LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Marktplaats en "bashing"

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

U bent veel te precies en netjes voor deze wereld.

Marktplaats is heel leuk om wat te kopen en te verkopen. Doen wij ook. Maar Marktplaats is ook een door vele gebruikt medium om bv onzinnige mailtjes te sturen naar verkopers omdat men zich schijnbaar verveeld, een plaats waar verkopers op eigen producten meebieden, en waar heel veel afspraken worden gemaakt welke nooit worden nagekomen. Biedingen nergens op slaan en producten worden geplaatst en buiten Marktplaats om ineens zgn. verkocht worden.
Allemaal al vele keren meegemaakt. We kijken echt op dat als we iets verkopen, het ook in één keer goed gaat. We hebben zaken trachten te verkopen, wel 5 keer zou er iemand langskomen, nooit iemand gezien. Inderdaad om wat moe van te worden, maar gewoon dagelijkse realiteit, het hoort er gewoon bij.......
En is er dan eindelijk een prijs afgesproken en komt er iemand aan de deur, gaan ze nog gewoon flink afdingen !!

Ik ken werkelijk niemand welke als particulier eerst met de belastingdienst in gesprek gaat over wat prive spulletjes welke verkocht worden. En al helemaal niet bij verkoopprijzen van rond de Euro 35,00 !

En over die toegezonden mailtjes, even lezen en vooral blijven lachen. Die komen alhier ook volop binnen, het lijkt er bij te horen.
Tot slot een kwitantie afgeven, werkelijk nog nooit meegemaakt bij een particuliere koop- of verkoop via Marktplaats.
In veel gewone winkels willen ze je tegenwoordig nog amper een bonnetje geven !

stefanhouterman

Re: Marktplaats en "bashing"

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

In het huidige tijdperk geen overboeking te accepteren, An is toch iets mis.
Geen rekeningnummer geven, omdat teveel fraude gepleegd wordt.

Wat wil je met een rekeningnummer alleen.
Wat is met de bedrijven die hun rekeningnummer overal op internet hebben staan.

Verkoop via MP houd dan ook in, dat er niet alleen de optie afhalen, maar ook verzenden is.

Zolang het geld van de koper niet op mijn rekening staat, krijgt hij/zij het artikel niet.

Uitschelden mag natuurlijk niet, maar dat mensen deze werkwijze niet normaal vinden, kan ik mij indenken.

stefanhouterman

mdak27 schreef:Geachte regeerder Houterman;

Marktplaats biedt duidelijk een aantal opties voor het "leveren" van geadverteerde goederen;
Ophalen/Ophalen of verzenden/Verzenden

Betaling a contant is NIET verboden op Marktplaats.nl; maar de keuze van de verkoper. Het verstrekken van een banknummer c.q. betaling via bank is NIET verplicht op Marktplaats.nl.Zie de voorwaarden op Marktplaats.nl.

Uw vergelijking met bankgegevens van een bedrijf op internet gaat derhalve mank.

Wij, zijnde particulier, handelen niet met een winstoogmerk en zijn, door schade en schande wijs geworden, uiterst voorzichtig met het verstrekken van privacy gevoelige informatie en zeker met het verstrekken van onze bankgegevens.

Dat u dit discutabel vindt is uw mening.

Dit is geen vrijbrief voor de mogelijke koper om de verkoper dan te bedreigen, smadelijk te beledigen o.i.d.; daarom vragen wij duidelijk in de start van dit topic wie deze vervelende ervaringen ook heeft gehad en wat er aan gedaan kan worden.
Dat jullie artikelen met verlies verkopen, geloof ik niets.
Dat jullie geen rekeningnummer geven, mag van MP.
Dat jullie alleen afhalen willen, mag ook van MP.
Wat is er gevoelig aan, om je bankrekening te geven?
Bedreigen en beledigen mag ook hier niet.

Maar blijkbaar heeft niemand van de leden hier een soortgelijke ervaring opgedaan, want ik kan niets lezen.

Wat er aan gedaan kan worden, geen idee, misschien de betreffende persoon bij MP melden.

Ik verkoop en koop ook op MP, maar ben er veel soepeler met het verzenden of afhalen.

Zoals eerder geschreven, krijgt een koper mijn bankrekeningnummer en dan wacht ik af, of hij/zij het geld stort.
Natuurlijk zijn er mensen, die dan niets meer van zich laten horen.
Ok goed, maar het artikel hebben ze dan ook niet.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik verkoop al jaren via Mp. Meestal geef ik dan mijn rekeningnummer en verstuur het gekochte na ontvangst van betaling. Van een aantal mensen hoor je dan niets meer, maar behalve dat heb ik nooit enige problemen ondervonden of rare mail gehad.

Brahms

mdak27 schreef:........Artikelen verkopen met verlies gelooft u niet; schoenen gekocht voor € 170 en verkopen via Marktplaats (ongedragen dus nieuw) voor € 35 dat ziet u als winst? Een verzameling met een aankoopwaarde van ruim € 350 verkopen voor € 100 ziet u ook als winst? ......
Nou, een handelaar bent u in ieder geval niet, dit heet gewoon weggeven. En dan ook nog eerst aan de belastingdienst vragen of dit zomaar mag, vreemd, heel vreemd.
Nog even en ik wil weten waar uw advertenties staan op Marktplaats :D

stefanhouterman

mh73 schreef:Ik verkoop al jaren via Mp. Meestal geef ik dan mijn rekeningnummer en verstuur het gekochte na ontvangst van betaling. Van een aantal mensen hoor je dan niets meer, maar behalve dat heb ik nooit enige problemen ondervonden of rare mail gehad.

Zo ken ik het ook, maar TS heeft een andere werkwijze en dat mag.

Maar dan moet hij ook met de consiquentes rekenschap houden.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Ik handel al 9 jaar via MP, heb het wel mee gemaakt dat belangstellenden afhaakten en niks meer van zich laten horen.
Ook heb ik wel gehad dat ze ter plaatse nog proberen af te dingen, maar dan is mijn principe laat maar staan.
Ben nog nooit uitgescholden of beledigd.
Zet geen telefoonnummer neer, dit krijgen ze met mijn rekening nummer als het serieus is.

Brahms

mdak27 schreef:
Reageerder Brahms;
Neen, wij zijn geen handelaar en als we het zouden zijn dan zeker geen goede. Maar beter iets dan niets.
En waarom wij contact op hebben genomen met de Belastingdienst? Dat is gelegen in ook zo'n prettige "bashingmail" waarin wij allerlei beschuldigingen e.d. mochten incasseren. Dan begin je aan jezelf te twijfelen of je het wel volgens de wet doet en ga je netjes navraag doen bij de Belastingdienst. Niets mis mee; beter goede informatie dan valselijke en ongefundeerde beschuldigingen via "bashingmails".
Het afgeven van een bewijs van verkoop staat niet alleen in de voorwaarden van Marktplaats.nl maar wordt ook door de Belastingdienst geadviseerd.
Zo, ook door een "bashingmail", hebben wij ook achterhaald dat een "inkoopverklaring" dient te worden ingevuld en ondertekend als een ondernemer voor meer dan €500 bij een particulier koopt. De ondernemer dient deze verklaring ter invulling en ondertekening aan de (Marktplaats)verkoper te overhandigen.
Het werkt zelfs 2 kanten op; de koper kan met een kwitantie zo bewijzen dat dit gekocht is /een ondernemer kan onder voorwaarden middels de "inkoopverklaring" al dan niet gedeeltelijk BTW terugvragen bij de Belastingdienst en aantonen dat het gekochte niet op een niet legale wijze is verkregen. En de verkoper kan zich verweren tegen, als die ten uitvoer worden gebracht, de beschuldigingen in de "bashingmails".
Nooit gerealiseerd dat er zoveel komt kijken bij wat kopen en verkopen van huishoudelijke prive spulletjes via Marktplaats......
Ik denk dat er meer weinig zijn die het zo aanpakken als U. Met een hele administratie, vaste prijzen, alleen afhalen, bonnetjes, inkoopverklaringen en alleen contante betaling.
Ik zou me niet te veel aantrekken van al die mails die u zegt te ontvangen. Daar wordt je alleen maar onrustig van en is slecht voor de hartslag. Het zijn vaak maar grappenmakers en types welke zich schijnbaar vervelen, absoluut niet waard om enige aandacht aan te geven, laat staan aktie nav. te gaan ondernemen richting belastingdienst of wat voor instelling dan ook.

Maar als u uw manier van "handeldrijven" prettig vind, moet u er vooral zo mee door gaan.
Zou de onrealistische verkoopprijzen wat opschroeven en bashingmails maar niet meer lezen......

Veel plezier op MP :D

stefanhouterman

Brahms schreef:

Nooit gerealiseerd dat er zoveel komt kijken bij wat kopen en verkopen van huishoudelijke prive spulletjes via Marktplaats......
Ik denk dat er meer weinig zijn die het zo aanpakken als U. Met een hele administratie, vaste prijzen, alleen afhalen, bonnetjes, inkoopverklaringen en alleen contante betaling.
Ik zou me niet te veel aantrekken van al die mails die u zegt te ontvangen. Daar wordt je alleen maar onrustig van en is slecht voor de hartslag. Het zijn vaak maar grappenmakers en types welke zich schijnbaar vervelen, absoluut niet waard om enige aandacht aan te geven, laat staan aktie nav. te gaan ondernemen richting belastingdienst of wat voor instelling dan ook.

Maar als u uw manier van "handeldrijven" prettig vind, moet u er vooral zo mee door gaan.
Zou de onrealistische verkoopprijzen wat opschroeven en bashingmails maar niet meer lezen......

Veel plezier op MP :D
Ik weet niet, of je al kennis met verkoop en inkoop op MP gemaakt hebt.

MP is een van vele verkoopsites, die iedereen bepaalde voorwaarden hebben.

Nalezen, net zoals hier de gebruiksregels en advertentie plaatsen.

Een kind kan de was doen.

Afspraken via afgeschermde mail van MP maken, en klaar is Kees.

De rompslomp van TS is nergens voor nodig.

Zelf de vraag van een member, laat je advertenties van MP lezen, wordt ook geen gehoor gegeven, dus ieder reactie is verspeelde energie.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

mdak27 schreef:
Artikelen verkopen met verlies gelooft u niet; schoenen gekocht voor € 170 en verkopen via Marktplaats (ongedragen dus nieuw) voor € 35 dat ziet u als winst? Een verzameling met een aankoopwaarde van ruim € 350 verkopen voor € 100 ziet u ook als winst?
Uit pure interesse: waarom zou je dat in vredesnaam doen? Slecht businessplan ;-)

stefanhouterman

Moneyman schreef:
mdak27 schreef:
Artikelen verkopen met verlies gelooft u niet; schoenen gekocht voor € 170 en verkopen via Marktplaats (ongedragen dus nieuw) voor € 35 dat ziet u als winst? Een verzameling met een aankoopwaarde van ruim € 350 verkopen voor € 100 ziet u ook als winst?
Uit pure interesse: waarom zou je dat in vredesnaam doen? Slecht businessplan ;-)

Details geven mag, maar hoeft niet.

En zeker niet als er zó om gevraagd wordt ;-)

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben het met u eens, mdak27, niet alles hoeft hoge winst op te leveren. U bent er van af en heeft iemand blij gemaakt.
En ik ben het met user Brahms eens, u kunt qua prijs best iets hoger inzetten, dan kan er altijd nog afgedongen worden immers?
Lekker wat verkopen via MP , niet teveel zorgen maken en die mails linea-recta in de prullenbak!
Zelf scharrel ik zo nu en dan ook op MP en heb gelukkig nog nooit dit soort mails gekregen.
Er zijn nu eenmaal heel vervelende lui die lekker anoniem er een plezier in scheppen om dit soort mails te sturen. Gewoon negeren zou mijn advies zijn.
Succes met MP verder.

Gesloten