LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen vrije reisdagen meer voor nieuwe 60-plussers

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Heinz

Geen vrije reisdagen meer voor nieuwe 60-plussers

Ongelezen bericht door Heinz »

Misschien dat het al eerder ter sprake kwam, maar sinds 1 januari 2005 kan iemand die 60 jaar of ouder is op een nieuw aangeschafte NS-voordeelurenkaart geen 7 vrije reisdagen per jaar meer krijgen. Voor 60-plussers die al een voordeelurenkaart hadden vóór 1 jan. 2005 blijft de regeling ongewijzigd. Met andere woorden: ervan uitgaande dat een 80-jarige niet meer zo gemakkelijk met de trein reist, gaat de hele regeling gedurende ongeveer 2 decennia een langzame dood tegemoet.

Talys

Re: Geen vrije reisdagen meer voor nieuwe 60-plussers

Ongelezen bericht door Talys »

Oh, is dat zo? Had ik nog niks van gehoord of gelezen. Nou, dat vind ik wel jammer dan. En wat komt er voor in de plaats dan of wordt het in z,n geheel afgeschaft?

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Klopt want het is leeftijdsdiscriminatie en dat mag niet meer.

Soms zullen regels tav leeftijdsdiscriminatie dus ook negatief zijn.

Ik ben het er mee eens, waarom krijg ik niet die 7 vrije reisdagen.

Talys

Omdat jij nog niet de eer hebt om 60 jaar of ouder te zijn! Daarom dus!

Heinz

Ongelezen bericht door Heinz »

De berichten die ik van de klantendienst van de NS ontving (tel. 0900-8306) zijn verwarrend. Vanmorgen vertelde een medewerker mij het volgende: iemand in het bezit van een NS voordeelurenkaart die nu nog geen 60 is, heeft vanaf het bereiken van de 60 jarige leeftijd altijd recht op 7 vrije reisdagen per jaar. Iemand vanaf 60 jaar die echter meer abonnementen wil aanschaffen, met het doel om dus meer dan 7 vrije reisdagen per jaar te vergaren: dit lukt niet meer. Men heeft maximaal recht op 7 vrije reisdagen per 60-plusser per jaar. Het heeft dus geen enkele zin meer om nog een extra abonnement aan te schaffen. Voor mensen 60+ die vóór 1 januari 2004 (en niet 2005) al meer dan één voordeelurenabonnement hadden, verandert er echter niets. Zij houden het recht op 7 vrije reisdagen per jaar per abonnement tot opzegging.

Ik hoop dat deze gegevens nu correct zijn, want zoals gezegd, ik ontving van de NS-klantenservice verschillend luidende berichten, wat verwarring deed ontstaan.

Talys

Oh, gelukkig dan maar. Bedankt voor de info.

En meer dan èèn abonnement, kan ik mij toch niet veroorloven , dus voor mij is er niks aan de hand.

Gast

Je zou ze de kost niet willen geven, de slimme ouderen die meer dan 1 60-plus abonnement op hun naam hadden staan. De keren dat ze dat reisden, betaalden ze dus nooit meer dan 7 euro per reisdag. Ongeacht de bestemming.

Goed dat de NS hier een eind aan heeft gemaakt.

karr-1

Ongelezen bericht door karr-1 »

Volkomen terecht, deze maatregel was zoiezo al belachelijk. Of iedereen korting of niemand korting, maar geen uitzonderingen vanwege leeftijd of zo. Dat is pure discriminatie.

Gast

Omdat jij nog niet de eer hebt om 60 jaar te zijn! Daarom dus!
JA dat bedoel ik dat heet discriminatie op basis van leeftijd en dat is VERBODEN!!!

Je gaat toch ook niet zeggen omdat jij blank bent mag je 5 keer gratis met de trein!!!

Discriminatie is DISCRIMINATIE en dat mocht in 40 45 wel, maar nu gelukkig niet meer.

Talys

WAAR SLAAT DAT NU WEER OP!

Respect hoor je te hebben voor al die al wat oudere mensen. Zij hebben recht om met korting te reizen, omdat zij vaak ook niet meer hun volle LOON ontvangen en JIJ wel!

Als je niks anders te melden hebt, hou dan je mond! :shock:

Gast

In een ander topic ben ik er al op in gegaan: ouderen hebben recht op die korting, omdat ze hun hele werkzame leven al allerhande premies hebben betaald, waar anderen nu van profiteren.

Wanneer een oudere nu een leuk inkomen heeft, heeft die dat uit eigen zak betaald, en in mijn ogen heeft die dan nog steeds recht op korting.

Mensen die het discriminatie vinden, moeten eens in het woordenboek kijken naar de betekenis van dat woord. En als jullie dan zo graag korting willen: koop zelf een kortingskaart, dan kun je ook avn allerhande voordelen profiteren waar ienad die geen kortingskaart heeft, niet van profiteert.

Bejaarden hebben hun leven lang hard gewerkt: laat ze dan ook van de voordelen profiteren die bij hun leeftijd hoort. Schaam je, als je dat discriminatie durft te noemen.

Gast

Tekst artikel 1 van de Grondwet.

'Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond ook, is niet toegestaan'.

Ondanks het feit dat leeftijd niet wordt genoemd in artikel 1 van de Grondwet valt leeftijd wel onder artikel 1. Dat komt omdat artikel 1 discriminatie verbiedt 'of op welke grond ook'.
Mensen horen gelijk behandeld te worden bij bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering, het huren van een huis of het openen van een bankrekening.
kijk op de site van het LBL http://www.leeftijd.nl/

Dit heeft niets te maken met geen respect hebben voor ouderen, maar juist met Gelijk behandelen. Het namelijk niet eerlijk. want waarom een oudere wel en iemand met een wwb uitkeirng niet, die heeft minder te besteden ( AOW norm ligt 100 euro hoger dan WWB norm)

Dit is dus typisch weer een geval van ouderen die voordringen en vinden dat ze meer rechten hebben, Waarom mogen jullie wel positief gediscrimineerd worden en de negers, de jongeren, de turken, de chinezen, de gehuwden etc. niet.

DE definitie van discriminatie volgens onze wetgever is
Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan of aangetast.'

januca

Ongelezen bericht door januca »

Wacht maar tot je zelf oud geworden bent, dan piep je wel anders.

Gast

Tegen die tijd bestaat er niks meer voor ouderen.

Gast

Tegen die tijd bestaat er niks meer voor ouderen.
Klopt omdat de ouderne van nu te egoistisch zijn om te delen.

Gast

Wacht maar tot je zelf oud geworden bent, dan piep je wel anders.
Daar gaat het niet om het gaat erom dat iedereen gelijk behandeld dient te worden. Het afschaffen van voorkeuren hoort hier ook bij.

Want waarom mag de oudere dan vrij reizen? En waarom iemand die in de WAO zit en op het minumum leeft (lees 100 euro MINDER dan de AOW) niet.

Geef me een goede reden. En dan bedoel ik dus niet dat ouderen daar een recht op hebben nee een gefundeerde reden waarom we ouderen meer en andere rechten moetn geven.

Gast

Omdat de ouderen AOW ers zijn, dus een hele leven al gewerkt en betaald hebben. En een WAOer kan van alle leeftijden zijn. Maar ook zij mogen van mij gratis reizen. Zelfs jij! Lig ik niet wakker van!

Gast

Klopt omdat de ouderne van nu te egoistisch zijn om te delen.
Er valt nogal veel te delen voor hun!

Gast

Redelijke argumenten. Toch blijf ik vinden dat discriminatie per definitie NIET mag. Het gaat om de kern van onze maatschappij dat iedereen gelijkwaardig is. En discrimineren mag dus ook niet in de vorm van postieve actie op leeftijd.

Overigens heeft dit niet te maken met minister Zalm, aangezien de NS geen staatsbedrijf meer is.

Het heeft te maken met Europese regelgeveing welke zegt dat er in heel Europa niet mag gediscrimineerd op absis van geloof huidskleur of welk ander kenmerk dan ook.

Besef ook dat als de positieve actie voor ouderen mag blijven bestaan. Er dus een president geschapen is en dat andere vormen van positieve actie dus ook zullen mogen.

Alleen mensen tussen de 20 en 50 mogen met de trein. Of alleen blanken met blauwe ogen, blonde haren en hoge jukbeenderen. waar ligt de grens bij leeftijdsdiscriminatie? waarom 65 wel en zijn vrouw die 63 is niet??

Gast

Omdat zijn vrouw met 40 % korting mee kan. En dan mag hij/zij zelfs nog 2 anderen erbij meenemen met ook 40 % korting. Dus jou ook!

Wat een gezeur eigenlijk om iets wat al jaren bestaat. Verzin eens iets anders! Kom eens met iets nuttigers!

Gesloten