LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete voor het te laat stopzetten van je OV is krom
Boete voor het te laat stopzetten van je OV is krom
De volgende tekst komt uit een bezwaar schrift tegen een boete die ik kreeg van DUO (dienst uitvoerende onderwijs) van 97 euro, omdat ik 3 dagen te laat mijn studenten reisproduct had stopgezet.
Het eerste deel van mijn bezwaar is dat ik vanaf 1 maart de kans krijg (omdat mijnstudentenreisproduct 1 maart wordt stopgezet) om fysiek mijn studentenreisproduct op mijn ov chipkaart stop te zetten via een automaat. Door omstandigheden zat ik in het buitenland tot 10 maart en was ik niet in staat om fysiek mijn kaart stop te zetten. Na telefonisch contact blijkt dat de boete van 97 euro toch blijft staan ondanks het argument dat ik 3 dagen te laat was en het onmogelijk was om fysiek het product stop te zetten. Dat het systeem je 5 dagen de tijd geeft en geen mogelijkheden kent voor uitzonderingen vind ik een vreemd fenomeen. Het gaat tenslotte om een boete op een abbonement van een bedrijf. Als ik bij elk ander bedrijf op de wereld een abbonement aflsuit en ik vergeet dit na de uiterste datum te annuleren is het zo dat ik het resterende bedrag moet betalen waarvan ik dan gebruik heb gemaakt van het product. In dit geval 3 dagen. Nu kan het ook zijn dat je alleen per halve maand beboet kan worden wat in dit geval 97 euro is. In het gesprek met DUO werd mij uitgelegd dat DUO 97 euro abbonementskosten moet betalen aan de leverancier voor een halve maand. Volgens deze filosofie heb ik dus nog recht op een halve maand (15 dagen) min 3 dagen (want ik heb het na 3 dagen stopgezet) is 12 dagen vrij te reizen.
Ik was door omstandigheden niet in staat om het binnen 5 werkdagen zelf in orde te maken helaas. En als ik dan 97 euro voor een halve maand moet betalen (zoals in de brieven gecommuniceerd) is het dan niet zo dat ik dan de resterende 12 dagen gewoon recht heb op reisproduct?
Kijk regels zijn regels dat snap ik best maar als je 97 euro boeten geeft voor elke halve maand dan moet je toch eigenlijk ook de kans krijgen om die halve maand vol te maken. Als je in de trein een boete krijgt en je betaald die dan krijg je ook een uitstel van betaling waarmee je daarna gewoon verder kan reizen.
Het eerste deel van mijn bezwaar is dat ik vanaf 1 maart de kans krijg (omdat mijnstudentenreisproduct 1 maart wordt stopgezet) om fysiek mijn studentenreisproduct op mijn ov chipkaart stop te zetten via een automaat. Door omstandigheden zat ik in het buitenland tot 10 maart en was ik niet in staat om fysiek mijn kaart stop te zetten. Na telefonisch contact blijkt dat de boete van 97 euro toch blijft staan ondanks het argument dat ik 3 dagen te laat was en het onmogelijk was om fysiek het product stop te zetten. Dat het systeem je 5 dagen de tijd geeft en geen mogelijkheden kent voor uitzonderingen vind ik een vreemd fenomeen. Het gaat tenslotte om een boete op een abbonement van een bedrijf. Als ik bij elk ander bedrijf op de wereld een abbonement aflsuit en ik vergeet dit na de uiterste datum te annuleren is het zo dat ik het resterende bedrag moet betalen waarvan ik dan gebruik heb gemaakt van het product. In dit geval 3 dagen. Nu kan het ook zijn dat je alleen per halve maand beboet kan worden wat in dit geval 97 euro is. In het gesprek met DUO werd mij uitgelegd dat DUO 97 euro abbonementskosten moet betalen aan de leverancier voor een halve maand. Volgens deze filosofie heb ik dus nog recht op een halve maand (15 dagen) min 3 dagen (want ik heb het na 3 dagen stopgezet) is 12 dagen vrij te reizen.
Ik was door omstandigheden niet in staat om het binnen 5 werkdagen zelf in orde te maken helaas. En als ik dan 97 euro voor een halve maand moet betalen (zoals in de brieven gecommuniceerd) is het dan niet zo dat ik dan de resterende 12 dagen gewoon recht heb op reisproduct?
Kijk regels zijn regels dat snap ik best maar als je 97 euro boeten geeft voor elke halve maand dan moet je toch eigenlijk ook de kans krijgen om die halve maand vol te maken. Als je in de trein een boete krijgt en je betaald die dan krijg je ook een uitstel van betaling waarmee je daarna gewoon verder kan reizen.
-
Re: Boete voor het te laat stopzetten van je OV is krom
Sja... niet iedere uitzondering is in regels vast te leggen, want dan zijn daar wel weer uitzonderingen op.
Bezie het als een gevalletje pech gehad, betaal die 97 euro, en ga nou niet denken dat je dan recht zou moeten hebben op een halve maand studentenvervoer, want je bént geen student meer. Die kaart had ingeleverd moeten worden, klaar, punt, uit. Ongeacht je omstandigheden.
Bezie het als een gevalletje pech gehad, betaal die 97 euro, en ga nou niet denken dat je dan recht zou moeten hebben op een halve maand studentenvervoer, want je bént geen student meer. Die kaart had ingeleverd moeten worden, klaar, punt, uit. Ongeacht je omstandigheden.
Och ja, de een is in het buitenland, de ander is ziek en de derde is misselijk. Als voormalig student kon u weten hoe het systeem van de OV kaart werkt en wat u moet doen om het reisproduct stop te zetten. Dat hebt u niet gedaan, dus moet u betalen.
Je hebt er toch zelf voor gekozen je OV niet stop te zetten voor je naar het buitenland ging, wetende dat je hem moest stoppen én dat je, als je dat niet op tijd zou doen, de kosten voor jou zijn.
Te laat is te laat. Jammer voor je.
Te laat is te laat. Jammer voor je.
-
Ook dit hoort bij de dingen vooraf goed regelen als je vertrekt naar het buitenland, of verhuist of op vakantie gaat etc etc.
Lang leve de agenda waar allerlei zaken genoteerd kunnen worden!
*wat moet er en wanneer afgezegd, opgezegd, verlengd , ( opnieuw) aangevraagd worden etc etc.
Met andere abonnementen zit je zomaar ,als je niet oplet , er weer een jaar langer aan vast...
Er zit niets anders op dan deze boete te betalen.
U heeft geen recht meer op deze studenten OV dus ook geen recht meer om nog 12 dagen" vrij te reizen " .
Ik zou mij er niet aan wagen verder.
Lang leve de agenda waar allerlei zaken genoteerd kunnen worden!
*wat moet er en wanneer afgezegd, opgezegd, verlengd , ( opnieuw) aangevraagd worden etc etc.
Met andere abonnementen zit je zomaar ,als je niet oplet , er weer een jaar langer aan vast...
Er zit niets anders op dan deze boete te betalen.
U heeft geen recht meer op deze studenten OV dus ook geen recht meer om nog 12 dagen" vrij te reizen " .
Ik zou mij er niet aan wagen verder.
Ik zie in de beschrijving op http://www.duo.nl niet staan dat je ZELF de boel moet stopzetten. Kleine moeite dus om het aan iemand te vragen als je zelf niet in de gelegenheid bent om het te doen lijkt me. Ik vind overigens dat ex-studenten wel erg vaak dit soort klachten hebben. Het is niet de eerste keer dat hier vragen/klachten over komen. Het gekke is wel dat je eigenlijk nooit studenten tegen komt die per ongeluk te lang hebben doorgestudeerd en meer studiepunten hebben verzameld dan nodig is....
Maar mag DUO wel boetes uitdelen?
In het verleden deed Microsoft dit ook en die werd ernstig teruggefloten door meneer de rechter. En beboet door..de overheid, want die mag wel boetes uitdelen.
In het verleden deed Microsoft dit ook en die werd ernstig teruggefloten door meneer de rechter. En beboet door..de overheid, want die mag wel boetes uitdelen.
DUO ís overheid.gemist schreef:Maar mag DUO wel boetes uitdelen?
Gezien het feit dat DUO, A) een overheidsinstantie is, B) dit al vele jaren zo gedaan wordt, C) er in die tijd niet iemand is geweest die dit succesvol heeft betwist voor een rechter, en D) een eventueel succes nergens breed uitgemeten is, lijkt het me wel een veilige aanname om er van uit te gaan dat die boetes/sancties gewoon legitiem zijn.gemist schreef:Maar mag DUO wel boetes uitdelen?
TS zou wel eens gelijk kunnen hebben. Als de 97 euro inderdaad is omdat DUO het abonnement slechts per halve maand kan stopzetten, dan heeft TS nog recht op de resterende dagen.
Het is een boete, geen verkapt abonnementsgeld.
Dit is niet zoals DUO het uitlegt. Zij zien het als vergoeding voor extra gemaakte kosten. Er wordt ook op hun site niet over boete gesproken maar kosten.Moneyman schreef:Het is een boete, geen verkapt abonnementsgeld.
Bij mijn Master niet lager doorgestudeerd, maar wel 34% extra credits bovenop het "volledige programma", omdat het kon.GJvdZ schreef:Ik zie in de beschrijving op http://www.duo.nl niet staan dat je ZELF de boel moet stopzetten. Kleine moeite dus om het aan iemand te vragen als je zelf niet in de gelegenheid bent om het te doen lijkt me. Ik vind overigens dat ex-studenten wel erg vaak dit soort klachten hebben. Het is niet de eerste keer dat hier vragen/klachten over komen. Het gekke is wel dat je eigenlijk nooit studenten tegen komt die per ongeluk te lang hebben doorgestudeerd en meer studiepunten hebben verzameld dan nodig is....
In mijn BA ook trouwens, alleen ander percentage.
Overigens stuurt DUO je gewoon van te voren een reminder mail/bericht dat je je OV moet stopzetten of anders bijbetalen. TS was gewoon nalatig en moet de consequenties van zijn/haar eigen gedrag accepteren.
Je had ook voor je naar buitenland ging dus enkele weken eerder na laatste gebruik van deze kaart de kaart reeds kunnen stoppen.
Er zijn er die vele maanden vooraf het reeds doen, zodat ze het niet vergeten en met fiets en auto nauwelijks gebruik van maakten...
Mijn zoon is 2e jaars en heeft hem ingeleverd.... na nauwelijks gebruik, kan ook niet zoekraken.
Er zijn er die vele maanden vooraf het reeds doen, zodat ze het niet vergeten en met fiets en auto nauwelijks gebruik van maakten...
Mijn zoon is 2e jaars en heeft hem ingeleverd.... na nauwelijks gebruik, kan ook niet zoekraken.