LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] anonieme OVchipkaart toch niet anoniem
anonieme OVchipkaart toch niet anoniem
Mijn anonieme OV chipkaart verloopt binnenkort. Om resterend saldo terug te ontvangen moet ik even mijn bijna volledige personalia opgeven!?! Ik begrijp het frauderisico, maar dit is buitenproportionele verlakkerij lijkt me. Of slimme diefstal, zo je wil...
By the way: waarom verloopt zo'n ding eigenlijk? Ik heb hem al jaren, hij doet het prima en aan de verouderde pasfoto kan het niet liggen. Een nieuwe kost wel weer 7,50. Plus achterlaatbedrag dus...
By the way: waarom verloopt zo'n ding eigenlijk? Ik heb hem al jaren, hij doet het prima en aan de verouderde pasfoto kan het niet liggen. Een nieuwe kost wel weer 7,50. Plus achterlaatbedrag dus...
Re: anonieme OVchipkaart toch niet anoniem
Tsja, al ze niet persoonsgegevens vragen komen mensen hier klagen dat ze bij verlies van de kaart hun geld kwijt zijn omdat de vinder het dan kan claimen.
-
Met een anonieme kaart ben je sowieso je geld kwijt als je deze verliest (staan geen gegevens van de eigenaar op). Daardoor kan de ns of een vinder deze niet aan jou refereren.
Enige mogelijkheid is misschien een eerlijke vinder die het door jouw op de kaart geschreven gegevens de kaart teruggeeft.
Een punt wat hier niet is genoemd is dat er een minimaal bedrag op de kaart dient te staan om te kunnen reizen met de ns. Dit dient minimaal 10euro te zijn. Om dit terug te krijgen (van een anonieme kaart) moet je dus 2,5 euro betalen en je moet het formulier met je gegevens invullen. Hiermee is je kaart dus niet echt anoniem meer....
Je enige mogelijkheid (als je anoniem wil blijven voor de superhelden onder ons in de trein ) is dat je dus een nieuwe kaart haalt. Dit gaat je dus minimaal 7,5 euro plus de restwaarde die je op je oude kaart had staan.
Dus voor het verlopen een lange reis plannen, waardoor de restwaarde zo gering mogelijk is, is de enige optie voor de anonieme reizigers.
Enige mogelijkheid is misschien een eerlijke vinder die het door jouw op de kaart geschreven gegevens de kaart teruggeeft.
Een punt wat hier niet is genoemd is dat er een minimaal bedrag op de kaart dient te staan om te kunnen reizen met de ns. Dit dient minimaal 10euro te zijn. Om dit terug te krijgen (van een anonieme kaart) moet je dus 2,5 euro betalen en je moet het formulier met je gegevens invullen. Hiermee is je kaart dus niet echt anoniem meer....
Je enige mogelijkheid (als je anoniem wil blijven voor de superhelden onder ons in de trein ) is dat je dus een nieuwe kaart haalt. Dit gaat je dus minimaal 7,5 euro plus de restwaarde die je op je oude kaart had staan.
Dus voor het verlopen een lange reis plannen, waardoor de restwaarde zo gering mogelijk is, is de enige optie voor de anonieme reizigers.
Of doe als bijna iedereen: Check in, maak een reis die duurder is dan het saldo die nog op de kaart staat, check uit en gooi je anonieme kaart met negatief saldo weg. Koop een nieuwe kaart en klaar. Blijf je anoniem en je "spaart" nog wat geld uit ook.
Ik heb ook dus zo gedaan en ondanks negatief saldo ging poortje wel open!
Alleen bij controle in de trein hadden ze kunnen klagen dat ik geen saldo meer had....
maar sinds de poortjes word er vooral in de avond uren niet gecontroleerd en ik had meer dan E7,50 voordeel dus mijn nog 3 jaren geldige kaart toch vervangen!
Alleen bij controle in de trein hadden ze kunnen klagen dat ik geen saldo meer had....
maar sinds de poortjes word er vooral in de avond uren niet gecontroleerd en ik had meer dan E7,50 voordeel dus mijn nog 3 jaren geldige kaart toch vervangen!
Natuurlijk is je kaart niet anoniem. Ik heb ook zo'n kaart maar weet dat alles wat je met die kaart doet wordt geregistreerd. Je moet die kaart via je pinpas opladen bij een automaat. Op dat moment worden jouw gegevens van je bankpas aan je kaart gekoppeld.
Zie hetzelfde bij de ' gewezen' chipknip.
Hoe wisten de banken dat er nog € 85.000.000 op alle chipknips stond? Het werd toch een elektronische portemonnee genoemd?
Heel simpel. Al je transacties werden bij de bank geregistreerd omdat het geld simpelweg alleen virtueel op je chipknip stond. Het was bij de bank in een apart depot geplaatst van waaruit je kon putten. Zo ongeveer werkt de ov ook.
Dacht je nou echt dat de NS of de OV boeven je niet in de gaten houden?
Hoe wisten de banken dat er nog € 85.000.000 op alle chipknips stond? Het werd toch een elektronische portemonnee genoemd?
Heel simpel. Al je transacties werden bij de bank geregistreerd omdat het geld simpelweg alleen virtueel op je chipknip stond. Het was bij de bank in een apart depot geplaatst van waaruit je kon putten. Zo ongeveer werkt de ov ook.
Ik heb de reacties gelezen en wil een graag een enkele kanttekening plaatsen:
Het zal zo zijn dat ze mijn bankgegevens KUNNEN koppelen aan mijn anonieme kaart, maar dat wil niet zeggen dat deze gegevens gedeeld MOGEN worden. Het is simpelweg bij wet verboden dat deze bedrijven gegevens mogen koppelen zoals gesuggereerd wordt.
Momenteel zijn juristen aan het werk om uit te zoeken of Trans Link B.V. een inbreuk op mijn privacy maakt door AL MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS te eisen vooraleer zij bereid zijn MIJN GELD terug te geven. Ook gaat het ze niets aan waar ik de afgelopen 5 jaar gebruik heb gemaakt van deze chipkaart.
Mocht dit illegaal zijn dan zal ik aangifte gaan doen bij de politie en ook zal ik mij beraden op andere stappen.
Het zal zo zijn dat ze mijn bankgegevens KUNNEN koppelen aan mijn anonieme kaart, maar dat wil niet zeggen dat deze gegevens gedeeld MOGEN worden. Het is simpelweg bij wet verboden dat deze bedrijven gegevens mogen koppelen zoals gesuggereerd wordt.
Momenteel zijn juristen aan het werk om uit te zoeken of Trans Link B.V. een inbreuk op mijn privacy maakt door AL MIJN PERSOONLIJKE GEGEVENS te eisen vooraleer zij bereid zijn MIJN GELD terug te geven. Ook gaat het ze niets aan waar ik de afgelopen 5 jaar gebruik heb gemaakt van deze chipkaart.
Mocht dit illegaal zijn dan zal ik aangifte gaan doen bij de politie en ook zal ik mij beraden op andere stappen.
Weet je dat wat jij beweert wat ze doen hartstikke verboden is? In algemene zin (zoals het door jou genoemde voorbeeld van de chipknip) mogen ze dat wel, maar als het gaat om individuele gevallen dan mag het simpelweg niet. Privacywetgeving waarborgt dat en zowel de NS als Trans Link zouden zwaar in overtreding zijn. Ik schat dan ook in dat ze deze fout niet zullen maken.Rinustp schreef:Natuurlijk is je kaart niet anoniem. Ik heb ook zo'n kaart maar weet dat alles wat je met die kaart doet wordt geregistreerd. Je moet die kaart via je pinpas opladen bij een automaat. Op dat moment worden jouw gegevens van je bankpas aan je kaart gekoppeld.