LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderzoek voor autorijders

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
ThijsB

Onderzoek voor autorijders

Ongelezen bericht door ThijsB »

Beste Forum leden,

Ik ben een student aan de Universiteit van Wageningen en ik ben bezig met mijn afstudeeropdracht. Ik studeer bedrijfs- en consumentenwetenschappen.
Ik heb gekozen om mij te verdiepen in het bezoek aan de garage en voornamelijk wat de behoeftes en wensen zijn voor de klant. De enquête duurt ongeveer 10 minuten
Mochten er vragen zijn kunnen jullie altijd contact opnemen.

https://wur.az1.qualtrics.com/SE/?SID=S ... 2kYDk9tTeJ

Alvast bedankt en groeten

Thijs

Julie4444

Re: Onderzoek voor autorijders

Ongelezen bericht door Julie4444 »

19. Ik heb ouderwetse/traditionele smaak en gewoontes

20. Als je normaal doet doe je al gek genoeg
Wat bedoel je daarmee? Beide principes zijn abstract en vrij te interpreteren.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zie bij 1 pagina met vragen bij elke vraag "Click to write the question text" staan, ipv de naam omschrijving van de vraag.

En ik was bijna klaar, maar omdat ik bij inkomen geen "wens ik niet noemen" optie had, en een postcode in moet geven, heb ik de enquete afgebroken. Dat zijn 2 details die ik niet zomaar met een onbekende wens te delen.

ThijsB

Bedankt voor het invullen!

En beide bedankt voor de reactie. Ik zal kijken of ik die 2 stellingen anders kan formuleren zodat ze wat concreter zijn.
Ik heb een optie toegevoegd voor het inkomen. Enkel de postcode zal ik nodig blijven hebben aangezien ik mogelijk een verdeling wil maken tussen regio's.
Daarnaast is de data niet te herleiden tot een individu en daarmee anoniem. Ook word deze data niet met derden gedeeld.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

ThijsB schreef:Bedankt voor het invullen!

En beide bedankt voor de reactie. Ik zal kijken of ik die 2 stellingen anders kan formuleren zodat ze wat concreter zijn.
Ik heb een optie toegevoegd voor het inkomen. Enkel de postcode zal ik nodig blijven hebben aangezien ik mogelijk een verdeling wil maken tussen regio's.
Daarnaast is de data niet te herleiden tot een individu en daarmee anoniem. Ook word deze data niet met derden gedeeld.
Een 6 positie postcode, dus 4 cijfers en 2 letters, is een straat(kant), en afhankelijk van de antwoorden op je vragen (type auto etc) kan je dan met streetview en wat handigheid, de woningen van individuele respondenten destilleren uit je data. Als het je om regio's gaat, heb je aan enkel de 4 cijfers van een postcode plenty, dat is al nauwkeuriger dan de provincie waar meestal om gevraagd wordt bij dat soort vragen. :wink:

Je zou dus even in de naam van de vraag kunnen zetten dat de 4 cijfers genoeg zijn.
Laatst gewijzigd door sjohie op 01 jul 2015 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Een flinke vragenlijst, je doet er goed je best op. We zien het regelmatig anders, dan zijn het lijstjes van 6 of 7 vragen, en inhoudelijk... mwohhh...

Ingevuld, succes met je studie!

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef:
19. Ik heb ouderwetse/traditionele smaak en gewoontes

20. Als je normaal doet doe je al gek genoeg
Wat bedoel je daarmee? Beide principes zijn abstract en vrij te interpreteren.
Ja, dus? Het gaat er kennelijk hoe mensen zelf denken hoe ze in het leven staan.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ingevuld

Julie4444

ThijsB schreef:En beide bedankt voor de reactie. Ik zal kijken of ik die 2 stellingen anders kan formuleren zodat ze wat concreter zijn.
Aye. Probeer daarbij rekening te houden met het feit dat het moeilijk is conclusies te trekken uit data die gebaseerd is op abstracte concepten. Je weet immers niet of de respondent een vergelijkbaar idee heeft met bijv. wat ouderwets of traditioneel is. Vaak zijn de woorden niet eens als synoniem te zien omdat de invulling van termen zo veel kan afwijken.

Is bij ieder onderzoek altijd belangrijk zo concreet mogelijk duidelijk te maken wat je bedoelt, zodat je respondenten ook de vraag beantwoorden zoals jij hem bedoelt, in plaats van iets heel anders. Dan zijn je conclusies ook beter te verdedigen. :)

Succes met je afstuderen!
GJvdZ schreef:Ja, dus? Het gaat er kennelijk hoe mensen zelf denken hoe ze in het leven staan.
Hangt af van de doelstellingen van een onderzoek. Soms dienen dergelijke vragen als afleiding (denk social studies), soms is het van belang voor het conclusies trekken uit de data. Dan is het wel even relevant dat mensen de juiste vraag beantwoorden zoals deze bedoeld is.

Heb menig student onderzoeken zien falen omdat niet-concrete vraagstellingen niet verdedigbare data opleverde, waaruit dan vervolgens ongegrondde conclusies werden getrokken. Als je dan je onderzoek moet gaan verdedigen zou zomaar ineens de argumentatie om kunnen vallen.

ThijsB

Dank alweer voor alle reacties!
Goede tip van die 4 cijferige postcode. Alleen weet ik niet of het dan weer precies genoeg is. Ik wil eigenlijk ook proberen te halen of er een verschil is tussen stedelijk en plattelands gebieden. Als je dan de letters weglaat is het dan misschien niet nauwkeurig genoeg om dat te bepalen. Geen idee of dat zo is.....

Ik ging inderdaad er van uit dat mensen zelf wel kunnen invullen of ze traditioneel/ouderwets georiënteerd zijn of niet en ook met de stelling Als je normaal doet doe je al gek genoeg.

Ik denk dat de meesten mensen dat beeld van zichzelf wel hebben of ze daarin passen of niet.

Julie4444

ThijsB schreef:Ik ging inderdaad er van uit dat mensen zelf wel kunnen invullen of ze traditioneel/ouderwets georiënteerd zijn of niet en ook met de stelling Als je normaal doet doe je al gek genoeg.

Ik denk dat de meesten mensen dat beeld van zichzelf wel hebben of ze daarin passen of niet.
Het gaat om de definitie en wat je met de data wenst te doen. Het is natuurlijk jouw onderzoek, maar het is wel belangrijk bewust te zijn van dergelijke discrepanties (zeker als je een masteronderzoek gaat uitvoeren).

Om te illustreren:
Ik zie mezelf als abnormaal in een behoorlijk aantal dingen omdat het niet gelijk is aan "de norm" of meerderheid in de samenleving (bijv: ik ben een jonge vrouw die nooit make-up draagt), maar voor mij is dat normaal en de verf die een groot deel v/d vrouwen op hun gezicht smeren (of de hele dag zonnen voor een kleurtje) is voor mij abnormaal. Die vraag kan ik dus niet concreet beantwoorden.

Traditioneel hangt af van je interpretatie en leeftijd, evenals ouderwets. In mijn woordenboek betekenen beide iets anders: traditioneel wat betreft normen en waarden zou ik beantwoorden met ja, ouderwets met nee. Als je daardoor dan neutraal krijgt als antwoord kan dit je resultaten beïnvloeden zonder dat het een accurate representatie is van de situatie.

Gesloten