ConsuVentje schreef: ↑26 feb 2020 18:49
Op websites (Marktplaats spant de kroon) in Apps, Social Media etc. etc. etc. Overal ongevraagde popup’s, banners, advertenties, bewegende beelden
Dus u klaagt dat er veel advertenties staan op een
gratis platform als marktplaats. Ook facebook wordt er mee overspoeld, maar ook dat is
gratis. Maar aangezien het wellicht gratis is, zullen er ook inkomsten gegenereerd moeten worden. U kiest er voor om er gebruik van te maken, het is niet zo dat u er mee overspoeld zonder dat u zelf enige keuze heeft. U hoeft namelijk niet van dergelijke platforms gebruik te maken. Voor veel apps geldt eigenlijk hetzelfde. Gratis apps betekent nu eenmaal reclame. Heel simpel. U kunt bij veel apps ook kiezen voor de betaalde variant, vaak reclamevrij.
Mijn tv provider maakt het zelfs technisch onmogelijk om reclames van commerciële zenders door te spoelen. Mag dat zomaar?
Ik meende dat dit zelfs moet. Bedrijven betalen veel geld om hun reclame op bepaalde tijdstippen uit te laten zenden, niet omdat het tijdstip ze zo goed bevalt, maar omdat er op dat tijdstip een bepaald programma op is, dat iemand het opneemt en op een ander tijdstip terugkijkt betekent nog steeds dat de reclameblokken bedoeld zijn voor de kijkers van dat programma.
Een vraag over regels en normering rond reclame aan het Commissariaat voor de media wordt gewoon niet beantwoord.
Wat heeft u ze gevraagd dan? Het betreft een toezichthouder, die toezicht houdt op het naleven van de mediawet. U kunt ze vragen of bepaalde media zich wel of niet aan de wetgeving houdt, maar ik begrijp even niet wat u ze verder nog zou moeten vragen. Als u wilt weten of een bepaalde omroep zich aan de regels houdt, kunt u in de mediawet nalezen wat de regels zijn, vervolgens kunt u uw constatering van overtreding van de mediawet kenbaar maken bij het CvdM.
Natuurlijk begrijp ik het nut en de noodzaak van reclame, maar bij de huidige hoeveelheid wordt (bij mij althans) een irritatiegrens bereikt.
keuzes, keuzes, keuzes.