LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanmaning na stopzetten incasso ov-chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
tbink

Aanmaning na stopzetten incasso ov-chipkaart

Ongelezen bericht door tbink »

Mag dit ?
Ik heb bij het afsluiten ov chip voor mijn zoon een automatisch incasso afgesloten.
Elke maand 20 euro. Nu liep het bedrag op zijn kaart op tot 80 euro.
Ik heb hierom mijn incasso geblokkeerd bij mijn bank omdat inloggen ov chip niet lukte.
Herinnering netjes gehad per mail. Niet gereageerd en 20 euro ook niet gestort.

De eerst volgende brief was van een incasso bureau met een totaal bedrag van 60 euro.

Nu weet ik wat ik heb gedaan heeft ook niet de schoonmaakprijs.

Maar waarom krijg ik een incasso voor geld wat ik niet stort op een kaart van mijzelf.
Valt toch niet onder abonnementen, ze leveren niets als er niets op staat.
Geen geld op de ov chip is toch immers mijn probleem.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jan 2017 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

berndv

Re: Aanmaning na stopzetten incasso ov-chipkaart

Ongelezen bericht door berndv »

tbink schreef:Mag dit ?
Ik heb bij het afsluiten ov chip voor mijn zoon een automatisch incasso afgesloten.
Elke maand 20 euro. Nu liep het bedrag op zijn kaart op tot 80 euro.
Ik heb hierom mijn incasso geblokkeerd bij mijn bank omdat inloggen ov chip niet lukte.
Herinnering netjes gehad per mail. Niet gereageerd en 20 euro ook niet gestort.

De eerst volgende brief was van een incasso bureau met een totaal bedrag van 60 euro.

Maar waarom krijg ik een incasso voor geld wat ik niet stort op een kaart van mijzelf.
Dus u sluit een overeenkomst met een bedrijf. Overeengekomen is dat het bedrijf maandelijks 20 euro incasseert en dit als reistegoed op de ov-chipkaart zet. U blokkeert zonder verder ook maar enige vorm van communicatie de incasso, oftewel komt de overeenkomst niet na, het bedrijf attendeert u op dit feit, oftewel maant u aan, en ik vermoed (heb de communicatie zelf ook wel eens gehad dus weet wel enigszins wat hier in staat) dat in de communicatie ook de vervolgstappen staan, zoals overdragen naar een incassobureau. Nu is het inmiddels overgedragen en heeft het incassobureau de vordering verhoogd met incassokosten á 40 euro.

Heeft u ook op enig moment contact gezocht over uw overeenkomst? Heeft u op enig moment ingelogd bij de ov-chipkaart en de incasso daar stopgezet? Als ze zouden incasseren nadat u daar de incasso stop had gezet, zou ik een stornering en selectieve incassoblokkade volledig op zijn plek zitten, maar eenzijdig een overeenkomst tot betalen stoppen, kan inderdaad gevolgen hebben.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Begrijp ik het goed als ik stel dat je :

- maandelijks 20 euro laat incasseren (volgens afspraak)
- jouw zoon geen (of minder) OV gebruikt waardoor het saldo op de kaart is opgelopen tot 80 euro
- en dat je daarom de incasso maar gestopt hebt

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

tbink schreef: Maar waarom krijg ik een incasso voor geld wat ik niet stort op een kaart van mijzelf.
Maar dat is dus iets wat ze niet gaan uitzoeken. Je hebt een overeenkomst, dat mag je uiteraard veranderen. Maar dan moet je het ook daadwerkelijk veranderen, en niet gewoon maar niet betalen.

Verder snap ik je punt volledig. Ik zou gewoon contact met de NS opnemen, en de situatie uitleggen. Wie weet is er nog wel een mouw aan te passen.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

tbink schreef:
:lol: :lol: :lol:

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Wat ik lees op ov-chipkaart.nl is dat bij automatisch opladen zij het geld voorschieten voor je, en het binnen 14 dagen innen.

Dus als het goed is heb je gewoon geld ontvangen op je kaart. En is het nogal wiedes dat je dat moet terugbetalen. En als je dat niet doet, vind ik het niet gek dat je incassokosten om de oren krijgt geslingerd.

https://www.ov-chipkaart.nl/vragen-en-a ... kening.htm
Maak je gebruik van automatisch opladen? Je kaart wordt dan automatisch opgeladen als je niet genoeg saldo hebt om het instaptarief of de ritprijs te betalen. Het saldo komt dan onder € 0 en je kaart wordt direct opgeladen met het bedrag dat je hebt gekozen (€ 10, € 20 of € 50). Dit bedrag schieten wij voor. Het geld wordt daarna binnen vijftien dagen van je rekening afgeschreven.
wel raar is dat het tegoed op de kaart is gestegen naar 80 euro.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je maandelijks op waardeerde en niets gebruikte stijgt het tegoed.
Wel moet je de automatische opwaarderen volgens regels stoppen.

Dit is contractbreuk en dan mogen ze incasso starten en moeilijk doen.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

stofzuigertje schreef:Als je maandelijks op waardeerde en niets gebruikte stijgt het tegoed.

Klopt niet. Ze gaan alleen tot opladen over als het saldo onder een bepaald bedrag komt. Dit bedrag kun je instellen op ov-chipkaart.nl. Het bedrag is het saldo dat je nodig hebt om te mogen inchecken in de trein. op die manier kun je altijd inchecken in de trein. Ik heb nooit gehoord dat het automatisch opladen het saldo eindeloos blijft oplopen tenzij er natuurlijk iets fout is gegaan of jijzelf je zoon zelf geld erop heeft gezet.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
stofzuigertje schreef:Als je maandelijks op waardeerde en niets gebruikte stijgt het tegoed.

Klopt niet. Ze gaan alleen tot opladen over als het saldo onder een bepaald bedrag komt. Dit bedrag kun je instellen op ov-chipkaart.nl. Het bedrag is het saldo dat je nodig hebt om te mogen inchecken in de trein. op die manier kun je altijd inchecken in de trein. Ik heb nooit gehoord dat het automatisch opladen het saldo eindeloos blijft oplopen tenzij er natuurlijk iets fout is gegaan of jijzelf je zoon zelf geld erop heeft gezet.
Dat is volgens mij een aparte functie, dat automatisch aanvullen. Hier is TS, namens haar zoon, overeengekomen om elke maand 20 euro storten, dat kan ze niet eenzijdig stopzetten.

olaf79

sjohie schreef:Dat is volgens mij een aparte functie, dat automatisch aanvullen. Hier is TS, namens haar zoon, overeengekomen om elke maand 20 euro storten, dat kan ze niet eenzijdig stopzetten.
Ja ik snap wat je bedoelt en ik snap het verschil, volgens mij bestaat deze functie niet. De kaart wordt voor zover ik weet alleen automatisch opgeladen als je saldo onder een bepaald bedrag komt. Dit kan 0, 10 of 20 euro zijn en je saldo kan dus nooit oplopen tot 80 euro.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Volgens mij bestaat het ook niet.
https://www.ov-chipkaart.nl/opladen.htm

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

alfatrion schreef:Volgens mij bestaat het ook niet.
Volgens mij ook niet, maar het saldo kan dan niet opgelopen zijn tot €80,-...

Indien TS wel een incassomachtiging voor automatisch opladen heeft afgegeven, kan dat worden stopgezet door (1) in te loggen op het account en het automatisch opladen stopzetten en vervolgens (2) bij een oplaadpunt de stopzetting bevestigen. Dat lijkt mij effectiever dan de incasso bij de bank stopzetten. Het automatisch opladen loopt immers dan gewoon door (indien gebruik wordt gemaakt van de ov).

olaf79

Student90 schreef:

Indien TS wel een incassomachtiging voor automatisch opladen heeft afgegeven, kan dat worden stopgezet door (1) in te loggen op het account en het automatisch opladen stopzetten en vervolgens (2) bij een oplaadpunt de stopzetting bevestigen. Dat lijkt mij effectiever dan de incasso bij de bank stopzetten. Het automatisch opladen loopt immers dan gewoon door (indien gebruik wordt gemaakt van de ov).
Ik kan dit alleen verklaren doordat de gebruiker zelf handmatig heeft opgewaardeerd nadat het saldo ook al automatisch was opgewaardeerd. Het verhaal echter dat de kaart elke maand automatisch 20 euro afschrijft zelfs als het saldo nog voldoende is, dat geloof ik helemaal niks van...

olaf79

Hieronder de info van ovchipkaart zelf:
ovchipkaart schreef:Wanneer schrijven jullie een bedrag voor automatisch opladen van mijn rekening?
Maak je gebruik van automatisch opladen? Je kaart wordt dan automatisch opgeladen als je niet genoeg saldo hebt om het instaptarief of de ritprijs te betalen. Het saldo komt dan onder € 0 en je kaart wordt direct opgeladen met het bedrag dat je hebt gekozen (€ 10, € 20 of € 50). Dit bedrag schieten wij voor. Het geld wordt daarna binnen vijftien dagen van je rekening afgeschreven.

Student90

olaf79 schreef:
Student90 schreef:

Ik kan dit alleen verklaren doordat de gebruiker zelf handmatig heeft opgewaardeerd nadat het saldo ook al automatisch was opgewaardeerd. Het verhaal echter dat de kaart elke maand automatisch 20 euro afschrijft zelfs als het saldo nog voldoende is, dat geloof ik helemaal niks van...
Handmatig opgewaardeerd zou kunnen, maar dan zou de herinnering moeten gaan over een incasso van voor de blokkade. En dat lijkt niet het geval te zijn.

Of tussen de blokkade en nieuwe incassopoging is de €80,- verbruikt en is weer automatisch opgeladen.

Zelf vermoed ik dat TS helemaal geen positief saldo had, maar juist over 1 maand 4x €20,- heeft moeten betalen.

tbink

Ongelezen bericht door tbink »

Even ter info
Elke maand wordt er 20 euro ingehouden, ondanks wat het saldo is.
Toen het bedrag op 80 euro stond heb ik hem pas geblokt. Daarna kreeg ik de herinnering. En hierop de incasso.
Ts

grun

Ongelezen bericht door grun »

Gaat dit misschien over een NS abonnement op een ov-chipkaart? Dan zou het eventueel kunnen, zie onderstaande link.
http://www.incassodata.nl/particulier/a ... nnementen/

Zo niet, kan TS een linkje posten met meer exacte info? Normaal gesproken wordt er idd alleen maar automatisch geincasseerd als het saldo op de kaart onder een bepaald bedrag komt.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

tbink schreef: Ik heb hierom mijn incasso geblokkeerd bij mijn bank omdat inloggen ov chip niet lukte.
Vreemd dat je in het verleden wel kon inloggen om de incasso te regelen, maar vervolgens niet kunt inloggen om de incasso te stoppen. Zo moeilijk is het toch ook niet om, als je de inleggegevens kwijt bent, deze weer opnieuw te krijgen.

Maar terug naar je vraag, je schrijft in de titel over het 'stopzetten van de incasso'. Maar dat is nu juist wat je níet hebt gedaan. Je hebt simpelweg de incasso laten voortbestaan, maar het incasseren door je bank laten blokkeren. Daarmee blijft nog steeds de incasso lopen en krijg je in feite een betalingsachterstand. Ook al gaat die betaling over het opladen van je eigen saldo en heb je geen reiskosten gemaakt die je nog zou moeten betalen, je hebt toch de verplichting laten voortbestaan om dat geld te betalen om je chip op te kunnen laden.

Student90

tbink schreef:Even ter info
Elke maand wordt er 20 euro ingehouden, ondanks wat het saldo is.
Toen het bedrag op 80 euro stond heb ik hem pas geblokt. Daarna kreeg ik de herinnering. En hierop de incasso.
Ts
U kunt inloggen op mijn ov-chipkaart en nagaan wat voor overeenkomst u precies heeft afgesloten. Bent u de inloggegevens vergeten dan kunt u dat eenvoudig opvragen.

Blijkt u een abonnement te hebben dan dient u na te gaan wat de looptijd is (afhankelijk daarvan kunt u het abonnement opzeggen); heeft u toch wel automatisch opladen, dan kunt u dit stopzetten (zie eerdere post voor de stappen); ik raad u aan om dan tevens contact op te nemen met uw contractpartij daar het saldo nooit kan oplopen (er gaat dus iets fout).

Verder raad ik u aan de herinnering/het incassobureau NIET te negeren.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast NS zijn er meerdere kaart aanbieders en die kunnen andere voorwaarden hebben.

Mijn vraag daarom, welke kaart heb je en heeft U een link naar de voorwaarden voor €20,- per maand opwaarderen.
Dat voorkomt discussie van mensen met andere kaarten die denken dat ze alleen onder een bepaald bedrag opwaarderen wat vaker voorkomt.

Gesloten