LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [Enquête + discussie] Illegaal downloaden

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Pere7

[Enquête + discussie] Illegaal downloaden

Ongelezen bericht door Pere7 »

Hallo iedereen.

Momenteel probeer ik af te studeren als student in master bedrijfseconomie. Om deze studies met succes te voltooien voer ik een onderzoek naar illegaal downloaden. Concreet probeer ik te achterhalen wat de effectiviteit is van verschillende communicatiestrategieën op het illegaal downloadgedrag.

Ik heb mijn studie reeds op andere fora verspreid en heb daar veel reacties op gekregen en boeiende discussies gevoerd. Voel je dus zeker vrij om te spreken over het onderwerp van mijn studie. Hoe denken jullie bijvoorbeeld over illegaal downloaden? Ik zal de reacties zeker en vast opvolgen.

Link naar mijn onderzoek:
https://febugent.eu.qualtrics.com/SE/?S ... gIU2f9c6yN

Kleine opmerking: Het is mogelijk dat een paar vragen twee keer zullen terugkomen, om te achterhalen of er een verandering heeft plaatsgevonden in jullie mening. Dit is met andere woorden heel normaal.

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Diopere Ruben
Laatst gewijzigd door Pere7 op 25 feb 2016 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444

Re: [Enquête + discussie] Illegaal downloaden

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mhm, wat ik mis zijn de redenen of omstandigheden waaronder iemand vindt of het wel of niet ethisch is.

De series die ik volg zijn hier doorgaans niet te zien op TV, te koop of op Netflix. Voor de paar die wel op Netflix zijn vind ik Netflix veel te duur. Als ze nou gewoon legaal downloads zouden aanbieden tegen een paar centen zou ik het met alle liefde legaal doen, maar als het hier überhaupt niet te koop is verliezen ze er niets mee.

De markt moet zich aanpassen aan de consument, imo.

Pere7

Dag Julie,

Bedankt voor je feedback.

Als het je enige mogelijkheid is om die serie te bekijken, is het inderdaad zeer verstaanbaar dat je illegaal gaat downloaden.
Vaak zien we dat de industrie te traag reageert en het is ook de reden waarom illegaal downloaden zo populair is geworden. De Industrie reageerde enkel met: 'we moeten alles verbieden en iedereen straffen!' In plaats van iets te leren uit het succes van illegaal downloaden namelijk: het comfort (je kan gelijk waar en wanneer de serie bekijken). Netflix biedt dit wel aan en het is meteen een groot succes geworden...

Bedankt voor je tijd.

Julie4444

Mee eens. Echter is het aanbod op Netflix voor mij te gelimiteerd (zeker Netflix NL, maar ook de US versie) en ben je dan afhankelijk van wat Neflix wek f niet in hun library houdt, naast het feit dat je een internetverbinding en abonnement nodig hebt.

Als je download (illegaal of legaal) heb je het bestand en kan je kijken waar en wanneer je wenst voor altijd.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Het is simpel. Illegaal downloaden is diefstal. Geen k*t smoes die daar wat aan kan veranderen. Je neemt het product van een ander zonder ervoor te betalen. Een film wordt niet gratis gemaakt, en zeker niet gratis verspreid. Argumenten als film is te duur, of streaming dienst is te duur is geen argument. MAg je bij Albert Heijn stelen omdat je het vlees te duur vindt?
Argument, er is te weinig aanbod, is ook onzin. Er is genoeg aanbod, wat maakt het jouw uit dat je een bioscoop film niet direct kunt kopen? Als je de film direct wilt zien ga dan naar de bios.

starwars

Ongelezen bericht door starwars »

Misschien ff de topictitel aanpassen !
"Discussie"!

olaf79

Julie4444 schreef:Mee eens. Echter is het aanbod op Netflix voor mij te gelimiteerd (zeker Netflix NL, maar ook de US versie) en ben je dan afhankelijk van wat Neflix wek f niet in hun library houdt, naast het feit dat je een internetverbinding en abonnement nodig hebt.

Als je download (illegaal of legaal) heb je het bestand en kan je kijken waar en wanneer je wenst voor altijd.
Als je de film koopt, dvd, blu ray of wat dan ook, kan je ook kijken wanneer je wilt en ook off line

Julie4444

olaf79 schreef:Argument, er is te weinig aanbod, is ook onzin. Er is genoeg aanbod, wat maakt het jouw uit dat je een bioscoop film niet direct kunt kopen? Als je de film direct wilt zien ga dan naar de bios.
olaf79 schreef:Als je de film koopt, dvd, blu ray of wat dan ook, kan je ook kijken wanneer je wilt en ook off line
Begrijp me niet verkeerd: ik heb aardig wat DVDs en whatnot, maar dat wil niet zeggen dat het aanbod adequaat is naar mijn wensen.

Of weet jij waar je legaal in Nederland bijvoorbeeld Sanctuary of Continuum kon kopen toen dat op TV was in de US en Canada respectively? Of wat mijn zusje volgde, Lost Girl. Niet echt hier te krijgen. Niet legaal anyway. Dus wat verliest de producent aan inkomsten wanneer een Nederlander daar een kopietje van heeft?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Of wat mijn zusje volgde, Lost Girl. Niet echt hier te krijgen. Niet legaal anyway. Dus wat verliest de producent aan inkomsten wanneer een Nederlander daar een kopietje van heeft?
Dat lijkt me een leuk argument voor in de rechtzaal. Laat de tegenpartij maar aantonen hoeveel schade ze hebben ondervonden van jou download.....terwijl je het product niet eens legaal kon kopen.

Julie4444

16again schreef:
Julie4444 schreef:Of wat mijn zusje volgde, Lost Girl. Niet echt hier te krijgen. Niet legaal anyway. Dus wat verliest de producent aan inkomsten wanneer een Nederlander daar een kopietje van heeft?
Dat lijkt me een leuk argument voor in de rechtzaal. Laat de tegenpartij maar aantonen hoeveel schade ze hebben ondervonden van jou download.....terwijl je het product niet eens legaal kon kopen.
Dat bedoel ik. Ze roepen wel dat het diefstal is en dat het ze dupeert, maar aan mij als piraat verliezen ze geen inkomsten wat dat betreft... Omdat ze het überhaupt weigeren aan te bieden aan de consument.

Pere7

starwars schreef:Misschien ff de topictitel aanpassen !
"Discussie"!
Oeps, iets te snel geschreven :)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
De wederpartij hoeft helemaal geen schade aan te tonen. De crux zit m in de wederrechtelijkheid, en die staat vast. Het feit dat een product niet legaal te koop is, is nooit een rechtvaardigingsgrond voor diefstal.

Pere7

olaf79 schreef:Het is simpel. Illegaal downloaden is diefstal. Geen k*t smoes die daar wat aan kan veranderen. Je neemt het product van een ander zonder ervoor te betalen. Een film wordt niet gratis gemaakt, en zeker niet gratis verspreid. Argumenten als film is te duur, of streaming dienst is te duur is geen argument. MAg je bij Albert Heijn stelen omdat je het vlees te duur vindt?
Argument, er is te weinig aanbod, is ook onzin. Er is genoeg aanbod, wat maakt het jouw uit dat je een bioscoop film niet direct kunt kopen? Als je de film direct wilt zien ga dan naar de bios.
Bedankt voor je bijdrage Olaf.

Ik heb nog niet veel mensen gehad die deze mening zo naar voor brachten tijdens mijn onderzoek.

Pere7

MichielFRL schreef:Tijden veranderen en de rest van de wereld kopieert in rap tempo China.
Voor nieuws/films/muziek/software betalen is niet meer van deze tijd.
De betreffende branches zullen opzoek moeten naar een nieuw verdienmodel.
Interessante mening. Hoe denk je dat het betaalmodel er zal uitzien in de toekomst? Want het geld moet van ergens komen om de productie te financieren. Denk je dan aan diensten zoals Netflix of Spotify?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef:Mhm, wat ik mis zijn de redenen of omstandigheden waaronder iemand vindt of het wel of niet ethisch is.

De series die ik volg zijn hier doorgaans niet te zien op TV, te koop of op Netflix. Voor de paar die wel op Netflix zijn vind ik Netflix veel te duur. Als ze nou gewoon legaal downloads zouden aanbieden tegen een paar centen zou ik het met alle liefde legaal doen, maar als het hier überhaupt niet te koop is verliezen ze er niets mee.

En wanneer vind je het dan niet meer te duur? Netflix is zo goed als gratis. Dat niet alle content te vinden is heeft te maken met beschikbaarheid. Als een bestaande omroep een contract heeft voor een bepaalde serie kan de studio die uiteraard niet ook nog eens aan Netflix verkopen. Dat is zowel ethisch als juridisch onmogelijk. Op het moment dat de contracten aflopen, kan Netflix serieus mee onderhandelen (ze hebben ondertussen genoeg klanten in veel landen) dus die content komt vanzelf. Daarnaast bieden ze natuurlijk ook zelf nog eens heel veel eigen, goede series die het geld eigenlijk al waard zijn.

En bovendien: het is iedereen vrij om zijn/haar product wel of niet aan te bieden in een bepaalde markt. ALs iets niet wordt aangeboden, geeft dat geen recht om het dan maar op andere manieren te krijgen. Als hier iets echt niet wordt geleverd, kan je altijd nog de DVD in de US bestellen. Het valt me ook altijd op in dit soort discussies is dat iedereen zogenaamd alleen die series wil zien die hier niet beschikbaar zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat wat hier niet beschikbaar komt in het algemeen behoorlijke rotzooi is. Als iets goed is komt het hier echt wel.

olaf79

16again schreef:
NIet relevant. Dit is een misdrijf, geen overtreding. De tegenpartij hoeft geen schade te leiden om toch strafbaar te zijn.

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

ALs je de nieuwste bioscoopfilms gratis kunt downloaden , zul je ook niet zo gauw de DVD kopen, en misschien minder snel naar de bioscoop gaan. En die films worden dus niet gratis gemaakt, dus ja dan is het een soort van diefstal.

Aan de andere kant , waarom zou je voor een CD van de Beatles nog steeds meer dan 20 euro betalen in de winkel ? Wellicht heb je hetzelfde album vroeger ook al gekocht in de vorm van een LP of cassettebandje en toen ook beide keren de volle prijs al betaald.
En zoals julie4444 schreef, als iets nergens is te vinden behalve dan uit illegale bron, en de producent heeft er verder geen enkele schade van , waarom zou het dan diefstal zijn ?

Overigens was het nog niet zo lang geleden helemaal niet illegaal in Nederland om films en muziek te downloaden voor eigen gebruik. Ik heb koffers vol zelfgebrande DVD's liggen uit die tijd . Tegenwoordig download ik veel minder . Niet vanwege het downloadverbod, maar omdat het meer was voor " de heb" en ik gewoon geen tijd heb om ze allemaal te bekijken. Ik download tegenwoordig alleen nog dingen die ik echt graag wil zien.
En als het hele goede films zijn wil ik daarna ook gerust nog weleens betalen voor een bioscoopkaartje om het nog eens in groot beeld te zien.

Julie4444

GJvdZ schreef:
Julie4444 schreef:Mhm, wat ik mis zijn de redenen of omstandigheden waaronder iemand vindt of het wel of niet ethisch is.

En bovendien: het is iedereen vrij om zijn/haar product wel of niet aan te bieden in een bepaalde markt. ALs iets niet wordt aangeboden, geeft dat geen recht om het dan maar op andere manieren te krijgen. Als hier iets echt niet wordt geleverd, kan je altijd nog de DVD in de US bestellen. Het valt me ook altijd op in dit soort discussies is dat iedereen zogenaamd alleen die series wil zien die hier niet beschikbaar zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat wat hier niet beschikbaar komt in het algemeen behoorlijke rotzooi is. Als iets goed is komt het hier echt wel.
Uiteraard zijn ze vrij het wel of juist niet aan te bieden, maar het argument dat "ze" gebruiken is dat het diefstal is omdat ze inkomstenderving ondervinden, wat dus in mijn geval absoluut niet zo is. Wat ik legaal kan kijken kijk ik legaal, maar als er een serie is die ik erg graag wil zien zal ik die downloaden wanneer deze niet legaal te krijgen is. DVDs kopen in de US is wat dat betreft niet de beste oplossing vanwege area codes. Europese DVD spelers spelen geen disks met de US area code af.

Overigens erken ik prima dat het sinds de wetswijziging niet meer mag. Echter heb ik net als langste adem een redelijke bibliotheek aan series, deels op DVD/Blu ray, deels digitaal (wanneer geen legale opties in Nederland). Software download ik absoluut niet. Ik run netjes legale windows, netjes betaalde office, etc.

Je kunt dat diefstal noemen als je wil, maar het schaadt de eigenaar niet. Ik maak een kopie en neem geen omzet weg. Ze verliezen er niets op, en als ze het wél zouden aanbieden zou ik er gewoon netjes voor betalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

olaf79 schreef:Dit is een misdrijf, geen overtreding. De tegenpartij hoeft geen schade te leiden om toch strafbaar te zijn.
Moneyman schreef:De wederpartij hoeft helemaal geen schade aan te tonen. De crux zit m in de wederrechtelijkheid, en die staat vast. Het feit dat een product niet legaal te koop is, is nooit een rechtvaardigingsgrond voor diefstal.
Al is dit diefstal, de kans is klein dat het OM hiervoor particulieren voor gaat najagen.
Waarschijnlijker is dat de rechthebbende naar de civiele rechter stapt, om daar een boete af te dwingen. Liefst een hoge om een voorbeeld te stellen.
Het argument om geleden schade aan te laten tonen kan dan weldegelijk meewegen bij de rechter.

starwars

Ongelezen bericht door starwars »

Julie4444 schreef:
GJvdZ schreef:

Uiteraard zijn ze vrij het wel of juist niet aan te bieden, maar het argument dat "ze" gebruiken is dat het diefstal is omdat ze inkomstenderving ondervinden, wat dus in mijn geval absoluut niet zo is. Wat ik legaal kan kijken kijk ik legaal, maar als er een serie is die ik erg graag wil zien zal ik die downloaden wanneer deze niet legaal te krijgen is. DVDs kopen in de US is wat dat betreft niet de beste oplossing vanwege area codes. Europese DVD spelers spelen geen disks met de US area code af.

Overigens erken ik prima dat het sinds de wetswijziging niet meer mag. Echter heb ik net als langste adem een redelijke bibliotheek aan series, deels op DVD/Blu ray, deels digitaal (wanneer geen legale opties in Nederland). Software download ik absoluut niet. Ik run netjes legale windows, netjes betaalde office, etc.

Je kunt dat diefstal noemen als je wil, maar het schaadt de eigenaar niet. Ik maak een kopie en neem geen omzet weg. Ze verliezen er niets op, en als ze het wél zouden aanbieden zou ik er gewoon netjes voor betalen.
http://electronica.infonu.nl/multimedia ... maken.html

Gesloten