LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] foutieve haltebenaming

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
bodejosm43

foutieve haltebenaming

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik woon in een gebied waar Veolia het busvervoer, en een klein deel van het treinvervoer regelt.

Nu heb ik wat vragen: In Maastricht heb je de haltes Koningplein, Oranjeplein, en bijvoorbeeld ook Aventijnhof en Capitoolhof.

Voor de strippenkaartgebruiker maakt het niet uit. Maar als ik met een OV-Chipkaart ga reizen, wordt mijn rit samengesteld uit een starttarief en een bedrag per halte.

Nu blijken sommige haltenamen niet in het systeem van Veolia te staan, Aventijnhof bestaat niet, en die halte wordt Capitoolhof genoemd. Gerekend vanaf de Aventijnhof, ligt die echter 4 haltes verder. Hemelsbreed ligt die echter tegenover, aan de overzijde van de straat, dus.

Met het Oranjeplein is het zo, dat bij het naderen van dat plein dus Koningsplein wordt aangegeven. Hoewel dat plein hemelsbreed slechts tien meter verderop ligt (de pleinen liggen in feite tegenover elkaar aan weerszijden van de Scharnerweg), ben je minimaal een half uur tot drie kwartier onderweg van het Oranjeplein naar het Koningsplein, wanneer je in de bus zou blijven zitten (niemand die dat doet, overigens).

Maar weet iemand nou hoe het precies zit: als het systeem de halte Oranjeplein niet kent, maar meteen aangeeft dat je op het Koningsplein uitstapt, hoeveel haltes (als je bijvoorbeeld bij het station Maastricht instapt) telt het systeem dan?

Is het intelligent genoeg om te herkennen dat je dan maar twee haltes hebt gereisd, of betaal je ook voor alle haltes tussen het Oranjeplein en het Koningsplein?

Fysiek log je na twee haltes uit, maar aangezien in het systeem een andere benaming wordt gebruikt als de correcte haltenaam, zou ik weleens willen weten of passagiers in deze situatie niet regelmatig teveel voor hun rit betalen.

tennis

Re: foutieve haltebenaming

Ongelezen bericht door tennis »

Gaat het hier om een Studenten OV-Chipkaart !

bodejosm43

Dat maakt geen verschil, of ik nu met een strippenkaart, een gewone OV-chipkaart of studenten-chipkaart die route afleg, de haltebenamingen blijven hetzelfde.

tennis

Waarom niet direct bij Violia vragen?

[email protected]

bodejosm43

had ik gedaan, op die website ook. Maar omdat er na weken wachten nog steeds geen antwoord kwam, zelfs geen ontvangstbevestiging, besloot ik het verhaal op de site van Radar te zetten.

tennis

bodejosm43 schreef:had ik gedaan, op die website ook. Maar omdat er na weken wachten nog steeds geen antwoord kwam, zelfs geen ontvangstbevestiging, besloot ik het verhaal op de site van Radar te zetten.

Hier is het adres, daar kan je ook mondelinge informatie krijgen:

Veola Transport Limburg, Parallelweg 59, 6221 BD Maastricht (Kaart).
Geopend: ma t/m vr 08.00-18.00 uur, za 09.00-17.00 uur, zo gesloten.

bodejosm43

Dat is het adres waar ik mijn eerste informatie haalde hierover. De mensen achter de balie wisten totaal niet waar het over ging. De informatie die ze je daar geven, slaat nergens op. Rare infobalie daar in Maastricht.

Inmiddels weet ik hoe het in elkaar zit: haltes die op een route tegenover elkaar liggen, moeten volgens het systeem dat Veolia hanteert exact dezelfde naam dragen. Hetgeen het natuurlijk niet erg duidelijk maakt voor de reizigers. Het RoVL , een belangenvertegenwoordiging voor de consument in Limburg, op het gebied van Openbaar Vervoer, wist deze info te achterhalen.

tennis

Ik dacht maar, omdat je toch in de buurt woont!

bodejosm43

Ja, dat laatste klopt. Maar het topic zou er dus nooit gekomen zijn, wanneer ze me daar fatsoenlijk te woord hadden gestaan. Erger nog: je wordt er gewoon uitgelachen, wanneer je komt met een vraag die niet rechtstreeks met de dienstregeling zelf te maken heeft.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Het systeem in bussen werkt, voor zover ik dit onding begrijp, niet op haltes, maar op afstand.
(Leuk als er omleidingen wegens werkzaamheden zijn).

Of dit klopt weet ik niet - ik heb een volledige OV jaarkaart (wel betalen, maar niet geldig tenzij je incheckt...???) dus zie geen bedragen verdwijnen (behalve van mijn bankrekening)

Gesloten