LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderzoek naar hoogfrequent geluid

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
gezondheid

Onderzoek naar hoogfrequent geluid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Onderzoek naar hoogfrequent geluid is er niet of nauwelijks gedaan volgens KNO arts. Daarom willen wij graag van u weten wat de invloed op u is. In medisch boek van KNO arts staat dat hoogfrequent geluid schadelijker is dan normaal geluid. U kunt dit boek vinden op http://books.google.nl/books?id=i0lhHrp ... id&f=false pagina 88.

U kunt uw ervaringen sturen naar hoogtoon en dan @ gmail.com

newmikey

Re: Onderzoek naar hoogfrequent geluid

Ongelezen bericht door newmikey »

Er is zat onderzoek gedaan naar hoogfrequent geluid, er zijn zelfs niet-lethale z.g. "crowd dispersal" wapens gemaakt op basis van dat onderzoek.

De schadelijkheid van geluid hangt af van twee variabelen: amplitude (hoe hard is het geluid) en frequentie (de toonhoogte). Van hard geluid weten we dat het de trilhaartjes in het binnenoor beschadigt, van hoog geluid weten we dat het deel van het binnenoor daarvan het eerst schade ondervindt, bij een lagere amplitude dan laag geluid.

Als de amplitude maar groot genoeg is kan ook geluid met een lage(re) frequentie schade aanbrengen en niet alleen aan het oor, maar ook aan andere lichaamstrukturen en/of zelfs aan fysieke objecten.

U zult uw vraag wat specifieker moeten maken om een bruikbaar antwoord te krijgen.

newmikey

TS: ik reageer niet op PB's waarin u stelt dat het onderwerp niet open op het forum besproken kan worden omdat "er mensen op het forum zijn die super tegen dit onderwerp zijn" (uw eigen woorden).

gezondheid

http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2014/0 ... squito-ii/ word besproken in de tweede kamer omdat waardes van 140 decibel schadelijk zijn voor het menselijk gehoor. Dit is n.a.v. een actie.

gilas

Ongelezen bericht door gilas »

Afbeelding

newmikey

Misschien heeft u iets aan dit uitgebreide Engelse onderzoek uit 2010? http://www.hpa.org.uk/webc/hpawebfile/h ... 5028759369

gezondheid

Dank voor uw tip! Het dragen van oordoppen heeft geen zin omdat 140 decibel de oordoppen dit niet tegen kunnen houden.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

gezondheid schreef:Dank voor uw tip! Het dragen van oordoppen heeft geen zin omdat 140 decibel de oordoppen dit niet tegen kunnen houden.
Ga verhuizen.
Dit topic zal straks als moderatie er is geweest weer in prullebak verdwijnen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

newmikey schreef:TS: ik reageer niet op PB's waarin u stelt dat het onderwerp niet open op het forum besproken kan worden omdat "er mensen op het forum zijn die super tegen dit onderwerp zijn" (uw eigen woorden).
Als onderwerpen niet open op het forum besproken kunnen worden moet het niet op het forum gezet worden. Lijkt me niet zo moeilijk.

witte angora

gezondheid schreef:Dank voor uw tip! Het dragen van oordoppen heeft geen zin omdat 140 decibel de oordoppen dit niet tegen kunnen houden.
Je zit weer eens uit je neus te zwammen. Oordoppen houden, mits goed aangebracht, altijd een deel van het geluid tegen. Of het vanwege de geluidssterkte voldoende is, is een ander verhaal. Maar in het dagelijks leven kom je geen 140 decibel tegen, hooguit als je naast de luidspreker van een open-air festival staat.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:
newmikey schreef: Als onderwerpen niet open op het forum besproken kunnen worden moet het niet op het forum gezet worden. Lijkt me niet zo moeilijk.
+1

Gisteren was het al een gemauw over een windgong wat geluid veroorzaakte maar
dat topic is ook al verdwenen.

gezondheid

Het onderwerp kan hier op het Radar forum niet besproken worden omdat het uitmondt in ruzies.

http://www.vngmagazine.nl/nieuws/15737/ ... nverjagers

Eerdere persbericht die ik geschreven heb in een landelijk dagblad sloeg de spijker op zijn kop, met dat deze omstreden apparaat tot fikse ruzies doet geven. Dat zie je terug op dit forum. Waardes van 140 decibel is bij speelgoed ook de normaalste zaak van de wereld overigens.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... roor.dhtml

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:
witte angora schreef:
newmikey schreef: Als onderwerpen niet open op het forum besproken kunnen worden moet het niet op het forum gezet worden. Lijkt me niet zo moeilijk.
+1

Gisteren was het al een gemauw over een windgong wat geluid veroorzaakte maar
dat topic is ook al verdwenen.
Windgong?

Was het geen mosquito?

gezondheid

witte angora schreef:
Je zit weer eens uit je neus te zwammen. Oordoppen houden, mits goed aangebracht, altijd een deel van het geluid tegen. Of het vanwege de geluidssterkte voldoende is, is een ander verhaal. Maar in het dagelijks leven kom je geen 140 decibel tegen, hooguit als je naast de luidspreker van een open-air festival staat.

Uw reactie is van verre respectvol en de aard van uw taalgebruik dat u bezigt is niet echt leuk en onprettig. Kennelijk is dit de manier van communiceren. U geeft aan dat ik uit mijn neus zit te zwammen terwijl u een bericht dat in de tweede kamer negeert. Dat toont aan dat u geen interesse heeft in het onderwerp omdat u kennelijk het beter weet dan een KNO arts die aangeeft dat het geluid schadelijk is.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Chocomelk schreef:Maar WEER een nieuw topic nadat je topic van gisteren gesloten is van de windgong !
Gesloten?
Goh, jammer :(

Is er al eens een topic over Münchhausen by proxy geweest?
Of over een onderzoek naar mensen met pijn aan de vetveer?

witte angora

Je moet wel even lezen wat er staat voordat je van de hoogste toren roept.
De Belgische fabrikant van gehoorapparaten Laperre heeft het geluidsniveau van zestien stuks speelgoed getest, waarvan de meesten ook in Nederland verkrijgbaar zijn. 93 procent bleek volgens de onderzoekers onveilig en 86 zelfs zeer onveilig omdat het meer dan 100 decibel produceerde.

Op zich voldeed al het speelgoed aan de Europese norm van 90 decibel op een afstand van 25 centimeter van het oor, maar in de praktijk houden veel baby’s en peuters het speelgoed dicht tegen hun oor aan. In dat geval kan er volgens onderzoeker Ivan Dierickx van Laperre wel degelijk schade aan het gehoor ontstaan.
Kortom, met het speelgoed is op zich niks mis, alleen is het niet geschikt voor kleine kinderen omdat die nu eenmaal anders met speelgoed omgaan. Er is niet goed nagedacht over de doelgroep en de manier waarop metingen ten behoeve van die doelgroep verricht zouden moeten worden. Maar waar jij je opmerking vandaan haalt dat het de gewoonste zaak is dat speelgoed 140 dB produceert is me een raadsel.

Waarbij het me ook een raadsel is waarom speelgoed voor baby's zo'n takkeherrie zou moeten maken, zachte geluidjes zijn voldoende. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten om welke 16 speelattributen het gaat, want dat staat er weer niet bij natuurlijk. Maar ik zou ook wel eens willen weten wat de eigenlijke doelgroep van die 16 stuks is.

Overigens gaat het om de fabrikant van... Nou?
Laatst gewijzigd door witte angora op 06 mar 2014 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

gezondheid schreef: Uw reactie is van verre respectvol en de aard van uw taalgebruik dat u bezigt is niet echt leuk en onprettig. Kennelijk is dit de manier van communiceren. U geeft aan dat ik uit mijn neus zit te zwammen terwijl u een bericht dat in de tweede kamer negeert. Dat toont aan dat u geen interesse heeft in het onderwerp omdat u kennelijk het beter weet dan een KNO arts die aangeeft dat het geluid schadelijk is.
Ik negeer dat bericht uit de tweede kamer bewust omdat ik wel weet hoe dat tot stand is gekomen... 'Iemand' heeft eindelijk een paard gevonden om de kar te trekken, daar komt het op neer. Het gaat om één kamerlid dat vragen stelt/wil stellen doordat één bepaald persoon daar de aandacht op heeft gevestigd, meer als dat is het voorlopig nog niet.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

gezondheid schreef:Het onderwerp kan hier op het Radar forum niet besproken worden omdat het uitmondt in ruzies.
Heb je ooit op één van je 'ikwilaandachtikheboverallastvanenalsikhetniethebheeftmijnbuurmanhet' topic reacties gehad waar je wat aan had cq waar je wat mee wilde doen?

Zo niet, waarom denk je dan dat je via pb's wel gaat gebeuren?

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

gezondheid schreef: Dat toont aan dat u geen interesse heeft in het onderwerp omdat u kennelijk het beter weet dan een KNO arts die aangeeft dat het geluid schadelijk is.
Een KNO arts heeft verstand van keel, neus en oren. Een KNO arts is geen akoestisch ingenieur die gehoorbescherming ontwerpt.

newmikey

Pure onzin. 140Db output bij het apparaat is niet gelijk aan 140Db geluidsdruk bij het oor. De geluidsdruk neemt af met het kwadraat van de afstand. Zo is op een afstand van 5 meter nog maar 86Db geluidsdruk over, op 10 meter is dat nog maar 66Db enz. Ter vergelijking, 66Db geluidsdruk zit ongeveer tussen een gewoon gesprek en een stofzuiger, beide op 1 meter afstand, in. Dat houden oordoppen prima tegen, zolang je maar niet met je oor in het apparaat gaat zitten.

Gesloten