Als je op een website reageert op een onderwerp, is er een eenvoudige methode om anoniem te blijven.
Op elke site waar verhitte debatten worden gevoerd (denk aan
www.geenstijl.nl , voetbalfora of politieke sites) kun je het beste een "nick name" creëren. Dat is dus niet je echte naam, maar bijvoorbeeld
"Johan Cruyff 24" (als je daar fan van bent) of een andere fantasienaam. Vervolgens geef je een niet-bestaand e-mailadres op. Verifieer dit van tevoren wel even door een testberichtje naar dit verzonnen adres te sturen. Als je een foutmelding krijgt, zit je snor.
Op veel sites is het namelijk verplicht om zowel een gebruikersnaam als e-mailadres op te geven. Maar dat mailadres hoeft niet te bestaan. Je reactie verschijnt in beeld en met Google is natuurlijk je echte naam niet te achterhalen, omdat die simpelweg niet op de "verhitte site" staat.
Aanleiding voor mij om aan een nick name te beginnen, was dat ik in 2003 een reactie gaf op een site die vroeg hoe het met je financiële situatie gesteld was na invoering van de euro. Enkele jaren later (!!) kreeg ik op mijn persoonlijke e-mailadres een boze reactie hierop van iemand. Daar heb ik natuurlijk geen behoefte aan.
Op deze site valt het mijns inziens mee, omdat de TROS als een keurig nette organisatie bekend staat. Daarom post ik hier onder mijn eigen naam.