LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erg veel bedelaars in tram en trein

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Brahms

Erg veel bedelaars in tram en trein

Ongelezen bericht door Brahms »

Bedelaars teisteren treinen in heel Nederland Geef Niets !

Nadat de NS eerder al waarschuwde voor bedelaars in het openbaar vervoer, doet nu ook de politie dat. Vandaag hielden agenten een Roemeen aan, die met behulp van 'zielige briefjes' reizigers geld probeerden te ontfutselen.
Hij deed dat samen met een handlanger. De twee Roemenen werden in een trein vanuit Amsterdam naar Haarlem gecontroleerd door conducteurs. Toen bleek dat zij bij meerdere reizigers gebedeld hadden. Ook waren ze niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs en hadden ze geen legitimatiebewijs bij zich.
Hij deelde pakjes zakdoeken uit in de trein in ruil voor kleingeld. Bij de zakdoeken stopte hij een zielig briefje.

De politie roept op alert te blijven op bedelaars in het openbaar vervoer. "Het komt voor dat u kleingeld uit uw portemonnee haalt, het kleingeld geeft, en u niet veel later van uw portemonnee gerold wordt".

Spreek conducteur aan
Als je bedelaars tegenkomt in de trein, schroom dan niet om het NS-personeel aan te spreken, zegt de politie. Je kunt ook de politie bellen via 0900-8844.

'Geef niets'
Een NS-woordvoerder laat weten dat het bijna altijd om groepen bedelaars gaat, dus niet om één zielig persoon alleen. "Het is een bekend fenomeen. Het komt in heel het land voor." De woordvoerder vertelt verder dat het illegaal is en dat je vooral niets moet geven.

Opvallend is verder dat bijna alle bedelaars dezelfde briefjes gebruiken.........:

- 1 - Briefje met foto gezin, moeder zit in rolstoelen heeft leukemie, geef wat geld.
- 2 - Briefje wat wordt aangeboden samen met pakje zakdoekjes, soms één los papieren zakdoekje, geen baan, geef wat geld.

zorg

Re: Erg veel bedelaars in tram en trein

Ongelezen bericht door zorg »

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het valt in Nederland toch wel mee? In de meeste omringende landen is het veel erger.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

De methode is niet nieuw. Een jaar of 30 geleden in Amsterdam, zit je bij de Mac te eten, komt er een vrouw 'van zeer ver weg' met een batterij kinderen binnen met een briefje in haar hand, geschreven in perfect Nederlands dat ze dit en dat...

Dus ik zei haar: 'als je aan dit briefje in perfect Nederlands weet te komen, weet je ook wel aan een uitkering te komen'.

Eigenlijk heb ik iets dergelijks nadien niet meer meegemaakt. Kennelijk wordt een oude methode dus een eind opgepoetst, in de hoop dat er mensen toch intrappen.

Brahms

Heel actueel inderdaad !

Zowel woensdag als vrijdag met de trein, beide keren (!) meisje en jongen door de trein met kaartjes en zakdoekjes.
De conducteur er achteraan op een tussenstation, maar ze stappen natuurlijk snel uit (en in de volgende trein weer in).
Ze schijnen tot Euro 800,00 per dag op te halen..............

Brahms

Het neemt nu wel erg grootse vormen aan, vandaar ook alle aandacht op het moment voor dit probleem, oa op Teletekst en Facebook politie Haarlem.
Laatst gewijzigd door Radar op 24 mei 2016 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reactie op eerder weggehaalde berichten verwijderd

langste adem

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik vrees dat met de open grenzen van nu dit nog veel vaker gaat voorkomen.
Of bedelaars 800 euro per dag ophalen durf ik niet te zeggen, maar ik geloof best dat bedelen heel , heel lucratief kan zijn. Vooral als je uit een heel arm land als Roemenie komt zou je met een uurtje bedelen vermoedelijk al gauw meer binnenhalen dan met een hele dag werken in eigen land.

Brahms

Juist, het prijspeil is daar tot vier keer lager dan hier, en het salaris ook.
Iemand met vaste betrekking en werkweek van 40 uren verdient daar rond de 400 euro.....

witte angora

Als je dan met een dagje 800 euro binnen harkt, dan liggen de 'verdiensten' dus 10 keer zo hoog. En als je dan ook nog eens geen 5 dagen van 8 uur 'werkt' maar 7 dagen, sja...

Op zo'n manier wil ik ook wel ergens een maandje op vakantie.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Naast het feit dat ze vaak geen kaartje kopen volgens de politie & NS en met leugens mensen geld aftroggelen, is het gewoon irritant en immoreel. Het enige wat hier een oplossing voor zou zijn is dat mensen gewoon niets geven en dat soort lui aangepakt wordt door de politie. Die mensen komen hier alleen heen omdat er wat te halen valt.

Ik heb het ook wel eens meegemaakt in de trein. Superopdringerig en irritant. Mijn trein-buurvrouw op leeftijd heb ik toen gewaarschuwd, maar genoeg mensen trokken hun portemonnee, helaas.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geenstijl volgt dit forum ook, blijkbaar ;)

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... .html#more

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

We moesten toch allemaal aan de ov shitkaart om dit soort zwartrijders uit de trein te weren? Wanneer gaat de NS dit nu eens serieus implementeren? En wanneer gaat de politie nu eens serieus haar werk doen? Overigens als je dit soort lui in de trein ziet bel je niet het betaalde informatie nummer van de politie, maar 112. Dit is namelijk spoed en niet iets dat tot volgende week kan wachten.

Brahms

olaf79 schreef:We moesten toch allemaal aan de ov shitkaart om dit soort zwartrijders uit de trein te weren ?
Beetje Off-Topic,
Welnee, dat is slechts bedacht om het draagvlak voor de kaart wat te vergroten. De zwartreizigers lachen om die poortjes, of ze gaan er tussen door, de "Heizel-drama" opening is zo groot tussen de deurtjes, ze kruipen er onderdooor of ze lopen snel met iemand mee. En verder zijn er nog vele manieren om wel op het station te komen, en niet in te checken.

Brahms

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is een klassieke bedelmethode die je decennia geleden in het buitenland al tegenkwam. Daarbij wordt een eventueel bedelverbod handig ontlopen doordat ze niet bedelen, maar zakdoekjes verkopen. Niet veel nieuws onder de zon, dus.

Het sneue is wel dat ze waarschijnlijk het grootste deel van de omzet moeten afstaan aan de criminele bende die ze (vrijwillig of onder dwang) hier aan het werk heeft gezet. Bijvoorbeeld zogenaamd als vergoeding voor reis- en verblijfkosten. Als je geld geeft aan deze 'zielige bedelaars', spek je dus vooral de kas van die rijke criminelen. Die zullen ook niet echt rouwig zijn als hun 'werknemers' in de problemen komen; dan zullen ze ze gewoon laten zitten, want voor hen 10 anderen.

Ik weet trouwens niet of ze al dan niet een kaartje hebben. Ik kan mij voorstellen dat ze helemaal niet zwart rijden, juist omdat het veel problemen zou schelen als ze gewoon een treinkaart/abonnement zouden regelen.

witte angora

Nou... een dagkaart hoeft niet eens zoveel te kosten. Ik heb twee setjes van drie dagkaarten gekocht in de spoordeelwinkel, per setje 33 euro, dus 11 euro per stuk. Kun je een hele dag mee heen en weer op hetzelfde traject, tot er eens een conducteur langs komt.

Als de 'verdiensten' inderdaad op kunnen lopen tot 800 euro op een dag is dat een prima investering.

Gesloten