LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anonieme OV chipkaart is niet anoniem

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Monique1974

Anonieme OV chipkaart is niet anoniem

Ongelezen bericht door Monique1974 »

Degenen welke merkten dat de oude geen 5 jaar geldig was en een nieuwe moesten aanschaffen en op de oude nog teveel saldo hadden om deze weg te gooien merken op:

Je kunt alleen bij je saldo komen door:

1. 2,50 euro te betalen

2. Akkoord te gaan met de algemene voorwaarden van TLS b.v.

3. Je moet vervolgens je doopcel lichten

Gevraagd wordt om: Volledige naam, volledig adres, geboortedatum en geslacht. Deze velden zijn verplicht naast je bankrekeningnummer.

De reisgegevens zijn op dat moment ACHTERAF te koppelen aan je volledige naam en adres.

Ikzelf heb (al is er niet op gereageerd) een brief bij gedaan dat ik geen toestemming gaf deze gegevens door henzelf of derden te analyseren voor welk gebruik dan ook. Want anoniem is voor mij als men wil weten het bankrekeningnummer en ten name van wie.

Ik heb zelfs gevraagd om een reactie (niet gekregen) waarom ik de kaart niet bij de RET kon laten uitlezen qua saldo welke mij vervolgens een nieuwe kaart "geeft" rekening houdend met de compensatie van de duurwaarde oude kaart, daarop het saldo direct bijschrift. Dat is echt anoniem, goedkoper (geen administratiekosten) en sneller.

Men kiest de omslachtige dure weg welke om die reden administratiekosten rechtvaardigt en welke je verplicht je anonimiteit op te geven als je nog een beetje geld terug wilt zien. Dat is privacy schending op een handige manier ingepakt. Als ik sta op priacy dan zeggen zij natuurlijk..... je hoeft de kaart en je gegevens niet op het formulier op te sturen (ook nog eens portokosten voor mij). Dan geef ik hen wel een fors bedrag aan saldo (buiten wat ze al aan mij verdienden zonder enige tegenprestatie te hebben geleverd) cadeau als ik mijn rechten voor laat gaan. Dit noem ik daarom een bewuste vorm van chantage om ahw met de mes op de keel mij mij privacy af te staan.

Dat geldt dus voor iedereen die hiermee te maken had of zal krijgen. Elke 5 jaar.

Dit kan toch niet? Waarom laten we dit toe? Om mij alleen wordt hard gelachen daar op kantoor zal ik best geloven. Om elk individu wordt daar vast hard gelachen op kantoor en bij de directie om waar ze mee weg komen gesteund door de politiek (ook EU politiek welke zich ermee bemoeit heeft).

Dit bedrijf mag alles. Dat kan omdat wij niet kunnen kiezen als reiziger. We kunnen niet naar een poortje met ander saldo en andere kaart met voorwaarden om de reis te maken. Een monopolie positie welke ten tijde van de opbouw in handen was van de EU persoon (VVD) welke hierop moest letten volgens mij. Heeft ze zitten slapen?

stofzuigertje

Re: Anonieme OV chipkaart is niet anoniem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

U mag via elke Nederlander Uw geld terug vragen en zo het systeem misleiden.

Diverse illegale die hier wonen moeten wegens geen Nederlandse bankrekening dit ook zo regelen.

Dus of het Uw kaart was is niet duidelijk, ook gestolen kaarten kun je zo het saldo verzilveren.
1 persoon mag meerdere kaarten hebben en inleveren, zoals een schooljuf ook meerdere heeft die niet op persoon staan.

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Monique1974 schreef:De reisgegevens zijn op dat moment ACHTERAF te koppelen aan je volledige naam en adres.
Dat zijn ze, in combinatie met het gebruik van andere databestanden, ook op een andere manier: http://weblogs.vpro.nl/thema/2009/10/25 ... chipkaart/

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik heb zelfs gevraagd om een reactie (niet gekregen) waarom ik de kaart niet bij de RET kon laten uitlezen qua saldo welke mij vervolgens een nieuwe kaart "geeft" rekening houdend met de compensatie van de duurwaarde oude kaart, daarop het saldo direct bijschrift. Dat is echt anoniem, goedkoper (geen administratiekosten) en sneller.
Dit is exact wat ze bij het NS-loket gedaan hebben toen mijn OV-chipkaart verviel. Het resterende tegoed (zonder administratiekosten!) is bijgeschreven als tegoed op mijn nieuwe kaart. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat bij mij om een niet anoniem NS-abonnement gaat, waar een bedrag op stond voor reizen buiten de (RET en HTM) zone's die bij het abonnement horen, maar dat maakt voor het principe niets uit. En het tegoed was overigens niet van/voor de NS, want daar is het nog steeds niet voor te gebruiken, omdat er geen reizen op saldo op stond/staat.

Gesloten