LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De NS dupeert vele mensen in Purmerend en Zaandam

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Vuurmeisje

De NS dupeert vele mensen in Purmerend en Zaandam

Ongelezen bericht door Vuurmeisje »

Ik wil hierbij de mensen op de hoogte brengen van het feit dat mensen die in Purmerend en Zaandam Kogerveld/ 't Kalf per 14 december niet meer gebruik kunnen maken van de stoptrein van Enkhuizen naar Amsterdam Centraal. Er zal geen rechtstreekse trein meer gaan naar Amsterdam Centraal. De stoptrein is uit de dienstregeling gehaald.

Je moet voortaan de trein naar Schiphol nemen en dan overstappen op station Zaandam of op Sloterdijk, met de nodige minuten wachttijd. De uiteindelijke reistijd wordt 5 minuten langer.

De langere reistijd is niet het probleem, daar is overheen te komen. Honderden mensen worden nu gedwongen op een overstap te maken. En dat voor het kleine stukje naar Amsterdam. Het is gewoon onzinnig. Dit is is te gek voor woorden. Er zouden meer treinen in de randstad komen in de komende jaren, er moesten meer mensen met de trein naar hun werk gaan.

Maar door deze trein weg te halen, worden juist minder treinen ingezet, en zullen de mensen in de auto worden gedwongen. Meer files in plaats van minder.

De reclame van de NS dat treinreiziger "groen bezig zijn" wordt hiermee tegengesproken. Hierdoor wordt minder groen gereisd.

Graag verneem ik van mensen wie hiervan ook de dupe zal worden, of dat u iemand kent die hiervan de dupe zal worden. Ik wil dit gaan verzamelen. Misschien kan iemand mij helpen met het opzetten van een handtekeningenaktie via het internet, of wil iemand zo'n aktie opzetten, wat ik heb geen idee hoe ik dit moet opzetten.

Rover heb ik al hierover gemaild, maar ik heb nog niets gehoord, maar ik vind dat er bezwaar aangetekend moet worden tegen deze verarming van het openbaar vervoer. Wie wil en kan mij helpen?! Wie wil ook protesteren tegen deze dienstregeling en helpen om het NS en het ministerie van Verkeer en Waterstaat te laten weten dat wij absoluut tegen het stopzetten van deze treinlijn zijn.

Vuurmeisje uit Zaandam Kogerveld die werkt in het centrum van Amsterdam.

Richard Bende

Re: De NS dupeert vele mensen in Purmerend en Zaandam

Ongelezen bericht door Richard Bende »

Het is al een aantal jaar bekend dat de rechtstreekse stoptrein Enkhuizen-Amsterdam Centraal zou gaan verdwijnen. De bestaande stoptrein Enkhuizen-Amsterdam wordt omgezet in een sneltrein waardoor de reizigers vanuit Hoorn een reistijd winst van 8 min verkrijgen. In het kader van beter openbaar vervoer zou je kunnen stellen dat het inderdaad onzinnig is dat een stad als Purmerend met 80.000 inwoners slechts 1x per half uur een trein verbinding heeft, voor een reistijd winst uit Hoorn van 8 min, wat dan vanaf de nieuwe dienstregeling met Schiphol-Hoofddorp zal zijn. Reizigers naar Amsterdam Centraal moeten vanaf dan in Zaandam of Sloterdijk overstappen, wat een reistijd verlies geeft van 6 min. Nu is het zo dat Purmerend een frequente bus dienst heeft vanuit alle wijken met Amsterdam Centraal en de hoeveelheid trein reizigers naar Amsterdam Centraal is relatief beperkt. Trein reizigers uit Purmerend voor de korte afstand gaan met name naar Zaandam, Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam Lelylaan en Schiphol. Als men vanuit Purmerend een lange treinreis wil ondernemen kan er overgestapt worden op lange afstands intercity treinen in Zaandam, Amsterdam Sloterdijk of Schiphol, dus voor de lange afstands reizigers wordt het niet veel slechter. Alleen voor bepaalde lange afstands treinen die in Amsterdam Centraal beginnen is het wel een duidelijke achteruitgang omdat er dan ook nog in Zaandam overgestapt dient te worden. Dus al met al lijkt het mij ook geen ideale situatie. Ik kan mij voorstellen dat de sneltrein Enkhuizen-Amsterdam Centraal ook alleen op Purmerend zou stoppen en niet op Overwhere, Weidevenne, Kogerveld en Zaandam. Op die manier blijft er een reistijd winst van 6 min vanuit Hoorn behouden en hebben ook reizigers uit Purmerend een mogelijkheid om naar een station te gaan waar een frequente kwartiers dienstregeling geboden wordt. Voor reizigers uit Kogerveld bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid om naar Zaandam of Koog Bloemwijk te fietsen, waar wel een frequente trein dienst geboden wordt. Ik begrijp dat dit ook niet altijd ideaal is. Ik snap ook niet precies waarom de reistijd winst van 8 min voor het traject Hoorn - Amsterdam Centraal nu zo belangrijk is. De meeste trein reizigers gaan door de week naar hun werk en die 8 min stellen niet veel voor, je drinkt op je werk 1 koffie en floep daar zijn die 8 min weer om. Ik denk dat het meer psychisch is om de mensen uit Hoorn uit hun auto te krijgen omdat er nu gesteld kan worden dat er nu een heuse intercitytrein naar Amsterdam rijdt, die Purmerend en Zaandam voorbij zoeft. In werkelijkheid moet de trein, vanwege bochten in de rails in Purmerend en in Zaandam behoorlijk vaart minderen tot 80 a 60 km/uur, waardoor het effect van een snelle intercity ook een beetje weg is. Alles afwegend ben ik het wel met Vuurmeisje eens en denk ik dat het toch maatschappelijk het meest gewenst is als de stoptrein Enkhuizen-Amsterdam Centraal gehandhaafd zou blijven. Verleden jaar heb ik over dit onderwerp ook een e-mail gestuurd naar de plaatselijke Purmerendse PvdA, die waren het ook van harte met me eens maar gaven te kennen dat zij ook weinig mogelijkheden hadden om hier iets aan te doen. Misschien zou een gemeenschappelijk optreden van Purmerend en Zaanstad in het ROA verband nog iets kunnen uitrichten. Ik heb ook geen idee of Rover nog iets zou kunnen uitrichten.

bertvogel

Re: De NS dupeert vele mensen in Purmerend en Zaandam

Ongelezen bericht door bertvogel »

er bestaat al jaren een sneltrein van Amsterdam naar Enhuizen en andersom dus dat zal de reden niet zijn. wel vind ik het belachelijk dat een stad als Purmerend met 3 treinperrons geen rechtstreekse verbinding heeft met Amsterdam Centraal. Het overstappen wat een verlies van 5 minuten aan reistijd zou geven geldt natuurlijk niet in de praktijk. Wat er namelijk gaat gebeuren is dat er vertragingen zullen komen waardoor je de aansluiting mist.

Gelukkig beschikken wij Purmerends over een goede en vooral betrouwbare busverbinding tussen Purmerend en Amsterdam.

Gesloten