LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Geachte heer/mevrouw,
Graag wil ik het volgende voorstel doen:
De landelijke buslijnen hebben helaas geen unieke nummer. Zo kan lijn 100 in Friesland richting Heerenveen zijn maar in een andere provincie een hele andere route en richting hebben.
Gezien op terrorisme e.d. zou het handiger zijn dat iedere buslijn een unieke nummer heeft. Dit is voor de buitenwereld niet alleen handiger maar ook qua veiligheid. Wanneer iemand in paniek in de bus 112 wil bellen en de lijn bus nummer doorgeeft is het voor de alarm centrale de lijnbus makkelijker traceerbaar. Voor iemand die ergens woont en uit wil leggen welke buslijn hij moet nemen is dat beter herkenbaarder.
Met vriendelijke groet,
xxxx
Reactie SP:
Beste xxxx,
Hartelijk dank voor deze tip. Klinkt zeker zinnig. We zullen dit idee eens voorstellen aan de regering.
Met vriendelijke groet,
Naam bekend bij mij.
Fractiemedewerker SP
Reactie CDA:
Geachte heer xxxx,
Hartelijk dank voor uw mail met tips. Ik heb ze doorgegeven aan onze woordvoerder openbaar vervoer.
Met vriendelijke groet,
CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting
Reactie GroenLinks:
Dank voor je suggestie. Ik mail hem door naar onze ov specialist WD enne.......
Niet vergeten om op 22 november GroenLinks te stemmen
Reactie d'66
Hartelijk dank voor uw e-mail aan D66. Het is belangrijk voor ons om te
weten met welke problemen en vragen mensen in Nederland te maken hebben.
Wij zijn ook blij met het vertrouwen dat u in D66 stelt door ons
hierover te benaderen.
Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar onze beleidsmedewerker op dit gebied,
hij zal uw informatie meenemen in onze beleidsvorming.
Nogmaals hartelijk dank voor uw e-mail.
Met vriendelijke groet,
Tweede Kamer fractie D66
Graag wil ik het volgende voorstel doen:
De landelijke buslijnen hebben helaas geen unieke nummer. Zo kan lijn 100 in Friesland richting Heerenveen zijn maar in een andere provincie een hele andere route en richting hebben.
Gezien op terrorisme e.d. zou het handiger zijn dat iedere buslijn een unieke nummer heeft. Dit is voor de buitenwereld niet alleen handiger maar ook qua veiligheid. Wanneer iemand in paniek in de bus 112 wil bellen en de lijn bus nummer doorgeeft is het voor de alarm centrale de lijnbus makkelijker traceerbaar. Voor iemand die ergens woont en uit wil leggen welke buslijn hij moet nemen is dat beter herkenbaarder.
Met vriendelijke groet,
xxxx
Reactie SP:
Beste xxxx,
Hartelijk dank voor deze tip. Klinkt zeker zinnig. We zullen dit idee eens voorstellen aan de regering.
Met vriendelijke groet,
Naam bekend bij mij.
Fractiemedewerker SP
Reactie CDA:
Geachte heer xxxx,
Hartelijk dank voor uw mail met tips. Ik heb ze doorgegeven aan onze woordvoerder openbaar vervoer.
Met vriendelijke groet,
CDA Tweede Kamerfractie
Publieksvoorlichting
Reactie GroenLinks:
Dank voor je suggestie. Ik mail hem door naar onze ov specialist WD enne.......
Niet vergeten om op 22 november GroenLinks te stemmen
Reactie d'66
Hartelijk dank voor uw e-mail aan D66. Het is belangrijk voor ons om te
weten met welke problemen en vragen mensen in Nederland te maken hebben.
Wij zijn ook blij met het vertrouwen dat u in D66 stelt door ons
hierover te benaderen.
Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar onze beleidsmedewerker op dit gebied,
hij zal uw informatie meenemen in onze beleidsvorming.
Nogmaals hartelijk dank voor uw e-mail.
Met vriendelijke groet,
Tweede Kamer fractie D66
Laatst gewijzigd door Rolandroland op 29 nov 2006 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
En wat is nu de bedoeling van jouw bericht op dit forum?
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Ik ben benieuwd hoe andere mensen denken over dit idee. Omdat de SP het een goed idee vond had ik wat meer zekerheid van dit, omdat ik het idee zelf eerst wat raar vond.
Stel dat er iets gebeurd in een bus en iemand belt de alarmcentrale. Maar de beller weet niet waar hij zich bevind. De 112 alarm centrale zou dmv de lijn (als de beller dat wel weet) kunnen achterhalen waar zo een bus zich bevind. De meeste bussen hebben namelijk GPRS, zo weet Arriva precies waar die bus is.
Stel dat er iets gebeurd in een bus en iemand belt de alarmcentrale. Maar de beller weet niet waar hij zich bevind. De 112 alarm centrale zou dmv de lijn (als de beller dat wel weet) kunnen achterhalen waar zo een bus zich bevind. De meeste bussen hebben namelijk GPRS, zo weet Arriva precies waar die bus is.
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Maar per stad heb je ook altijd 2 bussen met hetzelfde nummer die een tegengestelde richting rijden.
Dan krijg je dus 2 nummers op dezelfde route
en moet die bus dus halverwege de route van nummer veranderen.................. wordt dat niet nog ingewikkelder?
Dan krijg je dus 2 nummers op dezelfde route
en moet die bus dus halverwege de route van nummer veranderen.................. wordt dat niet nog ingewikkelder?
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Bovendien zouden dan ook alle maatschappijen het zelfde systeem moeten hanteren. Het klinkt handig, maar ik vrees dat het qua uitvoering lastig is.
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Krijg je dan niet megalange nummers?
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Ben bang van wel ja... of men moet een regionummer o.i.d. voor het lijnnummer toevoegen, maar het zal minstens op een 3-cijferig nummer uitkomen.Krijg je dan niet megalange nummers?
Wellicht is het handig om hier vanwege de steeds wisselende concessiehouders toch aandacht aan te besteden.
Overigens, als er een calamiteit is kan de chauffeur via een noodoproep aan de CVL sneller hulpdiensten inroepen dan de gemiddelde passagier via 112.
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Misschien kan het wel simpeler. Alle bussen/trams/treinem/metros hebben een nummer, wat meestal in de buurt van de bestuurder en/of boven de deuren enz. te lezen is. Dit niet het lijnnummer, maar het voertuignummer. Dit nummer is, in combinatie met de maatschappij, uniek. Als je dit doorbelt/smst/mailt, dan zou de busmaatschappij moeten weten, welke lijn die bus op dat moment rijd en, als er GPS o.i.d. de bus zit, waar die bus zich bevindt.
De boodschap "ik zit voertuig 5262 van de RET" is korter en eenvoudiger dan "ik zit in de Erasmuslijn van RandstadRail richting Rotterdam" als je wil doorgeven, dat het rijtuig ontspoort is, toch!
De boodschap "ik zit voertuig 5262 van de RET" is korter en eenvoudiger dan "ik zit in de Erasmuslijn van RandstadRail richting Rotterdam" als je wil doorgeven, dat het rijtuig ontspoort is, toch!
-
- Berichten: 3040
- Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
@Dirkie: om aan te geven dat je ontspoord bent, hoef je niet in de Randstadlijn te zitten, dat weten de mensen zo ook wel. Ik bedoel het eigenlijk andersom: mensen weten dat je in de randstadlijn zit, als je aangeeft ontspoord te zijn.
Ze moesten eens weten dat je ook de andere partijen hierover hebt benaderd.Wij zijn ook blij met het vertrouwen dat u in D66 stelt door ons
hierover te benaderen.
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Is een standaardopmerking met een hoog "lekker belangrijk"-gehalte. Ik kreeg (van diverse partijen) eenzelfde soort standaardzin in hun antwoorden op mijn vragen over vastrecht stadsverwarming. Dergelijke vragen worden ook standaard doorgestuurd naar een "beleidsmedewerker" en verder hoor je er nooit meer wat van...Ze moesten eens weten dat je ook de andere partijen hierover hebt benaderd.Wij zijn ook blij met het vertrouwen dat u in D66 stelt door ons hierover te benaderen.
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Bussen hetzelfde nummer geven schept onduidelijkheid.
Op het moment 112 gebeld wordt dan word je op verzoek doorverbonden met de dichtsbijzijnde 112 post. Voor diegeen die nog nooit 112 gebeld heeft: 112 alarmcentrale vraagt in welke woonplaats je wie nodig hebt. Vervolgens word je doorverbonden met een alarmcentrale daar in de buurt waar je vervolgens je verhaal kwijt kunt. Deze spelen het weer door naar vervolgcentrales zoals politie, brandweer en of ambulance.
Bij goedgeorganiseerde 112 centrales zitten de centrales van de politie, brandweer en ambulance in hetzelfde pand. Kijk maar naar Rotterdam. Deze centrale staat langs de snelweg A20. In dit pand zitten alle centrales voor de regio Rijnmond en vanuit daar worden alle hulpdiensten in die regio aangestuurd.
Op het moment je dus al aangeeft in welke buslijn je zit en je geeft de juiste regio en richting door dan weten hun vaak al genoeg.
Verder zijn de beveiligingssystemen van de Randstadrail hetzelfde als bij de NS. Wanneer er op het spoor iets goed fout gaat dan gaat er meteen in de centrale van de Randstadrail een alarm af. Bij dit alarm word de exacte lokatie, voertuig-en dienstgevens meegestuurd. Op deze manier kunnen, indien nodig, meteen de hulpverleningsvoertuigen gewaarschuwd worden. Voordat dat gebeurd wordt er eerst contact gezocht met de bestuurder. Deze kan aanvullende info geven. Wanneer dit niet lukt dan worden er mensen ter plaatse gestuurd.
Op het moment 112 gebeld wordt dan word je op verzoek doorverbonden met de dichtsbijzijnde 112 post. Voor diegeen die nog nooit 112 gebeld heeft: 112 alarmcentrale vraagt in welke woonplaats je wie nodig hebt. Vervolgens word je doorverbonden met een alarmcentrale daar in de buurt waar je vervolgens je verhaal kwijt kunt. Deze spelen het weer door naar vervolgcentrales zoals politie, brandweer en of ambulance.
Bij goedgeorganiseerde 112 centrales zitten de centrales van de politie, brandweer en ambulance in hetzelfde pand. Kijk maar naar Rotterdam. Deze centrale staat langs de snelweg A20. In dit pand zitten alle centrales voor de regio Rijnmond en vanuit daar worden alle hulpdiensten in die regio aangestuurd.
Op het moment je dus al aangeeft in welke buslijn je zit en je geeft de juiste regio en richting door dan weten hun vaak al genoeg.
Verder zijn de beveiligingssystemen van de Randstadrail hetzelfde als bij de NS. Wanneer er op het spoor iets goed fout gaat dan gaat er meteen in de centrale van de Randstadrail een alarm af. Bij dit alarm word de exacte lokatie, voertuig-en dienstgevens meegestuurd. Op deze manier kunnen, indien nodig, meteen de hulpverleningsvoertuigen gewaarschuwd worden. Voordat dat gebeurd wordt er eerst contact gezocht met de bestuurder. Deze kan aanvullende info geven. Wanneer dit niet lukt dan worden er mensen ter plaatse gestuurd.
Re: Alle buslijnen een uniek nummer geven:
Reactie van RET:
Hoewel ik uw redenatie/beweegredenen voor deze suggestie kan volgen en het belang van veiligheid voor de individuele burger ook bij het stadvervoerbedrijf RET hoog in vaandel staat, loop je in de dagelijkse praktijk toch tegen een behoorlijk aantal obstakels aan om zoiets daadwerkelijk tot uitvoering te kunnen brengen.
In Nederland zijn diverse vormen van openbaar vervoer te vinden: bus, tram, metro en trein.Het zijn allemaal aparte OV-bedrijven: sommige zijn nog in eigendom van een gemeente/stad, andere zijn particulier of zijn/gaan volgendjaar, zoals in het geval van de RET, als zelfstandig bedrijf verder.
Daarnaast is er een groot verschil tussen stadsvervoer en streekvervoer: stadsbusvervoer heeft bijvoorbeeld een veel hogere frequentie dan streekbusvervoer, er is een verschil in de te leggen afstanden in de lijnroutes, een verschil in passagiersaantallen etc.
Ik beperk mij dan alleen al tot het Rijnmondgebied.
Er is sowieso overigens al een duidelijk onderscheid tussen stadbussen en streekbussen: alle bussen van het streekvervoer Connexxion, die vanuit de omliggende gemeentes naar Rotterdam rijden, hebben een driecijferig busnummer, terwijl alle stadsvervoerbussen van de RET een tweecijferig nummer hebben.
Dat neemt echter niet weg dat uw suggestie ongetwijfeld de moeite waard is om nader te onderzoeken. Zoals in het antwoord van de heer **** van de SP echter al te lezen is, lijkt het mij ook iets om landelijk aan te pakken en is daarvoor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat het eerste aanspreekpunt.
Misschien kunt u via de website van Postbus 51 uw suggestie rechtstreeks aan dit ministerie voorleggen?
In ieder geval namens de RET bedankt voor het meedenken aan het verbeteren van de veiligheid in het openbaar vervoer.
Hoewel ik uw redenatie/beweegredenen voor deze suggestie kan volgen en het belang van veiligheid voor de individuele burger ook bij het stadvervoerbedrijf RET hoog in vaandel staat, loop je in de dagelijkse praktijk toch tegen een behoorlijk aantal obstakels aan om zoiets daadwerkelijk tot uitvoering te kunnen brengen.
In Nederland zijn diverse vormen van openbaar vervoer te vinden: bus, tram, metro en trein.Het zijn allemaal aparte OV-bedrijven: sommige zijn nog in eigendom van een gemeente/stad, andere zijn particulier of zijn/gaan volgendjaar, zoals in het geval van de RET, als zelfstandig bedrijf verder.
Daarnaast is er een groot verschil tussen stadsvervoer en streekvervoer: stadsbusvervoer heeft bijvoorbeeld een veel hogere frequentie dan streekbusvervoer, er is een verschil in de te leggen afstanden in de lijnroutes, een verschil in passagiersaantallen etc.
Ik beperk mij dan alleen al tot het Rijnmondgebied.
Er is sowieso overigens al een duidelijk onderscheid tussen stadbussen en streekbussen: alle bussen van het streekvervoer Connexxion, die vanuit de omliggende gemeentes naar Rotterdam rijden, hebben een driecijferig busnummer, terwijl alle stadsvervoerbussen van de RET een tweecijferig nummer hebben.
Dat neemt echter niet weg dat uw suggestie ongetwijfeld de moeite waard is om nader te onderzoeken. Zoals in het antwoord van de heer **** van de SP echter al te lezen is, lijkt het mij ook iets om landelijk aan te pakken en is daarvoor het Ministerie van Verkeer en Waterstaat het eerste aanspreekpunt.
Misschien kunt u via de website van Postbus 51 uw suggestie rechtstreeks aan dit ministerie voorleggen?
In ieder geval namens de RET bedankt voor het meedenken aan het verbeteren van de veiligheid in het openbaar vervoer.