LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Bob Iken
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2008 21:07

Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bob Iken »

Geachte lezer (es),

Met name om een verzoek tot hulp via TROS radar. Waren het eerst grote andere delen van Nederland die worden geconfronteerd met het slechte openbaar vervoer via Arriva. Sinds 1 januari 2008 wordt ook Goeree-Overflakkee geconfronteerd met dit fenomeen.
De provincie Zuid-Holland heeft na de aanbesteding het openbaar vervoer gegund aan Arriva. Navenant zijn er vele routewijzigingen doorgevoerd hetgeen veel mensen op Goeree-Overflakkee als zeer nadelig worden ervaren.
Voorheen Connexxion en Zuid-West Nederland. Ik maak 19 jaar gebruik van het openbaar vervoer maar de twijfels om het 20e jaar in te gaan nemen hand over hand toe.

Even een paar highlights:
Het reizigersaanbod van Goeree-Overflakkee is erg groot. Veel scholieren naar Rotterdam om een vervolgopleiding te volgen. Veel mensen werken in Rotterdam of moeten naar het centraal station in Rotterdam. Kortom een groot reizigersaanbod.

In de spitsuren hebben we jarenlang optimaal gebruik kunnen maken van efficiënte buslijnen en tijdstippen. Mijn persoonlijke ervaring is dat voor 99,9% de bussen van Connexxion op tijd reden.

De bussen van Arriva rijden bijvoorbeeld niet meer door Nieuwe-Tonge. Eenieder wordt gedwongen om op te stappen bij een drukke provinciale weg. De gemeente heeft bij de provincie bezwaar gemaakt tegen deze gevaarlijke situatie. Ondanks de toezegging dat er een veiligheidsonderzoek zou komen, zijn deze gevaarlijke haltes toch gecreëerd.

De route van de sneldienst (139) is dusdanig aangepast dat reizigers van de zgn. Westplaat er nu ook van gebruiken kunnen maken. Prima. Echter een groot gedeelte van andere wijken worden niet meer door deze sneldienst aangedaan. Voor mij is het per dag 15 min. heen en 15 min. terug lopen van huis naar opstapplaats (Gemeentehuis).
Terwijl er prima bushokjes staan opgesteld op 4 min. loopafstand.

Het gerucht gaat dat de Gemeente Middelharnis geen extra bussen meer wil laten rijden over de Kon. Julianaweg. Dit i.v.m. wegbelasting/wegdruk van de bussen en navenant mogelijk beschadiging.

Tijdens de spitsuren richting Rotterdam werden er extra sneldiensten ingezet (o.a. door het inhuren van "van Oeveren" bussen.
Deze extra diensten bestaan niet meer. Ook geen extra bus i.v.m. grote aanbod scholieren.
De lange (gelede) bussen zijn niet in gebruik bij Arriva.
Gelet op minder beschikbaar zijn van zitplaatsen zijn met name de mensen die opstappen langs de Provinciale weg bij Nieuwe-Tonge gedwongen om te staan.

Van vele (voormalige Connexxion) chauffeurs de informatie gekregen dat het "klachten regent". De nieuw aangenomen chauffeurs bij Arriva weten nergens van en verontschuldigen zich met hun onbekendheid.

Na 5 reizen is mijn persoonlijke ervaring dat tijdens elke reis er een vertraging was variërend van 8 min. - 15 min.

De chauffeur zal ongetwijfeld zijn best en het getuigt niet van respect om deze mensen daar op aan te spreken. Zij staan ook "met de rug tegen de muur".

Het enige positieve is dat Arriva nieuwe bussen heeft ingezet. Chapeau. Maar de frequentie van het aantal bussen is ontzettend slecht.

Mensen die telefonisch een klacht hebben ingediend worden met het bekende "kluitje in het riet" weggestuurd. Even een voorbeeld:

"Arriva, de sneldienst van 07:01 of 07:19 (opstapplaats gemeentehuis Middelharnis) is overvol. Mijn reisduur (lees huis-opstapplaats) is per rit met een half uur verlengd. Is er een aanpassing mogelijk?"

Antwoord: U kunt ook de bus van 07:45 uur nemen. Dan kunt u nog een kopje koffie gaan drinken op uw plaats van bestemming (Zuidplein-Rotterdam).

Zo zijn er vele voorbeelden.

Gelet op het voorgaande, en mede gelet op de ervaringen elders in het land, is mijn persoonlijke verzoek dat de reiziger de hulp inroept van de media. Dit alles om het voor de reiziger weer comfortabel en acceptabel te maken om het reizen met het openbaar vervoer te continueren. Op persoonlijke titel spreken met Arriva heeft geen enkel nut. De historie heeft dat inmiddels bewezen.

Tenslotte: respecteer de chauffeur. Zij kunnen hier niets aan doen. De marktwerking versus aanbestedingsprocedures versus commerciële belangen zijn hier debet aan.

Hartelijk dank voor uw aandacht en geef deze site door aan uw medereiziger opdat zij ook op genuanceerde wijze hun grieven kenbaar kunnen maken.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dit is een welbekende klacht vanuit de reizigers van Arriva. Connexxion was beter en nu dit. Arriva schrijft heel goedkoop in en hieruit blijkt maar weer wie er mag boeten, maar naast jullie zijn het ook mijn collega's. Als hier, omdat de dienstregeling het niet mee toelaat, teveel mensen komen, worden er mensen verplaatst of ontslagen. De diensten laten rijden op meer frequente tijden is gewoonweg door het goedkopere inschrijven te duur. Omdat Arriva zich zo goedkoop inschrijft, verliezen anderen OV bedrijven gebieden. Na een concessie verliest Arriva vaak weer het veroverde gebied en mag de nieuwe vervoerder tegen een weer goedkoper inschrijvingsbedrag te troep opruimen met als gevolg...je raadt het al. Het wordt er dus niet beter op, maar juist slechter daar er gewoonweg geen geld meer voor is.Er moeten miljoenen zoniet miljarden bijkomen om deze problemen de kop te steken en op te lossen.

Het aanbestedingsgedrag is nooit Europees vastgelegd. Dit was louter nog een voorstel en de lidstaten moesten zelf dan maar beslissen of zij hier aan mee wilde doen. Nederland liep voorop, zoals gewoonlijk en nu is de Europese Commissie erop teruggekomen. Zij stelt dit dus niet verplicht, maar de wetgeving hier in Nederland stelt dus nu dat er nog steeds verplicht aanbesteed moet worden en dat ook buitenlandse OV bedrijven mogen dingen. Nederland heeft dus zijn eigen OV de nek omgedraaid door voorop te lopen met dit als resultaat. Fijn he de Nederlandse Regering.

Nederland zal niet wijken en geloofd nog steeds in deze vorm van marktwerking. Hun eigen onderzoekers zeggen dit en daar lopen de ministers "achteraan" (waarschijnlijk gestuurd door de minister zelf). Andere onderzoekers van externe bedrijven concluderen heel anders, maar daar geeft de minister geen gehoor aan. Met andere woorden het probleem is er niet en dat houd zij vol met de zeggenschap van:"Het valt allemaal reuzemee." Dit nu ook weer met de OV chipkaart en ook hier gaan zij een onderzoek op instellen terwijl er al jaren geleden een debat heeft plaatsgevonden over dit onderwerp en er meerdere mensen zijn geweest die hen hebben gewaarschuwd voor de onveiligheid van een goedkopere pas. Ook met een duurdere pas krijg je dalijk dit gezeur. Heel het systeem is en blijft te kraken. Er zijn mensen die zelfs hun beroep ervan hebben gemaakt. Je ziet het terug in meerdere kaartsystemen. Zo werd ook een manier gevonden om gratis te kunnen bellen terwijl men er zelf niets extraas voor betaalde. Alleen de telefoon aansluiten op de pc was en is nog steeds voldoende om de prepaid kaart op te waarderen zonder daadwerkelijk geld te storten. Ook deze kaart was hier toe beveiligd. KPN heeft meteen maatregelen getroffen en sindsdien hoor je het niet meer veel.

In ieder geval dit probleem wordt alleen maar erger en de regering lacht er enkelt maar om, maar geeft er niet om en kijkt er niet eens naar.

W.K.
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2008 19:58

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door W.K. »

Ik kom van Goeree-Overflakkee en heb om eerlijk te zijn weinig problemen ondervonden bij Arriva (ik reis van stellendam naar rotterdam = 1,5 uur). Wel hoorde ik dat sommige bussen te vroeg vertrekken of soms helemaal niet op komen dagen. Vooral met die scholieren zijn er veel problemen ondervonden. De bussen zijn kleiner (geen lange bus meer) en hebben weinig zitplaatsen... Om eerlijk te zijn zijn het absoluut geen bussen voor lange reizen naar rotterdam over 't eiland, maar meer 'stadsbussen'.
Voor de rest rijd mijn bus (104) helaas wel een kortere rit maar wel frequenter.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bailey »

Ach ja….Arriva <zucht>. Arriva is het bedrijf waar het grote geld in zit. Geld dat wordt verdiend door het (al slechte) materiaal niet te onderhouden en schoon te houden, zoveel mogelijk ritten te schrappen of te verkorten en zo min mogelijk personeel (zodat bij ziektes e.d. ritten uitvallen). Want het geld dat er is moet zoveel mogelijk naar de aandeelhouders.

Arriva presteert bijna overal slecht, maar krijgt toch een nieuwe concessie toegewezen. Hoe dat komt??? Ja…ik zou de bankrekening van Huls (gedeputeerde van de provincie) wel eens willen zien. Ik heb nog steeds het idee dat deze man er absoluut niet slechter van is geworden.

Het wordt tijd dat dit criminele bedrijf eens gestopt wordt, maar ja…..geld is in deze maatschappij nog steeds het belangrijkste en Arriva beweert het goedkoopste te zijn. Zijn ze ook wel, maar ook het slechtste (samen met Veolia dan). Het is niet normaal dat een Engels vervoersbedrijf hier straks het alleenrecht heeft en dat de Nederlandse vervoersbedrijven er straks niet meer zijn.

Ik vind het trouwens nog steeds raar dat het DAV-gebied het na een jaar nog steeds moet doen met bussen die kapot en smerig zijn. Ze komen net door de APK, maar daar is ook alles mee gezegd. En Goeree-Overvlakkee krijgt meteen nieuwe bussen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Er zijn al bijna geen Nederlandse OV bedrijven meer. Dat hebben wij te danken aan een regering die niet luistert en onderzoeken niet geloofd of serieus neemt.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bailey »

Inderdaad!! En dat alleen maar voor geld. Service e.d. is niet meer belangrijk. Geld besparen daar draait het alleen nog maar om.

Erik-jan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2008 16:36

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Erik-jan »

Al sinds zo'n 24 jaar reis ik van Goeree Overflakkee dagelijks naar Rotterdam en terug. Een aantal jaren tussen door heb ik ook gebruik gemaakt van de auto. Gezien het toenemen van de files en in zekere mate ook het gevoel een kleine bijdrage te leveren aan een beter milieu heb ik er zo'n 6 jaar geleden weer voor gekozen de bus weer te pakken. Dat was prima geregeld. Een bushalte, de Dorpsweg in Smmelsdijk, op een steenworp afstand en een uitstekende dienstregeling van lijn 139 waarmee ik om 6.58, om 7.11 of om 7.26 naar Rotterdam kon vertrekken. Vlug, want ik was in 40 minuten in Rotterdam, veilig, want over de chauffeurs en het materieel van Connexxion heb ik geen klachten en voordelig..... dat niet echt. 1800 euro is geen kattepis.
Toen werd het 2008. Op geen enkele manier geinformeerd over de snode plannen de Koningin Julianeweg en de Dorpsweg uit de route van lijn 139 te halen. Netjes vindt u niet na velen duizenden euro's naar het vervoersbedrijf te hebben gebracht.

Toen ik het busboekje kocht in de eerste week van januari schoot het bij mij helemaal verkeerd. Welke "hoogbegaafde" vervoersarchitect heeft dit nu weer bedacht? Gelijk een klacht ingediend natuurlijk en aangegeven dat Arriva er heel goed aan zou doen de route over de Kon. Julianaweg en de Dorpsweg weer in ere te herstellen.

Ik heb een schriftelijke reactie gekregen, daar kun je niets van zeggen maar de argumenten om de lijn te verleggen werkten op mij als een rode lap op een stier.
De route moest sneller!!!! Natuurlijk en dan leg je natuurlijk een extra lus door de Westplaat.
Daar heb ik geen bezwaar tegen, maar vergeet je vaste klanten dan niet. 2 minuten, daar hebben we het over en dat scheelt dan voor de passagiers tussen de 20 en 40 minuten reistijd. En dan heb ik het over zo'n 120-150 passagiers van deze 2 haltes.

Vlug, nee zeker niet meer; veilig... echt niet met die stadsbussen met heel veel mensen die moeten staan en dat met 80 km per uur over de snelweg en voordelig was het al niet en het zal waarschijnlijk wel weer duurder worden.

Ik hoop dat iederreen die het bovenstaande deelt deelt daadwerkelijk de tijd neemt even een klacht te deponeren bij Arriva Dat kan via www,arriva.nl/klantenloket en dan maar hopen dat de wijsheid in ze komt. Dan hoeven we geen vervelende acties te gaan organiseren, want dat schijnt in Nederland zeker te helpen.

Dus.... klagen, dat helpt

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door roro25 »

helaas is dit te verwachten met Arriva. HEt moet meer obrengen voor minder geld. MEt de klant als gedupeerde.

HEt duurt misschien een jaar, maar dan worden een aantal zaken weer teruggedraaid. Is ook gebeurd toen Arriva in Waterland (rond Volendam, edam Purmerend) kwam rijden.

Wat echt helpt is klagen bij de opdrachtgever van het vervoer. Zal wel de Stadsregio Rotterdam zijn of het gewest Zuid-Holland zuid. Zij zijn namelijk de opdrachtgever en mogen ook boetes uitdelen als door Arriva niet wordt voldaan aan de eisen van de gewonnen concessie.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat gedoe met 2 minuten en het "sneller" maken van een route heeft te maken met geld. Grote kans dat wanneer de rit 2 minuten langer duurt dat er een extra bus per uur bij moet. Velen staan hier niet bij stil, maar in weze is het wel zo. 1 Bus per uur extra en dat per jaar. De bussen worden net als bij ons bij Connexxion gehuurd van Connexxion. Binnen Connexxion is er namelijk weer een intern bedrijf welke het wagenpark regelt. Alle vestigingen huren hier hun bussen. 1 Bus voor een jaar kost ruim 80000 euro. Reken dan maar eens uit wat je mag gaan betalen voor 1 bus per uur extra. Dit mag dan het hele jaar of de hele dienstregeling lang gedaan worden. Buiten dit moet deze bus ook bestuurd worden door een chauffeur. Ga er maar vanuit dat voor 1 bus 2 man per dag extra nodig zijn. Dat kost ook handenvol met geld. Naast dit alles krijg je nog de brandstof, het onderhoud en de kosten voor het schoonmken van de bus door een extern bedrijf. Deze worden per bus betaald.

Het OV intresseert die 2 minuten niet. Wanneer zij dat geld kunnen besparen dan doen zij dat. Het Rijk moet dan maar met meer geld over de brug komen. Zo denken zij.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bailey »

Hahaha….een klacht indienen bij Arriva. Ik geloof dat ik het gemiddeld 1 keer per week doe. Op de ene klacht hoor je totaal niets, op de anderen krijg je verkeerde informatie. En als je dan erbij zet dat je absoluut geen standaardbrief wenst te ontvangen, dan sturen ze je er gewoon toch eentje.

Wat betreft routes: de routes en planningen worden gemaakt door de mensen in Friesland. Die hebben totaal geen benul van wat er leeft in de Hoekse Waard en het DAV-gebied. In Dordrecht werd een halte weggehaald bij een flat waar veel ouderen wonen en waar een VMBO-school staat. Na veel gesteggel is deze halte eindelijk teruggekomen. Was de route bepaald door iemand uit de omgeving dan was die halte nooit weggehaald. Met de rijtijden van de routes ook zoiets. De rijtijden van de routes worden bepaald aan de hand van het aantal kilometers en de gemiddelde snelheid per uur. Zo kan je over een bepaald stuk in theorie dus 10 minuten doen. In de praktijk kan het op 15 minuten komen. Door drukte op de weg, verkeerde afstelling van verkeerslichten (iets wat in Dordrecht meer regel dan uitzondering is) enz. Per passagier heb je 10 seconden. Arriva voert 1 euro kaartjes in die bijna elke passagier gebruikt. Betalen ze met 1 euro dan gaat het snel, dan red je het in 10 seconden. De meeste betalen echter met ander geld, papiergeld zodat je moet wisselen of klein geld, zodat je moet tellen. Gemiddeld ben je dus zeker 20 seconden kwijt aan de passagiers. Hier wordt dus geen rekening mee gehouden. Uiteindelijk rijd je bijna elke route met vertraging.

Klagen bij de opdrachtgever? In Zuid-Holland heeft dat geen nut. Gedeputeerde Huls en directeur Arriva Hettinga zijn 2 handen op 1 buik (als het niet meer is). Kijk maar in de Drechtsteden: Arriva presteert slecht, provincie dreigt met intrekken concessie. Bij de provinciale verkiezingen hangt er opeens een foto van Huls in de bussen. Dat ga je als vervoersbedrijf echt niet doen als deze persoon dreigt met het intrekken van de concessie. Daar is dus iets gaande wat niet helemaal klopt. De provincie heeft wel boetes uitgedeeld aan Arriva, maar een half miljoen aan boetes is peanuts voor zo’n bedrijf. Hier is toen gesteld dat de boetes geinvesteerd moesten worden in de reizigers en het personeel. Personeel heeft nog niks gezien, ja…straks met het januarisalaris een bonus van 1 %. Joepie….daar kan je echt wat mee. En de reizigers? Een keer gratis ijs, 1 bloempje en gratis reizen (wat overigens betaald wordt door de gemeente, maar dat weten veel mensen niet). Dus met al dat geld is bijna niks gedaan.

René van der Bie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2008 13:28

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door René van der Bie »

Al sinds vorige week een maandag ben ik niet te spreken over de Arriva, die ik overigens als vanaf 2001 kent als de vaste busdienst in de Kop van Drenthe, aldaar reed deze busmaatschappij zeer slecht.
Ik zelf woont in het Zeeuwse plaatsje Oosterland alwaar ik gebruik maakt van de Connexxion buslijn 133 al sinds dat ik in 1998 daar bent komen wonen maakte ik gebruik van deze buslijn als ik naar mijn werk of familie ga in Rotterdam.
Deze buslijn is tot begin dit jaar een goede en rechtstreekse verbinding geweest naar Rotterdam, maar sinds dat de Arriva op Goeree-Overflakkee is gekomen is deze busdienst gehalveerd tot Oude-Tonge overigens stopte hij altijd in Oude-Tonge maar toen hoefden je niet over te stappen op bepaalde tijden, maar sinds dit jaar rijd mijn buslijn helaas niet meer naar Rotterdam.
Ik merkte het een vorige week een maandag op dat op bepaalde tijden anders zijn aangegeven dan dat het wordt aangegeven op 9292, en ook nog veel te vroeg vertrokken wordt zodat ik mijn bus moet missen, en daardoor ook een half uur moet wachten op de volgende bus. Mede daardoor zijn ook de dienstregeling gewijzigd overigens wat ik ook jammer vindt, want ik mis nu de oude dienstregeling. Ik hoop dat ze eens aan de mensen denken die namelijk van deze busdiensten gebruikt maken.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bailey »

Arriva denkt alleen maar aan aandeelhouders, niet aan reizigers.

Bob Iken
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2008 21:07

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bob Iken »

Ik heb tijdens de spits diverse busmogelijkheden uitgeprobeerd. Vanaf Dorspweg te Sommelsdijk om 07:01 naar Rotterdam met lijn 130. Hoera er is nog zitplaats. In Oude-Tonge komen er passagiers bij en vervolgens richting volgende halte: Schaapsweg. Heel veel mensen willen mee en gedurende twee ritten moesten vele mensen staan.
Arriva heeft dit onderkent en heeft een extra lijn 130 ingezet die start vanaf Oude-Tonge. Gelukkig voor een hoop passagiers; de eerste stap is genomen.
Echter, na bushalte A29 Numansdorp gaat de 130 naar het busstation Heinenoord. Een invasie van scholieren die mee willen naar Rotterdam. Resultaat is dat vele passagiers moeten staan.

In reactie op Maarten 1234: 2 minuten omrijden en dan een bus + 2 chauffeurs extra in een uurcyclus. Dat is enorm krap plannen of geen rekening houden met de passagiers (lees klanten versus klantgerichtheid).

Mag ik u er aan herinneren dat er tijdens de spitsuren geregeld twee sneldiensten achter elkaar reden. En nagenoeg vol !!

Ik heb een paar keer met de sneldienst 139 meegereden:
Start Gemeentehuis Middelharnis om 07:01 en om 07:16 uur. In beide gevallen was de bus respectievelijk 8 en 10 minuten te laat. Gevolg is dat er steeds meer passagiers stonden te wachten. Resultaat: staanplaatsen voor een aantal.

Aan een paar chauffeurs gevraagd of zij (met betrekking tot de hoeveelheid passagiers die moeten staan) de centrale meldkamer informeren krijg ik steevast als antwoord: naar ons luisteren ze helemaal niet.

En als klap op de vuurpijl:

Een grote kop in een regionale krant (Eilanden Nieuws). Ik citeer:
"Tevredenheid bij Arriva na overgang busvervoer".

Een grote jubelstemming onder de aanwezige genodigden. Maar ik hoop dat zij ook beloftes waarmaken die in de media zijn gelardeerd.

Een passage uit het artikel: "De conclusie van deze bijeenkomst: dankzij alle inspanningen is er een goede basis gelegd, het vervoer loopt goed, maar natuurlijk blijven er nog punten van verbetering over. En daar gaat aan gewerkt worden".

Arriva ik hoop dat er iets gedaan wordt. Wees eens transparant naar de klant en laat bijvoorbeeld na 3 maanden door een onafhankelijk onderzoeksbureau een enquette houden, analyseren en openbaar maken op basis van de Wet openbaarheid van bestuur.

Tenslotte: in een personenauto/bestelbusje zijn de inzittenden verplicht om een gordel te dragen. Hebben busmaatschappijen, bestemd voor regulier openbaar vervoer, ontheffing voor de vele passagiers die moeten staan tijdens de rit over onder andere een autoweg? (het aantal "lussen" in de bus is onvoldoende voor het aantal passagiers.

Ik hoop dat vele mensen reageren. Uiteindelijk zal ik deze "internet-link" doorsturen naar de verantwoordelijken.

Dank voor uw aandacht en hopenlijk een objectief antwoord.

joke66
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2008 18:04

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door joke66 »

Ook ik heb nog niet echt goede ervaringen met Arriva. Ik reis vrijwel dagelijks vanaf 's-Gravendeel richting Dordrecht. In de lijnfolder wordt gesproken over sneldienst 168 die om 7.23 uur vanaf 's-Gravendeel mij in ongeveer 10 minuten op de plaats van bestemming zou moeten brengen en 's avonds v.v. Helaas heeft de gemeente/provincie/arriva verzuimd haltes te creeeren waar ik in danwel uit zou moeten stappen.
Resultaat: om 7.23 uur rijdt een vrijwel lege sneldienst vlak langs de halte waar wel de reguliere diensten stoppen en moet ik wachten op de bus van 7.40 uur die A: standaard 10 minuten te laat is en B: daarbij zo vol gepropt wordt met scholieren dat de mensen bij de laatste halte gewoon voorbij gereden wordt zonder te stoppen. Ik heb hierover dagelijks een mail gestuurd naar Arriva, maar ik denk dat de klantenservice ook nog niet gewend is aan gewest Zuid-Holland. Ik word volledig genegeerd zeg maar....

svdmeer
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 jun 2006 13:25

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door svdmeer »

De grootste ramp vind ik de nieuwe bussen van Arriva. Hierboven is al het voornaamste bezwaar geschreven door iemand: Het zijn vooral stadsbussen.

Te weinig zitplaatsen. Maar ook harde stoelen, slechte zittingen, rugleuningen die te laag zijn (voor mensen die niet korter zijn dan gemiddeld) en armleuningen zijn wegbezuinigd. Om nog maar te zwijgen over de verschrikkelijke felle kleuren.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bailey »

Ook op de bussen is bezuinigd: hoe meer geld ervoor blijft, hoe meer geld er is voor de aandeelhouders.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Bussen in het regulier OV hebben vrijstelling van de zitplaatsverplichting en gordelplicht. Echter wanneer er voldoende zitplaats aanwezig is en de passagier deze dus kan innemen dan is deze dat verplicht te doen. De bestuurder dient daar formeel op toe te zien. Staanplaatsen mogen slechts worden ingenomen wanneer er geen zitplaats meer aanwezig is. Daarbij moet het maximaal aantal staanplaatsen in acht gehouden worden. Niet alleen de lussen in de bus zijn een mogeijkheid tot vasthouden, maar ook de beugels aan de stoelen of banken aan het gangpad zijde. Elke beugel cq lus is bestemd voor 2 personen.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bailey »

In de stadsbussen in Dordrecht is het soms zo druk dat je je helemaal niet vast hoeft te houden. Je staat dan zo dich tegen elkaar aan, dat je toch niet kan vallen. En soms heb je ook nog wel 5 kinderwagens waar je je aan vast kan houden. Bij Arriva houden ze zich niet zo aan de regeltjes.

Bob Iken
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2008 21:07

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bob Iken »

Het blijft tobben met Arriva.

Hoewel, afgelopen maandag had ik enige hoop. Ik zag een (lege) gelede bus rijden met opschrift "Arriva". Gaat het bedrijf nu toch inzien dat het op deze manier niet meer kan? En laten we maar stoppen over klantvriendelijkheid en planning. Ik ga nu serieus een andere vorm van vervoer zoeken om op mijn werk in Rotterdam te komen. (na heel veel jaren openbaar vervoer plezier).

Ik ben er inmiddels ook achter de een aantal buschauffeurs hun mond niet durven open te doen. De angst op interne disciplinaire maatregelen is groot. Een enkeling durft wel te praten. (en zal voor mij anoniem blijven). Veel collega buschauffeurs staan achter de klant. Zij moeten met lede ogen aanzien hoe het busvervoer is afgekalft. Ook intern zijn ze er nog niet uit met een aantal zaken. Denk aan CAO-afspraken, de dienstregelingen. Het is "slikken of stikken" met als argument: in het Noorden van het land werkt het ook; dus hier ook. Dat kan je als antwoord krijgen van de Arriva leidinggevenden of managers. Ik viel van de ene in de andere verbazing.

"Kijk meneer: ziet u die bus voor mij rijden"? Uhh ja. Arriva huurt dit bedrijf in om met bussen voor Arriva te rijden. Aan de achterzijde van de bus staat het woord "Arriva" aan de linkerzijde vermeld en kijkt u eens wat meer naar rechts; daar staat roodgekleurd de afkorting "TCR". Deze afkorting behoort bij "Taxi Centrale Renesse". TCR huurt (aankomend) chauffeurs via uitzendbureau's in. Hebben wel het desbetreffende rijbewijs maar geen ervaring in busvervoer. "Wij" beschouwen "hun" als onbekenden. Geen echte collega's. We kennen ze geen eens.

Afgelopen woensdag 30 januari 2008, lijn 139 (sneldienst) vertrek 07:01 uur Gemeentehuis Middelharnis. Helaas, geen sneldienst. Dus een volle bus die daarna komt. Sommige mensen maken een combi-reis. Je stapt op de lijn 130 en je stapt weer uit aan de Provinciale weg Nieuwe-Tonge. Een paar minuten later arriveert daar de 139 en ga je verder met de sneldienst. (moet die bus natuurlijk wel rijden). Sommige chauffeurs van de 130/139 houden daar rekening mee. Ze wachten desnoods even op elkaar om hun klant op een snellere wijze naar Rotterdam te krijgen.

"Meneer, als er een chauffeur om ziekte of een andere reden niet kan rijden, dan heeft u pech. Er komt geen andere chauffeur. Arriva deelt ons leuk mede dat er over een bepaalde periode een percentage bussen kunnen/mogen uitvallen. Dat is geregeld dus geen zorgen. De mensen moeten maar wat langer wachten. Net als in het Noorden van het land -> werkt het" is het Arriva-antwoord".

Deze week stond in diverse mede (Algemeen Dagblad - regio Rotterdam), "Ons eiland" dat Arriva afgelopen maandag is gestart met versterkingsbussen. Prima, hoera (zeker voor de mensen die bij de Schaapsweg moeten instappen. Er is gelukkig een zitplaats voor U !

Maar ik zou zo graag eens een Provinciaal bestuurder willen uitnodigen en met mij samen te reizen. Laten we de route van Rotterdam-Zuidplein naar Goeree-Overflakkee nemen. Jawel, niet kinderachtig zijn. We gaan tijdens de spitsuren. Lijn 136 vertrek 17:17 uur Zuidplein bestemming Oude-Tonge. Nee, niet "voorpiepen" dan heeft u garantie op een staanplaats.
Maar geen nood provinciaal bestuurder: u mag in de herkansing. Nog een lijn 136, vertrek Zuidplein 17:19 uur (ja, u leest het goed -> 2 minuten later vertrektijd !!) met bestemming Stellendam. Nee, nee, nee, u probeert weer "voor te piepen" want u ziet de bui al hangen. Geweldig hè, u mag ook hier staan. Uhh, zullen we het over lijn 139 (sneldienst) hebben die om 17:08 vanaf het Zuidplein vertrekt?

Laat maar; Arriva heeft haar eigen commerciële regeltjes en klantvriendelijkheid hoort mijns inziens niet in hun logo. Want dat kost extra bussen, extra chauffeurs; dus extra kosten en dat kan niet want Arriva moet het financiëel zien rond te breien i.v.m. de scherpe aanbestedingsprijs naar de Provincie. Tja, marktwerking waardoor uiteindelijk de klant er beter van wordt. Want er is concurrentie en wie het goedkoopst inschrijft; heeft de vette kluif. Zo en nu gaan we eens kijken hoe we met minimale inzet het maximale rendement kunnen behalen. (ik zie het volledig voor me).

(Weet u nog, ik zag een lege gelede (zo'n harmonicabus) rijden met het opschrift "Arriva").

Wel zie je de laatste weken dat er om de dag door de chauffeurs tellingen worden gedaan. Ook op het busstation Oude-Tonge loopt er tijdens de spituren iemand driftig rond met pen en invulformulier. Hollend van bus naar bus.

En die cijfers gebruikt Arriva als weerwoord op onze gemeenschappelijke klaagzangen.

Arriva, zal ik u als ervaren reiziger proberen "uit de brand te helpen inzake getalsmatige analyses":

a) Laat een onafhankelijk (door de Provincie aan te wijzen) enquettebureau een objectieve enquette houden.
b) Met daarin de vraag hoeveel mensen onder de huidige condities nog met het openbaar vervoer willen reizen. (scholieren niet meegerekend met hun OV-kaart).
c) Tellingen in januari van een jaar geven geen exact beeld weer van een JAARLIJKS reizigersaanbod. Na de grote zomervakantieperiode gaan veel eerstejaars scholieren naar het hoger- of academisch onderwijs. Bestemming Rotterdam of Rotterdam Centraal-Station). Allen voorzien van een OV-jaarkaart. Lees de statistieken: in januari tot april daaropvolgend "haakt 1/3 van scholieren af". Ze zijn "op een hogere trede gestapt" maar kunnen dat om wat voor reden dan ook niet continueren (vooraf mijn welgemeende excuus als er een gegronde reden is -> denk daarbij aan langdurige ziekte). Dus 1/3 stopt met de opleiding en daar zit ook een percentage reizigers bij van de Zeeuwse- en Zuid-Hollandse "eilanden".

Resumerend: doe tellingen na de zomervakantie wanneer het aanbod groot is.

Gisteravond: Lijn 136 vertrek Zuidplein Rotterdam om 20:52 uur. Ook hier werden door de chauffeur tellingen gedaan. Arriva heeft dan harde cijfers om de avondbussen niet om het uur te laten rijden. Nee, misschien kan het wel om de twee uur.

En mijn persoonlijke ervaring is dat vele chauffeurs "er moeite mee hebben". Bij een enkeling verdwijnt de klantvriendelijkheid.

Rond kwart over 7 in de ochtend op busstation Nieuwe-Tonge. Ik ben passagier op de lijn 130 richting Rotterdam. Hé, een versterkingsbus. Nog een lijn 130. Collegiaal stopte deze chauffeur naast de andere bus. Komt even een praatje maken met zijn collega over deze dienst. "Gelukkig" zit ik voorin en kan de conversatie meeluisteren. "Joh, jij hebt nog ruimte zat. Ze kunnen het bekijken. Ik ga terug naar de garage".

Of deze: Zelfde tijd, zelfde busstation. 3x lijn 130 (waarvan ééntje van TCR !!). Wat een prachtige reklame voor Arriva. Een enorme klantvriendelijkheid en vervoersgemak werd nu ten toon gespreid.

Dit waren weer een paar van mijn ervaringen. Nogmaals, het is niet in het belang van de chauffeurs om hen "af te blaffen". Ik weet inmiddels dat velen van hen het helemaal niet zien zitten.

Ik ga nu naar een alternatieve reiswijze zoeken. Ik werk in de zomermaanden altijd door en neem (buiten de schoolvakanties) een paar weekjes vrij. Nou, dan zal het helemaal "feest" worden voor de reizigers. Die gol ga ik niet aan. Ik lever mijn jaarabonnement in en stap over op een maandabonnement. Ben benieuwd of Arriva mijn opzeging accepteert want mijn jaarabonnement gaat altijd in de 3e week van december in. Dus nog gekocht via Connexxion.

Tenslotte:

Ik wil deze computerlink" naar diverse verantwoordelijken sturen. Arriva zelf is voor mij geen optie. Wel de juiste personen bij de Provincie Zuid-Holland.

Heeft iemand een emailadres voor mij? Of van meerdere van belang zijnde personen?

Hartelijk dank voor uw medewerking.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Arriva busvervoer op Goeree-Overflakkee (nieuw)

Ongelezen bericht door Bailey »

Bob, ik zal vanavond hier wat mailadressen van de mensen van de provincie plaatsen. Maar reken niet teveel op de provincie, want Huls en Hettinga zijn 2 handen op 1 buik en de provincie legt gerust boetes op, maar er zal weinig veranderen.

Arriva werkt inderdaad niet met reservechauffeurs. Reservechauffeurs kosten namelijk geld en dat geld moet zoveel mogelijk naar de aandeelhouders. Dus als je een chauffeur gaat inzetten als reserve, kost deze wel geld terwijl hij er niks voor doet eigenlijk. En ja als er dan eens zieken zijn (en dat zijn er een hoop bij Arriva) dan heeft de reiziger pech.

Er mag inderdaad niet veel gezegd worden bij Arriva. Mijn vriend, buschauffeur bij Arriva, heeft als eens op zijn kop gekregen omdat ik te negatief was over Arriva op een bepaald forum. Ik moest minderen, anders zouden er maatregelen volgen.

Hebben jullie ook gemerkt dat Rover totaal niks doet? In de tijd van de ellende in Dordrecht heeft er in het blad Reiziger van Rover 1 klein stukje gestaan. Op de klachten die ik gestuurd heb naar Rover heb ik alleen standaardbrieven gekregen dat het doorgestuurd is naar de afdeling, verder heb ik er nooit wat over gehoord. Ook nu zegt Rover nog geen klachten te hebben gekregen over Arriva. Ik heb echt vaak het idee dat er wel met geld gestrooid wordt door Arriva, alleen dat gaat dan naar de verkeerde mensen.

Gesloten