Ik koop een consumenten produkt, de ov-chipkaart, kan geen leverancier kiezen want dit bedrijf heeft een monopoly positie.
Na betaling van €7.50 komt de kaart binnen. moet nog effe €10.00 erop zetten.
De eerste reis dient zich aan, de auto moet naar de garage en ga met de bus terug naar huis, dit gaat goed, aan het eind van de rit staat er nog €7.97 op.
De volgende dag met de bus naar de garage de auto ophalen, helaas de kaart doet het niet meer, geen piep, helemaal niets meer.
Moet een weggooi kaartje kopen van €2.50.
Met de auto naar het service loket van de RET, helaas meneer de kaart werkt niet meer,u moet een nieuwe bestellen, kost €2.50 aan administratie kosten en omdat het saldo boven de €4.99 word het saldo van €7.97 minus €2.50 gestort op uw rekening.
Nu dacht ik dat de consument rechten had, het is een ondeugdelijk produkt, wat langer mee moet gaan dan 1 dag en gratis vervangen moet worden, dus een bericht gestuurd naar het ov-loket.
Helaas sturen ze mij het bos in en verwijzen ze mij naar de algemene voorwaarden van TLS.
Het antwoord:
U kunt bezwaar indienen bij Trans Link Systems maar zij zullen zich beroepen op hun algemene voorwaarden. Of die voorwaarden onredelijk bezwarend zijn op grond van de wet (Burgerlijk Wetboek 6: 236, 237) kan alleen via een juridische procedure bepaald worden. Omdat Trans Link Systems BV niet is aangesloten bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer, kunt u daar niet terecht. Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, kunt u die vragen om namens u een klacht in te dienen of de zaak aan de rechter voor te leggen. Consumentenorganisaties en politieke partijen hebben over dit onderwerp ook vragen gesteld, maar dit heeft nog niet tot een verandering in het beleid geleid.
Dank je de koekoek, zij hebben een monopoly positie, ik kan geen andere nemen en ook niet aangesloten bij de geschillencommissie dus kunnen van alles in de algemene voorwaarden opnemen.
Waar blijft het consumentenrecht !!!!!!!!!!!!!!!!
Ik kan mij hierover heel kwaad maken
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] consumenten recht
Re: consumenten recht
Overgenomen van de ov-chipkaart site:
Wat is een klacht?
Als u niet tevreden bent over de OV-chipkaart of de dienstverlening van Klantenservice OV-chipkaart, dan kunt u een klacht indienen.
Wat doen wij met uw klacht?
Klantenservice OV-chipkaart wil graag dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Daarom doen wij ons uiterste best om uw klacht af te handelen. Ingediende klachten kunnen aanleiding zijn om onze dienstverlening aan te passen.
Welke klachten neemt Klantenservice OV-chipkaart in behandeling?
Klantenservice OV-chipkaart neemt klachten in behandeling die betrekking hebben op:
• De aanschaf van een OV-chipkaart
• Het gebruik van de OV-chipkaart
• De dienstverlening van Klantenservice OV-chipkaart
• De website http://www.ov-chipkaart.nl
• De OV-chipkaart in het algemeen
Voor klachten over reisproducten, tarieven, reizen in bepaalde regio’s en met vervoerders of de dienstverlening van vervoerders verwijzen wij u door naar het desbetreffende OV-bedrijf.
Hoe en waar kunt u uw klacht indienen?
U kunt uw klacht op twee manieren aan ons doorgeven:
1. Via het online contactformulier op deze website
Vul dit formulier volledig in onder vermelding van klacht en indien van toepassing uw OV-chipkaartnummer (16-cijfers).
2. Schriftelijk
Stuur uw klacht naar Klantenservice OV-chipkaart, postbus 365, 3800 AJ Amersfoort onder vermelding van klacht, uw naam, adres, woonplaats, geboortedatum, e-mailadres en indien van toepassing uw OV-chipkaartnummer (16-cijfers).
Afhandeltijd van uw klacht
Uw klacht wordt zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen zes werkweken afgehandeld. Als de afhandeling van uw klacht meer tijd in beslag neemt, laten wij u weten wanneer u wel een antwoord van ons krijgt.
Geschillencommissie
Trans Link Systems BV, waarvan Klantenservice OV-chipkaart een onderdeel is, is aangesloten bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer en de Geschillencommissie Informatieaanbieders.
Als u het niet eens bent met de afhandeling van uw klacht met betrekking tot de OV-chipkaart, kunt u dit binnen drie maanden na het ontstaan van uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.
Als u niet tevreden bent met de afhandeling van uw klacht in verband met het 0900-nummer van Klantenservice OV-chipkaart, kunt u deze binnen drie maanden na het ontstaan van uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Informatieaanbieders.
Zie voor verdere informatie ook http://www.geschillencommissie.nl (nieuw venster). Beide Geschillencommissies hebben een eigen reglement en doen uitspraak volgens de voor hun geldende bepalingen. U kunt deze reglementen bij de Geschillencommissies aanvragen, zij sturen u deze toe. Een beslissing van de Geschillencommissie geldt als bindend advies.
Ook dit staat er letterlijk op de site:
Administratiekosten afgeschaft!
19 oktober 2010
Als u uw saldo wilt terugvragen van uw OV-chipkaart betaalt u nu geen administratiekosten meer! Ook hanteren wij geen grensbedrag meer van €5. En dat is goed nieuws.
Er zijn drie redenen waarom u uw saldo van uw OV-chipkaart bij de Klantenservice OV-chipkaart kan terugvragen:
•Omdat u uw kaart bent verloren of omdat deze gestolen is (persoonlijke
OV-chipkaart)
•Omdat u uw kaart wilt beëindigen (persoonlijke en anonieme OV-chipkaart)
•Omdat u uw kaart wilt vervangen (persoonlijke OV-chipkaart).
Voorheen kreeg u alleen saldo terug als het saldo gelijk aan of hoger was dan € 5. Daarnaast brachten wij € 2,50 administratiekosten in rekening.
Vanaf 19 oktober 2010 vervallen de administratiekosten van € 2,50. Dit geldt ook voor het grensbedrag van € 5. Concreet betekent dit dat u bij de Klantenservice OV-chipkaart altijd het saldo van uw OV-chipkaart terugkrijgt. Zonder dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.
Wel administratiekosten als u saldo terugvraagt bij een balie
Als u uw saldo terugvraagt bij een balie van een OV-bedrijf, wordt daarbij ook geen grensbedrag van € 5,00 gehanteerd. De € 2,50 administratiekosten worden bij de balie wel in rekening gebracht. U kunt in dit geval uw kaart houden en nog verder reizen met de OV-chipkaart. Teruggave van saldo bij de Klantenservice OV-chipkaart betekent dat uw kaart beëindigd en/of dat deze vervangen wordt.
In die zin klopt je verhaal niet helemaal.
Wat is een klacht?
Als u niet tevreden bent over de OV-chipkaart of de dienstverlening van Klantenservice OV-chipkaart, dan kunt u een klacht indienen.
Wat doen wij met uw klacht?
Klantenservice OV-chipkaart wil graag dat u tevreden bent over onze dienstverlening. Daarom doen wij ons uiterste best om uw klacht af te handelen. Ingediende klachten kunnen aanleiding zijn om onze dienstverlening aan te passen.
Welke klachten neemt Klantenservice OV-chipkaart in behandeling?
Klantenservice OV-chipkaart neemt klachten in behandeling die betrekking hebben op:
• De aanschaf van een OV-chipkaart
• Het gebruik van de OV-chipkaart
• De dienstverlening van Klantenservice OV-chipkaart
• De website http://www.ov-chipkaart.nl
• De OV-chipkaart in het algemeen
Voor klachten over reisproducten, tarieven, reizen in bepaalde regio’s en met vervoerders of de dienstverlening van vervoerders verwijzen wij u door naar het desbetreffende OV-bedrijf.
Hoe en waar kunt u uw klacht indienen?
U kunt uw klacht op twee manieren aan ons doorgeven:
1. Via het online contactformulier op deze website
Vul dit formulier volledig in onder vermelding van klacht en indien van toepassing uw OV-chipkaartnummer (16-cijfers).
2. Schriftelijk
Stuur uw klacht naar Klantenservice OV-chipkaart, postbus 365, 3800 AJ Amersfoort onder vermelding van klacht, uw naam, adres, woonplaats, geboortedatum, e-mailadres en indien van toepassing uw OV-chipkaartnummer (16-cijfers).
Afhandeltijd van uw klacht
Uw klacht wordt zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen zes werkweken afgehandeld. Als de afhandeling van uw klacht meer tijd in beslag neemt, laten wij u weten wanneer u wel een antwoord van ons krijgt.
Geschillencommissie
Trans Link Systems BV, waarvan Klantenservice OV-chipkaart een onderdeel is, is aangesloten bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer en de Geschillencommissie Informatieaanbieders.
Als u het niet eens bent met de afhandeling van uw klacht met betrekking tot de OV-chipkaart, kunt u dit binnen drie maanden na het ontstaan van uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Openbaar Vervoer.
Als u niet tevreden bent met de afhandeling van uw klacht in verband met het 0900-nummer van Klantenservice OV-chipkaart, kunt u deze binnen drie maanden na het ontstaan van uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Informatieaanbieders.
Zie voor verdere informatie ook http://www.geschillencommissie.nl (nieuw venster). Beide Geschillencommissies hebben een eigen reglement en doen uitspraak volgens de voor hun geldende bepalingen. U kunt deze reglementen bij de Geschillencommissies aanvragen, zij sturen u deze toe. Een beslissing van de Geschillencommissie geldt als bindend advies.
Ook dit staat er letterlijk op de site:
Administratiekosten afgeschaft!
19 oktober 2010
Als u uw saldo wilt terugvragen van uw OV-chipkaart betaalt u nu geen administratiekosten meer! Ook hanteren wij geen grensbedrag meer van €5. En dat is goed nieuws.
Er zijn drie redenen waarom u uw saldo van uw OV-chipkaart bij de Klantenservice OV-chipkaart kan terugvragen:
•Omdat u uw kaart bent verloren of omdat deze gestolen is (persoonlijke
OV-chipkaart)
•Omdat u uw kaart wilt beëindigen (persoonlijke en anonieme OV-chipkaart)
•Omdat u uw kaart wilt vervangen (persoonlijke OV-chipkaart).
Voorheen kreeg u alleen saldo terug als het saldo gelijk aan of hoger was dan € 5. Daarnaast brachten wij € 2,50 administratiekosten in rekening.
Vanaf 19 oktober 2010 vervallen de administratiekosten van € 2,50. Dit geldt ook voor het grensbedrag van € 5. Concreet betekent dit dat u bij de Klantenservice OV-chipkaart altijd het saldo van uw OV-chipkaart terugkrijgt. Zonder dat hiervoor kosten in rekening worden gebracht.
Wel administratiekosten als u saldo terugvraagt bij een balie
Als u uw saldo terugvraagt bij een balie van een OV-bedrijf, wordt daarbij ook geen grensbedrag van € 5,00 gehanteerd. De € 2,50 administratiekosten worden bij de balie wel in rekening gebracht. U kunt in dit geval uw kaart houden en nog verder reizen met de OV-chipkaart. Teruggave van saldo bij de Klantenservice OV-chipkaart betekent dat uw kaart beëindigd en/of dat deze vervangen wordt.
In die zin klopt je verhaal niet helemaal.
Re: consumenten recht
Dit antwoord kwam van onbudsman.ovloket.nl
U heeft bij het OV loket een klacht/vraag ingediend over de kosten die u maakt wanneer u saldo van uw OV-chipkaart wilt laten overboeken naar uw rekening/nieuwe kaart.De uitgever van de kaart, Trans Link Systems BV te Amersfoort stort alleen saldo terug als er meer dan € 5,00 op uw OV-chipkaart staat. Daarvoor brengt TLS € 2,50 in rekening. Dit is overeenkomstig de Algemene voorwaarden OV-chipkaart art. 25 en 27, waarin staat dat Trans Link Systems een drempelbedrag hanteert en een redelijke vergoeding mag berekenen voor administratiekosten. In de bijbehorende Tarievenlijst worden de specifieke bedragen genoemd.
Wat betekent dit voor u en uw klacht?
U kunt bezwaar indienen bij Trans Link Systems maar zij zullen zich beroepen op hun algemene voorwaarden. Of die voorwaarden onredelijk bezwarend zijn op grond van de wet (Burgerlijk Wetboek 6: 236, 237) kan alleen via een juridische procedure bepaald worden. Omdat Trans Link Systems BV niet is aangesloten bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer, kunt u daar niet terecht. Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, kunt u die vragen om namens u een klacht in te dienen of de zaak aan de rechter voor te leggen. Consumentenorganisaties en politieke partijen hebben over dit onderwerp ook vragen gesteld, maar dit heeft nog niet tot een verandering in het beleid geleid.
Het OV loket kan in deze kwestie niet voor u bemiddelen. Wij nemen uw klacht wel op in onze rapportages, die wij versturen naar concessieverleners (overheden), vervoerders, belangenorganisaties, politieke partijen en ROCOV’s (regionale inspraakorganen openbaar vervoer) en andere consumentenorganisaties in het openbaar vervoer. Ook op onze website www.ovloket.nl besteden wij aandacht aan bij ons ingediende klachten en meldingen, o.a. voor de maandelijkse klachten top 5.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Jan Bettman
OV loket
www.ovloket.nl
Dit antwoord is van 11-10-2010, mogelijk is de site naderhand veranderd.
In ieder geval bedankt voor het antwoord en verdiep mij er in om de kaart zonder kosten te vervangen.
U heeft bij het OV loket een klacht/vraag ingediend over de kosten die u maakt wanneer u saldo van uw OV-chipkaart wilt laten overboeken naar uw rekening/nieuwe kaart.De uitgever van de kaart, Trans Link Systems BV te Amersfoort stort alleen saldo terug als er meer dan € 5,00 op uw OV-chipkaart staat. Daarvoor brengt TLS € 2,50 in rekening. Dit is overeenkomstig de Algemene voorwaarden OV-chipkaart art. 25 en 27, waarin staat dat Trans Link Systems een drempelbedrag hanteert en een redelijke vergoeding mag berekenen voor administratiekosten. In de bijbehorende Tarievenlijst worden de specifieke bedragen genoemd.
Wat betekent dit voor u en uw klacht?
U kunt bezwaar indienen bij Trans Link Systems maar zij zullen zich beroepen op hun algemene voorwaarden. Of die voorwaarden onredelijk bezwarend zijn op grond van de wet (Burgerlijk Wetboek 6: 236, 237) kan alleen via een juridische procedure bepaald worden. Omdat Trans Link Systems BV niet is aangesloten bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer, kunt u daar niet terecht. Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, kunt u die vragen om namens u een klacht in te dienen of de zaak aan de rechter voor te leggen. Consumentenorganisaties en politieke partijen hebben over dit onderwerp ook vragen gesteld, maar dit heeft nog niet tot een verandering in het beleid geleid.
Het OV loket kan in deze kwestie niet voor u bemiddelen. Wij nemen uw klacht wel op in onze rapportages, die wij versturen naar concessieverleners (overheden), vervoerders, belangenorganisaties, politieke partijen en ROCOV’s (regionale inspraakorganen openbaar vervoer) en andere consumentenorganisaties in het openbaar vervoer. Ook op onze website www.ovloket.nl besteden wij aandacht aan bij ons ingediende klachten en meldingen, o.a. voor de maandelijkse klachten top 5.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Jan Bettman
OV loket
www.ovloket.nl
Dit antwoord is van 11-10-2010, mogelijk is de site naderhand veranderd.
In ieder geval bedankt voor het antwoord en verdiep mij er in om de kaart zonder kosten te vervangen.
Re: consumenten recht
Nog even,
op het download formulier aanvraag vervangende/defekte kaart staat nog dit:
Let op! Staan er één of meer reisproducten op uw persoonlijke OV-chipkaart? Geef uw
wijzigingen dan ook door aan de betreffende OV-bedrijven. Eventueel saldo op uw
persoonlijke OV-chipkaart ontvangt u (na aftrek van administratiekosten) op de bankof
girorekening die u heeft opgegeven. Het maken van een vervangende OV-chipkaart
kan kosten met zich mee brengen. Informeer hierover bij uw OV-bedrijf of raadpleeg de
Tarievenlijst op www.ov-chipkaart.nl. Vul alles in met blokletters en gebruik een zwartof
ik hou mn hart vast of het allemaal goed gaat.
op het download formulier aanvraag vervangende/defekte kaart staat nog dit:
Let op! Staan er één of meer reisproducten op uw persoonlijke OV-chipkaart? Geef uw
wijzigingen dan ook door aan de betreffende OV-bedrijven. Eventueel saldo op uw
persoonlijke OV-chipkaart ontvangt u (na aftrek van administratiekosten) op de bankof
girorekening die u heeft opgegeven. Het maken van een vervangende OV-chipkaart
kan kosten met zich mee brengen. Informeer hierover bij uw OV-bedrijf of raadpleeg de
Tarievenlijst op www.ov-chipkaart.nl. Vul alles in met blokletters en gebruik een zwartof
ik hou mn hart vast of het allemaal goed gaat.