LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Brink11
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2013 15:32

Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door Brink11 »

Tegenwoordig zijn er steeds meer particulieren die zelf bezig gaan met de reparatie van een apparaat, denk aan bijvoorbeeld een C.V.-ketel. Er vindt een verschuiving plaats van het inschakelen van een monteur naar het doe-het-zelven. Een probleem hierbij is echter dat niet iedereen over de benodigde kennis beschikt om deze reparaties ook daadwerkelijk zelf uit te voeren.

Dit zou opgelost kunnen worden door middel van hulp op afstand. In plaats van een monteur langs te sturen zou een dergelijke situatie ook telefonisch opgelost kunnen worden. Dit is een minder tijdrovend proces en dus goedkoper voor iedereen. We kijken hierbij ook naar het gebruik van smartphones, en hoe we deze hierbij kunnen gebruiken.

Wij zijn drie studenten aan de Universiteit Twente (studie Business & IT), en zijn bezig met een onderzoek naar bovenstaande situatie. We hebben hieromtrent een vragenlijst opgesteld, welke via deze link te openen is:

https://docs.google.com/forms/d/18N0TTu ... U/viewform

We zouden het erg waarderen als jullie dit zouden willen invullen.

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door Rim69 »

Brink11 schreef:Dit is een minder tijdrovend proces en dus goedkoper voor iedereen.
En dat baseer je op......?

kuklos
Berichten: 9861
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik heb het alleen maar ingevuld omdat jullie UT studenten zijn. Doch ik voorzie geen groot succes voor zo'n dienst. Dit baseer ik op werkervaring bij IT helpdesks waar de meest domme vragen en slecht luisterende mensen voorbijkomen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hoezo minder tijdrovend? Voor wie? T blijft toch dezelfde klus?

Rim69
Berichten: 565
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:37

Re: Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door Rim69 »

sephora30 schreef:Hoezo minder tijdrovend? Voor wie? T blijft toch dezelfde klus?
Bijna.

Dezelfde klus, maar nu mag je via een (video)verbinding een blondine zonder gereedschap uit gaan leggen wat ze moet doen.

Succes!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door Shine »

Niet om het een of ander, maar ik acht het erg onwaarschijnlijk dat een doe het zelver zijn cv ketel kan repareren. Zelfs niet met hulp op afstand. Hiervoor heb je toch echt de benodigde apparatuur nodig. Cv ketels zitten dernate ingewikkeld in elkaar en hebben soort van computer programma's/printplaat. Met alleen een schroevendraaier kom je er tegenwoordig niet meer.
Verder acht ik het ook onwaarschijnlijk dat verzekeringsmaatschappijen dit zullen accepteren. Stel dat er brand uitbreekt en de ketel is de veroorzaker, dan moet u kunnen aantonen dat de ketel regulier, door een erkend installateur is onderhouden. Zoniet, kunt u fluiten naar uw centen.

Hulp op afstand kan bij basale en eenvoudige zaken. Maar zeker niet bij de voorbeeld apparaten zoals ze in jullie enquete vermeld staan. Dat is toch echt te opportuun gedacht.
Ik plaats ook mijn twijfels of dit daadwerkelijk wel goedkoper zal zijn. Waaruit leiden jullie drie studenten dit op voorhand af? Hebben jullie dit al onderzocht?
Stel je voor, 0,80 per minuut.....of misschien nog wel meer.

Brink11
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2013 15:32

Re: Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door Brink11 »

We hebben gesproken met mensen uit de installatiebranche, die gaven aan dat mensen wel steeds meer zelf gaan doen. Bijvoorbeeld om voorrijkosten uit te sparen. Daarnaast komen er steeds meer ZZP'ers, die wellicht ook niet overal uit komen, en dus via hulp-op-afstand externe kennis kunnen 'inschakelen'.

Uiteraard, als je iemand moet bijstaan met twee linkerhaden, dan wordt er zeker geen tijd bespaard. Echter, wanneer mensen met wél de kennis van zaken, ergens niet uitkomen, en ze even snel een hulp-op-afstand kunnen inschakelen, kunnen zij weer verder en hoeft er geen bedrijf langs te komen. In dat geval is er wel degelijk een tijdsbesparing voor degene die aan het klussen is.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Onderzoek: Nieuwe dienstverlening bij service-aan-huis

Ongelezen bericht door tenormin »

Nou, da's dus (voor mij dan) helemaal geen optie. Dan maar de volle mep betalen. Zie mezelf al een CV "op afstand" repareren. Ben al blij als ik een Ikea kast in elkaar heb weten te krijgen.

Gesloten