Vandaag kocht ik een buskaart, omdat mijn oude van 6,40 euro, was opgebruikt. Het is vandaag 29 december, dus de oude prijs geldt nog 3 dagen.
Bij de voorverkoop waar ik altijd kom, kreeg ik echter een kaart van 6,50 euro, de man had geen kaarten van 6,40 meer. Enigszins verbouwereerd betaalde ik dat, maar de chauffeur die mijn kaart vervolgens afstempelde, keek een beetje raar.
Toch stempelde hij het gevraagde aantal strippen af, en dacht ik goed te zitten. Alsof de duivel ermee speelt: controle van de plaatsbewijzen.
Die controleur keek eerst een beetje vreemd, en zegt vervolgens: meneer, dit is een ongeldig plaatsbewijs, u krijgt een boete wegens zwartrijden. Wat was het, iets van 26 euro, ofzo.
Ik heb vervolgens (met succes!!) uitgelegd, waar ik die kaart kocht, en dat die verkoper niet erbij had gezegd dat ik er pas op 1 januari mee mocht reizen, en dat er wat mij betreft dus geen sprake was van zwartrijden. Ik had betaald voor die kaart, en door middel van het afstempelen bij de chauffeur, ook voor de betreffende rit, die chauffeur had me dus attent moeten maken op de (nog) ongeldige prijs, en dat heeft hij niet gedaan.
Wat blijkt nu? Die controleur zat fout: eigenlijk mocht die man bij de voorverkoop mij die kaart niet eens verkopen, had hij mj een kaart van 6.40 moeten verkopen (dan wel mij die nieuwe kaart voor de oude prijs moeten verkopen en het verschil voor lief moeten nemen. Maar aan de andere kant begrepen ze het ook wel: als die verkoper NU nog een voorraad oude kaarten bestelt, raakt hij die natuurlijk niet meer kwijt voor 1 januari.
Maar omdat ik aannemelijk kon maken dat ik die kaart gewoon betaald had, kon er volgens de vervoersmaatschappij geen sprake zijn van zwartrijden. Sterker nog: door 6.50 te betalen voor iets dat NU nog 6.40 kost, had ik meer dan voldoende voldaan aan mijn plicht: betalen voor mijn busrit.
Het gaat mij niet om die 10 cent prijsverschil, maar om het feit dat je door een fout van een ander het risico loopt om voor zwartrijder te worden aangezien, terwijl je netjes betaald hebt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] buskaart van 6.50 Nu al gebruiken of niet?
Re: buskaart van 6.50 Nu al gebruiken of niet?
De verkoper had u NOOIT die kaart mogen verkopen.
Als hij kaarten over heb worden die door de verstrekker altijd terug genomen.
Het ov is aan regels gebonden en dit is er een
Als hij kaarten over heb worden die door de verstrekker altijd terug genomen.
Het ov is aan regels gebonden en dit is er een
Gelden de kaarten van €6,40 nog? Of word je de bus uitgemieterd als je m wilt laten afstempelen?
Lees de achterkant van je strippenkaart eens en je vindt daar je antwoord.Geplaatst op 13 Jan 2005 08:28 door Gast
--------------------------------------------------------------------------------
Gelden de kaarten van €6,40 nog? Of word je de bus uitgemieterd als je m wilt laten afstempelen?
Een strippenkaart is nog 12 mnd na een tariefsverhoging geldig,
Dus die van 6.40 is geldig totenmet 31 dec 2005 (en geen dag langer)
Dus die van 6.40 is geldig totenmet 31 dec 2005 (en geen dag langer)
En waar staat dat o.a. ???
Juist! Op de achterkant van je strippenkaart....
Juist! Op de achterkant van je strippenkaart....