LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Anonieme OV-Chipkaart toch niet zo anoniem

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Dirkie

Anonieme OV-Chipkaart toch niet zo anoniem

Ongelezen bericht door Dirkie »

Op NU.nl staat te lezen, dat de politie OV-Chipkaart frauders aan het opspeuren is. Op zich een heel goed iets, maar in dat bericht staat oa het volgende:
Volgens TLS lukt het steeds vaker de fraudeurs te achterhalen. Dit is niet eenvoudig, omdat het merendeel van de fraudeurs gebruik maakt van anonieme ov-chipkaarten.

Wanneer een fraudeur deze kaart met een eigen bankpas heeft aangeschaft is de fraudeur aan de hand van transactiegegevens echter wel te op te sporen. “Het net lijkt zich langzaam te sluiten”, aldus een woordvoerder van TLS.
Met andere woorden: een anonieme chipkaart is niet altijd anoniem. Nu raakt dit mij niet, want ik heb geen anonieme chipkaart. Maar volgens mij zou dit niet mogen. Dit is volgens mij ook niet in overeenstemming met de eigen zienswijze van TLS
Alle partijen die deelnemen aan het OV-chipkaartsysteem hebben afgesproken dat zij niets ondernemen om uw identiteit te achterhalen wanneer u reist met een anonieme kaart. Uw anonimiteit wordt dus gerespecteerd. Uiteraard bent u niet meer anoniem als u besluit om uw persoonsgegevens bekend te maken aan één of meer van de deelnemende partijen.
Volgens mij kan de naam anoniem beter vervangen worden door niet persoons gebonden, want de anonimiteit wordt dus niet altijd gerespecteerd.

DhcmAerts

Re: Anonieme OV-Chipkaart toch niet zo anoniem

Ongelezen bericht door DhcmAerts »

Het zou voor TLS beter zijn om een paragraaf in hun voorwaarden op te nemen waarin ze vermelden dat fraude bestraft wordt en dat dit dan ook de enige reden kan zijn, waarom zij de kaarthouder proberen te achterhalen.

Gesloten