LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Eemnes 1juli 2004
Geachte mevrouw, mijnheer Hoofd Bureau Nabetalingen,
bij thuiskomst na ruim een maand in het buitenland te zijn geweest trof ik een aantal aanmaningen aan
in mijn brievenbus, waaraan ik door mijn afwezigheid niet heb kunnen voldoen. Als zeer frequent en op vertragingen na, tevreden vaste klant van de Nederlandse Spoorwegen en dan in het bijzonder de treinen op de lijn Hilversum-Amsterdam Centraal, werd ik op 18 mei jongstleden slechts enkele
seconden na vertrek uit Hilversum besprongen door een legertje controleurs die met zijn allen om mij
heen kwamen staan en waarvan het opperhoofd, kennelijk de bevoegde opsporingsambtenaar mij nogal gestresst en agressief aansprak op het feit dat ik geen geldig plaatsbewijs had, terwijl het stempel dat ik zojuist door een NS stempelautomaat op mijn kaartje had laten drukken toch duidelijk 000032221 di 09:00 aangaf (zie bijlage). Terstond werd ik behandeld als een zwartrijder, dief, misdadiger. Dit optreden heb ik als zeer intimiderend, bedreigend, Gestapogelijkend ervaren en is verre van de manier waarop ik mijn vaste klanten zou behandelen. In de elf jaar dat ik als veelvuldig gebruiker ieder jaar weer trouw mijn vaste klant kaart nr. 0000437134 bij U koop, heb ik zoiets nog nooit meegemaakt!!!
Achteraf heb ik begrepen dat het legertje op een 9-uurgrensmissie was en natuurlijk t.b.v. een goede
score zo snel als maar kon zoveel mogelijk misdadigers moesten bekeuren die net als ik enkele seconden voor negen uur in de trein waren gestapt. Nu reis ik wegens wisselende werktijden ook regelmatig op dit tijdstip en ik ben er in de loop der jaren achter gekomen dat het een zeer gecompliceerde affaire is, die ik U hieronder zal proberen duidelijk te maken, om in deze trein een kaartje te bezitten met het juiste tarief.
Immers als de trein precies op tijd is (08:58) moet ik twee kaartjes afstempelen:
I * HILVERSUM -BUSSUM ZUID (vol tarief) en
2* BUSSUM ZUID -HILVERSUM via amsterdam centraal (met korting 40%).
Als de trein ± 1 minuut vertraging heeft (08:59) moet ik ook twee kaartjes afstempelen:
1* HILVERSUM -HILVERSUM NOORD (vol tarief) en
2* HILVERSUM NOORD -HILVERSUM via amsterdam centraal (met korting 40%).
Als de trein ± 2 minuten vertraging of meer heeft (09:00) moet ik één kaartje afstempelen:
1* retourtje HILVERSUM -AMSTERDAM CENTRAAL (met korting 40%).
Het is niet mogelijk gebleken om vóór het kopen van een kaartje vast te stellen hoeveel minuten vertraging de trein van 08:58 heeft. Als reiziger word ik dus verplicht deze drie kaartcombinaties op voorraad bij me te dragen. Het is echter niet mogelijk "via kaartjes" , of kaartjes met een ander vertrekstation te kopen in de kaartautomaat met vingerdrukscherm, het exemplaar dat je nu het meeste ziet en welke weer de enige is waar je met chipknip kunt betalen (de allersnelste manier om bij uw bedrijf een vervoerbewijs aan te schaffen). De tweede verplichting die uw bedrijf mij oplegt is dat ik in de rij moet gaan staan bij Wizzl, want aan de NS-loketten zijn geen klantvriendelijke betalingsmogelijkheden voorhanden. Bij Wizzl echter komt het wel eens voor dat de verkoopster niet weet hoe ze een via-kaartje uit de automaat moet toveren, waardoor er twee keer een fout kaartje geprint wordt voordat ik de juiste kan afrekenen terwijl er een lange rij brommende trappelende klanten achter mij ontstaat die hun trein gaan missen. In bet verleden is het zeer vaak voorgekomen dat ik keurig het duurdere kaartje had gestempeld en dat de trein twee minuten of meer vertraging had waardoor ik door Uw bedrijf van mijn korting werd bestolen.
De volgende missie was dus om er vóór het stempelen achter te komen of de aankomende trein om
08:58, om 08:59 of om 09:00 zal vertrekken. De manier waarop ik daarachter ben gekomen is door met een stopwatch bij de stempelautomaat aan het einde van het perron te gaan staan en aandachtig in de richting te kijken waar de trein de bocht om moet komen voordat deze het station van Hilversum
binnenrijdt. Zo heb ik gemeten dat als het eerste rijtuig om 08:56 de bocht om komt, dan kán de trein
nog precies op tijd vertrekken en passeert dan om 09:01 het station van Bussum-zuid. Als het eerste
rijtuig om 08:57 de bocht om komt kán de trein niet eerder dan 08:59 vertrekken en passeert dan om 10 seconden over 9 het station van Hilversum-noord. Als het eerste rijtuig om 08:58 de bocht om komt kán de trein niet meer voor de tarief grens 09:00 vertrekken en kan ik een retourtje met korting afstempelen. Dat U Uw klanten verplicht om drie variaties kaartjes op voorraad bij zich te dragen vind ik al erg lastig maar nog tot daar aan toe, ik kan me echter met geen mogelijkheid voorstellen dat het in Uw bedoeling ligt om het voor de klant zó ingewikkeld te maken om op tijd voor het vertrek het juiste kaartje te stempelen. In geval van kleine vertragingen is de NS niet zo nauwkeurig met de tijd en zeggen de conducteurs allemaal: "tot drie minuten vertraging is geen vertraging". Waarom worden deze zelfde conducteurs plotseling zo stipt als een trein op of zo dicht bij deze tariefgrens moet vertrekken. Is het nu echt niet mogelijk om voor uw vaste klanten een tolerantie van twee luttele minuten in te bouwen in de strengheid van uw opsporingsgestapo?
Zoals U in de bijlagen kunt zien ben ik helemaal geen zwartrijder en koop ik al elf jaar keurig mijn
kaartjes. Ik zou ze U allemaal kunnen laten zien want ik bewaar ze als kostbare kleinoden om er ooit nog eens een modieus behangetje van maken, maar het lijkt me voldoende om U een halfjaartje aan te
bieden. In dit half jaar heb ik voor Uw matig tot redelijke diensten het bedrag van 319,52 EURO plus de kosten van de voordeelurenkaart betaald en ik kan U verzekeren dat dit een flinke aanslag op het budget van een alleenstaande ouder betreft. In die elf jaar zullen uw verdiensten aan deze klant rond de 5500 EURO liggen. Ik hoop dus dat U voor de betreffende aanmaningen na mijn afwezigheid een regeling met mij kunt treffen. Ik ben bereid U voor de onmoedwillige overtreding van enkele seconden een kaartje HILVERSUM -HILVERSUM NOORD (vol tarief) = 1,70 als supplement voor mijn gestempelde vervoerbewijs, te betalen, verhoogd met € 4,50 'administratiekosten bij uitstel van betaling'. In totaal heb ik € 6,20 EURO overgemaakt naar rekening 603290671, van: NSR-UVB, betalingskenmerk: 38+ 8270 3536. Ik hoop dat we hiermee ons geschil op een redelijke wijze hebben geslecht. Om ten bate van mijn medereizigers/vaste klanten van de NS, te strijden voor een tolerantie van maximaal 180 seconden ("tot drie minuten vertraging is geen vertraging") bij uw conducteurs op alle treinen die zó dicht bij de tariefgrens moeten vertrekken, om te voorkomen dat de klanten voor niets een te hoog tarief betalen bij vertragingen die voor de NS geen vertragingen zijn, heb ik een kopie van deze brief gezonden aan:
NS Reizigers
NS Directie
Rover
Consumentenbond
Kassa (tv-consumentenprogramma)
Mijn advocaat
Met vriendelijke groet,
Peter Vos
Geachte mevrouw, mijnheer Hoofd Bureau Nabetalingen,
bij thuiskomst na ruim een maand in het buitenland te zijn geweest trof ik een aantal aanmaningen aan
in mijn brievenbus, waaraan ik door mijn afwezigheid niet heb kunnen voldoen. Als zeer frequent en op vertragingen na, tevreden vaste klant van de Nederlandse Spoorwegen en dan in het bijzonder de treinen op de lijn Hilversum-Amsterdam Centraal, werd ik op 18 mei jongstleden slechts enkele
seconden na vertrek uit Hilversum besprongen door een legertje controleurs die met zijn allen om mij
heen kwamen staan en waarvan het opperhoofd, kennelijk de bevoegde opsporingsambtenaar mij nogal gestresst en agressief aansprak op het feit dat ik geen geldig plaatsbewijs had, terwijl het stempel dat ik zojuist door een NS stempelautomaat op mijn kaartje had laten drukken toch duidelijk 000032221 di 09:00 aangaf (zie bijlage). Terstond werd ik behandeld als een zwartrijder, dief, misdadiger. Dit optreden heb ik als zeer intimiderend, bedreigend, Gestapogelijkend ervaren en is verre van de manier waarop ik mijn vaste klanten zou behandelen. In de elf jaar dat ik als veelvuldig gebruiker ieder jaar weer trouw mijn vaste klant kaart nr. 0000437134 bij U koop, heb ik zoiets nog nooit meegemaakt!!!
Achteraf heb ik begrepen dat het legertje op een 9-uurgrensmissie was en natuurlijk t.b.v. een goede
score zo snel als maar kon zoveel mogelijk misdadigers moesten bekeuren die net als ik enkele seconden voor negen uur in de trein waren gestapt. Nu reis ik wegens wisselende werktijden ook regelmatig op dit tijdstip en ik ben er in de loop der jaren achter gekomen dat het een zeer gecompliceerde affaire is, die ik U hieronder zal proberen duidelijk te maken, om in deze trein een kaartje te bezitten met het juiste tarief.
Immers als de trein precies op tijd is (08:58) moet ik twee kaartjes afstempelen:
I * HILVERSUM -BUSSUM ZUID (vol tarief) en
2* BUSSUM ZUID -HILVERSUM via amsterdam centraal (met korting 40%).
Als de trein ± 1 minuut vertraging heeft (08:59) moet ik ook twee kaartjes afstempelen:
1* HILVERSUM -HILVERSUM NOORD (vol tarief) en
2* HILVERSUM NOORD -HILVERSUM via amsterdam centraal (met korting 40%).
Als de trein ± 2 minuten vertraging of meer heeft (09:00) moet ik één kaartje afstempelen:
1* retourtje HILVERSUM -AMSTERDAM CENTRAAL (met korting 40%).
Het is niet mogelijk gebleken om vóór het kopen van een kaartje vast te stellen hoeveel minuten vertraging de trein van 08:58 heeft. Als reiziger word ik dus verplicht deze drie kaartcombinaties op voorraad bij me te dragen. Het is echter niet mogelijk "via kaartjes" , of kaartjes met een ander vertrekstation te kopen in de kaartautomaat met vingerdrukscherm, het exemplaar dat je nu het meeste ziet en welke weer de enige is waar je met chipknip kunt betalen (de allersnelste manier om bij uw bedrijf een vervoerbewijs aan te schaffen). De tweede verplichting die uw bedrijf mij oplegt is dat ik in de rij moet gaan staan bij Wizzl, want aan de NS-loketten zijn geen klantvriendelijke betalingsmogelijkheden voorhanden. Bij Wizzl echter komt het wel eens voor dat de verkoopster niet weet hoe ze een via-kaartje uit de automaat moet toveren, waardoor er twee keer een fout kaartje geprint wordt voordat ik de juiste kan afrekenen terwijl er een lange rij brommende trappelende klanten achter mij ontstaat die hun trein gaan missen. In bet verleden is het zeer vaak voorgekomen dat ik keurig het duurdere kaartje had gestempeld en dat de trein twee minuten of meer vertraging had waardoor ik door Uw bedrijf van mijn korting werd bestolen.
De volgende missie was dus om er vóór het stempelen achter te komen of de aankomende trein om
08:58, om 08:59 of om 09:00 zal vertrekken. De manier waarop ik daarachter ben gekomen is door met een stopwatch bij de stempelautomaat aan het einde van het perron te gaan staan en aandachtig in de richting te kijken waar de trein de bocht om moet komen voordat deze het station van Hilversum
binnenrijdt. Zo heb ik gemeten dat als het eerste rijtuig om 08:56 de bocht om komt, dan kán de trein
nog precies op tijd vertrekken en passeert dan om 09:01 het station van Bussum-zuid. Als het eerste
rijtuig om 08:57 de bocht om komt kán de trein niet eerder dan 08:59 vertrekken en passeert dan om 10 seconden over 9 het station van Hilversum-noord. Als het eerste rijtuig om 08:58 de bocht om komt kán de trein niet meer voor de tarief grens 09:00 vertrekken en kan ik een retourtje met korting afstempelen. Dat U Uw klanten verplicht om drie variaties kaartjes op voorraad bij zich te dragen vind ik al erg lastig maar nog tot daar aan toe, ik kan me echter met geen mogelijkheid voorstellen dat het in Uw bedoeling ligt om het voor de klant zó ingewikkeld te maken om op tijd voor het vertrek het juiste kaartje te stempelen. In geval van kleine vertragingen is de NS niet zo nauwkeurig met de tijd en zeggen de conducteurs allemaal: "tot drie minuten vertraging is geen vertraging". Waarom worden deze zelfde conducteurs plotseling zo stipt als een trein op of zo dicht bij deze tariefgrens moet vertrekken. Is het nu echt niet mogelijk om voor uw vaste klanten een tolerantie van twee luttele minuten in te bouwen in de strengheid van uw opsporingsgestapo?
Zoals U in de bijlagen kunt zien ben ik helemaal geen zwartrijder en koop ik al elf jaar keurig mijn
kaartjes. Ik zou ze U allemaal kunnen laten zien want ik bewaar ze als kostbare kleinoden om er ooit nog eens een modieus behangetje van maken, maar het lijkt me voldoende om U een halfjaartje aan te
bieden. In dit half jaar heb ik voor Uw matig tot redelijke diensten het bedrag van 319,52 EURO plus de kosten van de voordeelurenkaart betaald en ik kan U verzekeren dat dit een flinke aanslag op het budget van een alleenstaande ouder betreft. In die elf jaar zullen uw verdiensten aan deze klant rond de 5500 EURO liggen. Ik hoop dus dat U voor de betreffende aanmaningen na mijn afwezigheid een regeling met mij kunt treffen. Ik ben bereid U voor de onmoedwillige overtreding van enkele seconden een kaartje HILVERSUM -HILVERSUM NOORD (vol tarief) = 1,70 als supplement voor mijn gestempelde vervoerbewijs, te betalen, verhoogd met € 4,50 'administratiekosten bij uitstel van betaling'. In totaal heb ik € 6,20 EURO overgemaakt naar rekening 603290671, van: NSR-UVB, betalingskenmerk: 38+ 8270 3536. Ik hoop dat we hiermee ons geschil op een redelijke wijze hebben geslecht. Om ten bate van mijn medereizigers/vaste klanten van de NS, te strijden voor een tolerantie van maximaal 180 seconden ("tot drie minuten vertraging is geen vertraging") bij uw conducteurs op alle treinen die zó dicht bij de tariefgrens moeten vertrekken, om te voorkomen dat de klanten voor niets een te hoog tarief betalen bij vertragingen die voor de NS geen vertragingen zijn, heb ik een kopie van deze brief gezonden aan:
NS Reizigers
NS Directie
Rover
Consumentenbond
Kassa (tv-consumentenprogramma)
Mijn advocaat
Met vriendelijke groet,
Peter Vos
Re: de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Wat een verhaal Peter.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de NS.
Het zou niet meer dan fastoenlijk van ze zijn hierop te reageren.
Ik hoop dat je het vervolg ook hier post.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de NS.
Het zou niet meer dan fastoenlijk van ze zijn hierop te reageren.
Ik hoop dat je het vervolg ook hier post.
Re: de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Beste Peter,Is het nu echt niet mogelijk om voor uw vaste klanten een tolerantie van twee luttele minuten in te bouwen in de strengheid van uw opsporingsgestapo?
De NS moet ergens een grens trekken! 9 uur is 9 uur. Dus geen 8.59 uur en ook geen 8.58 uur. Oftewel als de trein op tijd vertrekt moet je het volle pond betalen. Wil je reizen met korting dan pak je de sneltrein van 9.28 uur.
Overigens gaat jouw verhaal m.b.t. station Bussum-Zuid niet op. De sneltrein stopt daar immers niet. Je moet dus een kaartje kopen tot Naarden-Bussum en vanaf daar geldt de 40% korting.
Ik denk niet dat jouw brief iets oplevert, maar ook ik ben wel benieuwd naar de reactie van de NS.
Re: de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Het zou niet ter zake mogen doen hoe laat de trein in de praktijk aankomt. De tijd van de dienstregeling zou moeten gelden. In dit geval dus 8:58.
Re: de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Die twee minuten maken niet zoveel uit. Ik vind dan ook dat jij de trein van 8.58 met korting moet kunnen nemen.
Mijn trein vertrek om 8.56. Dan mag ik ook met korting reizen. Immers, het scheelt maar 2 minuten met de trein van 8.58 die jij ook met korting mag nemen.
Mijn trein vertrek om 8.56. Dan mag ik ook met korting reizen. Immers, het scheelt maar 2 minuten met de trein van 8.58 die jij ook met korting mag nemen.
Re: de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Ja, zo kunnen we wel doorgaan. 8.54 uur is na 9.00 uur de vorige dag dus mag je met korting reizen ...
Re: de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Ik kan de reactie van de NS al raden: klacht afgewezen. En terecht.
D'r zal vast wel in de AV van de NS ergens iets staan over dienstregelingen. En anders geeft het gezonde verstand het wel aan: voor het bepalen van het al dan niet betalen van het volle pond is de dienstregeling gewoon van toepassing. Als een trein om 08:58 hoort te vertrekken, moet je tot het eerstvolgende station een kaartje kopen tegen het volle pond. Als de trein dan toevallig eens een keertje op 09:00 of 09:01 vertrekt is dan niet relevant.
Ik heb trouwens smakelijk gelachen om de brief van Peter Vos.
D'r zal vast wel in de AV van de NS ergens iets staan over dienstregelingen. En anders geeft het gezonde verstand het wel aan: voor het bepalen van het al dan niet betalen van het volle pond is de dienstregeling gewoon van toepassing. Als een trein om 08:58 hoort te vertrekken, moet je tot het eerstvolgende station een kaartje kopen tegen het volle pond. Als de trein dan toevallig eens een keertje op 09:00 of 09:01 vertrekt is dan niet relevant.
Ik heb trouwens smakelijk gelachen om de brief van Peter Vos.
Re: de 9uur grensmissies van NS-Gestapo
Even een reactie op de KPN-er.
Jullie zijn wel stipt als het om betalingen gaat.Basis tarief is zo duur dat veel mensen hun vaste telefoonaansluiting opzeggen.
Hoop dat jij je werk houdt
Jullie zijn wel stipt als het om betalingen gaat.Basis tarief is zo duur dat veel mensen hun vaste telefoonaansluiting opzeggen.
Hoop dat jij je werk houdt