Gisteren reden er geen intercity-treinen tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Zuid-WTC. 's Ochtends had ik daarom 50 minuten vertraging toen ik in Utrecht aankwam (te weinig om vergoeding te krijgen).
Op de teruweg, rond 17.45u, reden er nog steeds geen treinen. Mij werd geadviseerd op Utrecht CS om naar Amsterdam Amstel te gaan en daar de metro naar Amsterdam Zuid WTC te nemen. Dat is logisch, want met de trein duurt dat kleine stukje heel lang, te meer omdat er ook nauwelijks treinen in de richting amersfoort-schiphol reden gisteren. Het gebeurt wel vaker dat je via Amstel moet reizen en dat is dan nog de metro de snelste en aangeraden oplossing. Dan hoef je niet te stempelen.
Met 25 minuten vertraging kwam ik op Zuid-WTC aan. Daar stonden zo'n 30 controleurs van het GVB iedereen zonder GVB-kaartje op de bon te slingeren. Er waren nogal wat mensen die nietsvermoedend met hun treinkaartje aankwamen. Ik kreeg ook een bekeuring van EUR 37,40. HEt hielp niet om je treinkaartje te laten zien en het uit te leggen. De GVB laat je alleen gratis reizen als de NS dat aanvraagt, en dat was niet gebeurd. Het huilen stond me nu echt nader dan het lachen, na al die vertraging nu ook nog een enorme boete. De medewerker van het GVB was bovendien vreselijk onvriendelijk.
Daarna ging ik naar de medewerkers van de NS, die juist aardig en begripsvol waren. Ze vertelden dat ze hadden doorgegeven dat de NS het GVB moest waarschuwen zodat klanten gratis konden reizen van Amstel naar Zuid-WTC. De NS vonden dat echter te duur, en daarom hebben ze het GVB niet ingeschakeld. Het was een fout dat in Utrecht werd gezegd dat je met de metro zou kunnen reizen. In ieder geval was de GVB het geld ruimschoots aan het terug verdienen door op station Zuid WTC iedereen te bekeuren (ipv op Amstel ingangscontrole te gaan doen ofzo). ZIj raadden me aan contact op te nemen met de NS en een bezwaarschrift in te dienen.
Het valt mij op de de NS en GVB er niet in slagen om gedupeerde reizigers gezamenlijk een oplossing te bieden. Integendeel, over de hoofden van de reizigers - die al een baal-openbaar-vervoer-dag hebben - lijken ze het 'op te lossen' door grootscheeps te gaan bekeuren.
Ik zal voortaan in elk geval die paar strippen afstempelen, want ik wil niet zwartrijden en ieder geven wat hem toekomt. Ik blijf het echter slechte service en slechte voorlichting vinden. Zo word ik bepaald niet enthousiaster over het openbaar vervoer.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete GVB bij vertraging NS
Re: Boete GVB bij vertraging NS
Hulde aan de NS: ze hebben beloofd het bedrag te zullen storten!
-
Deze communicatieproblemen zijn er wel vaker. Echter let op wanneer de NS speciale bussen heeft ingezet dan heb je geen poot om op te staan. Je mag dan geen gebruik maken met je treinkaartje in de reguliere OV bussen.
Helaas worden mensen dan ook nog wel eens verkeerd geinformeerd. Een aantal jaar geleden in Rijswijk. De treinen reden niet tussen Rotterdam en Den Haag. De mensen werden naar de bussen gestuurd door NS personeel met de mededeling dat zij met ons zonder extra betalen mee konden. Wat schetste hun verbazing..... Fout zij mochten gewoon extra betalen. Ons was niets gezegd door onze CVL (Centrale VerkeersLeiding)en er was door de NS ook niets met onze CVL gecommuniceerd. Wel reden er speciale bussen rond die speciaal door de NS waren ingezet, maar die bussen zagen zij niet staan. De voorlichting van de NS klopte dus niet. Ons werd zelfs verplicht door datzelfde personeel de mensen gratis mee te nemen, maar daar reageerde wij niet op.
Gewoon betalen en voor de rest moet het NS personeel dan maar juiste info geven en goed communiceren.
Helaas worden mensen dan ook nog wel eens verkeerd geinformeerd. Een aantal jaar geleden in Rijswijk. De treinen reden niet tussen Rotterdam en Den Haag. De mensen werden naar de bussen gestuurd door NS personeel met de mededeling dat zij met ons zonder extra betalen mee konden. Wat schetste hun verbazing..... Fout zij mochten gewoon extra betalen. Ons was niets gezegd door onze CVL (Centrale VerkeersLeiding)en er was door de NS ook niets met onze CVL gecommuniceerd. Wel reden er speciale bussen rond die speciaal door de NS waren ingezet, maar die bussen zagen zij niet staan. De voorlichting van de NS klopte dus niet. Ons werd zelfs verplicht door datzelfde personeel de mensen gratis mee te nemen, maar daar reageerde wij niet op.
Gewoon betalen en voor de rest moet het NS personeel dan maar juiste info geven en goed communiceren.
Dit heb ik ook eens meegemaakt stond op het station en de mensen "bestormde"mijn bus.
Na veel uileg keer op keer (sommige betaalde gewoon) andere hielde hele discussies met mij kon ik eindelijk naar een kwartier vertrekken ruim 12 minuten te laat en prop en prop vol.
Als de RDW mij had zien rijden was ik zeker staande gehouden (kreeg nog amper de deur dicht en de mensen bleven maar op de deur kloppen).
Het gevolg; onderweg kon ik "mijn "eigen passagiers niet meer meenemen tot grote woede uiteraad voor de mensen die bij de haltes stonden.
Naar een uur rijden had ik inmiddels zodanige vertraging opgelopen dat ik de rest van de rit ook weer tekst en uitleg moest geven (is geen probleem) en koffie of plassen zat er ook niet meer in (das ook geen probleem) de vogende rit reed ik nog steeds met de opgelopen vertraging.
Moraal van het verhaal...de N.S is verantwoordelijk voor plaatsvervangend vervoer en het niet afschuiven op de lijnbus.
Na veel uileg keer op keer (sommige betaalde gewoon) andere hielde hele discussies met mij kon ik eindelijk naar een kwartier vertrekken ruim 12 minuten te laat en prop en prop vol.
Als de RDW mij had zien rijden was ik zeker staande gehouden (kreeg nog amper de deur dicht en de mensen bleven maar op de deur kloppen).
Het gevolg; onderweg kon ik "mijn "eigen passagiers niet meer meenemen tot grote woede uiteraad voor de mensen die bij de haltes stonden.
Naar een uur rijden had ik inmiddels zodanige vertraging opgelopen dat ik de rest van de rit ook weer tekst en uitleg moest geven (is geen probleem) en koffie of plassen zat er ook niet meer in (das ook geen probleem) de vogende rit reed ik nog steeds met de opgelopen vertraging.
Moraal van het verhaal...de N.S is verantwoordelijk voor plaatsvervangend vervoer en het niet afschuiven op de lijnbus.
Ik heb net een brief gekregen dat ik de boete niet vergoed krijg. Ze voelen zich niet verplicht het te betalen. Ik vind het echt jammer. Ze hebben me echt slechte diensten bewezen: enorme vertragingen, dagen elkaar, onduidelijke communicatie en geen oplossingen. Het was wel leuk geweest geweest als ze nu ook een keer een goede dienst hadden bewezen...
NS en ander openbaar vervoer moeten er toch samen - in overleg ofzo! - voor kunnen zorgen dat reizigers uiteindelijk niet de dupe worden? Want uiteindelijk zorgen dit soort dingen voor een slechte naam van het 'openbaar vervoer' in zijn geheel.
NS en ander openbaar vervoer moeten er toch samen - in overleg ofzo! - voor kunnen zorgen dat reizigers uiteindelijk niet de dupe worden? Want uiteindelijk zorgen dit soort dingen voor een slechte naam van het 'openbaar vervoer' in zijn geheel.