neem ik voor lief. Een waardeloze enquête, maar dat was al geconstateerd.mh73 schreef:Nou, ik haak af bij de eerste pagina.
Ik vind het onbegrijpelijk dat een universiteit / scriptiebegeleider dergelijk onderzoek accepteert. Dit is meer iets voor 2e jaars hbo.
Gezien je reactie zou je ook kunnen denken dat je zijn overgrootvader bent. Het gaat om de inhoud van zijn reactie tegen jou. En die is duidelijk en correct. Maar zoals gebruikelijk krijgt een TSer weer het hele gezeik over zich heen.witte angora schreef:Ehmmm.... jeanpaul... Gezien jouw nick ben je 24. Dat betekent dat ik ruimschoots je vader zou kunnen zijn. Ik heb niet bij je in de schoolbankjes gezeten, dus je mag mij met U aanspreken. Je en jij, dat doe je maar met je klasgenoten.
Marketing werkt en zolang dat het geval is zullen de budgetten alleen maar groter worden. Iedereen laat zich op de een of andere manier beinvloeden door marketing en reclame.
-
Dan moet hij het maar helemaal uit zijn hoofd laten om me met je en jij aan te spreken.harley68 schreef:Gezien je reactie zou je ook kunnen denken dat je zijn overgrootvader bent.witte angora schreef:Ehmmm.... jeanpaul... Gezien jouw nick ben je 24. Dat betekent dat ik ruimschoots je vader zou kunnen zijn. Ik heb niet bij je in de schoolbankjes gezeten, dus je mag mij met U aanspreken. Je en jij, dat doe je maar met je klasgenoten.