LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automatisch opladen ov-chip stopzetten kan niet online?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
aetor

Automatisch opladen ov-chip stopzetten kan niet online?

Ongelezen bericht door aetor »

:shock: Ik heb een jaar geleden de ov-chip van mijn zoon, automatisch opladen ingesteld, dit heb ik online geregeld. Nu hij 18 wordt, wil ik dit laten stopzetten.
Dit kun je in het online menu aangeven, daarna moet je via Ideal 1 cent betalen, waarna de volgende tekst in beeld komt:
" U ontvangt een brief, en volg de instructies van deze brief"

inhoud brief: U heeft ons gevraagd het autom. opladen van uw ov-chip stop te zetten, wij hebben dit verwerkt, nu moet u dit nog op uw ov-chip laten uitzetten.

en nu komt het, dit kan alleen bij de balie van een vervoersbedrijf, en die zit voor mij op een half uur rijden (heen) :cry:

Ben ik nu gek of zij?

Waarom kan ik een automatische betaling niet ONLINE uitzetten?????

Bellen met de klantnservice heeft ook totaal geen zin, ik moet van hen naar die balie. En deze zit voor mij 35 kilometer verderop!!!!

Wie o Wie weet een manier om dit op te lossen, zonder dat ik eerst weer een wereldreis hoef te maken?

superklaver

Re: Automatisch opladen ov-chip stopzetten kan niet online?

Ongelezen bericht door superklaver »

Volgens mj kun je automatisch opladen ook niet online erop zetten. je kan het wel online aanvragen, maar dan moet je het alsnog activeren bij een bemande kiosk. Die is hier ook niet in de buurt. Ik heb het er dus maar bij gelaten. en laad de kaart gewoon op als het nodig is.

aetor

oke, je bestelling ophalen kon wel op het station of in de plaatselijke kiosk, maar ik moet nu naar enschede (ik woon in wierden) en dat is niet bij de deur!

kheb nu het bedrag aangepast, en dat kun je ook gewoon op station of in de kiosk in de buurt ophalen....

superklaver

Ongelezen bericht door superklaver »

misschien is dat dan veranderd. want ik kan dat product niet ophalen bij de kiosk. dan moet ik naar utrecht. en ik woon in tiel. is ruim een half uur met de trein.

aetor

Nog een leuke aanvulling, DE KAARTHOUDER moet naar de balie om het automatisch betalen definitief te stoppen, terwijl hij niet eens DE REKENINGHOUDER is :?:

Dat kan toch niet waar zijn?

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Stuur de OV chip een brief/mail.

Geef aan dat automatisch aanvullen vanaf uw rekening met ingang van datum X niet meer mag, en dat dit online niet te regelen valt.

Meld dat met ingang van Datum X de toestemming tot automatische incasso komt te vervallen, en indien men een en ander niet aanpast, en toch overgaat tot automatische incasso - je direct dit laat storneren en aangifte zal doen van incassofraude.

Stuur dit met bezorg en leesbevestiging (email) of aangetekend (post).

aetor

Beste Guardian72,

Zo te lezen ben jij op de hoogte van de regels binnen de banken en betaal sector.
Kun jij hier vermelden op welke regel/wet, een consument zich op kan beroepen?

Nu heb ik al een complete brief incl. de uitgeprinte algemene voorwaarden , waarmee OV-chip zich denkt in te dekken:

citaat alg. voorwdn. "def 22. Indien Kaarthouder na het (be)ëindigen van recht op Automatisch Opladen zijn Persoonlijke OV-chipkaart behoudt, dan wordt de functionaliteit van Automatisch Opladen gedeactiveerd overeenkomstig de instructies die Kaarthouder daarover ontvangt."

Ja, ze hebben het deel net zo gearceerd als hier en ze denken dat ze hiermee in hun gelijk staan, maar voor het zelfde geld had ik naar Madrid->Spanje moeten reizen ??

btw. alvast bedankt voor het meedenken.

Guardian72
Contacteer:

Ik ben geen jurist - maar de reis die je zou moeten maken (35 km of zo?) zou je als onredelijk bezwarend kunnen aanmerken.

Daarnaast, hoe is het opladen precies geactiveerd? Moest je daarvoor eerst ook langs datzelfde punt, 35 km ver?

Of daar een specifieke wet of regel voor is - is mij niet direct bekend.
Ik zou dit eens met een jurist opnemen.

aetor

Nee, het activeren is een actie, die je daarna bij een oplaad punt kunt afhalen als "download bestelling".

Ik vindt het belachelijk dat ik een automatische betaling niet kan stoppen, zonder daarvoor 35 km te gaan reizen (70km heen en terug)

Guardian72
Contacteer:

Dan zou je dus een "bestelling" moeten kunnen plaatsen (deactiveren automatisch opladen) en dat op zo`n oplaadpunt moeten kunnen ophalen.

M.i. is de geeiste manier (dus, reizen naar een (steeds schaarser wordende) service balie onredelijk bezwarend).
Je zou ook eens met je bank kunnen praten - hoe een incassomachtiging ingetrokken kan worden.

aetor

dat had ik ook gedacht dat het zo zou werken... niet dus.. hiervoor moet u (ik dus, sterker nog, de kaarthouder en niet de betalende!!!) naar een ov-vervoersbedrijf-punt!!!

bedankt voor het meedenken... to be continued.......

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Eigenlijk is het toch ook te zot voor woorden dat het allemaal zo ingewikkeld moet. En dan weer klagen over dat er veel meer mensen de auto gaan pakken zo.

Misschien kunt u zich beroepen op het gegeven dat overeenkomsten op dezelfde wijze opgezegd moeten kunnen worden als deze aangegaan zijn, althans dit via de AV beperken is onredelijk bezwarend volgens BW 6 artikel 236 lid o.
Artikel 236
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
...
o. dat de bevoegdheid van de wederpartij om de overeenkomst, die mondeling, schriftelijk of langs elektronische weg tot stand is gekomen, op een overeenkomstige wijze op te zeggen, uitsluit of beperkt;

Ik weet echter even niet helemaal zeker of dit ook van toepassing is op OV-bedrijven, dit zou u eens kunnen navragen bij een juridisch loket alwaar het eerste advies doorgaans gratis is.

U kunt ook eventueel contact opnemen met uw bank om een selectieve blokkade op het rekeningnummer te leggen waarmee geïnd wordt. Misschien kan dat, let er dan wel op dat geen tegoed geleverd wordt.

Guardian72
Contacteer:

Emmy75 schreef: U kunt ook eventueel contact opnemen met uw bank om een selectieve blokkade op het rekeningnummer te leggen waarmee geïnd wordt. Misschien kan dat, let er dan wel op dat geen tegoed geleverd wordt.
Dat zou ik doorgaans ook adviseren, ware het niet dat TS dan Intrum Justitia op zijn/haar dak krijgt - dit is in een ander topic ook naar voren gekomen.

Dat TLS gebruik maakt van juist dit incassoburo is (volgens mij) veelzeggend.

TLS geeft gebruiker dan wel tegoed - maar kan dit niet incasseren - en gooit dit direct naar het incassoburo (een vage constructie, en niet getuigend van enige klantvriendelijkheid)

(een troost - met dit kabinetsbeleid zal het OV steeds minder klanten krijgen)

Emmy75

Guardian72 schreef:Dat zou ik doorgaans ook adviseren, ware het niet dat TS dan Intrum Justitia op zijn/haar dak krijgt - dit is in een ander topic ook naar voren gekomen.
Dat topic heb ik dan even gemist, in dat geval is het beter om dit inderdaad niet te doen.

Guardian72
Contacteer:

Dit topic:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=106168

Ik blijf erbij dat ze aanschrijven en melden "vanaf X datum geen incassomachtiging meer - zorg dat het stopt anders volgt aangifte" waarschijnlijk de beste oplossing is. (iets diplomatieker verwoord, dat dan weer wel)

Emmy75

Guardian72 schreef:Ik blijf erbij dat ze aanschrijven en melden "vanaf X datum geen incassomachtiging meer - zorg dat het stopt anders volgt aangifte" waarschijnlijk de beste oplossing is. (iets diplomatieker verwoord, dat dan weer wel)
Dat topic had ik inderdaad gemist.
Ik zei ook helemaal niet dat uw oplossing een verkeerde zou zijn, lijkt mij geen slecht idee zelfs...

Als het overigens het opzeggen en aangaan van overeenkomsten verhaal ook geldt voor deze bedrijven zou TS zich daarop ook kunnen beroepen in datzelfde schrijven voor de formulering..

Veruit de makkelijkste weg is natuurlijk de instructie opvolgen en braaf doen wat ze zeggen, maar ik kan heel goed begrijpen dat het deels een principieel punt is.

Guardian72
Contacteer:

Emmy75 schreef: Veruit de makkelijkste weg is natuurlijk de instructie opvolgen en braaf doen wat ze zeggen, maar ik kan heel goed begrijpen dat het deels een principieel punt is.
Het is de weg van de minste weerstand, inderdaad, maar in geval TS is dit wel een weg van tenminste 70 KM.

Als men volhard in deze eis, zou een km vergoeding op zijn plaats zijn.
Anders dienen ze de servicebalies maar dichterbij te plaatsen.

Ik heb zelden zo`n arrogant en onvriendelijke club meegemaakt als TLS.
Maar ja, monopolist he. Wat kan je, als kleine eenling, doen? (al vermoed ik dat als die ***plannen uit den haag doorgaan, er fors minder mensen met het OV, en dus minder OV-spy-chipkaarten gebruikt zullen worden)

Gesloten