LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Communicatie Arriva

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
JeZz!e
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2008 09:12

Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door JeZz!e »

Ik reis al bijna 7 jaar met Arriva (als het geen arriva was dan wel Hermes) en nooit heb ik problemen gehad tot 1,5 jaar terug.

Vanaf die tijd tot nu hebben de problemen zich alleen maar opgestapelt. Er hebben zich meerdere problemen voorgedaan. Hieronder een lisjtje van 'problemen' met de reacties die de mensen van de klantenservice geven, zowel telefonisch als per post in een brief.

Bus komt niet opdagen
-Uitgevallen door extreme vertraging (heeft volgens hun dus geen zin meer om te rijden)
-Uitgevallen door bus die opstartproblemen heeft door kou
-Rijd andere route dan hij moet rijden wanneer er een omleiding is, en mist daardoor de halte

Bus is te vroeg
-Bel je op het moment dat de bus te vroeg vertrokken is van je halte, kom jij net aanfietsen bij de halte, hij is 6 min te vroeg. De persoon op de klantenservice geeft mij gelijk dat de bus te vroeg was en maakt hier een melding van. 3 maanden later een brief dat het onmogelijk moet zijn geweest dat de bus te vroeg is vertrokken van zijn halte, dit beweert de buschauffeur zelf, en meld daarbij dat hij juist tot het tijdstip heeft gewacht als dat de bus werkelijk mag wegrijden. Hier geeft hij ook aan dat hij juist daar op dat moment gelet heeft ivm vakantieperiode waarin er minder reizigers zijn en daardoor de kans op te snel wegrijden te groot is. Hij heeft daarom altijd gewacht bij de halte tot hij mocht wegrijden. Onzin. Ik hing 6 min voordat de bus echt mocht wegrijden al aan de lijn bij de klantenservice en die bevestigden ook het tijdstip dat de bus inderdaad te vroeg zou zijn weggereden als ik hem daadwerkelijk had weg zien rijden. En dat was in dit geval.

Bus te laat
-(Verkeerd gereden) door omleidingen
-Komt te laat aan op station en is ook weer te laat voor zijn volgende rit.

Buschauffeur rijd te hard en asociaal, of te zacht met als gevolg vertraging
-Ik moest op dat moment respect hebben voor de chauffeur. In dit geval was het zo dat de chauffeur in opleiding was en er een leraar naast stond die hem moest begeleiden.
Ik neem aan dat je niet een leerling achter het stuur zet als hij niet weet hoe hard die mag/moet rijden, als hij niet weet hoe de route is en als hij niet weet wat voor soorten buskaartjes er zijn en de klant het beste kan nemen.

Omleidingen
Eerste n830 omleiding tussen hellouw en haaften
Bus krijgt als route over de dijk. (eerste 3 dagen)
-Buschauffeurs weten schijnbaar niet wat de max snelheid is hier
-Buschauffeurs rijden op de ventweg, niet voor alle chauffeurs is duidelijk waar ze moeten rijden

Arriva krijgt te veel klachten over het rijden over de dijk en bepaald om de bus te laten rijden over de ventweg.
-Bus rijd toch nog over de dijk, opnieuw is niet voor alle chauffeurs duidelijk waar ze moeten rijden
-Bus heeft aantal keer vast gezeten in de modder/blubber langs ventweg omdat 2 auto's elkaar niet kunnen passeren, alleen door de berm in te rijden.

Bus moet weer over de dijk rijden, provincie heeft besloten om een verbod te leggen op het rijden van de bussen over de vetweg door het vastzitten in de modder in de berm en sloot inrijden.
-Bus rijd toch nog over de ventweg, opnieuw is niet voor alle chauffeurs duidelijk waar ze moeten rijden

Volgens het hoofdkantoor in Heerenveen worden de buschauffeurs geinformeerd door een memo dat ophangt aan een prikbord in de 'kantine' op het station waar ze vandaan moeten rijden. Gevolg:

-Buchauffeurs lezen niet op nauwelijks deze memo's
-Buchauffeurs die ingehuurd zijn door de alblasserwaard enzo, kennen de weg niet en kiezen nu zelf een weg omdat ze niet hebben doorgekregen hoe ze zouden moeten rijden met de omleiding.

Twee buschauffeurs hebben mij verteld dat er via het kastje in de bus zelf bij de chauffeur een melding van evenuele omleidingen worden doorgegeven. Aan de hand hiervan rijden zij om. Er word niet hierop aangegeven hoe ze dan eventueel nu moeten gaan rijden.

Einde van omleiding, de weg is weer open, bus rijdt nog steeds op de dijk, omdat buschauffeurs in hun schermpje nog zien dat de weg nog afgesloten is.

2e omleiding, herwijnen hellouw
Bus moet over de dijk, vanuit herwijnen de dijk op en bij hellouw dijk af dorp door zo hoeft hij de halte in hellouw niet te missen want aan de andere kant van hellouw pakt hij zijn route weer op.

Wat doen buschauffeurs?
-Over ventweg rijden (verboden door gemeente om te rijden)
-Op de dijk niet dorp inrijden maar doorrijden en in haaften (dorp verder) dijk pas afrijden waardoor hij zijn halte mist

Gevolg:

-Halte gemist
-Vastzitten in berm of sloot inrijden door gladheid.



Buschauffeurs hebben ook geen kennis van de kaartjes die ze verkopen. Zo kan je een dagkaartje pas vanaf 9 uur kopen dus voor die tijd kan je het beste een buxi kaartje kopen waar je maar een enkele reis mee kan maken. Buschauffeurs weten dit niet en laten klanten gewoon zo instappen.


Wat ik nu wil zeggen:

Ik heb een klacht over de communicatie tussen alle medewerkers van Arriva, zowel buschauffeurs als medewerkers klantenservice. Als er een klacht word ingedient door mij word er een antwoord gezocht naar de reden van bijv te laat komen of anders rijden. Er word niets aan de klacht gedaan. 3 weken na de eerste klacht (en in die tussentijd 18 klachten ingedient) rijd de bus nog niet zoals hij moet rijden. Er moet sneller worden geregaeerd naar chauffeurs toe en op een beter manier hoe ze wel moeten rijden wanneer er bijv een omleiding is.

Doe wat met de klachten ze worden alleen ingedient om zo de lijndienst te verbeteren, en maar roepen dat het goed is dat ze blij zijn dat er een melding word gedaan want dan kan het onderzocht worden maar hoeveel klachten moet ik nog indienen voordat er echt actie word ondernomen??

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Z4 »

Ach het hele verkeer is een zooitje...zelfs automobilisten hebben vertraging, vreemd he?

Stond laatst in een lange rij voor de kassa, had meer dan een kwartier vertraging.
Die kassameisje heb ik er flink van langs gegeven, bleek het achteraf de snelste kassameisje van de gehele kassakorps te zijn, maar opgehouden te worden door klanten die alle tijd van de wereld hadden, en dubbeltjes en stuivers nog onderin hun tas moesten bijéén vergaren en vervelende praatjes over het weer en andere dom gezwets.

Heb tig keren klachten ingediend maar ze zeggen dat op bepaalde uren van de dag het wel eens druk kan zijn.

Waar zijjn de reserve kassa's ? bezuinigen, geen personeel ect. krijg ik als antwoord.

nou vraag ik je ??????? ik zoek het hogerop!!!! (kamervragen)


irritant he?!?

JeZz!e
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2008 09:12

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door JeZz!e »

het is best vervelend ja als hij nooit komt opdagen en het ergste nooit het kan ze niets schelen. sinds het niet meer van de overheid is is het alleen maar achteruit gegaan

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Z4 »

Indirect is de overheid de opdrachtgever (lokale overheden beslissen hoe en wat, en draaien vervolgens aan de geldkraan, die maar één richting kent!)

O.V. aanbesteding dient maar 1 doel...gewin van enkele topmensen en politiek, dat ze er zelf geen kaas van gegeten hebben, maar wel vertellen hoe de bakker zijn brood dient te bakken is het hele poppenkast gebeuren.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Z4 »

Oke nog iets duidelijker....

Er zijn vervoerbedrijven (noem geen naam) die nu al miljoenen verliezen op jaarbasis.

JeZz!e
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 dec 2008 09:12

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door JeZz!e »

en daarom moeten de reizigers maar de dupe worden? ze verdienen juist aan die mensen :S

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Z4 »

verdienen ?? het is verliesgevend liefje

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat heb ik een medelijden met de TS.

Sorry hoor, maar dat jij dit telkens treft. Trek eens het pak aan van een buschauffeur. Dan moet je eens kijken dat het echt een VAK apart is. Daarbij zijn wij verplicht de opdrachtgever te volgen. Vaak is het nog steeds zo dat het bedrijf, en dus niet de buschauffeur, verantwoordelijk is voor de fout. Verder is het aan de chauffeur om de meest veilige weg te kiezen.

Een leerling moet het leren van de praktijk. Dit zijn dingen die men niet kan leren uit theorie. Vandaar dat alles op 1 hoop wordt gegooid en dat is de praktijk. Hier leert men het snelste door. Men moet de lijnen kennen, de zones waardoor deze rijdt, de haltes weten te staan, het aantal zones kennen vanwaar de reis begint en eindigd, vragen proberen te beantwoorden van passagiers, onder tijdsdruk kunnen werken, verkeer in de gaten houden, verantwoording voor de passagiers leren te nemen en dit ook mbt de opgelopen vertraging etc etc etc.

Ja er worden wel eens klachten ingediend, maar merendeel van de klachten zijn weerlegbaar alleen vindt de klager daar meestal geen baat bij. Hij of zij wilt toch zijn of haar gelijk halen. Ook worden klachten overdreven etc etc etc.

Wees blij dat er nog gereden wordt. Jij kan dat vak niet uitoefenen. Temeer omdat jij al denkt denkt te weten wat er allemaal moet veranderen.

Wat heel vaak gebeurd is dat bij een OV bedrijf vaak de chauffeur niet geloofd wordt of wordt bedreigd door zijn werkgever. Nee dat is leuk. Dit komt de werksfeer daar niet ten goede. Wij moeten maar en zij willen, maar zij vergeten veelal dat het gewoon niet haalbaar is en dan moeten wij het maar haalbaar zien te maken.

.Gezellig he.... Denk daar ook eens aan als men een klacht indient,

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Z4 »

Inderdaad Maarten 1234 ...krappe chauffeurs bestand heeft tot gevolg dat chauffeurs onmisbaar zijn.


(op eigen verzoek gewijzigd)
Laatst gewijzigd door Z4 op 18 dec 2008 06:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ach ik zit al 6 maanden in de ziektewet. Het is nodig, maar zij gaan nu langzaam beginnen over hand en spandiensten of maar weer gedeeltelijk werk hervatten.

Dit terwijl het met mijn medicijnen niet mag en ik er nog te instabiel voor ben. Zelfs dusdanig instabiel dat ik ook geen dagen kan plannen om ook maar die hand en spandiensten te verrichten. Ik heb hen dat geprobeerd uit te leggen, maar op de 1 of andere manier komt dat niet binnen en snappen zij het niet. Zij wilde eerst dagen in de week voorstellen, maar hoe kan ik weten welke dagen ik mij bij voorbaat goed voel. Daarbij weet ik welke richting het uitgaat, want je bind je er aanvast en je bent uit de ziektewet. Voordeel voor hun, want dan hoeven zij niet meer alles te betalen. Alsof hun alles betalen.... Je betaald immers al voor je eigen loon bij ziekte middels je salaris. Oke het is 70% de andere 30 mag de werkgever bij leggen, maar zelfs dat kunnen zij terug halen via belasting en eigen verzekering.

Komt er op neer dat je met griep, gewoon maar moet werken, met pijn in je rug, door de chauffeursstoelen, moet werken, met een verstuikte enkel, moet werken en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mooi niet dus. Dit houdt de werknemer alleen maar langer in de ziektewet en het ontneemt de zin om weer te beginnen. Ik ken chauffeurs die hadden bijvoorbeeld zich ziekgemeld met de griep, begrijpen zij daar op kantoor ook niet dat dit ineens opkomt, maar in elk geval de volgende dag werd hij meteen gebeld wanneer hij weer kwam werken. Lekker lig je daar doodziek en heb je een zeurende werkgever aan de telefoon die alleen maar om zijn marges geeft om een zo hoog mogelijke bonus te ontvangen. Dat jij kapot gaat intresseert hen niet.

Ook bij te laat komen op je werk door overmacht. Dat kan ook niet, want dan ben je te laat vertrokken van huis. Simpel voorbeeld als men een uur voor aanvang dienst van huis gaat en dus een half uur te vroeg op zijn of haar werk aankomt dan is het perfect, maar als je een uur eerder van huis gaat en je staat vervolgens door bepaalde omstandigheden vast waardoor je 3 kwartier later aanwezig bent en dus 15 minuten te laat, dan ben je in hun ogen te laat van huis gegaan. Met andere woorden je kan daar beter slapen op de garage om maar zeker te zijn dat je op tijd bent. Ook is het zo dat als een dit bij kantoorpersoneel voorkomt dat er niets aan de hand is. Men werkt immers gewoon de verloren uren door (zeggen ze), maar gebeurd het de chauffeur dan komt er een dienst stil te liggen, een bus rukt niet uit en blablabla.... Hier waren in het verleden reserves voor, Tegenwoordig zijn die eruit bezuinigd door de werkgever, want het is goedkoper om een dienst uit te laten vallen dan een extra werknemer neer te zetten die in gevallen van nood in kan springen. Zij mogen over een heel jaar 10% rituitval hebben dus daar maken zij gebruik van.

Z4
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 mei 2008 17:58

Re: Communicatie Arriva

Ongelezen bericht door Z4 »

Ja voorbeelden ten over..


Ze verwachten gewoon dat je ruim van te voren in je eigen tijd aanwezig bent om de omleidingen en andere bijzonderheden door te nemen.
De opstaptijd die er voor staat is erg krap gesteld.


Maar Maarten beterschap joh.

Gesloten